Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά

Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά Facebook Twitter
0

Κυκλοφόρησε το περιοδικό Σινεμά με ένα μεγάλο αφιέρωμα στα καλύτερα κινηματογραφικά σκορ. Διάλεξε 100, και έκανε εξαιρετική δουλειά.


Δύσκολο να συμπεριλάβεις όλα τα "καλύτερα", και να καλύψεις τα γούστα των σινεφίλ, που δεν μπορούν και στο φινάλε δεν θέλουν να διαχωρίσουν τα ορχηστρικά από τα τραγουδιστικά, και τα πρωτότυπα από τις εκλεκτικές συλλογές- και αναφέρω ενδεικτικά ότι έχει συνθέσει με έτοιμα και παλιά ο Κουέντιν Ταραντίνο, ή το 2001, ή η αξέχαστη Οδύσσεια του Διαστήματος, με τον σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ να έχει απορρίψει ετσιθελικά την original μουσική του σπουδαίου Άλεξ Νορθ (μπορείτε να τη βρείτε σε μεταγενέστερη ενορχήστρωση του Τζέρι Γκόλντσμιθ), έναντι των κλασσικών βαλς του Στράους και των μοντέρνων ήχων του Λιγκέτι.
Διότι, υπάρχουν τα πιό σημαντικά, τα πιό αγαπημένα, και τα καλύτερα σύμφωνα με, ας πούμε, αντικειμενικές λίστες, και δεν συμπίπτουν όλα αυτά πάντοτε.


Για παράδειγμα, το νούμερο 2, σύμφωνα πάντα με τη λίστα του Σινεμά, που είναι το Vertigo, ο Δεσμώτης του Ιλίγγου. Είναι και υπέροχο και σημαντικό.

 


 

"Ερως και Θάνατος. Αυτό είναι το δίπολο που εμπνέει ένα από τα σημαντικότερα σάουντρακ στην ιστορία του κινηματογράφου, γραμμένο για μία από τις καλύτερες (ενδεχομένως και η καλύτερη;) ταινίες όλων των εποχών. Στον «Δεσμώτη του Ιλίγγου», κάθε καρέ και καθεμία νότα έχουν συνωμοτήσει για να υπηρετήσουν με ακρίβεια την επί της οθόνης φιλμική χημεία και τη συγκινησιακή της ώσμωση με το κοινό. Ο Μπέρναρντ Χέρμαν, με διάθεση ονειρική, εμμονική και μελαγχολική, συνέθεσε μία υπνωτιστική συμφωνία. Παράλληλα, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ σκηνοθέτησε μια πραγματεία πάνω στη νεκροφιλική παρεκτροπή μιας παθιασμένης αγάπης. Ο «Δεσμώτης» αποτελεί μόλις την τέταρτη συνεργασία τους, αλλά φανερώνει την υψηλή αντίληψη και τον σεβασμό που έτρεφε ο ένας για το έργο του άλλου. Η μουσική αναβαθμίζει την εικόνα και η συνθετική βραδύτητα αναδεικνύει σχολαστικά το μυστήριο. Παρατηρεί ατμοσφαιρικά τη σκηνοθετική μεθοδολογία, μέχρι τα αγνά αισθήματα να εκραγούν στο πανί και στις παρτιτούρες. Ο Σκότι, η Μαντλίν και η Τζούντι συνοδεύονται από παραισθησιογόνα έγχορδα και εφιαλτικές καστανιέτες. Το σαρωτικό ερωτικό θέμα δημιουργεί ένα καλειδοσκόπιο ανατρεπτικού σασπένς, συμπλεγματικής λαγνείας και μανιακής ιδεοληψίας και σαν άλλη δίνη βυθίζει σε ίλιγγο το συναίσθημα. Ο Χέρμαν συνοδεύει με συμπάθεια και έλεγχο το μελόδραμα και θριαμβεύει μαεστρικά, αντιπαραβάλλοντας φετιχισμό και ρομαντισμό και αναδεικνύοντας έτσι το πάθος και τον έρωτα ως απόλυτο κυρίαρχο".

 

Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά Facebook Twitter
Bernard Herman

 

Αυτά τα γράφει ο Πάνος Γκένας, ενώ ο φίλος Μάρκος Φράγκος αποκαθιστά τη soul μουσική στον κινηματογράφο, επισημαίνοντας τα σπουδαία σκορ που έγραψαν ο Μάρβιν Γκέϊ, ο Κουίνσι Τζόουνς, ο Ρόϊ Έϊγιερς, και φυσικά ο Μπόμπι Γούμακ, ο οποίος πέθανε πρόσφατα, έχοντας μείνει αθάνατος, ανάμεσα σε άλλα, με το Across 110th Street, που βρίσκεται στη θέση 65 και που είχαμε ακούσει στους τίτλους τέλος του "Τζάκι Μπράουν".

 


 

"Ο Μπάρι Σίαρ διαρρήγνυε τα όρια του blaxploitation με αυτήν την περιπέτεια από τα βάθη του Χάρλεμ, κερδίζοντας την κριτική αποδοχή, δεν ήξερε, όμως, ότι θα κέρδιζε και τη θέση του στην ιστορία, κυρίως λόγω της μουσικής που συνέθεσαν ο Μπόμπι Γούμακ και ο Τζέι Τζέι Τζόνσον. Ενα από τα αδιαμφισβήτητα πιο επιδραστικά «μαύρα» σάουντρακ όλων των εποχών που έχει αντισταθεί στη λήθη του χρόνου".

 

Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά Facebook Twitter
Bobbie Womack

 

Στον κατάλογο θα συναντήσετε τους περισσότερους από τους μεγάλους, όπως τον Μπέρναρντ Χέρμαν, τον Τζέρι Γκόλντσμιθ για το Chinatown, τον Άλεξ Νορθ για την πρώτη απόπειρα τζαζ με το Λεωφορείο ο Πόθος, τον Ντιμίτρι Τιόμκιν και τον Ντέϊβοντ Ράκσιν.

 



Αρκετούς Ευρωπαίους, με μεγάλη γκάμα, από τον Μισέλ Λεγκράν μέχρι τους Tangerine Dream και τον Τζιόρτζιο Μορόντερ.


Και, δικαίως, λίγους Έλληνες, τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκι και τον Βαγγέλη- τους υπόλοιπους, σε μια ελληνικότερη λίστα, με ενδιαφέρον και ποικιλία.


Αναγκαστικά, λείπουν κάποιοι, κυρίως Ιταλοί, που βρίσκονται μακριά από τη σφαίρα ενδιαφερόντων των Όσκαρ και της διεθνούς δισκογραφίας, ενώ δεν παραλείπονται καλτ διαμαντάκια, όπως το Vampyros Lesbos.

 

Σε μια λίστα που θα κάνουμε σύντομα στη Lifo, θα συμπεριλάβουμε και τους κρυμμένους θησαυρούς, που αξίζει να ψάξετε και να ακούσετε.

 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ