Πώς η δολοφονία του JFK άλλαξε για πάντα το τοπίο της ενημέρωσης

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
22 Νοεμβρίου 1963: Ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».
0

ΣΤΙΣ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1963, ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ πάλευε να συγκρατήσει τα συναισθήματά του καθώς διάβαζε το μοιραίο τηλεγράφημα, έριχνε μια ματιά στο ρολόι του στούντιο στη Νέας Υόρκης και ανακοίνωνε ότι ο Πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».

Οι στιγμές αυτές σηματοδότησαν την αυγή μιας νέας εποχής στα μέσα ενημέρωσης, καθώς τα τρία μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα –NBC, CBS και ABC– που μονοπωλούσαν την προσοχή του κοινού πριν από 60 χρόνια, παρέμειναν στον αέρα για τέσσερις ημέρες παρέχοντας για πρώτη φορά ζωντανή, διαρκή κάλυψη μιας εθνικής κρίσης.

Οι μαραθώνιες εκπομπές έθεσαν το πρότυπο για τις δεκαετίες που ακολούθησαν, καθώς οι τηλεθεατές συνήθισαν σταδιακά να παρακολουθούν στρατιωτικές εισβολές, επαναστατικές εξεγέρσεις και τρομοκρατικές επιθέσεις να εκτυλίσσονται σε πραγματικό χρόνο με την έλευση της 24ωρης καλωδιακής ενημέρωσης και του διαδικτύου.

Σε αντίθεση με το σημερινό τοπίο των μέσων ενημέρωσης, όπου υπάρχουν δεκάδες πλατφόρμες ενημέρωσης on demand, όλοι παρακολούθησαν ταυτόχρονα την τραγωδία της δολοφονίας του JFK και τα επακόλουθά της. Πλάνα από την τότε κάλυψη των δικτύων και των τοπικών σταθμών μπορεί να βρει κανείς στο YouTube και σε διάφορες εκπομπές και ντοκιμαντέρ που εμφανίζονται κάθε τόσο με αφορμή την επέτειο της δολοφονίας.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή πρώτη κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962 η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Την ώρα που ο Κένεντι δεχόταν τους θανάσιμους πυροβολισμούς, ενώ η Πρώτη Κυρία παρακολουθούσε με τρόμο, κανένας φωτογράφος δεν κατέγραψε τη στιγμή. Οι ιστορικές πλέον εικόνες εκείνης της φρικιαστικής ημέρας αποτυπώθηκαν από στιγμιότυπα και πλάνα οικιακής κινηματογραφικής κάμερας που τράβηξαν άνθρωποι που βρίσκονταν στο πλήθος, συμπεριλαμβανομένου του διαβόητου φιλμ 8 χιλιοστών και διάρκειας 26 δευτερολέπτων που τράβηξε ο υφασματέμπορος του Ντάλας Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Ήταν ένας πρόδρομος των σύγχρονων κινητών συσκευών που χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για την καταγραφή σημαντικών ειδησεογραφικών γεγονότων, όπως πρόσφατα η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ το 2020.

Η ελλιπής οπτική τεκμηρίωση της δολοφονίας Κένεντι συνέβαλε στον γενικό σκεπτικισμό και δημιούργησε θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με το τι ακριβώς συνέβη και ποιος ήταν υπεύθυνος.

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
Πλάνο από το φιλμ που τράβηξε ο Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Φωτ.: Princeton University Art Museum.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος Πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή Πρώτη Κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962, η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Ωστόσο, η χώρα εξακολουθούσε να βασίζεται στις εφημερίδες και το ραδιόφωνο ως τις κύριες πηγές ειδήσεων. Η τηλεοπτική κάλυψη του δικτύου περιοριζόταν σε βραδινά δελτία ειδήσεων που δεν ήταν ούτε άμεσα ούτε περιεκτικά. Οι ιστορίες γυρίζονταν σε φιλμ και στέλνονταν στη Νέα Υόρκη, όπου γινόταν η επεξεργασία τους για το "Huntley-Brinkley Report" του NBC και τα "CBS Evening News", τα οποία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1963 είχαν διάρκεια μόλις 15 λεπτά. Η ζωντανή κάλυψη περιοριζόταν σε προγραμματισμένα γεγονότα, όπως οι βραδιές εκλογών, τα πολιτικά συνέδρια και οι βρετανικές βασιλικές στέψεις.

Αλλά με το δράμα να εκτυλίσσεται τόσο γρήγορα στο Ντάλας, ένα σοκαρισμένο έθνος παρακολουθούσε όλες τις ακατέργαστες βιντεοσκοπήσεις οι οποίες προκάλεσαν την ακύρωση των προγραμματισμένων εκπομπών αλλά και την ακύρωση διαφημιστικού χρόνου αξίας 19 εκατομμυρίων δολαρίων (που ισοδυναμεί με 190 εκατομμύρια δολάρια σήμερα).

Οι τηλεθεατές είδαν κάθε στιγμή των επακόλουθων των πυροβολισμών να εκτυλίσσεται σε πραγματικό χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της συγκλονιστικής δολοφονίας του Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ στο υπόγειο γκαράζ του αστυνομικού τμήματος του Ντάλας.

Μερικές φορές, οι εικόνες στην οθόνη έμοιαζαν με νουάρ αστυνομικό δράμα. Αφού ταυτοποιήθηκε ο ιδιοκτήτης νυχτερινών κέντρων Τζακ Ρούμπι ως ο δολοφόνος του Όσβαλντ, το ABC στο Ντάλας έδειξε συνεντεύξεις με strippers και χορεύτριες που δούλευαν στα μαγαζιά του. Οι μαραθώνιες ζωντανές μεταδόσεις έφτασαν στο αποκορύφωμά τους την τέταρτη ημέρα, όταν τα δίκτυα βοήθησαν το κοινό να πενθήσει προβάλλοντας για πρώτη φορά μια προεδρική κηδεία σε ζωντανή μετάδοση.

O Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών»

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ