Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του!

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Όταν ήμουν μικρός και διάβαζα θρησκευτικά, μου έκανε αλγεινή εντύπωση ο ζηλιάρης Θεός που δεν έσωσε τον γιό του, και που άφηνε τα παιδάκια να πεθάνουν. Πως είναι δυνατόν αναρωτιόμουν; Μα, ο Θεός δοκιμάζει τους ανθρώπους, μου απαντούσαν. Μα, ο Batman έσωζε ζωές, κι ο παντοδύναμος Θεός, όχι;
0

Με την τέταρτη, μόλις, ταινία του σε 25 χρόνια, ο δημιουργός του αξέχαστου Toto Le Héro, Ζακό Βαν Ντορμαέλ επιστρέφει, μετά το πανάκριβο φιάσκο (παρά τις κάποιες καλές κριτικές), του Mr. Nobody.


Η "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη",
που βγαίνει στις αίθουσες την Πέμπτη, είναι μια πανέξυπνη, πρωτότυπη και βέβηλη σουρεαλιστική κωμωδία, με πρωταγωνίστρια την άγνωστη κόρη του Θεού, η οποία δραπετεύει από το διαμέρισμα του παντοδύναμου πατέρα και της νοικοκυράς μάνας στις Βρυξέλλες και προσπαθεί να βρει 6 καινούριους αποστόλους στην πόλη για να επαναφέρει την ευτυχία στην κοινωνία.

Ο Βαν Ντορμαέλ, ζεστός σαν τον παλιό φίλο που χαίρεσαι να ξαναβλέπεις, εξηγεί το πώς προέκυψε η ιδέα, τι εστί Βέλγιο, πώς κάνει σεξ η Κατρίν Ντενέβ στις ταινίες, και ποια θρησκευτικά ερωτήματα τον ταλάνισαν στην παιδική του ηλικία- εν ολίγοις, προτιμούσε τον Batman από τον Θεό!

- Κάποιοι φίλοι από την Πορτογαλία δεν εξεπλάγησαν καθόλου από την κεντρική ιδέα της ταινίας μου, πως δηλαδή ο Θεός ζει και κατοικεί στις Βρυξέλλες, γιατί εμείς οι Βέλγοι επινοήσαμε το νόμο για να σπάμε τα νεύρα όλου του κόσμου. Τώρα, γιατί στις Βρυξέλλες, και όχι στο Παρίσι, στο Λονδίνο ή στη Βενετία; Ίσως γιατί είναι μονίμως γκρίζος ο ουρανός, βρέχει συνέχεια, και τίποτε δε λειτουργεί, όλα τα συστήματα είναι χαλασμένα. Η δεύτερη ιδέα που δουλέψαμε με τον συν-σεναριογράφο μου είναι πως ο Θεός κρύβει εδώ και πολύ καιρό ένα μυστικό: έχει σύζυγο και μια κόρη 10 ετών, που επαναστατεί και το σκάει από το σπίτι γιατί τον σιχαίνεται! Από εκεί ξεκινήσαμε για να κάνουμε τελικά μια σουρεαλιστική κωμωδία, όπου η μικρή ψάχνει 6 νέους αποστόλους, 6 υπέροχους περιθωριακούς, για να ενθαρρύνει και να σπείρει την απρόβλεπτη αγάπη, αυτήν που δεν την περιμένει κανείς.

- Όχι πως και οι παλιοί, καλοί 12 Απόστολοι δεν ήταν κι εκείνοι υπέροχοι losers. Προέρχονταν από όλα τα στρώματα, αποτελούσαν ένα ενδιαφέρον μωσαϊκό, αλλά οι καινούριοι είναι άνθρωποι που πιστεύουν πως η ευτυχία δεν είναι γι' αυτούς. Όπως λέει μια στιγμή ένας από αυτούς, "αν η ευτυχία ήταν σπίτι, εγώ θα την έβγαζα στον θάλαμο αναμονής". Έχουν ξοδέψει τη ζωή τους στο περίμενε. Η κόρη του Θεού τους βγάζει από τον μικρό χώρο, την ισόβια φυλακή τους και τους προτείνει να ζήσουν πιο ελεύθερα, έξω από τις κατηγορίες και τους προσχεδιασμένους καταλόγους. Όπως ο έρωτας ενός μανιακού του σεξ με την αγαπημένη του από την παιδική ηλικία, ενός σκοπευτή και του θύματος του, ή μιας γυναίκας με έναν γορίλα.

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Σκηνή απ' την "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη"

- Και μιας και αναφέραμε τη γυναίκα με τον γορίλα, δηλαδή την Κατρίν Ντενέβ, μιλήσαμε στο τηλέφωνο, της είπα την ιδέα, διάβασε το σενάριο και μου είπε αμέσως ναι, με ρώτησε για τις ημερομηνίες των γυρισμάτων και ήρθε στην ώρα της στο πλατό. Εκτός από εξαιρετική ηθοποιός και καλός άνθρωπος, η Κατρίν έχει οξεία αίσθηση του χιούμορ. Ξέρω, δεν της φαίνεται, έχει αυτόν τον γνωστό "αέρα", αλλά σας διαβεβαιώ πως γελάσαμε πολύ. Μάλιστα, την πρώτη ημέρα του γυρίσματος είχε μια δύσκολη σκηνή: έπρεπε να κάνει έρωτα με έναν νεαρό, που ψώνισε από τον δρόμο, και ξέρετε πώς είναι οι ερωτικές σκηνές, πάντα άβολες και λίγο αμήχανες. Της πρότεινα από διακριτικότητα και σεβασμό να κρατήσει τη μπλούζα της με έναν τρόπο που δεν θα φαινόταν στο πλάνο, και μου λέει αμέσως: "Άκου Ζακό, δεν κάνω ποτέ σεξ με την μπλούζα". Είναι αφοσιωμένη 100%. Δεν φοβάται τίποτε.

Θα ήμουν εξαιρετικός χαμένος στα Όσκαρς.Έχω εκπαιδευτεί να χειροκροτώ με όλη μου την καρδιά τους υπόλοιπους. Το έχω κάνει πολλές φορές!

- Να σου εξηγήσω κάποια βασικά πράγματα για τους Βέλγους και το Βέλγιο: η χώρα είναι κάπως αυτοσχέδια, bric-à-brac, σα να έχει φυτρώσει μόνη της. Κανείς δεν συνεννοείται με κανέναν, και τίποτε δεν λειτουργεί, όπως σου είπα. Ο σουρεαλισμός απορρέει από την καθημερινότητα, όχι από κάποια μεγάλη ιδέα. Γελάμε πρώτοι με αυτά που συμβαίνουν, γιατί ξέρουμε πως ο παραλογισμός που πλανάται θα μας χτυπήσει την πόρτα κάποια στιγμή. Αυτό που δεν πιστεύουμε πως θα συμβεί, μας συμβαίνει πάντα. Και όλο αυτό είναι αστείο. Λέμε συχνά πως για να ζήσεις στο Βέλγιο πρέπει να είσαι τρελός, αλλιώς θα τρελαθείς! Κανείς δεν πλακώνεται με τον άλλο, δεν δημιουργούμε πολέμους, αλλά δεν τα βρίσκουμε κιόλας. Προσωπικά αισθάνομαι ελεύθερος σε μια χώρα όπου δεν υπάρχει κυρίαρχη τάση, ένα mainstream. Δεν ήταν στις προθέσεις μου να κάνω ένα φιλμ για να προκαλέσω. Κι αν με ρωτήσεις, η "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη" δεν είναι μια ταινία πάνω στη θρησκεία αλλά πάνω στην εξουσία, την ανδρική επιβολή στην οικογένεια και την κοινωνία, μια εξουσία που απειλεί με φόβο, αλλιώς επιβάλλει τιμωρία. Κι έρχεται η κόρη του και λέει, μη φοβάστε, δεν θα τιμωρηθεί κανείς. Όταν ήμουν μικρός και διάβαζα θρησκευτικά, μου έκανε αλγεινή εντύπωση ο ζηλιάρης Θεός που δεν έσωσε τον γιό του, και που άφηνε τα παιδάκια να πεθάνουν. Πως είναι δυνατόν αναρωτιόμουν; Μα, ο Θεός δοκιμάζει τους ανθρώπους, μου απαντούσαν. Μα, ο Batman έσωζε ζωές, κι ο παντοδύναμος Θεός, όχι;

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Σκηνή απ' την "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη"

- Σίγουρα, απογοητεύτηκα που η ταινία έφτασε στις 9 φιναλίστ των ξενόγλωσσων Όσκαρ αλλά δεν μπήκε στην πεντάδα. Θα είχε πλάκα. Αλλά η λύπη μου κράτησε για 2 ώρες, όχι παραπάνω. Ωστόσο, θα ήμουν εξαιρετικός χαμένος. Έχω εκπαιδευτεί να χειροκροτώ με όλη μου την καρδιά τους υπόλοιπους, να είμαι ο καλύτερος από τους 4 που επευφημούν τον πρώτο, τον νικητή. Το έχω κάνει πολλές φορές.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ