Οι ταινίες που αγαπήσαμε το 2021

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter
0

DUNE

Αν και το Dune εξακολουθεί να μου φαίνεται μια παρατεταμένη εισαγωγή σε ένα πολύτομο έπος που επίκειται, με βαρύ exposition και απότομο φινάλε, ακόμη και με όρους cliffhanger, είναι αναμφισβήτητη και καταφανής η ικανότητα του Ντενί Βιλνέβ να αφηγείται με οπτικοακουστική μεγαλοπρέπεια, να σχεδιάζει σοβαρούς χαρακτήρες με νόημα και background, να τιθασεύσει αχανή πλοκή, να εντάσσει διαφορετικές μυθολογίες σε ενιαίο σύμπαν, και να συνδυάζει την ηγετική αποφασιστικότητα με την ελκυστική ευαισθησία του Τιμοτέ Σαλαμέ – που για πρώτη φορά αξιοποιείται ως σκεπτόμενο pinup και για τα δυο φύλα. Ενωμένο το Dune έχει όλα τα φόντα να γίνει το magnum opus του Βιλνέβ. Επιπλέον, σε μια φάση κούρασης της Marvel (Black Widow), αφλογιστίας της DC, heavy-meta (Matrix Resurrections), αμήχανου μπερδέματος (Eternals) και μιας πολυσυμπαντικής αισιοδοξίας με αιχμή του δόρατος, και κολοσσιαία εισπρακτική επιτυχία, όπως αποδεικνύεται, τον Spider-Man, ο ρετροφουτουριστικός κόσμος του Φρανκ Χέρμπερτ είναι θεαματικά ευπρόσδεκτος. 

Δείτε εδώ την κριτική

BACURAU

Μετά το αισθησιακό, ρευστό Aquarius, κανείς δεν περίμενε ένα αιματοβαμμένο, ασυνήθιστο θρίλερ από τον Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιο, τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη που ναι μεν ύφανε έναν πολιτικό τόνο στο υπόστρωμα του δράματος με πρωταγωνίστρια τη Σόνια Μπράγκα, αλλά στο Bacurau (ένα είδος μεγάλου πτηνού, αλλά και το μικροσκοπικό χωριό όπου εκτυλίσσεται η δράση) αντιτίθεται εμμέσως πλην σαφώς στον ξεδιάντροπο ρατσισμό του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας του, Ζαΐρ Μπολσονάρο. Η ταινία καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία, ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους. Σίγουρα πολλά παραπάνω από ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν ή διακριτικά μεταμφιεσμένο σχόλιο.

Δείτε εδώ την κριτική

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το κερδισμένο προνόμιο της μητρότητας και η επώδυνη διαδρομή προς τη μεγάλη αλήθεια. Από το προσωπικό στο συλλογικό, και από το στυλιζάρισμα στην ουσία, το σινεμά του Πέδρο Αλμοδόβαρ ωριμάζει όσο περνούν τα χρόνια. Βραβείο μουσικής για τον Αλμπέρτο Ιγλέσιας και ερμηνείας για την Πενέλοπε Κρουθ, από τους κριτικούς του Λος Άντζελες.

Δείτε εδώ την κριτική

ΚΒΟ ΒΑΝΤΙΣ ΑΪΝΤΑ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Χωρίς πρόθεση αναθεώρησης της Ιστορίας, το Κβο Βάντις Άιντα είναι ένα συναρπαστικό ανθρώπινο δράμα εξαιρετικής κινηματογράφησης και δυνατής ερμηνείας από τη Γιάσνα Τζούρισιτς στον ρόλο της διερμηνέα Άιντα, που θα πρέπει να πάρει αποφάσεις ζωής και θανάτου για τον εαυτό της και την οικογένειά της κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Σρεμπρένιτσα το 1995. Νικήτρια των κυριότερων βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας, η Γιασμίλα Σμπάνιτς αφηγείται επιτακτικά και σπαρακτικά, με ασίγαστο σκηνοθετικό ρυθμό και υποδειγματικό σενάριο.

Δείτε εδώ την κριτική

Ο ΠΑΤΕΡΑΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ότι ο συγγραφέας ενός αστικού θεατρικού, άρτιου αν και ακαδημαϊκού, είχε την τόλμη να μετασκευάσει ο ίδιος το έργο του, γράφοντας ένα θρίλερ κλειστοφοβικό και αγωνιώδες, και σκηνοθετώντας τον περιορισμένο χώρο και τον μη γραμμικό χρόνο με εντελώς κινηματογραφικούς όρους, ήταν το αναπάντεχο στοίχημα της χρονιάς, που απέδωσε θριαμβευτικά. Η έκπληξη ήρθε από τον Φλοριάν Ζελέρ (βραβείο Όσκαρ και Ευρωπαϊκής Ακαδημίας) και η ερμηνεία μεγατόνων από τον Άντονι Χόπκινς. 

Δείτε εδώ την κριτική

1971, THE YEAR THE MUSIC CHANGED EVERYTHING

Σε μια χρονιά με σημαντικά μουσικά ντοκιμαντέρ, όπως το Velvet Goldmine του Τοντ Χέϊνς, το Summer of Soul του Questlove (που πάει για Όσκαρ στην κατηγορία του) και το Get Back του Πίτερ Τζάκσον, το απολαυστικό, οκτάτομο έπος του Άσιφ Καπάντια, για λογαριασμό της Apple Tv άφησε τη φάση και τη διάρκεια του οπτικοακουστικού υλικού να εξελιχθεί και με έπεισε ασυνθηκολόγητα πως το 1971 δεν ήταν μόνο το σωτήριο έτος του «What’s Going On», του «Hunky Dory», του «Sticky Fingers» και του «The Revolution will not be Televised» του Τζιλ Σκοτ Χέρον, αλλά η ώριμη και συμπυκνωμένη στιγμή που η μουσική άλλαξε τον κόσμο –και όχι το αντίστροφο– αφήνοντας ανεξίτηλο κοινωνικο-πολιτικό αποτύπωμα. 

SAINT MAUD

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ψυχολογικό θρίλερ που δεν είδαμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες, με πρωταγωνίστρια μια θρησκόπληκτη νοσοκόμα που φροντίζει, με το ψυχικό αζημίωτο, μια πικρόχολη, άθεη πρώην χορεύτρια, είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χρονιάς από τη Ρόουζ Γκλας, η βρετανική απάντηση στην αμερικανική ρουτίνα του είδους, με αφομοιωμένες αναφορές, ιδιαίτερη και σίγουρη γραφή, εκστατικό φινάλε, και τη Μόρβιντ Κλαρκ να τα δίνει όλα – μέχρι τελικής αναλήψεως!

TITANE

Ένα επιθετικό horror αλλάζει ταχύτητες στη μέση της ξέφρενης, αιματηρής διαδρομής μιας αδέσποτης serial δολοφόνου και ψάχνει με υπομονή την ταυτότητά της, μέσα από τη σχέση της με ένα υποκατάστατο πατέρα – καθόλου εύκολη υπόθεση. Η trans κατάθεση της Ζιλιά Ντικουρνό, ένα εκρηκτικό κοκτέiλ μυθολογικής εννοιολογίας και σινεμά ειδών, της στοίχισε πολωτικές αντιδράσεις και της χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών.

Δείτε εδώ την κριτική

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

Οι γυναίκες και οι σχέσεις από έναν μετρ του σεναρίου που προσθέτει σκηνοθετική μαγεία ανάμεσα στις γραμμές του μπανάλ. Ο 42χρονος Ριγιοσούκε Χαμαγκούτσι είναι ο σκηνοθέτης στον οποίο έχουμε στραμμένα τα μάτια μας αυτήν τη στιγμή: το Drive my Car, η ταινία που θα δούμε μέσα στο 2022, ήδη σκλάβωσε τους κριτικούς της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες, αποσπώντας το κορυφαίο βραβείο της καλύτερης ταινίας.

Δείτε εδώ την κριτική

Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΝΟΜΑΔΩΝ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το πορτρέτο μιας γυναίκας, μιας κοινότητας και μιας χώρας, το flip side της μετανάστευσης. Η Κλόι Ζάο δεν καταδέχεται τη φιλάνθρωπη συγκατάβαση και φωτίζει με ουσιαστική αισιοδοξία την περιπέτεια απόδρασης από το αστικό κλισέ. Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας (άρα το Moonlight και τα Παράσιτα δεν ήταν σύμπτωση), καθώς και πρώτου ρόλου για την ψυχή του φιλμ, Φράνσις Μακντόρμαντ. Ταινία-θαύμα, αξέχαστη και ανοιχτή.

Δείτε εδώ την κριτική

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ