Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ

Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ Facebook Twitter
Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ κάνει υποδείξεις στον Τόμπι Χούπερ και στους ηθοποιούς James Karen και Craig T. Nelson στα γυρίσματα του Poltergeist το 1982. Φωτο: Getty Images / Handout / IDEAL IMAGE
0

Ο Τόμπι Χούπερ έκανε πολλά υπέροχα πράγματα στην καριέρα του, δουλεύοντας σχεδόν αποκλειστικά εκτός του χολιγουντιανού στουντιακού συστήματος. Αυτό ίσχυε και για το «The Texas Chainsaw Massacre», του οποίου η ανέλπιστη επιτυχία τού έδωσε τη δυνατότητα να διεκδικεί ταινίες που δεν φανταζόταν ότι θα μπορούσε να γυρίσει. Ο Χούπερ κέρδισε την εκτίμηση πολλών συναδέλφων του, μεταξύ των οποίων και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, που λίγα χρόνια αργότερα θα βρισκόταν σε μία από τις πιο δημιουργικές στιγμές της καριέρας του, φτιάχνοντας ταινίες που έμειναν κλασικές.

Ο Σπίλμπεργκ, μετά την πρώτη περιπέτεια του Ιντιάνα Τζόουνς, που αποδείχτηκε χρυσωρυχείο, έκλεισε συμφωνία για να ξεκινήσει την προετοιμασία του «Ε.Τ.», της ταινίας που έμελλε να συνδεθεί περισσότερο από κάθε άλλη με το όνομά του. Ένας από τους όρους της συμφωνίας ήταν πως ο Σπίλμπεργκ δεν θα μπορούσε να σκηνοθετήσει κάτι άλλο την ίδια στιγμή, οπότε όφειλε να παγώσει όσα άλλα σχέδια είχε, μεταξύ των οποίων και ένα σενάριο που είχε γράψει, το οποίο περιείχε προσωπικές αναφορές και τον ενδιέφερε πολύ. Το «Poltergeist», μια ιστορία τρόμου και φαντασίας, είχε φτάσει στο σημείο που μπορούσε πια να γυριστεί, με τον Σπίλμπεργκ να αναγκάζεται να πάρει αποστάσεις για χάρη του «Ε.Τ». Ή τουλάχιστον αυτό είπε, γιατί στην πράξη τα πράγματα κύλησαν διαφορετικά.

Ήδη από το ξεκίνημα των γυρισμάτων του «Poltergeist» κυκλοφόρησε ως κουτσομπολιό πως ο ρόλος του Χούπερ ήταν να παριστάνει τον σκηνοθέτη, αφού ο Σπίλμπεργκ έκανε στην πράξη όλη τη δουλειά.

Η MGM ήθελε να κυκλοφορήσει το «Poltergeist» το καλοκαίρι του 1982 και ο Σπίλμπεργκ, πέρα από το σενάριο, είχε σχεδιάσει και τα storyboards της ταινίας την προηγούμενη χρονιά. Η λύση που βρήκε, ώστε να αναμειχθεί δημιουργικά, αλλά να μην έχει νομικά προβλήματα, ήταν να κρατήσει τη θέση του παραγωγού, κάτι που δεν του απαγορευόταν, αλλά έπρεπε να βρει έναν σκηνοθέτη άξιο των φιλοδοξιών που είχε για την ταινία, αλλά και αρκετά δεκτικό στις όποιες επεμβάσεις. Όντας από αυτούς που εντυπωσιάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια με τον «Σχιζοφρενή Δολοφόνο» του Χούπερ, ήρθε γρήγορα σε συμφωνία με τον τελευταίο. Ο Χούπερ όντως γύρισε την ταινία εντός του προϋπολογισμού και του χρόνου που είχε, που έγινε μία από τις καλύτερες ταινίες τρόμου της εποχής, ενώ ο Σπίλμπεργκ εκτοξεύτηκε στο Διάστημα λίγους μήνες μετά με τον «Ε.Τ.». Ενώ όλα μοιάζουν με όμορφη χολιγουντιανή ιστορία, ο Χούπερ, παρά την επιτυχία της ταινίας, έμεινε μετά από αυτήν στα αζήτητα και συμφώνησε να δουλέψει για την Cannon, εταιρεία που συνήθιζε να παίρνει τους εξοστρακισμένους των στούντιο εκείνη την εποχή. Γιατί, λοιπόν, βρέθηκε εκεί;

Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του Poltergeist.

Ήδη από το ξεκίνημα των γυρισμάτων του «Poltergeist» κυκλοφόρησε ως κουτσομπολιό πως ο ρόλος του Χούπερ ήταν να παριστάνει τον σκηνοθέτη, αφού ο Σπίλμπεργκ έκανε στην πράξη όλη τη δουλειά. Ηθοποιοί και συνεργάτες της ταινίας κυκλοφόρησαν σύντομα την πληροφορία πως για οποιαδήποτε θέματα της ταινίας ρωτούσαν τον Σπίλμπεργκ, με τον Χούπερ να παραμένει συνήθως σιωπηλός, έχοντας δευτερεύοντα, συμβουλευτικό ρόλο. Οι δυο τους, γνωρίζοντας πια πως η ιστορία αυτή είχε βγει παραέξω, ξεκίνησαν τις διαψεύσεις, καθώς δεν ήταν μόνο το συμβόλαιο του «Ε.Τ.» που θα έβαζε σε μπελάδες τον Σπίλμπεργκ αλλά κυρίως οι πολύ αυστηροί κανόνες των επαγγελματικών ενώσεων που υπαγόρευαν σαφείς και διακριτούς ρόλους μέσα σε μια κινηματογραφική παραγωγή και οποιαδήποτε παραβίαση μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμο ως και διαγραφή κάποιου μέλους από την ένωσή του, με ό,τι συνεπαγόταν αυτό για τη μελλοντική καριέρα του. Με την Ένωση Σκηνοθετών, λοιπόν, να μιλά ανεπίσημα για διεξαγωγή έρευνας, λίγο καιρό πριν από την έξοδο του «Poltergeist» στους κινηματογράφους, ξεκίνησε η μιντιακή προώθηση της ταινίας και σε ένα άρθρο των «L.A. Times» ο Σπίλμπεργκ μίλησε για τις συνθήκες στα γυρίσματα: «Ο Τόμπι είναι από τη φύση του ελάχιστα παρεμβατικός και δεν έχει ισχυρή παρουσία στα γυρίσματα. Όταν υπήρχε ερώτηση από κάποιο μέλος της παραγωγής και δεν δινόταν άμεση απάντηση, εγώ ήμουν αυτός που τελικά μιλούσα. Αμέσως κοιτούσα τον Τόμπι και αν το βλέμμα του ήταν συγκαταβατικό, προχωρούσαμε. Είχαμε αυτού του είδους τη συμφωνία. Ίσως υπερέβαλλα κάποιες φορές, λόγω του μεγάλου μου ενθουσιασμού, καθώς αγαπούσα πολύ αυτό το σενάριο, αλλά δεν ήμουν σε θέση να το γυρίσω μόνος μου λόγω χρόνου. Παρά τον ενθουσιασμό αυτό, σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να θεωρηθώ σκηνοθέτης της ταινίας, ήταν ξεκάθαρα δουλειά του Τόμπι Χούπερ».

Με την έξοδο της ταινίας τον Ιούνιο του 1982, ο Σπίλμπεργκ συνέχισε να «κλαίει» δημοσίως, γνωρίζοντας και επίσημα πια πως η Ένωση Σκηνοθετών είχε ξεκινήσει έρευνα, δημοσιεύοντας στο «Variety» ένα «ανοιχτό γράμμα προς τον φίλο και συνεργάτη του Τόμπι Χούπερ». Σε αυτό τον ευχαριστεί για τη σπάνια, ανοιχτή και ιδιαίτερη συνεργασία που είχαν και του ζητά συγγνώμη γιατί αυτή παρεξηγήθηκε από μερίδα του Τύπου ως παρέμβαση. Ο Χούπερ αυτό το διάστημα παρέμεινε σιωπηλός και όποτε αναγκαζόταν να δηλώσει κάτι, ευχαριστούσε κι εκείνος με τυπικά λόγια τον Σπίλμπεργκ και δήλωνε έτοιμος για νέες ταινίες στο μέλλον. Ο Χούπερ έκανε όντως ενδιαφέροντα πράγματα τα επόμενα χρόνια, με πρώτο το «Lifeforce» το 1985, όμως το ότι τα γύρισε εκτός στουντιακού περιβάλλοντος (παρά την εμπορική επιτυχία του «Poltergeist») έδειχνε πως το σινάφι του μάλλον δεν του συγχώρησε ποτέ το γεγονός ότι ουσιαστικά πληρώθηκε για να παριστάνει τον σκηνοθέτη – αντίθετα, ο Σπίλμπεργκ, ως μεγαλύτερο όνομα, τη γλίτωσε.

Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ Facebook Twitter
O Tόμπι Χούπερ (αριστερά) στα γυρίσματα της ταινίας.

Η ιστορία έμεινε γνωστή ως μια θεωρία συνωμοσίας και τίποτα παραπάνω, αν και στη συνέχεια, όσοι μίλησαν γι' αυτήν, υπονόησαν πως μόνο ως τέτοια δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται. Ο Τζέρι Γκόλντσμιθ, που έγραψε τη μουσική, είπε πως συνεργάστηκε αποκλειστικά με τον Σπίλμπεργκ, κάτι που του φάνηκε περίεργο, γιατί πάντα συνεργαζόταν με τον σκηνοθέτη. Ηθοποιοί που δούλεψαν σε μικρούς ρόλους για λίγες μέρες είπαν πως δεν άκουσαν ή δεν είδαν τον Χούπερ στα γυρίσματα. Χρόνια αργότερα, ο Χούπερ χρέωσε όλη την ιστορία σε παρεξήγηση, λέγοντας πως ζήτησε από τον Σπίλμπεργκ να του κάνει κάποια συμπληρωματικά γυρίσματα και έτυχε πάνω σ' εκείνα να εμφανιστούν δημοσιογράφοι για να καλύψουν την ταινία, ενώ εξέφρασε την απορία του γιατί δημιουργήθηκε και συντηρήθηκε το θέμα, μια που η συνεργασία σεναριογράφου-σκηνοθέτη-παραγωγού είναι δεδομένη σε τέτοιο επίπεδο και ο Σπίλμπεργκ είχε τους δύο από τους τρεις ρόλους. Εντελώς τυχαία, πριν από λίγο καιρό, και 35 χρόνια μετά την ταινία, ο σκηνοθέτης του «Annabelle», Τζον Λεονέτι, σε μια γενική συνέντευξη για τη ζωή του, ανέφερε πως στο ξεκίνημα της καριέρας του είχε δουλέψει ως βοηθός στα γυρίσματα του «Poltergeist» και πως ήταν προφανές γι' αυτόν ότι η ταινία γυρίστηκε από τον Σπίλμπεργκ, με τον Χούπερ να έχει έναν ρόλο αντίστοιχο με αυτόν του βοηθού σκηνοθέτη, κάνοντας κάποιες σκηνές μόνος του.

Ο συμπαραγωγός της ταινίας Φρανκ Μάρσαλ είπε ίσως το πιο ουσιώδες απ' όλους γι' αυτή την ιστορία, ότι ο καθένας ορίζει διαφορετικά την έννοια του σκηνοθέτη στο Χόλιγουντ, γι' αυτό και υπάρχουν συχνά ασαφείς δημιουργίες. Κι έχει δίκιο γιατί, όταν, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, το στούντιο δίνει το τελικό ok για το final cut, ακόμη και αν τα έχει κάνει όλα μόνος του ένας σκηνοθέτης, είναι η ταινία ξεκάθαρα δική του; Η ιστορία του «Poltergeist» δεν υποτιμά την ικανότητα του Τόμπι Χούπερ, απλώς αποδείχτηκε μια λάθος κίνηση καριέρας, κάτι που μάλλον τον επηρέασε, αφού τα επόμενα χρόνια προτίμησε τη δημιουργική ελευθερία και όχι τη συμμετοχή σε μεγάλες παραγωγές.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ