Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter

Μια μοναδική εμπειρία στις αποθήκες του ωραιότερου μουσείου του Ρότερνταμ

0

Το Μουσείο Boijmans Van Beuningen, ο δήμος του Ρότερνταμ και το Ίδρυμα De Verre Bergen εγκαινίασαν το Depot Boijmans Van Beuningen, ένα κτίριο αποθήκευσης έργων τέχνης που σχεδιάστηκε από την αρχιτεκτονική εταιρεία MVRDV, το οποίο είναι πλέον ανοιχτό στο κοινό στο Ρότερνταμ.

Αποκαλείται «η πρώτη δημόσια αποθήκη τέχνης στον κόσμο» και έχει διαφορετική δυναμική και λειτουργία από εκείνη ενός μουσείου: δεν υπάρχουν εκθέσεις, αλλά μπορείτε να περιηγηθείτε σε 151.000 έργα τέχνης ή να ρίξετε μια ματιά στο παρασκήνιο της συντήρησης και αποκατάστασης των έργων.

Οι γυάλινες προθήκες είναι γεμάτες με έργα τέχνης και βρίσκονται στο επίκεντρο του μουσείου, προτείνοντας έναν άλλο τρόπο να βλέπουμε τα έργα τέχνης. Ένας ολόκληρος χρόνος χρειάστηκε από την ολοκλήρωση μέχρι την πρώτη μέρα της λειτουργίας του και το άνοιγμά του αναμφίβολα αποζημίωσε το κοινό, αφού είναι η πρώτη ανοιχτή αποθήκη μουσείου, με τα έργα σε δημόσια θέα, τη στιγμή που τα περισσότερα μουσεία μπορούν να παρουσιάσουν μόνο περίπου το 20 τοις εκατό ή λιγότερο των συλλογών τους ανά πάσα στιγμή. Οι επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν τις διάφορες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις του κτιρίου, οι οποίες παρουσιάζουν πίνακες ζωγραφικής, γλυπτική, έπιπλα, κεραμικά και άλλα.

Το Μουσείο Boijmans Van Beuningen είναι το πιο διάσημο μουσείο τέχνης στο Ρότερνταμ. Βρίσκεται στο Museumpark, στο κέντρο της πόλης, και τώρα οι καθρέφτες με τους οποίους έχει επενδυθεί αντανακλούν την πόλη και τη φύση που περιβάλλει το μέρος.

Το αρχιτεκτονικό γραφείο MVRDV έδωσε στο κτίριο μορφή σε σχήμα μπολ, η οποία είναι ντυμένη με γυάλινο καθρέφτη, ενώ η οροφή του είναι ένας κήπος γεμάτος δέντρα. Στο εσωτερικό συνδυάζει αποθηκευτικούς χώρους με στούντιο και αίθουσες συντήρησης. Αποκαλύπτοντας το γεμάτο τέχνη εσωτερικό του στο κοινό για πρώτη φορά, το κτίριο περιέχει 63.000 πίνακες, φωτογραφίες, ταινίες και αντικείμενα και 88.000 εκτυπώσεις και σχέδια.

Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Η εξωτερική όψη του Depot καθρεφτίζει το Museumpark του Ρότερνταμ | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Το εσωτερικό αίθριο ύψους 35 μέτρων | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV

Στην καρδιά του εσωτερικού υπάρχει ένα αίθριο που εκτείνεται μέχρι την οροφή ύψους 35 μέτρων. Είναι γεμάτο με προθήκες που δημιούργησε η σχεδιάστρια Marieke van Diemen. Άλλες προθήκες ευθυγραμμίζονται, ενώ άλλες σχηματίζουν γέφυρες στις οποίες οι άνθρωποι μπορούν να περπατήσουν. Είναι όλες γεμάτες με διαφορετικά αντικείμενα από τη συλλογή του μουσείου, δίνοντας στους επισκέπτες μια διαφορετική εμπειρία τέχνης. Σε ένα από τα σημεία του Depot που αποκαλύπτονται στο κοινό βρίσκεται το «Untitled (Manhole)», ένα γλυπτό του Ιταλού καλλιτέχνη Maurizio Cattelan που στο παρελθόν δεν είχε εκτεθεί πλήρως, καθώς το κομμάτι έχει σχεδιαστεί για να κρύβεται μερικώς κάτω από ένα πάτωμα. Εδώ, μπορεί ο επισκέπτης να το δει ολόκληρο.

Το εσωτερικό είναι οργανωμένο σε επτά κύρια επίπεδα, που περιλαμβάνουν 20 διαφορετικά τμήματα αποθήκης. Δεκατέσσερα από αυτά χρησιμοποιούνται από το μουσείο, ενώ άλλα έξι μισθώνονται από ιδιώτες συλλέκτες.

Αυτοί οι αποθηκευτικοί χώροι χωρίζονται σε πέντε διαφορετικές «κλιματικές ζώνες», οργανωμένες ανάλογα με τις συγκεκριμένες απαιτήσεις θερμοκρασίας και υγρασίας. Οι γυάλινοι τοίχοι καθιστούν δυνατή τη θέαση αυτών των περιοχών από το αίθριο, δίνοντας μια πιο δυναμική αίσθηση στο εσωτερικό.

Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Τα πάνελ με τα έργα τέχνης στο εσωτερικό του Depot | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV

Ο καλλιτέχνης John Körmeling έχει διακοσμήσει το λόμπι της εισόδου του κτιρίου, χρησιμοποιώντας φώτα νέον και γλυπτικά στοιχεία για να δημιουργήσει μια αισθητική υψηλής τεχνολογίας. Αυτό ενισχύεται από τις πόρτες εισόδου, οι οποίες σηκώνονται «σαν gadget από ταινία Τζέιμς Μποντ». Το επάνω επίπεδο διαθέτει εστιατόριο και χώρο εκδηλώσεων σχεδιασμένο από το στούντιο σχεδιασμού Concrete με έδρα το Άμστερνταμ. Αυτό συνδέεται με τον κήπο στον τελευταίο όροφο του κτιρίου, ο οποίος είναι ένα δάσος από σημύδες, πεύκα και χαμηλή βλάστηση.

Το μουσείο αποφάσισε με αυτή την κατασκευή του Depot να φέρει σε επαφή το κοινό με τη συλλογή Boijmans με έναν καινοτόμο τρόπο και να προσελκύσει διαφορετικές ομάδες επισκεπτών, από μαθητές μέχρι συλλέκτες και τουρίστες στο Ρότερνταμ.

Το Μουσείο Boijmans Van Beuningen είναι το πιο διάσημο μουσείο τέχνης στο Ρότερνταμ. Βρίσκεται στο Museumpark, στο κέντρο της πόλης, και τώρα οι καθρέφτες με τους οποίους έχει επενδυθεί αντανακλούν την πόλη και τη φύση που περιβάλλει το μέρος.

Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Τα πάνελ με τα έργα τέχνης στο εσωτερικό του Depot | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV

Ιδρύθηκε το 1849 και πήρε το όνομα του Φρανς Μπόιμανς, που δώρισε τη συλλογή του στην πόλη. Μεγάλο μέρος της αρχικής συλλογής, όμως, καταστράφηκε σε πυρκαγιά το 1864. Η συλλογή του επιχειρηματία φαν Μπένινγκεν προστέθηκε στο μουσείο το 1958, οπότε και αυτό μετονομάστηκε σε «Μουσείο Μπόιμανς - φαν Μπένινγκεν».

Στα εκθέματα του μουσείου περιλαμβάνεται επίσης μια από τις μεγαλύτερες συλλογές έργων σε χαρτί (χαρακτικά, σχέδια, λιθογραφίες κ.λπ.) στον κόσμο, με χρονική έκταση από τον Μεσαίωνα ως τη σύγχρονη εποχή και έργα που έχουν φιλοτεχνήσει οι Ιερώνυμος Μπος, Πίτερ Μπρίγκελ ο πρεσβύτερος, Ρέμπραντ, Κλοντ Μονέ, Βασίλι Καντίνσκι, Βίνσεντ βαν Γκογκ, Μαουρίτσιο Κατελάν, Πολ Σεζάν, Ρενέ Μαγκρίτ, Σαλβαδόρ Νταλί, Μαρκ Ρόθκο, Έντβαρτ Μουνκ και Βίλεμ ντε Κούνινγκ. Οι συλλογές του μουσείου έχουν εμπλουτιστεί από μικρότερες συλλογές με έργα τέχνης του Μεσαίωνα και της φλαμανδικής τέχνης.

Με τον ορίζοντα του Ρότερνταμ να αντικατοπτρίζεται επάνω του και να έχει τη συμβολική σημασία του καθρέφτη σε κάθε μορφή τέχνης, το Depot ζωντανεύει το περιβάλλον του ενώ δημιουργεί ισχυρές σχέσεις με το πάρκο και τα γειτονικά κτίρια.

Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Τα πάνελ με τα έργα τέχνης στο εσωτερικό του Depot | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Τα πάνελ με τα έργα τέχνης στο εσωτερικό του Depot | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Τα πάνελ με τα έργα τέχνης στο εσωτερικό του Depot | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Οι αίθουσες συντήρησης των έργων τέχνης ορατές στο κοινό | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Οι αίθουσες συντήρησης των έργων τέχνης ορατές στο κοινό | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Το λόμπι του Depot | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Οι σκάλες και οι γέφυρες στο αίθριο του χώρου | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Οι σκάλες και οι γέφυρες στο αίθριο του χώρου | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Το Depot σε σχήμα μπολ υποδέχεται το κοινό | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Οι αίθουσες συντήρησης των έργων τέχνης ορατές στο κοινό | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Ο εσωτερικός χώρος του Depot με τα έργα τέχνης | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Ο εσωτερικός χώρος του Depot με τα έργα τέχνης | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Ο εσωτερικός χώρος του Depot με τα έργα τέχνης | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Όταν οι αποθήκες ενός μουσείου είναι ανοιχτές: Μια μοναδική εμπειρία στο ωραιότερο μουσείο του Ρότερνταμ Facebook Twitter
Ο εσωτερικός χώρος του Depot με τα έργα τέχνης | courtesy Ossip van Duivenbode | MVRDV
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ