Όταν το ''Τενεκεδένιο ταμπούρλο'' χτύπησε στις κινηματογραφικές αίθουσες του κόσμου

Όταν το ''Τενεκεδένιο ταμπούρλο'' χτύπησε στις κινηματογραφικές αίθουσες του κόσμου Facebook Twitter
5

Όταν το ''Τενεκεδένιο ταμπούρλο'' χτύπησε στις κινηματογραφικές αίθουσες του κόσμου Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Φόλκερ Σλέντορφ, ο μικρός πρωταγωνιστής Ντέιβιντ Μπένεντ και ο συγγραφέας Γκίντερ Γκρας στα γυρίσματα του ''Τενεκεδένιου ταμπούρλου'' το 1979

 

Το 1979 ένα τενεκεδένιο ταμπούρλο χτύπησε στις κινηματογραφικές οθόνες του κόσμου, υπενθυμίζοντας πως η παράνοια, η ταυτισμένη με τους εκάστοτε πολέμους ήταν, είναι και - δυστυχώς - θα είναι πανταχού παρούσα ως στοιχείο αναπόσπαστο της ανθρώπινης ιστορίας.

 

Συγγραφέας του, προ 20ετίας γραμμένου έργου, ήταν ο Γερμανός Γκίντερ Γκρας, που έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών. Σκηνοθέτης, ο συμπατριώτης του, Φόλκερ Σλέντορφ, υπεύθυνος και για μία άλλη σπουδαία ταινία λίγα χρόνια πριν, τη ''Χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ'' (1975), σε συνεργασία με τη σκηνοθέτιδα σύντροφο του, Μάργκαρετ φον Τρόττα. Και πρωταγωνιστής ο 11χρονος τότε Ελβετός ηθοποιός Ντέιβιντ Μπένεντ, που σαν πήγαιναν οι κακοί μεγάλοι άνθρωποι να πάρουν το ταμπούρλο του, έμπηζε τις φωνές και έσπαγε τα γυαλικά γύρω του.

 

Το παιδί που θα έπαιρνε το ρόλο είχε απασχολήσει πολύ τον συγγραφέα και τον σκηνοθέτη. Λέγεται πως η κουβέντα μ' έναν γιατρό για την πιθανή ιατρική περίπτωση ενός παιδιού που σταματά η ανάπτυξη του, αρνούμενο να μεγαλώσει, οδήγησε τον Σλέντορφ στην επιλογή του μικρού Ντέιβιντ, γιου του ηθοποιού φίλου του, Χάιντζ Μπένεντ. Ο Γκρας απλά συμφώνησε, βλέποντας με τι πάθος πήγαινε να γίνει ταινία ένα βιβλίο του που η κριτική της εποχής είχε χαρακτηρίσει από πορνογραφικό έως βλάσφημο, με τα χρόνια όμως θα δικαιωνόταν όχι μόνο σε γερμανικό, αλλά και σε διεθνές επίπεδο.

 

Όταν το ''Τενεκεδένιο ταμπούρλο'' χτύπησε στις κινηματογραφικές αίθουσες του κόσμου Facebook Twitter
Γκίντερ Γκρας - Ντέιβιντ Μπένεντ - Φόλκερ Σλέντορφ

 

Στην ταινία του Σλέντορφ, το ρεαλιστικό μοντέλο προέκυψε από το φανταστικό, όπου όμως το παράδοξο αγόρι είχε εξομοιωθεί με τον εμπράγματο κόσμο. Η πλοκή, έτσι, έμοιαζε να εκλογικεύει το φανταστικό και ο μικρός Όσκαρ Μάτζερατ, όπως ονομαζόταν ο κεντρικός χαρακτήρας, γινόταν περισσότερο γήινος, αποκτούσε ερωτισμό και ψυχολογική ατομικότητα.

 

Ακριβώς αυτός ο ερωτισμός και, πιο συγκεκριμένα, η ανακάλυψη της πρώιμης σεξουαλικότητας του παιδιού, οδήγησε στη λογοκρισία του φιλμ σε πολλές χώρες του εξωτερικού:

 

 

Δείτε στο 1',01'' του τρέιλερ, τη σκηνή που ο μικρός τοποθετεί άχνη ζάχαρη στον αφαλό ενός 16χρονου κοριτσιού - το υποδυόταν η 24χρονη Καταρίνα Τάλμπαχ -, προτού καταλήξουν σε στοματικό σεξ. Εξ αιτίας αυτής της σκηνής το ''Τενεκεδένιο ταμπούρλο'' λογοκρίθηκε στον Καναδά, ενώ σε πολιτείες των ΗΠΑ, όπως η Οκλαχόμα, προβλήματα με το νόμο αντιμετώπισαν και οι ενοικιαστές της ταινίας από τα βίντεο-κλαμπ, πέραν των διανομέων! Κι ας είχε η ταινία μοιραστεί τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες μαζί με το ''Αποκάλυψη τώρα'' του Φράνσις Φορντ Κόπολα ή κι ας ήταν υποψήφια για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας την επόμενη χρονιά. Το εμπάργκο στη διανομή στην Οκλαχόμα έληξε μόλις το 2001, κάτι που έγινε μέχρι και ντοκιμαντέρ ως bonus στην έκδοση του ''Τενεκεδένιου ταμπούρλου'' σε DVD το 2004!

 

Με το έργο αυτό ο Γκίντερ Γκρας άσκησε την κριτική του στο ναζιστικό παρελθόν της Γερμανίας και στις εγκληματικές πράξεις των, όχι και τόσο μακρινών, προγόνων του. Η θέληση του να έχει τον έλεγχο του σεναρίου και των γυρισμάτων, πιθανώς να πήγαζε από τη φοβία πώς ο κινηματογράφος θα σφετεριζόταν το μυθιστόρημα του με την ανάπτυξη των δικών του εκφραστικών μέσων: της αληθοφάνειας, του ''γεμίσματος'' με κενό χρόνο, την απόδοση του παρελθόντος, τη λογική της όποιας πλοκής.

 


 

Στην επιτυχία της ταινίας συνέβαλε και η συμμετοχή του συνθέτη Μορίς Ζαρ. Η μουσική προσωδία των σημαινόντων συνένωσε την οθόνη με την αίθουσα σε ένα γοητευτικό αποτέλεσμα βασισμένο εν πολλοίς σε φυσικούς και τεχνητούς ήχους, ένα μείγμα της απελπισίας με το γκροτέσκο. Ακούγοντας σήμερα το σάουντρακ του ''Τενεκεδένιου ταμπούρλου'' για μία ακόμη φορά, θα τολμούσα να το χαρακτηρίσω την απόλυτη μεταφορά του μαγικού νατουραλισμού στη μουσική για κινηματογράφο!

 

Όταν το ''Τενεκεδένιο ταμπούρλο'' χτύπησε στις κινηματογραφικές αίθουσες του κόσμου Facebook Twitter
Γκίντερ Γκρας - Φόλκερ Σλέντορφ

 

Το ''Τενεκεδένιο ταμπούρλο'' αποδείχτηκε τελικά ένα μεγαλειώδες πέρασμα της κινηματογραφικής τέχνης στο στάδιο του ποιητικού μύθου. Μία ταινία - γνήσιο τέκνο του σουρεαλισμού και της αποστασιοποίησης με την αρχική πηγή έμπνευσης, τον συγγραφέα Γκίντερ Γκρας, να παραμένει ιερέας και όχι μάγος νευρωτικός κάποιας ''ασύντακτης'' καλλιτεχνικής συνθήκης.

5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Πάρα πολύ ωραίο άρθο! Ευχαριστούμε! Αύριο κιόλας θα ψάξω να νοικιάσω, για να ξαναδώ την ταινία. Την είχα παρακολουθήσει πριν πολλά χρόνια σε VHS και μου είχε κάνει αίσθηση. Ελπίζω να υπάρχει σε DVD προς ενοικίαση.
Σίγουρα θα υπάρχει, αν δηλαδή δεν την προβάλλει εκτάκτως η TV την ταινία. Δεν έχω συσκευή σπίτι και δεν παρακολουθώ, αλλά άμα μάθεις, άσε εδώ κάνα μήνυμα :)Σ' ευχαριστώ κι εγώ, Νοών...νοείτω, για το σχόλιο σου!
Να 'σαι καλά. Θα σε ενημερώσω. Μακάρι να την προβάλλει εκτάκτως η TV, κάποιο ιδιωτικό κανάλι σε... κρίση ποιότητας...!σ.σ.: Κατά πάσα πιθανότητα θα είναι η ΝΕΡΙΤ (πρωην [και προσεχώς] ΕΡΤ [ξανά], για να μη ξεχνιόμαστε)...Υ.Γ.: Μου κάνει εντύπωση που ως σκηνοθέτης δεν έχεις τηλεόραση. Η τηλεόραση ως μέσο δεν είναι κακό, το αντίθετο μάλιστα. Κακοί είναι οι τηλεθεατές με τις επιλογές τους. Νομίζω πως, ειδικά εσύ, το καταλαβαίνεις πολύ καλά αυτό. Ενδυκτικά αναφέρω μία καταπληκτική τηλεοπτική εκπομπή-ντοκιμαντέρ «Η Ιστορία των χρόνων μου» (ΕΡΤ, εξωτερική παραγωγή, 2002-2006), στην οποία ήσουν βοηθός σκηνοθέτης.
(Απευθυνόμενος στις αρνητικές ψήφους)::Παρακαλώ οι εμπαθείς να κοιτάξουν τα πράγματα αντικειμενικά. Τα μόνα (μη συνδρομητικά) τηλεοπτικά κανάλια, άσχετα από την εσωτερική (και αποκλειστική) πραγματικότητα λειτουργίας τους... και φυσικά την δικαίως αμφισβητούμενη ειδησεογραφική και ενημερωτική τους αντικειμενικότητα, (λες και τα ιδιωτικά μέσα είναι μέσα στην... αντικειμενικότητα... [φτου-κακά...!]), που μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει κάποιες σοβαρές εκπομπές όπως ντοκιμαντέρ, ελληνικά και ξένα, ωραίες ταινίες, επίσης εγχώριου και ξένου κινηματογράφου, είναι τα κρατικά. Καλό είναι να κοιτάμε και εκτός των παρωπίδων μας.....το αν κάποιοι, οι περισσότεροι θα έλεγα, μείναμε χωρίς κατσίκα γιατί μας... την κλέψανε, καλό είναι να μην παρακαλάμε τον Θεό να ψοφήσει και οι κατσίκα των υπολοίπων...Και ο νοών... νοείτω...!
Που τα ξέρεις όλα αυτά; Δε σε πιστεύω :)Κόψε κάτι, δεν ήταν και τόσο ''εκπληκτική'' η σειρά που αναφέρεις. Αρπαχτούλα ήταν απ' την άποψη της παραγωγής, αλλά σίγουρα καλύτερη απ' τον μέσο όρο της ελληνικής δημόσιας TV. Εμένα, πάντως, καλό μούκανε, γιατί και πληρώθηκα κανονικά, και πολλούς σημαντικούς ανθρώπους γνώρισα από κοντά. Τι να σου πω τώρα, δεν είναι πως δεν εκτιμώ το μέσο, αλλά σήριαλ δε βλέπω, ειδησεογραφικά ενημερώνομαι από το διαδίκτυο και, γενικά, οτιδήποτε καλό θα παίξει, θα το δω την επόμενη πάλι στο διαδίκτυο. Και, πίστεψε με, ''πετώντας'' την τηλεόραση και αποχωρώντας κι απ' το facebook, ξαναβρήκα την ηρεμία μου. Σταματάω εδώ, μια κι ο διάλογος μας δε θα ενδιαφέρει ιδιαίτερα το αναγνωστικό κοινό του LIFO.grΝά'σαι καλά, φίλτατε, καλό ξημέρωμα!