O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα

O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
0
O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
Η ταινία με την οποία συμμετέχει φέτος στην Βενετία, η «8η Ήπειρος», είναι μια ταινία που μιλάει για το προσφυγικό χωρίς όμως να δείχνει ούτε μια εικόνα πρόσφυγα. Φωτο: Getty Images

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης βρίσκεται στην Βενετία στο πλαίσιο του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ. Για την ακρίβεια είναι η τέταρτη. Την παρθενική του εμφάνιση την έκανε το 2010 με την ταινία του «Casus Belli», στην συνέχεια, το 2012, απέσπασε το βραβείο καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου για την ταινία «Τίτλοι Τέλους» ενώ δύο χρόνια πριν έκανε αίσθηση με την ταινία του «Interruption». Φέτος, παρουσιάζει εκτός διαγωνισμού την «8η Ήπειρο», την τρίτη μικρού μήκους ταινία του, ως special screening στο τμήμα Orizzonti. Όμως αυτή τη φορά ο Ζώης βρίσκεται στην Βενετία και με την επιπλέον ιδιότητα του μέλους της κριτικής επιτροπής «Lion of The Future» που θα αναδείξει το καλύτερο ντεμπούτο της διοργάνωσης από όλα τα τμήματα.

«Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μαζί με άλλους τέσσερις ενδιαφέροντες ανθρώπους βλέπουμε κάθε μέρα δυο με τρεις ταινίες και συζητάμε σε ενδιάμεσα γεύματα για αυτές. Αλλά παράλληλα σημαίνει κόκκινα χαλιά και δανεικά σμόκιν, βραδυνές βόλτες με taxi boat στην Βενετία και γνωριμίες με σκηνοθέτες που σου αρέσουν τα έργα τους, παθιασμένες διαφωνίες για τις ταινίες και το άνοιγμα του μυαλού σου στην πράξη για το πως το φύλο, η εθνικότητα, το κοινωνικό στρώμα και άλλα τόσα κάνουν τους ανθρώπους να βλέπουν το ίδιο πράγμα τόσο διαφορετικά. Και τότε πραγματικά σπάει το δογματικό σου βλέμμα και το φυτεμένο set up ότι όλα έχουν να κάνουν με σένα. Το κάθε τι μπορεί να ειδωθεί με τόσους διαφορετικούς τρόπους από τόσο διαφορετικά άτομα. Και στο τέλος όλοι μας πρέπει να αποφασίσουμε για μια μόνο ταινία που εύχομαι να μην είναι ένας έντιμος συμβιβασμός αλλά μια τολμηρή επιλογή», μου σημειώνει με ενθουσιασμό στο mail που ανταλλάξαμε λίγες μέρες πριν.

O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
Κινηματογραφούσαμε επί τρεις ημέρες με καύσωνα και κάποια στιγμή μέσα σε εκείνο το καμίνι φύσηξε ένα δυνατό αεράκι. Και τότε τα σωσίβια κουνήθηκαν βγάζοντας ένα ελαφρύ θόρυβο, σαν να ζωντάνεψε ξαφνικά το νεκρικό τοπίο. Σαν να ξύπνησαν περιπλανόμενες ψυχές μέσα στον Άδη.

Η ταινία με την οποία συμμετέχει φέτος στην Βενετία, η «8η Ήπειρος», είναι μια ταινία που μιλάει για το προσφυγικό χωρίς όμως να δείχνει ούτε μια εικόνα πρόσφυγα. Γυρίστηκε σε ένα διάστημα τριών ημερών, με ένα συνεργείο πέντε ατόμων το καλοκαίρι του 2016 σε μια εγκαταλειμμένη χωματερή που λειτουργεί ως νεκροταφείο σωσιβίων στον Μόλυβο της Λέσβου. «Νομίζω οι εικόνες αυτού του νεκροταφείου σωσιβίων απευθύνονται σε όλους μας με έναν πιο υπόγειο και βαθύ τρόπο και θεωρώ ότι αυτή η εικόνα λέει πολύ περισσότερα για το δράμα αυτών των ανθρώπων παρά να παίρνεις την κάμερα και να την βάζεις μπροστά στα πρόσωπα τους και να τους λες "πες μου τώρα το δράμα σου"», λέει ο σκηνοθέτης και συνεχίζει «Κινηματογραφούσαμε επί τρεις ημέρες με καύσωνα και κάποια στιγμή μέσα σε εκείνο το καμίνι φύσηξε ένα δυνατό αεράκι. Και τότε τα σωσίβια κουνήθηκαν βγάζοντας ένα ελαφρύ θόρυβο, σαν να ζωντάνεψε ξαφνικά το νεκρικό τοπίο. Σαν να ξύπνησαν περιπλανόμενες ψυχές μέσα στον Άδη. Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία, λες και βρίσκεσαι σε ένα άλλο πλανήτη ή σε μια ξένη ήπειρο. Με μια έννοια αυτή η άμεση σύνδεση απόφασης και γυρίσματος, με λύτρωσε από τα καθιερωμένα γνωστά μοντέλα παραγωγής που απαιτούν τεράστια αναμονή και χρονοβόρες πολυδάπανες διαδικασίες. Αν ακολουθούσα ένα τέτοιο μοντέλο η ταινία δεν θα είχε γίνει και το ίδιο το θέμα θα είχε χαθεί. Οπότε είμαι τρομακτικά ευγνώμων σε όλη την ομάδα που εθελοντικά τα έδωσε όλα για να γίνει και στους ανθρώπους που συμμετείχαν για να τελειώσει η ταινία στο post production. Μερικές φορές νιώθαμε ότι πέρα από το πάθος της κινηματογράφησης μας ένωνε όλους ένα μικρό ιστορικό καθήκον, που προσωπικά δεν το είχα ξανανιώσει.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ