Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix

Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix Facebook Twitter
25 χρόνια πριν: Κοντά στα 50 πια, η Sandi Tan (δεξιά, το 1992) αναπολεί εκείνη την ταινία που γύρισε με τις φίλες της τότε και τις στοιχειώνει μέχρι σήμερα
0

Υπάρχουν αυτοί που κινούν τα νήματα ("movers"), αυτοί που ταράζουν τα νερά ("shakers") και υπάρχουν και οι "shirkers", δηλαδή οι φυγόπονοι, οι φευγάτοι, οι κοπανατζήδες. Εν προκειμένω, οι «κοπανατζούδες», αφού πρόκειται για την ιστορία τριών κοριτσιών που πριν από 25 χρόνια, βαθιά επηρεασμένες από την ανεξάρτητη (δυτική) κουλτούρα, την underground αισθητική, το πανκ, τα φανζίν, τις ταινίες του Λιντς και του Τζάρμους, επιχείρησαν να γυρίσουν την πιο προχωρημένη ταινία στην ιστορία της Σιγκαπούρης, με την - διαβρωτική και βαθιά αλλά όχι αμετάκλητα τραυματική - συνδρομή ενός μεγαλύτερου άντρα με σκιώδη προσωπικότητα και έντονα ψυχοπαθολογικά ζητήματα.

Το "Shirkers" είναι πολλά πράγματα και λειτουργεί – μαγικά σχεδόν – σε πολλά επίπεδα. Σε πρώτο επίπεδο είναι ένα ντοκιμαντέρ που γύρισε η 46χρονη πια Sandi Tan για εκείνη την ταινία του 1992 (που λεγόταν επίσης "Shirkers") με τις δύο κολλητές της, την Jasmine Ng και την Sophie Siddique υπό την εκκεντρική εποπτεία του «δασκάλου» τους στη λέσχη κινηματογράφου Georges Cardona, ενός μυστήριου τύπου με αινιγματικό παρελθόν και κατασκευασμένη περσόνα βασισμένη στο Γαλλικό Νέο Κύμα, που είχε γεννηθεί στην Κολομβία και είχε «δράσει» στις ΗΠΑ - στη Νέα Ορλεάνη κυρίως - πριν βρεθεί στη Σιγκαπούρη.

Υπάρχουν αυτοί που κινούν τα νήματα ("movers"), αυτοί που ταράζουν τα νερά ("shakers") και υπάρχουν και οι "shirkers", δηλαδή οι φυγόπονοι, οι φευγάτοι, οι κοπανατζήδες.

Τα κορίτσια – ειδικά η Sandi - είχαν υπνωτιστεί από τη χαμηλότονη φωνή του και τις ιστορίες προσωπικής μυθολογίας που τους έλεγε, μεταξύ αυτών και ότι σε εκείνον είχε βασιστεί ο χαρακτήρας του Τζέιμς Σπέιντερ στην ταινία – "breakthrough" για το ανεξάρτητο σινεμά, «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες» του Στίβεν Σόντεμπεργκ.


Είναι επίσης (ειδικά στο πρώτο τρίτο της ταινίας) μια νοσταλγική αναφορά στα ανέμελα εφηβικά και νεανικά χρόνια τριών κοριτσιών που είχαν ρουφήξει την indie κουλτούρα με το κιλό για να την χρησιμοποιήσουν κατόπιν ως καύσιμο δημιουργικότητας αλλά και αντίστασης στο συντηρητικό περιβάλλον του νησιού της Σιγκαπούρης.

Είναι και μια μελαγχολική – αλλά ζωηρή και ποτέ καταθλιπτική ή μονόχνωτη – πραγματεία για τη νεανική ορμή, για τη σινεφιλία και την αγάπη για τη μυθοπλασία γενικώς, και για το πώς τα ανεκπλήρωτα όνειρα της νιότης στοιχειώνουν το μυαλό για πάντα, ασχέτως της κατάληξής μας στην ηλικία της ωριμότητας.

Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix Facebook Twitter
Επηρεασμένη από την ανεξάρτητη (δυτική) κουλτούρα, την underground αισθητική, το πανκ, τα φανζίν, τις ταινίες του Λιντς και του Τζάρμους, η Sandi Tan επιχείρησε να γυρίσει το 1992 την πιο προχωρημένη ταινία στην ιστορία της Σιγκαπούρης

Οι τρεις πρωταγωνίστριες εξελίχθηκαν μια χαρά: η Tan υπήρξε γνωστή κριτικός κινηματογράφου στην πατρίδα της πριν μετακομίσει μόνιμα στις ΗΠΑ όπου εκτός από σκηνοθέτρια είναι και συγγραφέας, η Siddique είναι επικεφαλής του Τμήματος Κινηματογραφικών Σπουδών στο πολύ "exclusive" Κολέγιο Vassar στα βόρεια της Νέας Υόρκης και η Ng είναι διάσημη σκηνοθέτρια και ακτιβίστρια στην πατρίδα της. Οι συνθήκες όμως των σουρεαλιστικά περιπετειωδών γυρισμάτων εκείνης της εποχής, έχουν σημαδέψει βαθιά τη σχέση τους.

Είναι και μια παραβολή για τις κλεμμένες δημιουργίες γυναικών από εγωπαθείς και διαταραγμένους άντρες. Ο Cardona έκλεψε τότε τις μπομπίνες του φιλμ πριν εξαφανιστεί και τις κρατούσε φυλαγμένες όπου κι αν βρέθηκε μέχρι τον θάνατό του.

Είναι ακόμα – ειδικά από το δεύτερο μισό και μετά – κάτι ανάμεσα σε road movie και θρίλερ που οδηγεί την Tan (και τον θεατή) σε μια υποβλητική περιπλάνηση από τη Σιγκαπούρη ως το Λος Άντζελες και τη Νέα Ορλεάνη σε αναζήτηση της χαμένης ταινίας αλλά και της πραγματικής ταυτότητας του αινιγματικού αυτού άντρα.

Είναι τέλος, η τέταρτη (και η πιο άγνωστη στους πολλούς) σημαντική ταινία της χρονιάς που κατοικεί στην πλατφόρμα του Netflix μαζί με το "The Other Side of the Wind" του Όρσον Γουέλς, το "The Ballad of Buster Scruggs" των αδελφών Κοέν και το "Roma" του Αλφόνσο Κουαρόν.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ