Πώς η δολοφονία του JFK άλλαξε για πάντα το τοπίο της ενημέρωσης

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
22 Νοεμβρίου 1963: Ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».
0

ΣΤΙΣ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1963, ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ πάλευε να συγκρατήσει τα συναισθήματά του καθώς διάβαζε το μοιραίο τηλεγράφημα, έριχνε μια ματιά στο ρολόι του στούντιο στη Νέας Υόρκης και ανακοίνωνε ότι ο Πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».

Οι στιγμές αυτές σηματοδότησαν την αυγή μιας νέας εποχής στα μέσα ενημέρωσης, καθώς τα τρία μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα –NBC, CBS και ABC– που μονοπωλούσαν την προσοχή του κοινού πριν από 60 χρόνια, παρέμειναν στον αέρα για τέσσερις ημέρες παρέχοντας για πρώτη φορά ζωντανή, διαρκή κάλυψη μιας εθνικής κρίσης.

Οι μαραθώνιες εκπομπές έθεσαν το πρότυπο για τις δεκαετίες που ακολούθησαν, καθώς οι τηλεθεατές συνήθισαν σταδιακά να παρακολουθούν στρατιωτικές εισβολές, επαναστατικές εξεγέρσεις και τρομοκρατικές επιθέσεις να εκτυλίσσονται σε πραγματικό χρόνο με την έλευση της 24ωρης καλωδιακής ενημέρωσης και του διαδικτύου.

Σε αντίθεση με το σημερινό τοπίο των μέσων ενημέρωσης, όπου υπάρχουν δεκάδες πλατφόρμες ενημέρωσης on demand, όλοι παρακολούθησαν ταυτόχρονα την τραγωδία της δολοφονίας του JFK και τα επακόλουθά της. Πλάνα από την τότε κάλυψη των δικτύων και των τοπικών σταθμών μπορεί να βρει κανείς στο YouTube και σε διάφορες εκπομπές και ντοκιμαντέρ που εμφανίζονται κάθε τόσο με αφορμή την επέτειο της δολοφονίας.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή πρώτη κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962 η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Την ώρα που ο Κένεντι δεχόταν τους θανάσιμους πυροβολισμούς, ενώ η Πρώτη Κυρία παρακολουθούσε με τρόμο, κανένας φωτογράφος δεν κατέγραψε τη στιγμή. Οι ιστορικές πλέον εικόνες εκείνης της φρικιαστικής ημέρας αποτυπώθηκαν από στιγμιότυπα και πλάνα οικιακής κινηματογραφικής κάμερας που τράβηξαν άνθρωποι που βρίσκονταν στο πλήθος, συμπεριλαμβανομένου του διαβόητου φιλμ 8 χιλιοστών και διάρκειας 26 δευτερολέπτων που τράβηξε ο υφασματέμπορος του Ντάλας Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Ήταν ένας πρόδρομος των σύγχρονων κινητών συσκευών που χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για την καταγραφή σημαντικών ειδησεογραφικών γεγονότων, όπως πρόσφατα η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ το 2020.

Η ελλιπής οπτική τεκμηρίωση της δολοφονίας Κένεντι συνέβαλε στον γενικό σκεπτικισμό και δημιούργησε θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με το τι ακριβώς συνέβη και ποιος ήταν υπεύθυνος.

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
Πλάνο από το φιλμ που τράβηξε ο Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Φωτ.: Princeton University Art Museum.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος Πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή Πρώτη Κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962, η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Ωστόσο, η χώρα εξακολουθούσε να βασίζεται στις εφημερίδες και το ραδιόφωνο ως τις κύριες πηγές ειδήσεων. Η τηλεοπτική κάλυψη του δικτύου περιοριζόταν σε βραδινά δελτία ειδήσεων που δεν ήταν ούτε άμεσα ούτε περιεκτικά. Οι ιστορίες γυρίζονταν σε φιλμ και στέλνονταν στη Νέα Υόρκη, όπου γινόταν η επεξεργασία τους για το "Huntley-Brinkley Report" του NBC και τα "CBS Evening News", τα οποία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1963 είχαν διάρκεια μόλις 15 λεπτά. Η ζωντανή κάλυψη περιοριζόταν σε προγραμματισμένα γεγονότα, όπως οι βραδιές εκλογών, τα πολιτικά συνέδρια και οι βρετανικές βασιλικές στέψεις.

Αλλά με το δράμα να εκτυλίσσεται τόσο γρήγορα στο Ντάλας, ένα σοκαρισμένο έθνος παρακολουθούσε όλες τις ακατέργαστες βιντεοσκοπήσεις οι οποίες προκάλεσαν την ακύρωση των προγραμματισμένων εκπομπών αλλά και την ακύρωση διαφημιστικού χρόνου αξίας 19 εκατομμυρίων δολαρίων (που ισοδυναμεί με 190 εκατομμύρια δολάρια σήμερα).

Οι τηλεθεατές είδαν κάθε στιγμή των επακόλουθων των πυροβολισμών να εκτυλίσσεται σε πραγματικό χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της συγκλονιστικής δολοφονίας του Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ στο υπόγειο γκαράζ του αστυνομικού τμήματος του Ντάλας.

Μερικές φορές, οι εικόνες στην οθόνη έμοιαζαν με νουάρ αστυνομικό δράμα. Αφού ταυτοποιήθηκε ο ιδιοκτήτης νυχτερινών κέντρων Τζακ Ρούμπι ως ο δολοφόνος του Όσβαλντ, το ABC στο Ντάλας έδειξε συνεντεύξεις με strippers και χορεύτριες που δούλευαν στα μαγαζιά του. Οι μαραθώνιες ζωντανές μεταδόσεις έφτασαν στο αποκορύφωμά τους την τέταρτη ημέρα, όταν τα δίκτυα βοήθησαν το κοινό να πενθήσει προβάλλοντας για πρώτη φορά μια προεδρική κηδεία σε ζωντανή μετάδοση.

O Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών»

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ