Charles & Ray Eames: ένα ζευγάρι Αμερικάνων σχεδιαστών

Charles & Ray Eames: ένα ζευγάρι Αμερικάνων σχεδιαστών Facebook Twitter
0

Charles & Ray on a bike

 

ΑΠΟ ΤΟΝ HELLOPANOS

Έμαθα το όνομα Eames αφού είχα πρώτα ερωτευτεί την πολυθρόνα και το υποπόδιο με τίτλο Lounge Chair and Ottoman. Αργότερα κατάλαβα ότι και άλλες γνωστές καρέκλες που έβλεπα συχνά και σε διαφορετικές εκδοχές, προέρχονταν επίσης από τους ίδιους. Παρ’ όλα αυτά οι Charles & Ray Eames έκαναν πολλά περισσότερα από καρέκλες και έπιπλα. Ήταν σχεδιαστές και δημιουργοί με μια ‘οικουμενική’ έννοια που δεν την περιοριζόταν οι τίτλοι. 

Lounge Chair

Η φιλοσοφία τους στηρίζονταν στην πίστη τους στα ‘συγκοινωνούντα δοχεία’ στο ότι δηλαδή τα πάντα συνδέονται μεταξύ τους, οι άνθρωποι, οι ιδέες, τα αντικείμενα και ότι η ποιότητα αυτών των συνδέσμων προάγει και παράγει τελικά την ουσιαστική ποιότητα. Έπιπλα, εγκαταστάσεις, κτίρια, επιτραπέζια παιχνίδια, φωτογραφία, video και ζωγραφική όλα μαζί ισορροπημένα όπως και η σχέση μεταξύ των δύο βασικών μελών της ομάδας: του Charles και της Ray.

 

Charles & Ray

O πρώτος, αρχιτέκτονας, χωρίς βέβαια να έχει καταφέρει να πάρει το δίπλωμα αποφοίτησης, και η Ray, ζωγράφος, βρέθηκαν μαζί και πειραματίστηκαν με νέα δεδομένα και τρόπους εργασίας που προσάρμοζαν στους εαυτούς τους με μοναδικά αποτελέσματα που κατάφεραν να αντιπροσωπεύσουν τον late modernism, τον μοντερνισμό δηλαδή της δεκαετίας του 50. Ήταν η περίοδος εκείνη όπου ο μοντερνισμός των αρχών του αιώνα επανέρχεται διαφορετικός, περισσότερο προσαρμοσμένος πλέον στις ανάγκες του χρήστη τοποθετώντας τον άνθρωπο στο κέντρο της φιλοσοφίας του. 

Chairs

bird

 

Το 1949, μέσω του προγράμματος Case Study Houses, οργανωμένο και χρηματοδοτούμενο από το περιοδικό Arts & Architecture, ο Charles και η Ray, σχεδιάζουν το Eames House ή αλλιώς Case Study House No.8, και αφήνουν στην ιστορία ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της σκέψης και του ύφους που επικρατούσε εκείνη την εποχή.

 

Eames House

Η βασική ιδέα του σπιτιού είναι ότι αποτελείται αποκλειστικά από προκατασκευασμένα τμήματα σιδήρου και ξύλου, τα οποία θα έδεναν μεταξύ τους απευθείας στο οικόπεδο. Αν και η αρχική μελέτη του Charles μαζί με τον αρχιτέκτονα Eero Saarinen, προέβλεπε την συναρμολόγηση από κομμάτια που θα προμηθεύονταν έτοιμα από την αγορά, τελικά, μετά τον πόλεμο το σχέδιο αλλάζει. Αυτή τη φορά μαζί την Ray, οραματίζονται ένα πιο ήρεμο αποτέλεσμα όσον αφορά την τοποθέτηση του κτιρίου μέσα στο οικόπεδο, την σχέση του με την φύση που το περιβάλει αλλά και την κατασκευή του. Το ταξίδι από τη σχεδίαση στη πραγματοποίηση του Eames House, που έμελλε να γίνει το σπίτι τους, δίδαξε στους Eames πολλές από τις αρχές που εφάρμοσαν μετέπειτα σε ό,τι δημιουργικό τους απασχολούσε.

 

Eames House

Eames HouseΑπό τις αρχές Ιανουαρίου μέχρι το τέλος Απριλίου 2012, το σπίτι είναι ανοιχτό στο κοινό δίνοντας σε όσους το επισκεφθούν να ζήσουν λίγη από την μαγεία που βίωναν οι ιδιοκτήτες του στην καθημερινότητά τους.

Το τελικό αποτέλεσμα σε οτιδήποτε μπορούσαν να εμπλακούν, έρχεται μέσα από πολλαπλές εξερευνήσεις και με τη βοήθεια των ταλαντούχων βοηθών που επάνδρωνε το studio τους, καταφέρνουν να εξερευνούν το δημιουργικό παιχνίδι με τρόπο αβίαστο, άμεσο και κατανοητό. Ένα βίντεο τους μπορεί να κάνει τον καθένα από μας ανοιχτό δέκτη της απλότητας, αμεσότητας αλλά και της ουσιαστικότητας με την οποία αντιμετωπίζουν τη δημιουργική διαδικασία. Η αγάπη τους για τη φωτογραφία εξελίσσεται σε πειραματισμούς με βίντεο και το μέσον αυτό καταφέρνει καλύτερα από κάθε άλλο να επικοινωνήσει στο ευρύ κοινό τον τρόπο σκέψης τους και να καταγράψει τα ποικίλα ενδιαφέροντα, τους προβληματισμούς  αλλά και τις παραγωγές τους.

 


 

Το γνωστότερο ίσως από όλα, το Powers of Ten, μια διασκευή του βιβλίου Cosmic View (1957) γραμμένο από τον Ολλανδό καθηγητή Kees Boeke, ξεκινά ένα ταξίδι με πρώτο πλάνο ένα πικ νικ στην όχθη της λίμνης του Chicago και συνεχίζει μέχρι να βρεθεί αργότερα πολύ μακρύτερα στο διάστημα. Η έκπληξη όταν πλέον η κάμερα έχει ολοκληρώσει το ταξίδι της σε μακρινούς γαλαξίες, έρχεται με το κατέβασμα της και την 'είσοδό' της σε έναν νέο κόσμο πολύ πιο κοντά σε όλους μας. Το 10λεπτο φίλμ κερδίζει τις εντυπώσεις του κοινού και αποτελεί ακόμη και σήμερα μια σημαντική πηγή έρευνας για την σχέση του μικρόκοσμου με το σύμπαν.

 

Η εργασία για τους Charles και η Ray Eames γίνεται μια ατελείωτη περιπέτεια όπου κυριαρχεί το παιχνίδι, η περιέργεια και κυρίως η απελευθέρωση από τίτλους και εργασιακές ταμπέλες. Οι ίδιοι πιστεύουν έμπρακτα στην ποιότητα όχι μόνο του αποτελέσματος αλλά και των συνδέσμων που το παράγουν. Μέσα από μια δημιουργική σχέση αγάπης πραγματώνουν ουσιαστικές αξίες συνεργασίας και ισορροπημένα ανταλλάσσουν ρόλους. 

Charles & Ray

Μια ισορροπημένη ανθρώπινη αλλά και εργασιακή σχέση ενός ζευγαριού μας θυμίζει ότι πίσω από τα πράγματα που μένουν στο χρόνο, όποια και να ‘ναι αυτά, κρύβονται τελικά πραγματικοί άνθρωποι

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ