Πώς η δολοφονία του JFK άλλαξε για πάντα το τοπίο της ενημέρωσης

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
22 Νοεμβρίου 1963: Ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».
0

ΣΤΙΣ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1963, ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ πάλευε να συγκρατήσει τα συναισθήματά του καθώς διάβαζε το μοιραίο τηλεγράφημα, έριχνε μια ματιά στο ρολόι του στούντιο στη Νέας Υόρκης και ανακοίνωνε ότι ο Πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».

Οι στιγμές αυτές σηματοδότησαν την αυγή μιας νέας εποχής στα μέσα ενημέρωσης, καθώς τα τρία μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα –NBC, CBS και ABC– που μονοπωλούσαν την προσοχή του κοινού πριν από 60 χρόνια, παρέμειναν στον αέρα για τέσσερις ημέρες παρέχοντας για πρώτη φορά ζωντανή, διαρκή κάλυψη μιας εθνικής κρίσης.

Οι μαραθώνιες εκπομπές έθεσαν το πρότυπο για τις δεκαετίες που ακολούθησαν, καθώς οι τηλεθεατές συνήθισαν σταδιακά να παρακολουθούν στρατιωτικές εισβολές, επαναστατικές εξεγέρσεις και τρομοκρατικές επιθέσεις να εκτυλίσσονται σε πραγματικό χρόνο με την έλευση της 24ωρης καλωδιακής ενημέρωσης και του διαδικτύου.

Σε αντίθεση με το σημερινό τοπίο των μέσων ενημέρωσης, όπου υπάρχουν δεκάδες πλατφόρμες ενημέρωσης on demand, όλοι παρακολούθησαν ταυτόχρονα την τραγωδία της δολοφονίας του JFK και τα επακόλουθά της. Πλάνα από την τότε κάλυψη των δικτύων και των τοπικών σταθμών μπορεί να βρει κανείς στο YouTube και σε διάφορες εκπομπές και ντοκιμαντέρ που εμφανίζονται κάθε τόσο με αφορμή την επέτειο της δολοφονίας.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή πρώτη κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962 η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Την ώρα που ο Κένεντι δεχόταν τους θανάσιμους πυροβολισμούς, ενώ η Πρώτη Κυρία παρακολουθούσε με τρόμο, κανένας φωτογράφος δεν κατέγραψε τη στιγμή. Οι ιστορικές πλέον εικόνες εκείνης της φρικιαστικής ημέρας αποτυπώθηκαν από στιγμιότυπα και πλάνα οικιακής κινηματογραφικής κάμερας που τράβηξαν άνθρωποι που βρίσκονταν στο πλήθος, συμπεριλαμβανομένου του διαβόητου φιλμ 8 χιλιοστών και διάρκειας 26 δευτερολέπτων που τράβηξε ο υφασματέμπορος του Ντάλας Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Ήταν ένας πρόδρομος των σύγχρονων κινητών συσκευών που χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για την καταγραφή σημαντικών ειδησεογραφικών γεγονότων, όπως πρόσφατα η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ το 2020.

Η ελλιπής οπτική τεκμηρίωση της δολοφονίας Κένεντι συνέβαλε στον γενικό σκεπτικισμό και δημιούργησε θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με το τι ακριβώς συνέβη και ποιος ήταν υπεύθυνος.

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
Πλάνο από το φιλμ που τράβηξε ο Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Φωτ.: Princeton University Art Museum.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος Πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή Πρώτη Κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962, η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Ωστόσο, η χώρα εξακολουθούσε να βασίζεται στις εφημερίδες και το ραδιόφωνο ως τις κύριες πηγές ειδήσεων. Η τηλεοπτική κάλυψη του δικτύου περιοριζόταν σε βραδινά δελτία ειδήσεων που δεν ήταν ούτε άμεσα ούτε περιεκτικά. Οι ιστορίες γυρίζονταν σε φιλμ και στέλνονταν στη Νέα Υόρκη, όπου γινόταν η επεξεργασία τους για το "Huntley-Brinkley Report" του NBC και τα "CBS Evening News", τα οποία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1963 είχαν διάρκεια μόλις 15 λεπτά. Η ζωντανή κάλυψη περιοριζόταν σε προγραμματισμένα γεγονότα, όπως οι βραδιές εκλογών, τα πολιτικά συνέδρια και οι βρετανικές βασιλικές στέψεις.

Αλλά με το δράμα να εκτυλίσσεται τόσο γρήγορα στο Ντάλας, ένα σοκαρισμένο έθνος παρακολουθούσε όλες τις ακατέργαστες βιντεοσκοπήσεις οι οποίες προκάλεσαν την ακύρωση των προγραμματισμένων εκπομπών αλλά και την ακύρωση διαφημιστικού χρόνου αξίας 19 εκατομμυρίων δολαρίων (που ισοδυναμεί με 190 εκατομμύρια δολάρια σήμερα).

Οι τηλεθεατές είδαν κάθε στιγμή των επακόλουθων των πυροβολισμών να εκτυλίσσεται σε πραγματικό χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της συγκλονιστικής δολοφονίας του Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ στο υπόγειο γκαράζ του αστυνομικού τμήματος του Ντάλας.

Μερικές φορές, οι εικόνες στην οθόνη έμοιαζαν με νουάρ αστυνομικό δράμα. Αφού ταυτοποιήθηκε ο ιδιοκτήτης νυχτερινών κέντρων Τζακ Ρούμπι ως ο δολοφόνος του Όσβαλντ, το ABC στο Ντάλας έδειξε συνεντεύξεις με strippers και χορεύτριες που δούλευαν στα μαγαζιά του. Οι μαραθώνιες ζωντανές μεταδόσεις έφτασαν στο αποκορύφωμά τους την τέταρτη ημέρα, όταν τα δίκτυα βοήθησαν το κοινό να πενθήσει προβάλλοντας για πρώτη φορά μια προεδρική κηδεία σε ζωντανή μετάδοση.

O Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών»

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ