Τα παιδιά Ρομά από τον Δενδροπόταμο που κατέκτησαν τον κόσμο

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Οι Far.Go.Bots στην Νέα Υόρκη το 2016.
0

Στον Δενδροπόταμο της Θεσσαλονίκης, μια απομακρυσμένη και υποβαθμισμένη περιοχή με ελάχιστους επισκέπτες, μια γούβα περιτριγυρισμένη από δρόμους που αποτελεί τον οικισμό των Ρομά, πολλά παιδιά παρατούν το σχολείο νωρίς. Παντρεύονται από τα δεκατρία και οι ευκαιρίες για να εξελιχθούν είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Εκεί υπάρχει από το 2004 ο Φάρος του Κόσμου που έχει βάλει πολλά παιδιά της κοινότητας Ρομά στον κόσμο της εκπαίδευσης. 

Το success story που ξεχώρισε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τα τελευταία χρόνια είναι αυτό της ομάδας Far.Go.Bots, των παιδιών που μέσω της ρομποτικής κατάφεραν να ταξιδέψουν δύο φορές στο Σεν Λούις του Mιζούρι, στην Αμερική, και να συμμετάσχουν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ρομποτικής της LEGO.

Ο κινηματογραφιστής Άγγελος Τσαούσης ακολουθούσε τους πρωταγωνιστές για επτά ολόκληρα χρόνια. Ταξίδεψε μαζί τους, μπήκε στην κοινότητά τους στον Δενδροπόταμο και αποτύπωσε την ιστορία τους σε ένα ντοκιμαντέρ που τον περασμένο μήνα προβλήθηκε στο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Αθήνα

Πρέπει να είσαι ανοιχτός στη διαδικασία αποδοχής του διαφορετικού γιατί θέλει χρόνο. Μπορεί να πάρει και μια ολόκληρη ζωή, και το πρώτο βήμα είναι να παραμερίσεις τη δική σου οπτική και τις απόψεις και να ακούσεις την πλευρά του άλλου. Δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη.

«Το εγχείρημα ξεκίνησε το 2014, όταν βρισκόμουν στο μοντάζ της προηγούμενης ταινίας μου και διάβασα ένα άρθρο για τα παιδιά του Δενδροπόταμου που είχαν δημιουργήσει μια ομάδα ρομποτικής και με αυτήν προετοιμάζονταν να συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα της Αμερικής», λέει. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο κινηματογραφιστής Άγγελος Τσαούσης ακολουθούσε τους πρωταγωνιστές για 7 ολόκληρα χρόνια.

Βάζοντας κάποια χρήματα από την τσέπη του, ο Άγγελος θα ταξίδευε μαζί με τα παιδιά για την Αμερική, όπου για δέκα μέρες έγινε παρατηρητής των ιστοριών τους. Είχε αρχίσει ήδη να δένεται μαζί τους. Ο Αλέξανδρος και ο Θοδωρής επρόκειτο να γίνουν οι βασικοί χαρακτήρες της ταινίας. 

«Επιστρέψαμε στον Δενδροπόταμο, πίσω στην καθημερινότητά τους, και μετά από δύο χρόνια πήγαμε για δεύτερη φορά στην Αμερική, αφού κέρδισαν το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα στην Ελλάδα. Για τα παιδιά το πρώτο ταξίδι ήταν κάτι εντελώς πρωτόγνωρο και για πολλά η πρώτη φορά που έβγαιναν από τον Δενδροπόταμο. Συναντήσαμε κι άλλα από διάφορες χώρες, ανταλλάξαμε απόψεις, εμπειρίες κι αυτό ήταν κάτι μαγικό. Τους ακολούθησα και στο δεύτερο ταξίδι, καταγράφοντας και την εξέλιξή τους αλλά και την επίδραση που είχαν όλα όσα ζούσαν πάνω τους», λέει. 

Η φυσιολογική διάρκεια της διαδικασίας υλοποίησης ενός ντοκιμαντέρ, σύμφωνα με τον Άγγελο, είναι τα τρία χρόνια. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο Θοδωρής στην Αμερική το 2014.
Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος είναι ο ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές του ντοκιμαντέρ.

«Υπήρχαν σκέψεις να τελειώσω το ντοκιμαντέρ, όμως έλεγα πως κάτι έλειπε. Ήθελα να είναι πολύ εμφανής η αλλαγή και η εξέλιξη των παιδιών. Έτσι αποφάσισα να τα ακολουθήσω από το 2014 μέχρι το 2019 και αυτό μου έδωσε τη δυνατότητα να αποτυπώσω την πορεία τους ώσπου κάποια από αυτά, όπως ο Αλέξανδρος, άρχισαν να σπουδάζουν». 

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ο Άγγελος θυμάται μια πολύ έντονη σκηνή με τον πατέρα του Αλέξανδρου. «Είναι ξημερώματα και ο πατέρας του μας πηγαίνει με το αυτοκίνητό του στο αεροδρόμιο – ήταν η δεύτερη συμμετοχή μας στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Είπε τότε γελώντας: “Τον Αλέξανδρο θα τον παντρέψουμε”, αλλά διόρθωσε αμέσως, “όχι, όχι, ο Αλέξανδρος θα σπουδάσει”». 

Η πρόθεση που υπήρχε στη φράση του πατέρα, να σπάσει το «καθιερωμένο πρωτόκολλο των Ρομά», ήταν για τον Άγγελο ένα σημάδι. Έδειχνε την επίδραση που είχαν η ενασχόληση  των παιδιών με τη ρομποτική και η εμπειρία του ταξιδιού όχι μόνο στα ίδια αλλά και στους γονείς τους.

«Πολλοί γονείς, την πρώτη φορά που πήγαμε στην Αμερική, ήταν αντίθετοι, αλλά είδαν πως κι εκείνοι εξελίχθηκαν μέσα από αυτό. Μαζί τους εξελίχθηκα κι εγώ». Πηγαίνοντας για πρώτη φορά στον Δενδροπόταμο ο Άγγελος πάλεψε με τα ταμπού και τις προκαταλήψεις που είχε για την κοινότητα των Ρομά και ανακάλυψε πράγματα που δεν γνώριζε ως τότε. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Η ενασχόληση  των παιδιών με τη ρομποτική και η εμπειρία του ταξιδιού επέδρασε, όχι μόνο στα παιδιά, αλλά και στους ίδιους τους γονείς. Στη φωτογραφία η οικογένεια Σαγκούρη στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το 2014.

«Πρέπει να είσαι ανοιχτός στη διαδικασία αποδοχής του διαφορετικού, γιατί θέλει χρόνο. Μπορεί να πάρει και μια ολόκληρη ζωή, και το πρώτο βήμα είναι να παραμερίσεις τη δική σου οπτική και τις απόψεις και να ακούσεις την πλευρά του άλλου. Δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι μια συνεχής κοινωνική διαδικασία που νομίζω ότι συγκαταλέγεται στο πλαίσιο αποδοχής του άλλου.

Το βλέπουμε ακόμη και τώρα, με το τελευταίο συμβάν, τον θάνατο του 16χρονου. Πρέπει όλοι μας να κοπιάσουμε για να μπορέσουμε να αλλάξουμε αυτήν την κατάσταση. Πιστεύω ότι έχουμε πάρα πολύ δρόμο ακόμα για να αποδεχθούμε το διαφορετικό ως κοινωνία.

Είμαστε εμποτισμένοι με προκαταλήψεις που δυσκολεύουν την αποδοχή και την ενσωμάτωση του διαφορετικού, πόσο μάλλον των παιδιών Ρομά, οι ευκαιρίες των οποίων είναι μηδαμινές. Πιστεύω ότι επίτηδες παραγκωνίζουμε τέτοιες κοινότητες για να μπορούμε να τις δείχνουμε με το δάχτυλο. Γι' αυτό και ο Δενδροπόταμος βρίσκεται εκεί που βρίσκεται. Στην άκρη της πόλης, εκεί όπου πετάμε τα σκουπίδια μας, που δεν θέλεις να ξέρεις τι γίνεται», λέει. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Η επένδυση στην εκπαίδευση είναι, για τον Άγγελο, ένας τρόπος να καταρρίψουμε τα στερεότυπα γύρω μας. 

Η σχέση του Άγγελου με τα παιδιά είναι ακόμη πολύ καλή. «Νιώθω σαν να είμαι ο πατέρας τους ή σαν να είμαστε φίλοι», σχολιάζει. Είτε μέσω της μουσικής στην Ελλάδα είτε σε πανεπιστήμια στην Αμερική, τα παιδιά χαράζουν τη δική τους πορεία, ενώ η ταινία έχει κάνει ήδη τους πρώτους της σταθμούς.

Μετά την πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης και το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Αθήνα πρόκειται να περάσει από φεστιβάλ της Γαλλίας τον Ιανουάριο, ενώ παράλληλα υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί μια version για εκπαιδευτικές προβολές στην Ελλάδα αλλά και στην Αμερική, για το μοντάζ της οποίας θα ξεκινήσει στο επόμενο διάστημα crowdfunding.

Για τον Άγγελο η επένδυση στην εκπαίδευση είναι ένας τρόπος να καταρρίψουμε τα στερεότυπα γύρω μας. Και η ταινία αυτή μοιάζει να είναι ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17/12 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ- Ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη: Πρόοδος ή απειλή;

LiFO politics / Ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη: Πρόοδος ή απειλή;

Η Βασιλική Σιούτη συνομιλεί με τον καθηγητή Φυσικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μέλος του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ) Χαρίτωνα Πολάτογλου για την τεχνητή νοημοσύνη, τις απειλές για τη δημοκρατία, τα δικαιώματα και την ανάγκη ψηφιακού και τεχνολογικού εγγραμματισμού από τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ