Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του!

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Όταν ήμουν μικρός και διάβαζα θρησκευτικά, μου έκανε αλγεινή εντύπωση ο ζηλιάρης Θεός που δεν έσωσε τον γιό του, και που άφηνε τα παιδάκια να πεθάνουν. Πως είναι δυνατόν αναρωτιόμουν; Μα, ο Θεός δοκιμάζει τους ανθρώπους, μου απαντούσαν. Μα, ο Batman έσωζε ζωές, κι ο παντοδύναμος Θεός, όχι;
0

Με την τέταρτη, μόλις, ταινία του σε 25 χρόνια, ο δημιουργός του αξέχαστου Toto Le Héro, Ζακό Βαν Ντορμαέλ επιστρέφει, μετά το πανάκριβο φιάσκο (παρά τις κάποιες καλές κριτικές), του Mr. Nobody.


Η "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη",
που βγαίνει στις αίθουσες την Πέμπτη, είναι μια πανέξυπνη, πρωτότυπη και βέβηλη σουρεαλιστική κωμωδία, με πρωταγωνίστρια την άγνωστη κόρη του Θεού, η οποία δραπετεύει από το διαμέρισμα του παντοδύναμου πατέρα και της νοικοκυράς μάνας στις Βρυξέλλες και προσπαθεί να βρει 6 καινούριους αποστόλους στην πόλη για να επαναφέρει την ευτυχία στην κοινωνία.

Ο Βαν Ντορμαέλ, ζεστός σαν τον παλιό φίλο που χαίρεσαι να ξαναβλέπεις, εξηγεί το πώς προέκυψε η ιδέα, τι εστί Βέλγιο, πώς κάνει σεξ η Κατρίν Ντενέβ στις ταινίες, και ποια θρησκευτικά ερωτήματα τον ταλάνισαν στην παιδική του ηλικία- εν ολίγοις, προτιμούσε τον Batman από τον Θεό!

- Κάποιοι φίλοι από την Πορτογαλία δεν εξεπλάγησαν καθόλου από την κεντρική ιδέα της ταινίας μου, πως δηλαδή ο Θεός ζει και κατοικεί στις Βρυξέλλες, γιατί εμείς οι Βέλγοι επινοήσαμε το νόμο για να σπάμε τα νεύρα όλου του κόσμου. Τώρα, γιατί στις Βρυξέλλες, και όχι στο Παρίσι, στο Λονδίνο ή στη Βενετία; Ίσως γιατί είναι μονίμως γκρίζος ο ουρανός, βρέχει συνέχεια, και τίποτε δε λειτουργεί, όλα τα συστήματα είναι χαλασμένα. Η δεύτερη ιδέα που δουλέψαμε με τον συν-σεναριογράφο μου είναι πως ο Θεός κρύβει εδώ και πολύ καιρό ένα μυστικό: έχει σύζυγο και μια κόρη 10 ετών, που επαναστατεί και το σκάει από το σπίτι γιατί τον σιχαίνεται! Από εκεί ξεκινήσαμε για να κάνουμε τελικά μια σουρεαλιστική κωμωδία, όπου η μικρή ψάχνει 6 νέους αποστόλους, 6 υπέροχους περιθωριακούς, για να ενθαρρύνει και να σπείρει την απρόβλεπτη αγάπη, αυτήν που δεν την περιμένει κανείς.

- Όχι πως και οι παλιοί, καλοί 12 Απόστολοι δεν ήταν κι εκείνοι υπέροχοι losers. Προέρχονταν από όλα τα στρώματα, αποτελούσαν ένα ενδιαφέρον μωσαϊκό, αλλά οι καινούριοι είναι άνθρωποι που πιστεύουν πως η ευτυχία δεν είναι γι' αυτούς. Όπως λέει μια στιγμή ένας από αυτούς, "αν η ευτυχία ήταν σπίτι, εγώ θα την έβγαζα στον θάλαμο αναμονής". Έχουν ξοδέψει τη ζωή τους στο περίμενε. Η κόρη του Θεού τους βγάζει από τον μικρό χώρο, την ισόβια φυλακή τους και τους προτείνει να ζήσουν πιο ελεύθερα, έξω από τις κατηγορίες και τους προσχεδιασμένους καταλόγους. Όπως ο έρωτας ενός μανιακού του σεξ με την αγαπημένη του από την παιδική ηλικία, ενός σκοπευτή και του θύματος του, ή μιας γυναίκας με έναν γορίλα.

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Σκηνή απ' την "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη"

- Και μιας και αναφέραμε τη γυναίκα με τον γορίλα, δηλαδή την Κατρίν Ντενέβ, μιλήσαμε στο τηλέφωνο, της είπα την ιδέα, διάβασε το σενάριο και μου είπε αμέσως ναι, με ρώτησε για τις ημερομηνίες των γυρισμάτων και ήρθε στην ώρα της στο πλατό. Εκτός από εξαιρετική ηθοποιός και καλός άνθρωπος, η Κατρίν έχει οξεία αίσθηση του χιούμορ. Ξέρω, δεν της φαίνεται, έχει αυτόν τον γνωστό "αέρα", αλλά σας διαβεβαιώ πως γελάσαμε πολύ. Μάλιστα, την πρώτη ημέρα του γυρίσματος είχε μια δύσκολη σκηνή: έπρεπε να κάνει έρωτα με έναν νεαρό, που ψώνισε από τον δρόμο, και ξέρετε πώς είναι οι ερωτικές σκηνές, πάντα άβολες και λίγο αμήχανες. Της πρότεινα από διακριτικότητα και σεβασμό να κρατήσει τη μπλούζα της με έναν τρόπο που δεν θα φαινόταν στο πλάνο, και μου λέει αμέσως: "Άκου Ζακό, δεν κάνω ποτέ σεξ με την μπλούζα". Είναι αφοσιωμένη 100%. Δεν φοβάται τίποτε.

Θα ήμουν εξαιρετικός χαμένος στα Όσκαρς.Έχω εκπαιδευτεί να χειροκροτώ με όλη μου την καρδιά τους υπόλοιπους. Το έχω κάνει πολλές φορές!

- Να σου εξηγήσω κάποια βασικά πράγματα για τους Βέλγους και το Βέλγιο: η χώρα είναι κάπως αυτοσχέδια, bric-à-brac, σα να έχει φυτρώσει μόνη της. Κανείς δεν συνεννοείται με κανέναν, και τίποτε δεν λειτουργεί, όπως σου είπα. Ο σουρεαλισμός απορρέει από την καθημερινότητα, όχι από κάποια μεγάλη ιδέα. Γελάμε πρώτοι με αυτά που συμβαίνουν, γιατί ξέρουμε πως ο παραλογισμός που πλανάται θα μας χτυπήσει την πόρτα κάποια στιγμή. Αυτό που δεν πιστεύουμε πως θα συμβεί, μας συμβαίνει πάντα. Και όλο αυτό είναι αστείο. Λέμε συχνά πως για να ζήσεις στο Βέλγιο πρέπει να είσαι τρελός, αλλιώς θα τρελαθείς! Κανείς δεν πλακώνεται με τον άλλο, δεν δημιουργούμε πολέμους, αλλά δεν τα βρίσκουμε κιόλας. Προσωπικά αισθάνομαι ελεύθερος σε μια χώρα όπου δεν υπάρχει κυρίαρχη τάση, ένα mainstream. Δεν ήταν στις προθέσεις μου να κάνω ένα φιλμ για να προκαλέσω. Κι αν με ρωτήσεις, η "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη" δεν είναι μια ταινία πάνω στη θρησκεία αλλά πάνω στην εξουσία, την ανδρική επιβολή στην οικογένεια και την κοινωνία, μια εξουσία που απειλεί με φόβο, αλλιώς επιβάλλει τιμωρία. Κι έρχεται η κόρη του και λέει, μη φοβάστε, δεν θα τιμωρηθεί κανείς. Όταν ήμουν μικρός και διάβαζα θρησκευτικά, μου έκανε αλγεινή εντύπωση ο ζηλιάρης Θεός που δεν έσωσε τον γιό του, και που άφηνε τα παιδάκια να πεθάνουν. Πως είναι δυνατόν αναρωτιόμουν; Μα, ο Θεός δοκιμάζει τους ανθρώπους, μου απαντούσαν. Μα, ο Batman έσωζε ζωές, κι ο παντοδύναμος Θεός, όχι;

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Σκηνή απ' την "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη"

- Σίγουρα, απογοητεύτηκα που η ταινία έφτασε στις 9 φιναλίστ των ξενόγλωσσων Όσκαρ αλλά δεν μπήκε στην πεντάδα. Θα είχε πλάκα. Αλλά η λύπη μου κράτησε για 2 ώρες, όχι παραπάνω. Ωστόσο, θα ήμουν εξαιρετικός χαμένος. Έχω εκπαιδευτεί να χειροκροτώ με όλη μου την καρδιά τους υπόλοιπους, να είμαι ο καλύτερος από τους 4 που επευφημούν τον πρώτο, τον νικητή. Το έχω κάνει πολλές φορές.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Η λίστα / Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Ζητήσαμε από τέσσερις επαγγελματίες του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης αλλά και από έναν ακαδημαϊκό να ψηφίσουν τις καλύτερες ταινίες της εποχής της ελληνικής αθωότητας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ