«Μετά το Πέραμα αυξήθηκαν τα περιστατικά κατά άοπλων ανήλικων Ρομά»

Αλεξάνδρα Καραγιάννη: «Μετά το Πέραμα αυξήθηκαν τα περιστατικά κατά άοπλων ανήλικων Ρομά» Facebook Twitter
Υπάρχει μία αντίληψη ότι η Ρομά επιλέγουν να ζουν σε άθλιες συνθήκες, περιθωριοποιημένοι, ότι είναι επιλογή τους αυτό που συμβαίνει και ότι οι ίδιοι δεν θέλουν να ενταχθούν. Είναι μία εσφαλμένη άποψη.
0

Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ, γυναίκα Ρομά και δυναμική δικηγόρος, είναι μέλος της ειδικής γραμματείας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της «Ελλάν Πασσέ», της Πανελλαδικής Συνομοσπονδία Ελλήνων Ρομ.

Έμπειρη και με σημαντικό έργο στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των Ρομά, η κυρία Καραγιάννη εξηγεί στη συνέντευξή της στη LiFO γιατί κορυφώνεται ο αντιτσιγγανισμός στην Ελλάδα, αλλά και πώς η πολιτική διαχείριση της εκτέλεσης του Νίκου Σαμπάνη στο Πέραμα δημιούργησε το υπόβαθρο για την καταδίωξη της Θεσσαλονίκης και τον βαρύτατο τραυματισμό του Κώστα Φραγκούλη.

— Υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν ότι οι ζωές των Ρομά αξίζουν λιγότερο;
Από το Πέραμα και μετά έχουμε διαρκώς καταδιώξεις κατά άοπλων Ρομά, οι οποίες καταλήγουν σε χρήση όπλου και πυροβολισμούς εξουδετέρωσης. Νομίζω ότι έχουμε να κάνουμε με ένα δολοφονικό μοτίβο. Είναι αρκετές, και τουλάχιστον τρεις είδαν το φως της δημοσιότητας.

— Όλες ήταν για άοπλους ανήλικους Ρομά; 
Ακριβώς. Χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό που συνέβη πριν από λίγους μήνες στον Βόλο. Ξανά καταδίωξαν ανήλικο άοπλο Ρομά, πάλι 15-16 χρονών. Πάλι τράπηκε σε φυγή και δεν σταμάτησε στο σήμα της αστυνομίας. Οι αστυνομικοί επίσης πυροβόλησαν σε ευθεία βολή. Η σφαίρα διαπέρασε το τζάμι του οδηγού και από τύχη το παιδί δεν σκοτώθηκε. Μετά το Πέραμα υπήρξε αύξηση των περιστατικών.

Τώρα είναι η πιο κατάλληλη στιγμή να λάβει η πολιτεία μέτρα. Και να δείξει ότι δεν έχει καμία ανοχή σε τέτοιου είδους συμπεριφορές. Ότι δεν έχει καμία ανοχή στον ρατσισμό και στα εγκλήματα μίσους.

— Γιατί πιστεύετε ότι υπάρχει αυτή η αύξηση; 
Νομίζω ότι η ελληνική αστυνομία έλαβε ένα σαφές μήνυμα από την πολιτική ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. ότι τέτοια φαινόμενα είναι ανεκτά. Ένα μήνυμα ότι μπορεί να υπάρχει γενικότερα μία κουλτούρα ατιμωρησίας, πως ό,τι και να κάνεις, οι παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν τιμωρούνται οπότε θα ξεφύγεις εύκολα.

— Πώς δόθηκε δηλαδή αυτό το μήνυμα; 
 Δυστυχώς οι πράξεις των αστυνομικών στο Πέραμα νομιμοποιήθηκαν με έναν τρόπο ηθικό, οπότε αυτό πέρασε ένα πολύ λάθος μήνυμα. Γι' αυτό και εμείς τότε είχαμε πει ξεκάθαρα ότι θα ξανασυμβεί. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίστηκε και επιδοκιμάστηκαν οι ενέργειες των αστυνομικών, για εμάς σήμαινε ότι κάτι τέτοιο θα ξανασυμβεί.

— Mε ποιον τρόπο επιδοκιμάστηκε η εκτέλεση του Νίκου Σαμπάνη;
Δήλωναν ότι η αστυνομία έκανε καλά τη δουλειά της. Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη επισκέφθηκε τους αστυνομικούς που ήταν κρατούμενοι στη ΓΑΔΑ, δήλωσε την ηθική ικανοποίησή του όταν αφέθηκαν ελεύθεροι μετά την απολογία τους στην ανακρίτρια και δεν προφυλακίστηκαν. Επίσης, τον Νοέμβριο του 2021 ο κ. Θεοδωρικάκος είχε προαναγγείλει περισσότερες «καταδιώξεις», σε ομάδες υψηλής παραβατικότητας, φωτογραφίζοντας τους Ρομά. 

Διαμαρτυρία Ρομά Facebook Twitter
Διαμαρτυρία Ρομά για την εκτέλεση του Νίκου Σαμπάνη από αστυνομικούς. Φωτ.: Eurokinissi

— Στην υπόθεση Φραγκούλη θεωρείτε ότι υπήρξε ρατσιστικό κίνητρο;
Το πιστεύουμε. Πρόκειται για ένα παιδί το οποίο δεν πλήρωσε τη βενζίνη που έβαλε. Η καταδίωξη διήρκεσε πολύ λίγη ώρα κι αυτό το παιδί πυροβολήθηκε δύο φορές με βολές εξουδετέρωσης. Οι αστυνομικοί μπορούσαν εύκολα να αναγνωρίσουν ότι ο δράστης είναι Ρομά από το όχημα το οποίο οδηγούσε: Ένα κλασικό φορτηγό με το οποίο μαζεύουν συνήθως οι Ρομά ανακυκλώσιμα. Το γεγονός ότι η εθνοτική του ταυτότητα μπορούσε εύκολα να γίνει αντιληπτή, σε συνδυασμό με την κατάληξη της καταδίωξης, για εμάς δείχνει ότι πρέπει να διερευνηθεί αν υπήρχε ρατσιστικό κίνητρο ή όχι.

— Βλέπετε δηλαδή αύξηση του αντιτσιγγανισμού;  
Υπάρχει μία αντίληψη ότι οι Ρομά επιλέγουν να ζουν σε άθλιες συνθήκες, περιθωριοποιημένοι, ότι είναι επιλογή τους αυτό που συμβαίνει και ότι οι ίδιοι δεν θέλουν να ενταχθούν. Είναι μία εσφαλμένη άποψη. Κανείς δεν θέλει να στερείται ρεύμα, νερό, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ή και πολλές φορές φαγητό. Όλο αυτό έχει να κάνει με έναν διάχυτο αντιτσιγγανισμό ο οποίος βρίσκεται παντού. Ξεκινάει από απλές διακρίσεις, την περιθωριοποίηση, και τελικά φτάνουμε στο έγκλημα μίσους. Το ρατσιστικό έγκλημα δεν είναι κάτι που εμφανίζεται ξαφνικά, αλλά εξελίσσεται σταδιακά. Υπάρχει μία κορύφωση του αντιτσιγγανισμού και έχει φτάσει σε ένα σημείο που πλέον απειλεί τις κοινότητες. 

— Πώς μπορεί να αμβλυνθεί αυτή η κορύφωση; 
Τώρα είναι η πιο κατάλληλη στιγμή να λάβει η πολιτεία μέτρα. Και να δείξει ότι δεν έχει καμία ανοχή σε τέτοιου είδους συμπεριφορές. Ότι δεν έχει καμία ανοχή στον ρατσισμό και στα εγκλήματα μίσους. Επίσης ενώ βλέπουμε στα διάφορα αδικήματα που πλήττουν τους Ρομά να υπάρχει και ένα ρατσιστικό κίνητρο, αυτό σπάνια διερευνάται από τα δικαστήρια και τους δικαστές, οι οποίοι έχουν μία τεράστια ευθύνη για όλο αυτό που συζητάμε, την τιμωρία των δραστών, την ανοχή στη βία και στα εγκλήματα μίσους. Είναι πάρα πολύ λίγες οι υποθέσεις στις οποίες έχει διερευνηθεί το ρατσιστικό κίνητρο.

— Σπουδάσατε νομική. Τα παιδιά των καταυλισμών μπορούν να έχουν αντίστοιχη προοπτική;
Το τι θα γίνουμε στη ζωή μας σε ένα μεγάλο βαθμό προκαθορίζεται από το περιβάλλον στο οποίο θα γεννηθούμε και θα μεγαλώσουμε. Σε σχέση με τη δική μου προσωπική ιστορία θα πρέπει να σας πω ότι εγώ δεν μεγάλωσα σε καταυλισμό, προέρχομαι από κοινότητα η οποία είναι πιο ενταγμένη.  Δεν μου έλειπε το νερό, το ρεύμα. Είχα ζέστη τον χειμώνα στο σπίτι μου. Είχα παπούτσια να πάω στο σχολείο. Σε σχέση με τα παιδιά των καταυλισμών είχα πολύ περισσότερες ευκαιρίες.

Αλλά και για μένα η εκπαιδευτική διαδικασία δεν ήταν καθόλου εύκολη, παρότι ήμουν ένα παιδί το οποίο ήταν ενταγμένο. Το γεγονός ότι ήμουν Ρομά με έκανε να περάσω πολύ δύσκολα στο σχολείο. Αντιμετώπισα ρατσισμό. Ήμουν μέσα σε ένα σχολικό περιβάλλον το οποίο ένιωθα ότι δεν με αναγνωρίζει. Ένιωθα πολύ ξένη και πολύ μόνη. Και είχα παρά πολλές δυσκολίες μέχρι να ολοκληρώσω την εκπαιδευτική διαδικασία και τελικά να μπω στο πανεπιστήμιο. 

Όταν είσαι Ρομά χρειάζεται διπλή, τριπλή και τετραπλή προσπάθεια για να κερδίσεις και να καταφέρεις ό,τι οι άλλοι θεωρούν σχεδόν δεδομένο. Μιλάω βέβαια για τους Ρομά, αλλά αυτό ισχύει για κάθε ευάλωτη ομάδα: τους μετανάστες, τους πρόσφυγες, αλλά ακόμη και για τα ελληνόπουλα τα οποία μεγαλώνουν σε πάρα πολύ φτωχές οικογένειες. 

— Σήμερα αντιμετωπίζετε ρατσισμό;
Λόγω του γεγονότος ότι έχω επιλέξει στη ζωή μου να προβάλλω την ταυτότητα μου ως γυναίκα Ρομά και μέσα από αυτή να διεκδικώ πράγματα, πολλές φορές κάποιοι μπαίνουν σε μία διαδικασία να με βλέπουν καχύποπτα και να σκέφτονται στερεοτυπικά για μένα. Μου έχουν συμβεί διάφορα περιστατικά και στον εργασιακό μου χώρο και στις κοινωνικές μου συναναστροφές.

Υπάρχει μία πολύ στερεοτυπική εικόνα στην πλειοψηφία των ανθρώπων, σε σχέση με το τι είναι Ρομά και τι δεν είναι. Θεωρούμε ότι Ρομά είναι ένα πράγμα. Ότι Ρομά σημαίνει περιθωριοποίηση, σημαίνει παραβατικότητα. Δεν είναι όμως έτσι. Ρομά μπορεί να σημαίνει και να είναι οτιδήποτε, αρκεί στη ζωή του να έχει τις ευκαιρίες. Όλα αυτά τα οποία συζητάμε, η περιθωριοποίηση, το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, δεν συνδέονται με την πολιτισμική ταυτότητα των Ρομά. Συνδέονται με τις συνθήκες διαβίωσης. 

Συνεντεύξεις
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πρόεδρος της ΕΛΛΑΝ ΠΑΣΣΕ: Ζητά επίσημη ενημέρωση για το αν ο αστυνομικός έχει σχέση με τη Χρυσή Αυγή

Ελλάδα / Πρόεδρος της ΕΛΛΑΝ ΠΑΣΣΕ: Να μας ενημερώσουν αν ο αστυνομικός που πυροβόλησε έχει σχέση με τη Χρυσή Αυγή

«Ακούγονται διάφορα ότι ο συγκεκριμένος αστυνομικός είναι μέλος της Χρυσής Αυγής. Μπορεί κάποιος να μας πει επίσημα αν ανήκει σε κάποιο κόμμα και σε ποιο κόμμα;»
NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ