Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα Facebook Twitter
Ο θεατής θα περάσει καλά χάρη στην κωμική στόφα του Κριστιάν Κλαβιέ που, ομολογουμένως, θυμίζει λατρεμένους κωμικούς του παλιού εμπορικού ελληνικού σινεμά στην εκφορά του λόγου, στον τρόπο του, στη φάτσα.
0



ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
και δύο σίκουελ μετά, η γαλλική κωμωδία που έσπασε ταμεία επιστρέφει στα ελληνικά σινεμά, στην πιο περίεργη επανέκδοση του καλοκαιριού, ίσως και την πιο ενδιαφέρουσα ως προς το σκέλος των εισπρακτικών επιδόσεων. 

Καταρχάς, θα πρέπει να αποδεχτούμε ότι κάποιες ταινίες δεν φτιάχνονται για κριτικούς και είναι πολύ εντάξει αυτό, ο (κινηματογραφικός) κόσμος μας θα ήταν πολύ μονόχνοτος σε διαφορετική περίπτωση. Οι περιπέτειες ή μάλλον τα ευτράπελα που γεννώνται από τη συνύπαρξη ενός στριφνού, ντεγκολικού, μεσοαστού Γάλλου πεθερού με τους τέσσερις αλλοεθνείς γαμπρούς του ανήκουν στο είδος της λαϊκής κωμωδίας, που αντλεί τη γοητεία της από την ταύτιση των θεατών με όσα συμβαίνουν στην οθόνη. Οι λεκτικές αντεγκλήσεις και τα πειράγματα των χαρακτήρων δεν διαφέρουν πολύ από όσα θα δεις στο μέσο εγχώριο οικογενειακό τραπέζι, γι’ αυτό η ταινία πέτυχε στα μέρη μας. 

Αν απουσιάζει η αυτοκριτική, αν λείπουν εκείνα τα απαραίτητα που θα ωθήσουν τον θεατή να κοιτάξει τον εαυτό του στον καθρέφτη και να αισθανθεί ντροπή για τις φορές που φέρθηκε κι εκείνος έτσι, τότε δεν πρόκειται για λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του, το λαϊκίστικο θέαμα.

Ωστόσο, δομικό στοιχείο του ορθώς καμωμένου και έντιμου λαϊκού θεάματος είναι το στοιχείο της ενδοσκόπησης και της αυτοκριτικής. Για σκεφτείτε λίγο τις παραστάσεις του θεάτρου σκιών. Ο δημιουργός βλέπει αγαπητικά τον Καραγκιόζη, αλλά ταυτόχρονα στηλιτεύει την κουτοπονηριά του, δεν συμφωνεί με τις μπαγαποντιές του για να πιάσει την καλή και γι’ αυτό στο τέλος τον τιμωρεί με το βαρύ χέρι του μπαρμπα-Γιώργου. Αν απουσιάζει η αυτοκριτική, αν λείπουν εκείνα τα απαραίτητα που θα ωθήσουν τον θεατή να κοιτάξει τον εαυτό του στον καθρέφτη και να αισθανθεί ντροπή για τις φορές που φέρθηκε κι εκείνος έτσι, τότε δεν πρόκειται για λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του, το λαϊκίστικο θέαμα.

Το «Θεέ μου τι σου κάναμε» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα Facebook Twitter
Στο «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» το χιούμορ εστιάζει αποκλειστικά σε εθνικά στερεότυπα, αισθάνεσαι ότι δεν απασχολεί τίποτε άλλο τους χαρακτήρες ολημερίς και ολονυχτίς.

Στο «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» το χιούμορ εστιάζει αποκλειστικά σε εθνικά στερεότυπα, αισθάνεσαι ότι δεν απασχολεί τίποτε άλλο τους χαρακτήρες ολημερίς και ολονυχτίς. Δυστυχώς, η κωμωδία της ταινίας τα αποδέχεται πλήρως. Δεν γελά ποτέ με αυτούς που τα υιοθετούν και αποδίδουν όσα εκλαμβάνουν ως στοιχεία μιας εθνικής, θρησκευτικής ή φυλετικής ταυτότητας σε όλους τους ανθρώπους που έτυχε να γεννηθούν στην εκάστοτε χώρα ή να κατάγονται από μια συγκεκριμένη φυλή. Είναι μια ταινία στην οποία εννοείται ότι ο Κινέζος γαμπρός του Κριστιάν Κλαβιέ αποτρέπει μια επίθεση με καρατιά – αφού είναι Κινέζος και, ως γνωστόν, όλοι αυτοί ξέρουν καράτε. 

Μέλημα της ταινίας είναι να χαϊδέψει τα αυτιά εκείνου που εκτιμά ως μέσο θεατή της, αντί να επιχειρήσει να διευρύνει την αντίληψή του, πάντα με τον εύληπτο τρόπο της λαϊκότητας και δίχως να καταφύγει στη συνθηματολογία, αλλά μέσω της δραματουργίας και του διδάγματος που προκύπτει από αυτή. Είναι και το δίδαγμα μέρος του λαϊκού θεάματος και διαφέρει από την κατήχηση, την οποία, όχι τυχαία, συναντάς συχνότερα στην παρέκβασή του, το λαϊκίστικο θέαμα. 

Το «Θεέ μου τι σου κάναμε» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα Facebook Twitter

Θα μας πείτε ότι αυτό δεν ενδιαφέρει τον θεατή που θέλει να παρακολουθήσει κάτι χαλαρό για να συνοδεύσει τα νάτσος που πήρε από το κυλικείο και τον πασατέμπο που έφερε από το σούπερ μάρκετ. Αυτός θα γελάσει με ανέκδοτα που έχει ακούσει ξανά και θα περάσει καλά χάρη στην κωμική στόφα του Κριστιάν Κλαβιέ που, ομολογουμένως, θυμίζει λατρεμένους κωμικούς του παλιού εμπορικού ελληνικού σινεμά στην εκφορά του λόγου, στον τρόπο του, στη φάτσα – κάποτε αυτό που αποκαλούμε «φάτσα» είχε σημασία, το δυστύχημα είναι ότι βλέπεις όλο και λιγότερες τέτοιες στη σύγχρονη παραγωγή. Κι εμείς θα σας απαντήσουμε ότι έτσι είναι, το απέδειξαν και τα εισιτήρια της ταινίας άλλωστε, αλλά για μας ούτε η κριτική πρέπει να χαϊδεύει τα αυτιά του αναγνώστη της. Αλλιώς δεν πρόκειται για κριτική, αλλά για την παρέκβασή της, που είναι η προώθηση προϊόντος και η «αυτοπροώθηση» του συντάκτη της. 

Η ταινία «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» κυκλοφορεί σε επανέκδοση την Πέμπτη 6 Ιουνίου από τη Spentzos Film.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ