ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ταινίες άρχισα να κάνω όταν έπαψε να με ικανοποιεί, σε σχέση με κάποιους ανθρώπους που συναντούσα στη ζωή μου και μου έκαναν μεγάλη εντύπωση. Ήθελα να τους εξερευνήσω και να τους μοιραστώ με τους υπόλοιπους ανθρώπους, αλλάζοντάς τους όσο λιγότερο γινόταν και το κοντινότερο μέσο ήταν το ντοκιμαντέρ. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ / LIFO

Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Έχω γράψει κι εκδώσει τρία μυθιστορήματα, κάνω λογοτεχνικές μεταφράσεις, έχω κάνει 3 ταινίες μικρού και μεσαίου και μία μεγάλου μήκους. Το καλό με τις πολλές ιδιότητες είναι ότι μπορείς να τις αναιρέσεις όλες και να μην είσαι πια –με απόλαυση– τίποτα.

Ταινίες άρχισα να κάνω όταν έπαψε να με ικανοποιεί, σε σχέση με κάποιους ανθρώπους που συναντούσα στη ζωή μου και μου έκαναν μεγάλη εντύπωση, η απλή τους μεταφορά με λέξεις σε ένα μυθιστόρημα, όπως έκανα μέχρι τότε. Ήθελα να τους εξερευνήσω και να τους μοιραστώ με τους υπόλοιπους ανθρώπους, αλλάζοντάς τους όσο λιγότερο γινόταν και το κοντινότερο μέσο ήταν το ντοκιμαντέρ. Οι καινούργιες μου μυθοπλασίες είναι πάνω σε πραγματικές ζωές και πραγματικούς ανθρώπους. Γι' αυτό, όμως, δεν παύουν να είναι δικές μου πλοκές από νήματα άλλων ζωών.

Για μένα ειδικό ενδιαφέρον έχουν άνθρωποι που είναι χτυπημένοι, είτε από αρρώστια είτε από κοινωνικούς ή προσωπικούς λόγους, και αγωνίζονται να βρουν μια θέση στον ήλιο, κάτω από τον οποίο όλοι στριμωχνόμαστε, και που συνδυάζουν αναπάντητα για μένα ερωτήματα. Θέλω να μάθω πώς τα καταφέρνουν, πώς βιώνουν την κατάστασή τους, τι σκέφτονται, πώς έχουν καταφέρει να χαμογελούν και να γελούν.

• Η αφορμή για να φτιάξω την ταινία Λάμπουν στο σκοτάδι ήταν το αυτοβιογραφικό βιβλίο που είχε γράψει ο Μάικλ, ο ένας από τους δύο ήρωες της ταινίας. Μου το έστειλε να το διαβάσω και μου έκανε μεγάλη εντύπωση, γιατί μέσα από αυτό γνώρισα έναν άλλο άνθρωπο.

Τον ήξερα, πηγαινοερχόταν στην Ελλάδα πριν από 15 χρόνια, αλλά δεν είχε μιλήσει ποτέ γι' αυτά τα πράγματα. Του έγραψα «θα με ενδιέφερε να κάναμε το βιβλίο ταινία, αλλά εσένα, το πορτρέτο σου». Μου είπε: «Ξέρεις, υπάρχει κι άλλος ένας στο σπίτι, δεν θα μας ενοχλήσει, δεν ξέρω βέβαια αν θα θέλει να συμμετάσχει και αυτός, ο Τζιμ». Τελικά, η ταινία έγινε και για τους δυο τους.

• Η ταινία συμπτωματικά γυρίστηκε στη Νέα Ορλεάνη πριν από τρία χρόνια, μετά τον τυφώνα Κατρίνα. Σε όποια πόλη και αν βρίσκονταν ο Μάικλ και ο Τζιμ, θα πήγαινα. Βέβαια, έδεσε με τη Νέα Ορλεάνη γιατί είναι και εκείνοι δύο άνθρωποι πολύ χτυπημένοι από τους εαυτούς τους και από τους γύρω τους, οπότε η πόλη είναι ένα ιδανικό background για τους ήρωες.

Γυρίστηκε μέσα σε τρειμισι εβδομάδες, με μια κάμερα, χωρίς καθόλου συνεργείο. Έμενα μαζί τους, στην ντουλάπα του σπιτιού τους – στην Αμερική η ντουλάπα είναι ένα δωμάτιο σαν αποθηκούλα ρούχων. Έτσι μπόρεσα να είμαι μαζί τους 24 ώρες το 24ωρο.

• Η ταινία είναι το πορτρέτο αυτών των δύο ανθρώπων: δύο μεσήλικες γκέι στην αρχή της πέμπτης δεκαετίας της ζωής τους. Είναι και οι δύο δυνάμει καλλιτέχνες – ο Τζιμ ασχολείται με τη μουσική και, μάλιστα, για να του δώσω ένα κίνητρο, του ζήτησα να γράψει τη μουσική της ταινίας. Τον Μάικλ τον ήξερα ως ζωγράφο, αλλά τώρα έχει γίνει και συγγραφέας. Είναι και οι δύο φτωχοί και οροθετικοί, με διάφορους βαθμούς αναπηρίας και προβλήματα υγείας, δεν έχουν χρήματα και η ταινία τούς παρακολουθεί σε μια περίοδο της ζωής τους που φτιάχνουν κούκλες, τις οποίες πωλούν στη γαλλική αγορά στην Νέα Ορλεάνη.

Στις κούκλες βάζουν μάτια από φωσφοριζέ υλικό και διαφημίζουν το εμπόρευμά τους λέγοντας ότι «στο σκοτάδι λάμπουν». Από αυτό βγήκε και ο τίτλος της ταινίας, που βέβαια δεν αναφέρεται στα κουκλάκια αλλά σε αυτούς. Λάμπουν μέσα στα δικά τους σκοτάδια. Αυτή είναι η ταινία. Παρακολουθεί έναν μήνα από τη ζωή τους στη Νέα Ορλεάνη, σε αυτήν τη φάση που βρίσκονται.

• Μου κάνουν εντύπωση οι άνθρωποι συνήθως, και γι' αυτό κάνω πορτρέτα- ντοκιμαντέρ. Όλα τα ντοκιμαντέρ-πορτρέτα έγιναν επειδή οι άνθρωποι μού έκαναν μεγάλη εντύπωση και ήθελα να απαντήσω σε πάρα πολλές ερωτήσεις που μου δημιουργούνται γι' αυτούς. Και αυτό κάνω ουσιαστικά: απαντώ στις ερωτήσεις μου και προσπαθώ να τις μοιραστώ και με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Αλλιώς, θα έγραφα γι' αυτούς και θα τους έκανα μυθιστόρημα.

Βέβαια, δεν ξέρω πόσο μπορεί να γίνει μια καταγραφή του ανθρώπου με αντικειμενικούς όρους, αλλά πιστεύω ότι ο κάθε σκηνοθέτης ή δημιουργός –εγώ, τουλάχιστον, αυτό κάνω και είναι πολύ συνειδητό στην περίπτωσή μου– κάνει μια δική του μυθοπλασία από τη δική τους ζωή.

• Για μένα ειδικό ενδιαφέρον έχουν άνθρωποι που είναι χτυπημένοι, είτε από αρρώστια είτε από κοινωνικούς ή προσωπικούς λόγους, και αγωνίζονται να βρουν μια θέση στον ήλιο, κάτω από τον οποίο όλοι στριμωχνόμαστε, και που συνδυάζουν αναπάντητα για μένα ερωτήματα. Θέλω να μάθω πώς τα καταφέρνουν, πώς βιώνουν την κατάστασή τους, τι σκέφτονται, πώς έχουν καταφέρει να χαμογελούν και να γελούν.

Η εξυπνάδα με τραβά πάρα πολύ και στην περίπτωση του Μάικλ και του Τζιμ υπάρχει έντονα: είναι πολύ έξυπνοι και μορφωμένοι. Με ενδιέφερε πάρα πολύ το χιούμορ τους, το πώς βλέπουν τη ζωή και ο κυνισμός τους, τι χαρακτήρα έχουν πλάσει και τον βγάζουν και σ' εμάς τους υπόλοιπους. Με ενδιαφέρουν, γενικά, οι άνθρωποι: τι ονειρεύονται, τι σκέφτονται, τι φαντάζονται. Οι όμορφες και οι άσχημες στιγμές τους.

• Η ανθρώπινη δυστυχία και τα ανθρώπινα προβλήματα υπάρχουν παντού. Βέβαια, σε κάθε κουλτούρα και σε κάθε κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον αλλάζουν οι όροι, οπότε δεν μπορείς να πεις ότι είναι κόπιες, μια κατάσταση στην Ελλάδα και μια αντίστοιχη στην Αμερική. Έχουν τις ιδιαιτερότητές τους και αυτό είναι και το ωραίο στον κόσμο. Αυτή είναι μια ταινία αμερικανική και δεν έχει καμιά σχέση με την Ελλάδα, από αυτή την άποψη.

Βέβαια, αυτοί οι άνθρωποι απαντούν κάθε ερώτηση κάθε πτυχής της ύπαρξής τους και αυτό τους δίνει αναγκαστικά μια οικουμενικότητα, μπορούν να ταυτιστούν μαζί τους άνθρωποι από όλα τα μήκη και τα πλάτη. Μια Ελληνίδα δημοσιογράφος που μου πήρε συνέντευξη για την ταινία μου είπε: «Ο Μάικλ είμαι εγώ: έτσι ξυπνάω το πρωί, αυτά λέω, έτσι βρίζω, έτσι νιώθω χάλια κι έτσι γελώ το βράδυ».

• O Μάικλ και ο Τζιμ είναι δύο άνθρωποι που συναντήθηκαν πριν από 30 χρόνια. Περιστασιακά υπήρξαν και εραστές, αλλά αυτό ουδέποτε κατέληξε σε κάποια σχέση, και είχαν χάσει εντελώς ο ένας τον άλλον για 20 χρόνια. Μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια μεσολάβησαν και οι αρρώστιες τους. Του Τζιμ ειδικά –που ήταν και πολύ όμορφος και έβγαινε και σε περιοδικά– καταστράφηκε το look του και γι' αυτόν η αλλαγή ήταν πιο δραματική απ' ό,τι για τον Μάικλ.

Μια μέρα, μετά από 20 χρόνια, ο Μάικλ τηλεφώνησε στον Τζιμ και τον βρήκε μέσω κάποιου αντίστοιχου facebook που έχουν εκεί, είδαν ότι η ζωή τους ήταν άνευ σκοπού και ουσίας και αποφάσισαν να συναντηθούν. Διάλεξαν τη Νέα Ορλεάνη που είναι η αγαπημένη πόλη του Μάικλ από παιδί – το είχε σκάσει από το σπίτι του και ζούσε εκεί, πουλώντας το κορμί του. Και οι δύο εκδίδονταν, με τη διαφορά ότι ο Μάικλ εκδιδόταν σε επίπεδο πεζοδρομίου, ενώ ο άλλος ήταν ζιγκολό, μεγαλομοντέλο. Τον έπαιρναν τηλέφωνο και του έδιναν πεντακοσάρικα για μια ώρα. Ιδιόμορφοι συγκάτοικοι, όπως λέει η ταινία σε κάποιο σημείο «σαν τον Dr Jekyll και τον Μr Hyde». Αυτά που κάνει ο ένας, τα ανακαλύπτει μετά ο άλλος.

Οθόνες
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM