Πώς το Facebook άλλαξε και μετά χάλασε τον κόσμο

Zuckerberg: King of the Metaverse: Πώς το Facebook άλλαξε και μετά χάλασε τον κόσμο Facebook Twitter
Η 90λεπτη ταινία παραγωγής των Sky Documentaries υπόσχεται να αφηγηθεί την «εκ των έσω ιστορία» ενός από τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως.
0

ΕΧΕΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΒΑΘΙΑ ΕΙΡΩΝΙΚΟ το γεγονός ότι ενώ το Facebook συλλέγει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του, ο ιδρυτής της πλατφόρμας παραμένει σε μεγάλο βαθμό μια άγνωστη και ανεξιχνίαστη φιγούρα. Το ντοκιμαντέρ Zuckerberg: King of the Metaverse προσπαθεί να το διορθώσει αυτό, επιχειρώντας να διαγράψει το προφίλ του αμφιλεγόμενου και διχαστικού δισεκατομμυριούχου.

Η 90λεπτη ταινία παραγωγής των Sky Documentaries υπόσχεται να αφηγηθεί την «εκ των έσω ιστορία» ενός από τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως, μέσα από τις μαρτυρίες διαφόρων insiders της βιομηχανίας της τεχνολογίας, βιογράφων, επενδυτών και πρώην συναδέλφων του. Ωστόσο, δυσκολεύεται να διαπεράσει το παχύ στρώμα εταιρικής γυαλάδας που τον απομονώνει, θολώνοντας την εικόνα του. Ενώ η μυθοπλαστική βιογραφία The Social Network του Ντέιβιντ Φίντσερ πρόσφερε μια διεισδυτική σπουδή χαρακτήρα, εδώ έχουμε ένα τακτοποιημένο χρονολόγιο της καριέρας του και έναν κατάλογο των θριάμβων, των αντιπαραθέσεων και των αποτυχιών που καθόρισαν τη θητεία του ως CEO.

Η πιο χαρακτηριστική ίσως βιογραφική λεπτομέρεια που αποκαλύπτεται στο ντοκιμαντέρ είναι μια ανεκδοτολογική αναφορά για το πώς η μητέρα του τον αποκαλούσε με το μάλλον μακιαβελικό χαϊδευτικό όνομα «ο πρίγκιπας».

Το πιο καταδικαστικό σχόλιο για τον Ζούκερμπεργκ προέρχεται από τον ίδιον, έστω και εμμέσως, όταν το ντοκιμαντέρ μας υπενθυμίζει ότι καθώς οι φοιτητές του Χάρβαρντ συνέρρεαν στην πρώτη εκδοχή του Facebook, εκείνος έστειλε μήνυμα σε έναν φίλο του γράφοντας: «Με εμπιστεύονται... Τόσο ηλίθιοι είναι».

Αλλά η ταινία δεν απευθύνεται σε όσους είναι ήδη εξοικειωμένοι με το παρασκήνιο της προέλευσης και των λειτουργιών του Facebook ή σε όσους παρακολούθησαν την ακροαματική διαδικασία στην αμερικανική Γερουσία το 2018.

Αν όμως το δει κανείς ως μια επεξηγηματική, εισαγωγική επισκόπηση της ιστορίας δύο δεκαετιών του Facebook, το ντοκιμαντέρ συνιστά μια διαυγή, συνοπτική αλλά και αρκετά αποκαρδιωτική αφήγηση, καθώς καταγράφει πώς μια πλατφόρμα που σχεδιάστηκε για να προωθήσει την κοινωνική διασύνδεση κατέληξε να γίνει συνώνυμη με τη σπορά της διχόνοιας – πώς από τη συμβολή της στην άνθιση της Αραβικής Άνοιξης έφτασε να κατηγορείται για υπονόμευση των δημοκρατικών θεσμών.

Zuckerberg: King of the Metaverse: Πώς το Facebook άλλαξε και μετά χάλασε τον κόσμο Facebook Twitter
Δεν υπάρχει φυσικά συνέντευξη του ίδιου του Ζούκερμπεργκ στο ντοκιμαντέρ, αλλά μέσω του αρχειακού υλικού αποτυπώνεται η σταδιακή διαμόρφωση της δημόσιας εικόνας του.

Δεδομένης της εμπειρίας από πρώτο χέρι πολλών από τους συντελεστές, μοιάζει με χαμένη ευκαιρία το γεγονός ότι η ταινία δεν παρέχει σε βάθος ανάλυση του πώς και γιατί οι προτεραιότητες, οι πολιτικές και η δημόσια εικόνα του Ζούκερμπεργκ άλλαξαν με την πάροδο του χρόνου.

Αυτό δεν σημαίνει ότι τον αντιμετωπίζει «με το γάντι»: μια δημοσιογράφος ευθέως τον χαρακτηρίζει «δικτάτορα» ενώ μια άλλη δηλώνει ότι της ήταν πιο εύκολο να πείσει ανθρώπους στα πιο αυταρχικά κράτη του πλανήτη να της μιλήσουν παρά τους εργαζόμενους του Facebook.

Δεν υπάρχει φυσικά συνέντευξη του ίδιου του Ζούκερμπεργκ στο ντοκιμαντέρ, αλλά μέσω του αρχειακού υλικού αποτυπώνεται η σταδιακή διαμόρφωση της δημόσιας εικόνας του από το τμήμα δημόσιων σχέσεων της εταιρείας του. Όταν εμφανίστηκε ενώπιον του Κογκρέσου, στον απόηχο του σκανδάλου Cambridge Analytica, οι άνθρωποί του ζήτησαν να αυξηθεί ο κλιματισμός έτσι ώστε να μη φαίνεται ότι ιδρώνει μπροστά στην κάμερα.

Η πιο συναρπαστική μαρτυρία ίσως ανήκει στον Μπραντ Παρσκάλε, τον μάνατζερ της ψηφιακής καμπάνιας του Τραμπ το 2016, τον οποίον ακούμε να μιλάει για το πώς χρησιμοποίησε το Facebook προκειμένου να «εισχωρήσει στο μυαλό» των χρηστών. Κατά τη γνώμη του, η εταιρεία του Ζούκερμπεργκ πίστευε ότι μπορούσε να πάρει τα διαφημιστικά δολάρια του Τραμπ και μετά να γελάει όταν θα έχανε τις εκλογές. «Δεν νομίζω ότι είδαν αυτό που ερχόταν. Εγώ όμως το είδα», λέει.

Ωστόσο, το πιο καταδικαστικό σχόλιο για τον Ζούκερμπεργκ προέρχεται από τον ίδιον, έστω και εμμέσως, όταν το ντοκιμαντέρ μας υπενθυμίζει ότι καθώς οι φοιτητές του Χάρβαρντ συνέρρεαν στην πρώτη εκδοχή του Facebook, εκείνος έστειλε μήνυμα σε έναν φίλο του γράφοντας: «Με εμπιστεύονται... Τόσο ηλίθιοι είναι».

Zuckerberg King Of The Metaverse - Trailer

Με στοιχεία από The Financial Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ