Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του!

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Όταν ήμουν μικρός και διάβαζα θρησκευτικά, μου έκανε αλγεινή εντύπωση ο ζηλιάρης Θεός που δεν έσωσε τον γιό του, και που άφηνε τα παιδάκια να πεθάνουν. Πως είναι δυνατόν αναρωτιόμουν; Μα, ο Θεός δοκιμάζει τους ανθρώπους, μου απαντούσαν. Μα, ο Batman έσωζε ζωές, κι ο παντοδύναμος Θεός, όχι;
0

Με την τέταρτη, μόλις, ταινία του σε 25 χρόνια, ο δημιουργός του αξέχαστου Toto Le Héro, Ζακό Βαν Ντορμαέλ επιστρέφει, μετά το πανάκριβο φιάσκο (παρά τις κάποιες καλές κριτικές), του Mr. Nobody.


Η "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη",
που βγαίνει στις αίθουσες την Πέμπτη, είναι μια πανέξυπνη, πρωτότυπη και βέβηλη σουρεαλιστική κωμωδία, με πρωταγωνίστρια την άγνωστη κόρη του Θεού, η οποία δραπετεύει από το διαμέρισμα του παντοδύναμου πατέρα και της νοικοκυράς μάνας στις Βρυξέλλες και προσπαθεί να βρει 6 καινούριους αποστόλους στην πόλη για να επαναφέρει την ευτυχία στην κοινωνία.

Ο Βαν Ντορμαέλ, ζεστός σαν τον παλιό φίλο που χαίρεσαι να ξαναβλέπεις, εξηγεί το πώς προέκυψε η ιδέα, τι εστί Βέλγιο, πώς κάνει σεξ η Κατρίν Ντενέβ στις ταινίες, και ποια θρησκευτικά ερωτήματα τον ταλάνισαν στην παιδική του ηλικία- εν ολίγοις, προτιμούσε τον Batman από τον Θεό!

- Κάποιοι φίλοι από την Πορτογαλία δεν εξεπλάγησαν καθόλου από την κεντρική ιδέα της ταινίας μου, πως δηλαδή ο Θεός ζει και κατοικεί στις Βρυξέλλες, γιατί εμείς οι Βέλγοι επινοήσαμε το νόμο για να σπάμε τα νεύρα όλου του κόσμου. Τώρα, γιατί στις Βρυξέλλες, και όχι στο Παρίσι, στο Λονδίνο ή στη Βενετία; Ίσως γιατί είναι μονίμως γκρίζος ο ουρανός, βρέχει συνέχεια, και τίποτε δε λειτουργεί, όλα τα συστήματα είναι χαλασμένα. Η δεύτερη ιδέα που δουλέψαμε με τον συν-σεναριογράφο μου είναι πως ο Θεός κρύβει εδώ και πολύ καιρό ένα μυστικό: έχει σύζυγο και μια κόρη 10 ετών, που επαναστατεί και το σκάει από το σπίτι γιατί τον σιχαίνεται! Από εκεί ξεκινήσαμε για να κάνουμε τελικά μια σουρεαλιστική κωμωδία, όπου η μικρή ψάχνει 6 νέους αποστόλους, 6 υπέροχους περιθωριακούς, για να ενθαρρύνει και να σπείρει την απρόβλεπτη αγάπη, αυτήν που δεν την περιμένει κανείς.

- Όχι πως και οι παλιοί, καλοί 12 Απόστολοι δεν ήταν κι εκείνοι υπέροχοι losers. Προέρχονταν από όλα τα στρώματα, αποτελούσαν ένα ενδιαφέρον μωσαϊκό, αλλά οι καινούριοι είναι άνθρωποι που πιστεύουν πως η ευτυχία δεν είναι γι' αυτούς. Όπως λέει μια στιγμή ένας από αυτούς, "αν η ευτυχία ήταν σπίτι, εγώ θα την έβγαζα στον θάλαμο αναμονής". Έχουν ξοδέψει τη ζωή τους στο περίμενε. Η κόρη του Θεού τους βγάζει από τον μικρό χώρο, την ισόβια φυλακή τους και τους προτείνει να ζήσουν πιο ελεύθερα, έξω από τις κατηγορίες και τους προσχεδιασμένους καταλόγους. Όπως ο έρωτας ενός μανιακού του σεξ με την αγαπημένη του από την παιδική ηλικία, ενός σκοπευτή και του θύματος του, ή μιας γυναίκας με έναν γορίλα.

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Σκηνή απ' την "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη"

- Και μιας και αναφέραμε τη γυναίκα με τον γορίλα, δηλαδή την Κατρίν Ντενέβ, μιλήσαμε στο τηλέφωνο, της είπα την ιδέα, διάβασε το σενάριο και μου είπε αμέσως ναι, με ρώτησε για τις ημερομηνίες των γυρισμάτων και ήρθε στην ώρα της στο πλατό. Εκτός από εξαιρετική ηθοποιός και καλός άνθρωπος, η Κατρίν έχει οξεία αίσθηση του χιούμορ. Ξέρω, δεν της φαίνεται, έχει αυτόν τον γνωστό "αέρα", αλλά σας διαβεβαιώ πως γελάσαμε πολύ. Μάλιστα, την πρώτη ημέρα του γυρίσματος είχε μια δύσκολη σκηνή: έπρεπε να κάνει έρωτα με έναν νεαρό, που ψώνισε από τον δρόμο, και ξέρετε πώς είναι οι ερωτικές σκηνές, πάντα άβολες και λίγο αμήχανες. Της πρότεινα από διακριτικότητα και σεβασμό να κρατήσει τη μπλούζα της με έναν τρόπο που δεν θα φαινόταν στο πλάνο, και μου λέει αμέσως: "Άκου Ζακό, δεν κάνω ποτέ σεξ με την μπλούζα". Είναι αφοσιωμένη 100%. Δεν φοβάται τίποτε.

Θα ήμουν εξαιρετικός χαμένος στα Όσκαρς.Έχω εκπαιδευτεί να χειροκροτώ με όλη μου την καρδιά τους υπόλοιπους. Το έχω κάνει πολλές φορές!

- Να σου εξηγήσω κάποια βασικά πράγματα για τους Βέλγους και το Βέλγιο: η χώρα είναι κάπως αυτοσχέδια, bric-à-brac, σα να έχει φυτρώσει μόνη της. Κανείς δεν συνεννοείται με κανέναν, και τίποτε δεν λειτουργεί, όπως σου είπα. Ο σουρεαλισμός απορρέει από την καθημερινότητα, όχι από κάποια μεγάλη ιδέα. Γελάμε πρώτοι με αυτά που συμβαίνουν, γιατί ξέρουμε πως ο παραλογισμός που πλανάται θα μας χτυπήσει την πόρτα κάποια στιγμή. Αυτό που δεν πιστεύουμε πως θα συμβεί, μας συμβαίνει πάντα. Και όλο αυτό είναι αστείο. Λέμε συχνά πως για να ζήσεις στο Βέλγιο πρέπει να είσαι τρελός, αλλιώς θα τρελαθείς! Κανείς δεν πλακώνεται με τον άλλο, δεν δημιουργούμε πολέμους, αλλά δεν τα βρίσκουμε κιόλας. Προσωπικά αισθάνομαι ελεύθερος σε μια χώρα όπου δεν υπάρχει κυρίαρχη τάση, ένα mainstream. Δεν ήταν στις προθέσεις μου να κάνω ένα φιλμ για να προκαλέσω. Κι αν με ρωτήσεις, η "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη" δεν είναι μια ταινία πάνω στη θρησκεία αλλά πάνω στην εξουσία, την ανδρική επιβολή στην οικογένεια και την κοινωνία, μια εξουσία που απειλεί με φόβο, αλλιώς επιβάλλει τιμωρία. Κι έρχεται η κόρη του και λέει, μη φοβάστε, δεν θα τιμωρηθεί κανείς. Όταν ήμουν μικρός και διάβαζα θρησκευτικά, μου έκανε αλγεινή εντύπωση ο ζηλιάρης Θεός που δεν έσωσε τον γιό του, και που άφηνε τα παιδάκια να πεθάνουν. Πως είναι δυνατόν αναρωτιόμουν; Μα, ο Θεός δοκιμάζει τους ανθρώπους, μου απαντούσαν. Μα, ο Batman έσωζε ζωές, κι ο παντοδύναμος Θεός, όχι;

Ο Ζακό Βαν Ντορμαέλ δεν έχει το Θεό του! Facebook Twitter
Σκηνή απ' την "Ολοκαίνουρια...Καινή Διαθήκη"

- Σίγουρα, απογοητεύτηκα που η ταινία έφτασε στις 9 φιναλίστ των ξενόγλωσσων Όσκαρ αλλά δεν μπήκε στην πεντάδα. Θα είχε πλάκα. Αλλά η λύπη μου κράτησε για 2 ώρες, όχι παραπάνω. Ωστόσο, θα ήμουν εξαιρετικός χαμένος. Έχω εκπαιδευτεί να χειροκροτώ με όλη μου την καρδιά τους υπόλοιπους, να είμαι ο καλύτερος από τους 4 που επευφημούν τον πρώτο, τον νικητή. Το έχω κάνει πολλές φορές.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ