Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix

Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix Facebook Twitter
25 χρόνια πριν: Κοντά στα 50 πια, η Sandi Tan (δεξιά, το 1992) αναπολεί εκείνη την ταινία που γύρισε με τις φίλες της τότε και τις στοιχειώνει μέχρι σήμερα
0

Υπάρχουν αυτοί που κινούν τα νήματα ("movers"), αυτοί που ταράζουν τα νερά ("shakers") και υπάρχουν και οι "shirkers", δηλαδή οι φυγόπονοι, οι φευγάτοι, οι κοπανατζήδες. Εν προκειμένω, οι «κοπανατζούδες», αφού πρόκειται για την ιστορία τριών κοριτσιών που πριν από 25 χρόνια, βαθιά επηρεασμένες από την ανεξάρτητη (δυτική) κουλτούρα, την underground αισθητική, το πανκ, τα φανζίν, τις ταινίες του Λιντς και του Τζάρμους, επιχείρησαν να γυρίσουν την πιο προχωρημένη ταινία στην ιστορία της Σιγκαπούρης, με την - διαβρωτική και βαθιά αλλά όχι αμετάκλητα τραυματική - συνδρομή ενός μεγαλύτερου άντρα με σκιώδη προσωπικότητα και έντονα ψυχοπαθολογικά ζητήματα.

Το "Shirkers" είναι πολλά πράγματα και λειτουργεί – μαγικά σχεδόν – σε πολλά επίπεδα. Σε πρώτο επίπεδο είναι ένα ντοκιμαντέρ που γύρισε η 46χρονη πια Sandi Tan για εκείνη την ταινία του 1992 (που λεγόταν επίσης "Shirkers") με τις δύο κολλητές της, την Jasmine Ng και την Sophie Siddique υπό την εκκεντρική εποπτεία του «δασκάλου» τους στη λέσχη κινηματογράφου Georges Cardona, ενός μυστήριου τύπου με αινιγματικό παρελθόν και κατασκευασμένη περσόνα βασισμένη στο Γαλλικό Νέο Κύμα, που είχε γεννηθεί στην Κολομβία και είχε «δράσει» στις ΗΠΑ - στη Νέα Ορλεάνη κυρίως - πριν βρεθεί στη Σιγκαπούρη.

Υπάρχουν αυτοί που κινούν τα νήματα ("movers"), αυτοί που ταράζουν τα νερά ("shakers") και υπάρχουν και οι "shirkers", δηλαδή οι φυγόπονοι, οι φευγάτοι, οι κοπανατζήδες.

Τα κορίτσια – ειδικά η Sandi - είχαν υπνωτιστεί από τη χαμηλότονη φωνή του και τις ιστορίες προσωπικής μυθολογίας που τους έλεγε, μεταξύ αυτών και ότι σε εκείνον είχε βασιστεί ο χαρακτήρας του Τζέιμς Σπέιντερ στην ταινία – "breakthrough" για το ανεξάρτητο σινεμά, «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες» του Στίβεν Σόντεμπεργκ.


Είναι επίσης (ειδικά στο πρώτο τρίτο της ταινίας) μια νοσταλγική αναφορά στα ανέμελα εφηβικά και νεανικά χρόνια τριών κοριτσιών που είχαν ρουφήξει την indie κουλτούρα με το κιλό για να την χρησιμοποιήσουν κατόπιν ως καύσιμο δημιουργικότητας αλλά και αντίστασης στο συντηρητικό περιβάλλον του νησιού της Σιγκαπούρης.

Είναι και μια μελαγχολική – αλλά ζωηρή και ποτέ καταθλιπτική ή μονόχνωτη – πραγματεία για τη νεανική ορμή, για τη σινεφιλία και την αγάπη για τη μυθοπλασία γενικώς, και για το πώς τα ανεκπλήρωτα όνειρα της νιότης στοιχειώνουν το μυαλό για πάντα, ασχέτως της κατάληξής μας στην ηλικία της ωριμότητας.

Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix Facebook Twitter
Επηρεασμένη από την ανεξάρτητη (δυτική) κουλτούρα, την underground αισθητική, το πανκ, τα φανζίν, τις ταινίες του Λιντς και του Τζάρμους, η Sandi Tan επιχείρησε να γυρίσει το 1992 την πιο προχωρημένη ταινία στην ιστορία της Σιγκαπούρης

Οι τρεις πρωταγωνίστριες εξελίχθηκαν μια χαρά: η Tan υπήρξε γνωστή κριτικός κινηματογράφου στην πατρίδα της πριν μετακομίσει μόνιμα στις ΗΠΑ όπου εκτός από σκηνοθέτρια είναι και συγγραφέας, η Siddique είναι επικεφαλής του Τμήματος Κινηματογραφικών Σπουδών στο πολύ "exclusive" Κολέγιο Vassar στα βόρεια της Νέας Υόρκης και η Ng είναι διάσημη σκηνοθέτρια και ακτιβίστρια στην πατρίδα της. Οι συνθήκες όμως των σουρεαλιστικά περιπετειωδών γυρισμάτων εκείνης της εποχής, έχουν σημαδέψει βαθιά τη σχέση τους.

Είναι και μια παραβολή για τις κλεμμένες δημιουργίες γυναικών από εγωπαθείς και διαταραγμένους άντρες. Ο Cardona έκλεψε τότε τις μπομπίνες του φιλμ πριν εξαφανιστεί και τις κρατούσε φυλαγμένες όπου κι αν βρέθηκε μέχρι τον θάνατό του.

Είναι ακόμα – ειδικά από το δεύτερο μισό και μετά – κάτι ανάμεσα σε road movie και θρίλερ που οδηγεί την Tan (και τον θεατή) σε μια υποβλητική περιπλάνηση από τη Σιγκαπούρη ως το Λος Άντζελες και τη Νέα Ορλεάνη σε αναζήτηση της χαμένης ταινίας αλλά και της πραγματικής ταυτότητας του αινιγματικού αυτού άντρα.

Είναι τέλος, η τέταρτη (και η πιο άγνωστη στους πολλούς) σημαντική ταινία της χρονιάς που κατοικεί στην πλατφόρμα του Netflix μαζί με το "The Other Side of the Wind" του Όρσον Γουέλς, το "The Ballad of Buster Scruggs" των αδελφών Κοέν και το "Roma" του Αλφόνσο Κουαρόν.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ