Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ

Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ Facebook Twitter
Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ κάνει υποδείξεις στον Τόμπι Χούπερ και στους ηθοποιούς James Karen και Craig T. Nelson στα γυρίσματα του Poltergeist το 1982. Φωτο: Getty Images / Handout / IDEAL IMAGE
0

Ο Τόμπι Χούπερ έκανε πολλά υπέροχα πράγματα στην καριέρα του, δουλεύοντας σχεδόν αποκλειστικά εκτός του χολιγουντιανού στουντιακού συστήματος. Αυτό ίσχυε και για το «The Texas Chainsaw Massacre», του οποίου η ανέλπιστη επιτυχία τού έδωσε τη δυνατότητα να διεκδικεί ταινίες που δεν φανταζόταν ότι θα μπορούσε να γυρίσει. Ο Χούπερ κέρδισε την εκτίμηση πολλών συναδέλφων του, μεταξύ των οποίων και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, που λίγα χρόνια αργότερα θα βρισκόταν σε μία από τις πιο δημιουργικές στιγμές της καριέρας του, φτιάχνοντας ταινίες που έμειναν κλασικές.

Ο Σπίλμπεργκ, μετά την πρώτη περιπέτεια του Ιντιάνα Τζόουνς, που αποδείχτηκε χρυσωρυχείο, έκλεισε συμφωνία για να ξεκινήσει την προετοιμασία του «Ε.Τ.», της ταινίας που έμελλε να συνδεθεί περισσότερο από κάθε άλλη με το όνομά του. Ένας από τους όρους της συμφωνίας ήταν πως ο Σπίλμπεργκ δεν θα μπορούσε να σκηνοθετήσει κάτι άλλο την ίδια στιγμή, οπότε όφειλε να παγώσει όσα άλλα σχέδια είχε, μεταξύ των οποίων και ένα σενάριο που είχε γράψει, το οποίο περιείχε προσωπικές αναφορές και τον ενδιέφερε πολύ. Το «Poltergeist», μια ιστορία τρόμου και φαντασίας, είχε φτάσει στο σημείο που μπορούσε πια να γυριστεί, με τον Σπίλμπεργκ να αναγκάζεται να πάρει αποστάσεις για χάρη του «Ε.Τ». Ή τουλάχιστον αυτό είπε, γιατί στην πράξη τα πράγματα κύλησαν διαφορετικά.

Ήδη από το ξεκίνημα των γυρισμάτων του «Poltergeist» κυκλοφόρησε ως κουτσομπολιό πως ο ρόλος του Χούπερ ήταν να παριστάνει τον σκηνοθέτη, αφού ο Σπίλμπεργκ έκανε στην πράξη όλη τη δουλειά.

Η MGM ήθελε να κυκλοφορήσει το «Poltergeist» το καλοκαίρι του 1982 και ο Σπίλμπεργκ, πέρα από το σενάριο, είχε σχεδιάσει και τα storyboards της ταινίας την προηγούμενη χρονιά. Η λύση που βρήκε, ώστε να αναμειχθεί δημιουργικά, αλλά να μην έχει νομικά προβλήματα, ήταν να κρατήσει τη θέση του παραγωγού, κάτι που δεν του απαγορευόταν, αλλά έπρεπε να βρει έναν σκηνοθέτη άξιο των φιλοδοξιών που είχε για την ταινία, αλλά και αρκετά δεκτικό στις όποιες επεμβάσεις. Όντας από αυτούς που εντυπωσιάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια με τον «Σχιζοφρενή Δολοφόνο» του Χούπερ, ήρθε γρήγορα σε συμφωνία με τον τελευταίο. Ο Χούπερ όντως γύρισε την ταινία εντός του προϋπολογισμού και του χρόνου που είχε, που έγινε μία από τις καλύτερες ταινίες τρόμου της εποχής, ενώ ο Σπίλμπεργκ εκτοξεύτηκε στο Διάστημα λίγους μήνες μετά με τον «Ε.Τ.». Ενώ όλα μοιάζουν με όμορφη χολιγουντιανή ιστορία, ο Χούπερ, παρά την επιτυχία της ταινίας, έμεινε μετά από αυτήν στα αζήτητα και συμφώνησε να δουλέψει για την Cannon, εταιρεία που συνήθιζε να παίρνει τους εξοστρακισμένους των στούντιο εκείνη την εποχή. Γιατί, λοιπόν, βρέθηκε εκεί;

Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του Poltergeist.

Ήδη από το ξεκίνημα των γυρισμάτων του «Poltergeist» κυκλοφόρησε ως κουτσομπολιό πως ο ρόλος του Χούπερ ήταν να παριστάνει τον σκηνοθέτη, αφού ο Σπίλμπεργκ έκανε στην πράξη όλη τη δουλειά. Ηθοποιοί και συνεργάτες της ταινίας κυκλοφόρησαν σύντομα την πληροφορία πως για οποιαδήποτε θέματα της ταινίας ρωτούσαν τον Σπίλμπεργκ, με τον Χούπερ να παραμένει συνήθως σιωπηλός, έχοντας δευτερεύοντα, συμβουλευτικό ρόλο. Οι δυο τους, γνωρίζοντας πια πως η ιστορία αυτή είχε βγει παραέξω, ξεκίνησαν τις διαψεύσεις, καθώς δεν ήταν μόνο το συμβόλαιο του «Ε.Τ.» που θα έβαζε σε μπελάδες τον Σπίλμπεργκ αλλά κυρίως οι πολύ αυστηροί κανόνες των επαγγελματικών ενώσεων που υπαγόρευαν σαφείς και διακριτούς ρόλους μέσα σε μια κινηματογραφική παραγωγή και οποιαδήποτε παραβίαση μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμο ως και διαγραφή κάποιου μέλους από την ένωσή του, με ό,τι συνεπαγόταν αυτό για τη μελλοντική καριέρα του. Με την Ένωση Σκηνοθετών, λοιπόν, να μιλά ανεπίσημα για διεξαγωγή έρευνας, λίγο καιρό πριν από την έξοδο του «Poltergeist» στους κινηματογράφους, ξεκίνησε η μιντιακή προώθηση της ταινίας και σε ένα άρθρο των «L.A. Times» ο Σπίλμπεργκ μίλησε για τις συνθήκες στα γυρίσματα: «Ο Τόμπι είναι από τη φύση του ελάχιστα παρεμβατικός και δεν έχει ισχυρή παρουσία στα γυρίσματα. Όταν υπήρχε ερώτηση από κάποιο μέλος της παραγωγής και δεν δινόταν άμεση απάντηση, εγώ ήμουν αυτός που τελικά μιλούσα. Αμέσως κοιτούσα τον Τόμπι και αν το βλέμμα του ήταν συγκαταβατικό, προχωρούσαμε. Είχαμε αυτού του είδους τη συμφωνία. Ίσως υπερέβαλλα κάποιες φορές, λόγω του μεγάλου μου ενθουσιασμού, καθώς αγαπούσα πολύ αυτό το σενάριο, αλλά δεν ήμουν σε θέση να το γυρίσω μόνος μου λόγω χρόνου. Παρά τον ενθουσιασμό αυτό, σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να θεωρηθώ σκηνοθέτης της ταινίας, ήταν ξεκάθαρα δουλειά του Τόμπι Χούπερ».

Με την έξοδο της ταινίας τον Ιούνιο του 1982, ο Σπίλμπεργκ συνέχισε να «κλαίει» δημοσίως, γνωρίζοντας και επίσημα πια πως η Ένωση Σκηνοθετών είχε ξεκινήσει έρευνα, δημοσιεύοντας στο «Variety» ένα «ανοιχτό γράμμα προς τον φίλο και συνεργάτη του Τόμπι Χούπερ». Σε αυτό τον ευχαριστεί για τη σπάνια, ανοιχτή και ιδιαίτερη συνεργασία που είχαν και του ζητά συγγνώμη γιατί αυτή παρεξηγήθηκε από μερίδα του Τύπου ως παρέμβαση. Ο Χούπερ αυτό το διάστημα παρέμεινε σιωπηλός και όποτε αναγκαζόταν να δηλώσει κάτι, ευχαριστούσε κι εκείνος με τυπικά λόγια τον Σπίλμπεργκ και δήλωνε έτοιμος για νέες ταινίες στο μέλλον. Ο Χούπερ έκανε όντως ενδιαφέροντα πράγματα τα επόμενα χρόνια, με πρώτο το «Lifeforce» το 1985, όμως το ότι τα γύρισε εκτός στουντιακού περιβάλλοντος (παρά την εμπορική επιτυχία του «Poltergeist») έδειχνε πως το σινάφι του μάλλον δεν του συγχώρησε ποτέ το γεγονός ότι ουσιαστικά πληρώθηκε για να παριστάνει τον σκηνοθέτη – αντίθετα, ο Σπίλμπεργκ, ως μεγαλύτερο όνομα, τη γλίτωσε.

Ο Τόμπι Χούπερ όχι μόνο δεν σκηνοθέτησε το «Poltergeist», αλλά χρεώθηκε και την εξυπηρέτηση στον Σπίλμπεργκ Facebook Twitter
O Tόμπι Χούπερ (αριστερά) στα γυρίσματα της ταινίας.

Η ιστορία έμεινε γνωστή ως μια θεωρία συνωμοσίας και τίποτα παραπάνω, αν και στη συνέχεια, όσοι μίλησαν γι' αυτήν, υπονόησαν πως μόνο ως τέτοια δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται. Ο Τζέρι Γκόλντσμιθ, που έγραψε τη μουσική, είπε πως συνεργάστηκε αποκλειστικά με τον Σπίλμπεργκ, κάτι που του φάνηκε περίεργο, γιατί πάντα συνεργαζόταν με τον σκηνοθέτη. Ηθοποιοί που δούλεψαν σε μικρούς ρόλους για λίγες μέρες είπαν πως δεν άκουσαν ή δεν είδαν τον Χούπερ στα γυρίσματα. Χρόνια αργότερα, ο Χούπερ χρέωσε όλη την ιστορία σε παρεξήγηση, λέγοντας πως ζήτησε από τον Σπίλμπεργκ να του κάνει κάποια συμπληρωματικά γυρίσματα και έτυχε πάνω σ' εκείνα να εμφανιστούν δημοσιογράφοι για να καλύψουν την ταινία, ενώ εξέφρασε την απορία του γιατί δημιουργήθηκε και συντηρήθηκε το θέμα, μια που η συνεργασία σεναριογράφου-σκηνοθέτη-παραγωγού είναι δεδομένη σε τέτοιο επίπεδο και ο Σπίλμπεργκ είχε τους δύο από τους τρεις ρόλους. Εντελώς τυχαία, πριν από λίγο καιρό, και 35 χρόνια μετά την ταινία, ο σκηνοθέτης του «Annabelle», Τζον Λεονέτι, σε μια γενική συνέντευξη για τη ζωή του, ανέφερε πως στο ξεκίνημα της καριέρας του είχε δουλέψει ως βοηθός στα γυρίσματα του «Poltergeist» και πως ήταν προφανές γι' αυτόν ότι η ταινία γυρίστηκε από τον Σπίλμπεργκ, με τον Χούπερ να έχει έναν ρόλο αντίστοιχο με αυτόν του βοηθού σκηνοθέτη, κάνοντας κάποιες σκηνές μόνος του.

Ο συμπαραγωγός της ταινίας Φρανκ Μάρσαλ είπε ίσως το πιο ουσιώδες απ' όλους γι' αυτή την ιστορία, ότι ο καθένας ορίζει διαφορετικά την έννοια του σκηνοθέτη στο Χόλιγουντ, γι' αυτό και υπάρχουν συχνά ασαφείς δημιουργίες. Κι έχει δίκιο γιατί, όταν, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, το στούντιο δίνει το τελικό ok για το final cut, ακόμη και αν τα έχει κάνει όλα μόνος του ένας σκηνοθέτης, είναι η ταινία ξεκάθαρα δική του; Η ιστορία του «Poltergeist» δεν υποτιμά την ικανότητα του Τόμπι Χούπερ, απλώς αποδείχτηκε μια λάθος κίνηση καριέρας, κάτι που μάλλον τον επηρέασε, αφού τα επόμενα χρόνια προτίμησε τη δημιουργική ελευθερία και όχι τη συμμετοχή σε μεγάλες παραγωγές.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ