Οι 10 κορυφαίες σκηνές μιούζικαλ όλων των εποχών - και η ιστορία τους

0

Είναι εξαιρετικά δύσκολο, ως και επώδυνο, για έναν μη αμετανόητο φαν του είδους να αντέξει ένα μιούζικαλ από την αρχή ως το τέλος. Στις ελληνικές μουσικοχορευτικές κωμωδίες της εμπορικής περιόδου του Φίνου, για παράδειγμα, προσπερνάς χωρίς ενοχή τα ονειρικά ιντερλούδια, πενιχρές κόπιες τα περισσότερα, για να χαρείς το αστείο που ακολουθεί, ακόμη κι αν το γνωρίζεις απέξω κι ανακατωτά. Στα απείρως ανώτερα αμερικανικά της χρυσής εποχής ή τα γαλλικά του Ζακ Ντεμί συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: ποιος θέλει να ξαναδεί τους σιροπιαστούς διαλόγους ή την προσχηματική, ρομαντική πλοκή; Fast forward σε μερικές από τις καλύτερες χορογραφίες που έχουν συντεθεί, συνήθως πάνω σε υπέροχα τραγούδια, από ταλέντα που ειδικεύτηκαν σε ένα είδος που παρήκμασε φυσιολογικά, αλλά δεν έσβησε πραγματικά. Φυσικά, σκηνές σε ταινίες που δεν ήταν μιούζικαλ έμειναν στην ιστορία, όπως το ανακάτεμα των στυλ στη σέξι μονομαχία Ούμα Θέρμαν και Τζον Τραβόλτα στο «Pulp Fiction», ο Τραβόλτα –και πάλι− να δίνει τα ντίσκο ρέστα του στην πίστα του κλαμπ 2001 στον «Πυρετό το Σαββατόβραδο», το βαλς μεταξύ αγνώστων στη φαντασία του Ρόμπιν Γουίλιαμς στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της Νέας Υόρκης στο «Βασιλιά της Μοναξιάς» ή, δεκαετίες πριν, ο φανταστικός πειραματισμός στο χρώμα από τον πρωτοπόρο Len Lye στο «Rainbow Dance» του 1936. Με αφορμή την τεράστια επιτυχία του «La La Land», του πρώτου μιούζικαλ που ενδεχομένως να πάρει τα κύρια Όσκαρ μετά το «Σικάγο», θυμηθείτε σε αντίστροφη μέτρηση τις πιο δεξιοτεχνικές, απογειωτικές, μεθυστικές και επιδραστικές σκηνές μιούζικαλ στο σινεμά – έτσι, δεν θα χρειαστεί να υποστείτε ολόκληρο το παραμύθι.

10.

DANCER IN THE DARK

I 've seen it all

Είτε το αγαπάτε είτε το απεχθάνεστε, το αντικομφορμιστικό μιούζικαλ του Λαρς φον Τρίερ ανήκει ολοκληρωτικά στον Δανό σκηνοθέτη. Σπρώχνει το μελό στα άκρα, κόβει απότομα τα χορευτικά, διαλέγει πολλές ανάποδες γωνίες λήψης, αλλά δεν αντιτίθεται εντελώς στο είδος. Σε φυσικούς χώρους και με έμφαση στη μιζέρια, το καταθλιπτικά δραματικό «Χορεύοντας στο σκοτάδι» απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα και αυτή η σκηνή είναι το αποκορύφωμά της, με τη σπασμένη φωνή της Björk να συνοδεύει ένα ατελείωτο travelling, κυριολεκτικά πάνω σε ράγες.

9.

ROYAL WEDDING

Dancing on the ceiling

Ο Στάνλεϊ Ντόνεν και ο Φρεντ Αστέρ έσπαγαν το κεφάλι τους πώς θα γυρίσουν μια ακροβατική σκηνή σε ένα δωμάτιο. Οι τεχνικοί της Metro Goldwyn Mayer έδωσαν τη λύση: έφτιαξαν ένα τεράστιο κυλινδρικό σετ που περιστρεφόταν, σαν αυτοσχέδιο βαρέλι, με την κάμερα, τον οπερατέρ, τους βοηθούς και τα έπιπλα «συνημμένα» κατά τη διάρκεια του χορού του Αστέρ, που ταυτόχρονα τραγουδούσε το «You 're all the world to me». Ο στιχουργός Άλαν Τζέι Λέρνερ είχε την ιδέα, αλλά ο σπουδαίος περφόρμερ επέμενε σε συνεντεύξεις πως το είχε σκεφτεί πρώτος, δεκαετίες πριν.

8.

STORMY WEATHER

Nicholas brothers' stairs scene

Ένα χορευτικό ντουέτο με αρκετές εμφανίσεις στο σινεμά, οι αδελφοί Νίκολας δεν χορεύουν απλώς πάνω στην ξέφρενη μουσική του Καμπ Κάλαγουεϊ, αλλά πετάνε προς ένα κρεσέντο από εξαιρετικά δύσκολο footwork και απανωτά σπαγκάτι μετά από κλακέτες για Όσκαρ, κουτρουβαλώντας με χάρη από την τεράστια λευκή σκάλα του σκηνικού.

7.

JAILHOUSE ROCK

Prison scene

Πριν απ' όλους τους λικνιστούς, και μάλλον άχαρους ρόκερ, ο ένας και μοναδικός Έλβις χόρεψε με την παρέα του το τεράστιο hit «Jailhouse Rock» στην ομώνυμη ταινία, οδηγώντας την οργασμική περιδίνιση, με την ασυμμάζευτη λεκάνη του και το ατίθασο τσουλούφι, προς το εναλλακτικότερο, σε σχέση με τις τακτοποιημένες χορογραφίες των κλασικών μιούζικαλ, κούνημα των επιγόνων, από τον Μπελούσι στο «Blues Brothers» μέχρι τον Κέβιν Μπέικον στο «Footloose», αλλά και τα διάφορα Dirty (αν και καθόλου βρόμικα) Dancing.

6.

SWEET CHARITY

Rich man's frug

Όλος ο Μπομπ Φόσι σε μια μεγάλη σεκάνς που δεν συνοψίζει μόνο το στυλ του καινοτόμου, αγρίως απαιτητικού για τον εαυτό του και τον θίασο του Αμερικανού χορευτή και χορογράφου, αλλά και τη δεκαετία του '60 στο τελείωμά της, αυτό που εμείς λέμε shake, σε ένα πάρτι της καλής κοινωνίας, όπου όλοι ξεβιδώνονται σε φιγούρες υψιπετείς και φρενιασμένες, παρωδώντας τη σοβαροφάνεια των κομψών εκδηλώσεων της μόδας. Μετά την εκπληκτική του εμφάνιση στο «Kiss me Kate» και τη χορογραφία του στο «Pajama Game», το «Sweet Charity» σήμανε το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Φόσι και απέτυχε εισπρακτικά, αφού έσκασε στην παρακμή του είδους. Με το «Καμπαρέ» και το «All that jazz» σάρωσε σε Όσκαρ και φεστιβάλ, δίνοντας το στίγμα ενός ωριμότερου ρεβιζιονιστή στο ανάδελφο jazz στυλ του που έφερε τα καλύτερα στοιχεία του κλασικού μιούζικαλ, αλλά αποκάλυπτε μια μοντέρνα αισθητική (ψάξτε στο «Καμπαρέ» τους πρώτους σπόρους του βιντεοκλίπ) ή μιλούσε προσωπικά και ειλικρινώς, με εντελώς κινηματογραφικούς όρους, για τον μουσικοχορευτικό κόσμο του θεάτρου που γνώριζε καλά.

5.

AN AMERICAN IN PARIS

Ballet

Η καπιτάλε σκηνή του «Αμερικανού στο Παρίσι» είναι ένα γιγαντιαίο σε σκηνογραφική κλίμακα και διάρκεια μπαλέτο, βασισμένο κυρίως στην αθάνατη μουσική του Τζορτζ Γκέρσουιν, ένας φόρος τιμής του Χόλιγουντ στους μεγάλους Γάλλους ζωγράφους (ναι, λίγο corny, αλλά ακαταμάχητης ομορφιάς), μια ζαλιστική παρέλαση χρωμάτων και σκηνικών και ταυτόχρονα μια υπέρκομψη χορογραφία με πρωταγωνιστές τον Τζιν Κέλι και τη Λέσλι Καρόν κάτω από την μπαγκέτα του Βινσέντε Μινέλι.

4.

BANDWAGON

Girl hunt ballet

Ο Φρεντ Αστέρ χόρεψε πολλά σόλο στην καριέρα του και από μόνος του συγκροτεί όχι δεκάδα αλλά πενηντάδα με καταπληκτικά δεξιοτεχνικές σκηνές. Αυτή εδώ από το δραματικά άνισο «Bandwagon» του Βινσέντε Μινέλι είναι τέλεια σε κάθε βήμα και ανάσα και μάλλον θα σας θυμίσει κάτι πιο οικείο, αφού ο Μάικλ Τζάκσον την ξεπατίκωσε για το βιντεοκλίπ του «Smooth Criminal», έχοντας αντιγράψει πρώτα τις καθοριστικές, cool κινήσεις του ειδώλου του. Η μοιραία, καλλίπυγη Σιντ Τσαρίς λάμπει έναν χρόνο μετά την αξιοσημείωτη παρουσία της στη σεκάνς του φινάλε στο «Singing in the Rain».

3.

SWING TIME

Έλεγαν, σωστά, πως ο Φρεντ Αστέρ έδινε στην Τζίντζερ Ρότζερς class κι εκείνη το sex που του έλειπε, όταν χόρευε μόνος του. Συνεργάστηκαν πολλές φορές και αυτή η σκηνή, μία από τις καλύτερές τους, στο «Swing Time» δείχνει πόσο αβίαστα έδεναν, πόσο συγχρονισμένοι ήταν στις κλακέτες και τη σωματική τους επαφή, πώς εκείνη απογειωνόταν, όταν δούλευε μαζί του και πώς ο Αστέρ έμοιαζε ευτυχισμένος όταν την αγκάλιαζε για να την οδηγήσει, σαν την ντάμα των ονείρων του, με τα βήματά του προς την έξοδο, πολύ περισσότερο απ' ό,τι με την εντυπωσιακή, αλλά πιο νευρική Ρίτα Χέιγουρθ και την αξιόπιστη, αλλά πιο κοινή, αν εξαιρέσουμε το ερωτικά φορτισμένο «Begin the Beguine», Έλινορ Πάουελ.

2.

WEST SIDE STORY

Prologue

Ο πρόλογος του «West Side Story» συνιστά μια αυτοτελή, υπέροχη ταινία μικρού μήκους, σκηνοθετημένη από τον έμπειρο Ρόμπερτ Γουάιζ και τον χορογράφο Τζερόμ Ρόμπινς που «σκοτώθηκαν» στα γυρίσματα και δεν μιλιόντουσαν, ούτε κι όταν παρέλαβαν από κοινού (κάτι που δεν έχει επαναληφθεί έκτοτε) το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας το 1962. Οι δύο συμμορίες των Jets και των Sharks τσακώνονται στα glorious πλάνα της Νέας Υόρκης υπό τους ήχους του Λέοναρντ Μπέρνσταϊν και ήδη, από τους πρώτους αναγνωριστικούς γύρους, μυρίζει μπαρούτι και τραγωδία σ' αυτή την εμπνευσμένη διασκευή του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Φυσικά, η ταινία βρίθει εκπληκτικών σκηνών, όπως το «America», αλλά η εισαγωγή παραμένει το πιο χαρακτηριστικό δείγμα της ολικής απόδρασης του μιούζικαλ από τα στενά όρια του στούντιο, χωρίς παράλληλα να χάνει τον ρομαντισμό και τη φόρμα του.

1.

SINGING IN THE RAIN

Title song

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ και η Έμα Στόουν επισκέφτηκαν τη χήρα του Τζιν Κέλι κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του «La La Land», μίλησαν μαζί της για τον σταρ της ταινίας, είδαν την περίφημη ομπρέλα και αναμνηστικά από τα γυρίσματα και, όπως λένε, πήραν κάτι από τη μαγεία της ψυχής του μεγαλύτερου μιούζικαλ όλων των εποχών, που με την πάροδο του χρόνου δίκαια εξασφάλισε τη θέση στην κορυφή του είδους. Η αλήθεια είναι πως (αν και δεν μπορεί να αποδειχθεί) αν το φιλμ του Ντέιμιαν Σαζέλ αποσπάσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, μια κατάφωρη αδικία θα έχει εν μέρει διορθωθεί, αφού ο μεγάλος συγγενής του είναι το αριστούργημα των Ντόνεν/Κέλι, που δεν ήταν καν υποψήφιο στις κύριες κατηγορίες των βραβείων, ίσως επειδή το «Ένας Αμερικανός στο Παρίσι, πάλι με τον Κέλι, είχε κερδίσει την ακριβώς προηγούμενη χρονιά. Απ' όλες τις εξίσου σπουδαίες μουσικοχορευτικές σκηνές αυτής της καλοήθους παρωδίας της εποχής του βωβού κινηματογράφου στο Χόλιγουντ, η αξέχαστη, εντελώς ακαταμάχητη στιγμή, που πάντα προκαλεί αγαλλίαση και θαυμασμό, είναι το πλατσούρισμα του Τζιν Κέλι στη βροχή, μόλις έχει καληνυχτίσει την αγαπημένη του στο κατώφλι του σπιτιού της, στην καρδιά του Λος Άντζελες. Ένας μουσκεμένος δρόμος, άφθονο νερό, μια ανθεκτική ομπρέλα, ένα ορμητικό λούκι, ένας λαμπτήρας, ένας τσαντισμένος αστυνομικός και ο φουλ ερωτευμένος φτωχός με την ελπίδα και το ταλέντο να εκρήγνυνται σε χορευτικό ραβασάκι είναι τα αχτύπητα συστατικά ενός τετράλεπτου που δεν χορταίνεται, πάνω στο παλιό τραγούδι του Νέισιο Χερμπ Μπράουν. Φημολογείται πως ο Κέλι είχε υψηλό πυρετό όταν τη γύρισε. Δεν φαίνεται καθόλου...

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ