Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά

Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά Facebook Twitter
0

Κυκλοφόρησε το περιοδικό Σινεμά με ένα μεγάλο αφιέρωμα στα καλύτερα κινηματογραφικά σκορ. Διάλεξε 100, και έκανε εξαιρετική δουλειά.


Δύσκολο να συμπεριλάβεις όλα τα "καλύτερα", και να καλύψεις τα γούστα των σινεφίλ, που δεν μπορούν και στο φινάλε δεν θέλουν να διαχωρίσουν τα ορχηστρικά από τα τραγουδιστικά, και τα πρωτότυπα από τις εκλεκτικές συλλογές- και αναφέρω ενδεικτικά ότι έχει συνθέσει με έτοιμα και παλιά ο Κουέντιν Ταραντίνο, ή το 2001, ή η αξέχαστη Οδύσσεια του Διαστήματος, με τον σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ να έχει απορρίψει ετσιθελικά την original μουσική του σπουδαίου Άλεξ Νορθ (μπορείτε να τη βρείτε σε μεταγενέστερη ενορχήστρωση του Τζέρι Γκόλντσμιθ), έναντι των κλασσικών βαλς του Στράους και των μοντέρνων ήχων του Λιγκέτι.
Διότι, υπάρχουν τα πιό σημαντικά, τα πιό αγαπημένα, και τα καλύτερα σύμφωνα με, ας πούμε, αντικειμενικές λίστες, και δεν συμπίπτουν όλα αυτά πάντοτε.


Για παράδειγμα, το νούμερο 2, σύμφωνα πάντα με τη λίστα του Σινεμά, που είναι το Vertigo, ο Δεσμώτης του Ιλίγγου. Είναι και υπέροχο και σημαντικό.

 


 

"Ερως και Θάνατος. Αυτό είναι το δίπολο που εμπνέει ένα από τα σημαντικότερα σάουντρακ στην ιστορία του κινηματογράφου, γραμμένο για μία από τις καλύτερες (ενδεχομένως και η καλύτερη;) ταινίες όλων των εποχών. Στον «Δεσμώτη του Ιλίγγου», κάθε καρέ και καθεμία νότα έχουν συνωμοτήσει για να υπηρετήσουν με ακρίβεια την επί της οθόνης φιλμική χημεία και τη συγκινησιακή της ώσμωση με το κοινό. Ο Μπέρναρντ Χέρμαν, με διάθεση ονειρική, εμμονική και μελαγχολική, συνέθεσε μία υπνωτιστική συμφωνία. Παράλληλα, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ σκηνοθέτησε μια πραγματεία πάνω στη νεκροφιλική παρεκτροπή μιας παθιασμένης αγάπης. Ο «Δεσμώτης» αποτελεί μόλις την τέταρτη συνεργασία τους, αλλά φανερώνει την υψηλή αντίληψη και τον σεβασμό που έτρεφε ο ένας για το έργο του άλλου. Η μουσική αναβαθμίζει την εικόνα και η συνθετική βραδύτητα αναδεικνύει σχολαστικά το μυστήριο. Παρατηρεί ατμοσφαιρικά τη σκηνοθετική μεθοδολογία, μέχρι τα αγνά αισθήματα να εκραγούν στο πανί και στις παρτιτούρες. Ο Σκότι, η Μαντλίν και η Τζούντι συνοδεύονται από παραισθησιογόνα έγχορδα και εφιαλτικές καστανιέτες. Το σαρωτικό ερωτικό θέμα δημιουργεί ένα καλειδοσκόπιο ανατρεπτικού σασπένς, συμπλεγματικής λαγνείας και μανιακής ιδεοληψίας και σαν άλλη δίνη βυθίζει σε ίλιγγο το συναίσθημα. Ο Χέρμαν συνοδεύει με συμπάθεια και έλεγχο το μελόδραμα και θριαμβεύει μαεστρικά, αντιπαραβάλλοντας φετιχισμό και ρομαντισμό και αναδεικνύοντας έτσι το πάθος και τον έρωτα ως απόλυτο κυρίαρχο".

 

Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά Facebook Twitter
Bernard Herman

 

Αυτά τα γράφει ο Πάνος Γκένας, ενώ ο φίλος Μάρκος Φράγκος αποκαθιστά τη soul μουσική στον κινηματογράφο, επισημαίνοντας τα σπουδαία σκορ που έγραψαν ο Μάρβιν Γκέϊ, ο Κουίνσι Τζόουνς, ο Ρόϊ Έϊγιερς, και φυσικά ο Μπόμπι Γούμακ, ο οποίος πέθανε πρόσφατα, έχοντας μείνει αθάνατος, ανάμεσα σε άλλα, με το Across 110th Street, που βρίσκεται στη θέση 65 και που είχαμε ακούσει στους τίτλους τέλος του "Τζάκι Μπράουν".

 


 

"Ο Μπάρι Σίαρ διαρρήγνυε τα όρια του blaxploitation με αυτήν την περιπέτεια από τα βάθη του Χάρλεμ, κερδίζοντας την κριτική αποδοχή, δεν ήξερε, όμως, ότι θα κέρδιζε και τη θέση του στην ιστορία, κυρίως λόγω της μουσικής που συνέθεσαν ο Μπόμπι Γούμακ και ο Τζέι Τζέι Τζόνσον. Ενα από τα αδιαμφισβήτητα πιο επιδραστικά «μαύρα» σάουντρακ όλων των εποχών που έχει αντισταθεί στη λήθη του χρόνου".

 

Το ''Σινεμά'' διαλέγει τις top μουσικές του σινεμά Facebook Twitter
Bobbie Womack

 

Στον κατάλογο θα συναντήσετε τους περισσότερους από τους μεγάλους, όπως τον Μπέρναρντ Χέρμαν, τον Τζέρι Γκόλντσμιθ για το Chinatown, τον Άλεξ Νορθ για την πρώτη απόπειρα τζαζ με το Λεωφορείο ο Πόθος, τον Ντιμίτρι Τιόμκιν και τον Ντέϊβοντ Ράκσιν.

 



Αρκετούς Ευρωπαίους, με μεγάλη γκάμα, από τον Μισέλ Λεγκράν μέχρι τους Tangerine Dream και τον Τζιόρτζιο Μορόντερ.


Και, δικαίως, λίγους Έλληνες, τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκι και τον Βαγγέλη- τους υπόλοιπους, σε μια ελληνικότερη λίστα, με ενδιαφέρον και ποικιλία.


Αναγκαστικά, λείπουν κάποιοι, κυρίως Ιταλοί, που βρίσκονται μακριά από τη σφαίρα ενδιαφερόντων των Όσκαρ και της διεθνούς δισκογραφίας, ενώ δεν παραλείπονται καλτ διαμαντάκια, όπως το Vampyros Lesbos.

 

Σε μια λίστα που θα κάνουμε σύντομα στη Lifo, θα συμπεριλάβουμε και τους κρυμμένους θησαυρούς, που αξίζει να ψάξετε και να ακούσετε.

 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM