Ο Νίξον, μέσα από τα δικά του λόγια

Facebook Twitter
0

Το "Nixon by Nixon: In His Own Words" είναι ένα ντοκιμαντέρ που σχεδιάστηκε να κυκλοφορήσει την 40η επέτειο από την παραίτηση του Ρίτσαρντ Νίξον και χρησιμοποιεί τις κρυφές ηχογραφήσεις του Νίξον από τον Λευκό Οίκο για να σχηματίσει το πορτρέτο του πρώην προέδρου που χρωματίζεται με μελανά χρώματα: παρανοϊκός, ρατσιστής, σεξιστής, μοχθηρός, με μια αδιαφορία για τους πάντες και τα πάντα, επικεντρωμένος μόνο στον εαυτό του.


Ο Peter Kunhardt, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, βραβευμένος με Emmy, μίλησε για την ταινία στο HBO:


Δουλεύαμε για ένα άλλο ντοκιμαντέρ του HBO, για τον Τέντι Κένεντι, και ανακαλύψαμε ότι υπάρχει μια συλλογή από ηχογραφημένες συνομιλίες του Νίξον, όπου ο πρώην πρόεδρος μιλούσε για παρακολούθηση του Τέντι Κένεντι, στην προσπάθεια του να σαμποτάρει τις πιθανότητες του να γίνει πρόεδρος. Ήταν τόσο συγκλονιστικές οι ηχογραφήσεις που αποφασίσαμε να επιστρέψουμε για να ακούσουμε κι άλλες ηχογραφήσεις για να δούμε αν υπάρχει αρκετό υλικό για μια εξιστόρηση της προεδρίας του Νίξον.


Η κυβέρνηση εκτιμά ότι υπάρχουν περίπου 3700 ώρες ηχογράφησης. Δεν μπορώ να εκτιμήσω πόσες ακούσαμε εμείς. Αλλά ήταν πολλές εκατοντάδες ώρες, και γεμίσαμε 200 σημειωματάρια που ήταν οργανωμένα χρονολογικά. Οπότε καθ'όλη τη διάρκεια της παραγωγής ήμασταν θαμμένοι κάτω από χαρτιά.


Η παρακολούθηση του Νίξον κράτησε για δύο χρόνια, από το 1971 μέχρι το 1973. Το κλειδί για εμάς ήταν να κατανοήσουμε το πλαίσιο εκείνης της εποχής, όταν καταγράφηκαν οι συνομιλίες. Αρχίσαμε να συγκρίνουμε τι έλεγε ο Νίξον σε αυτές τις ιδιωτικές συνομιλίες με τα νέα που έγραφαν οι δημοσιογράφοι. Ακούγαμε τον Νίξον να κάνει μυστικά σχέδια, περιγράφοντας πώς θέλει να παραποιήσει ένα θέμα. Μετά ακούγαμε τα λόγια που έλεγε δημόσια, και στη συνέχεια την κάλυψη των δηλώσεων του από τους δημοσιογράφος, και την ερμηνεία του ΜΜΕ της εποχής. Μετά ακούγαμε τα θυμωμένα σχόλια του Νίξον, οργισμένος με τον τρόπο που παρουσίαζε ο Τύπος τις δηλώσεις του. Η έρευνα μιας υπόθεσης μέσα από όλες της πλευρές ήταν μια αποκαλυπτική υπόθεση και συχνά έδειχνε την υποκρισία του Νίξον.


Ο ίδιος πίστευε μέχρι τα βάθη της ψυχής του ότι ήξερε τι ήταν καλύτερο για την Αμερική. Πίστευε ότι η Αμερική έπρεπε να είναι σκληρή και να πιστεύει στις αξίες που πίστευε ο ίδιος. Για τον ίδιο ο σκοπός δικαιολογούσε τα μέσα. Έτσι, ακόμα και όταν ήξερε ότι μπήκε σε κάποια σκοτεινά μονοπάτια, δεν πίστευε ότι έκανε κάτι λάθος. Όταν έδινε συνεντεύξεις έλεγε, είμαι ένας Πρόεδρος που φέρνει αποτελέσματα. Τα επιτεύγματα μου θα μετρηθούν με τα αποτελέσματα. Το παν ήταν τα αποτελέσματα, και γι' αυτόν δεν είχε σημασία πώς θα τα έφερνε. Έλεγε ψέματα, κορόιδευε, έκλεψε, όλα για να πετύχει τα αποτελέσματα που ήθελε.


Αυτό που θυμάται ο κόσμος γι' αυτόν είναι το Γουότεργκεϊτ, τα βρώμικα κόλπα. Όμως πιστεύω ότι η ταινία δείχνει ότι η συμπεριφορά του ήταν πάντα η ίδια, είτε στην επιλογή ενός δικαστή του Ανωτάτου Δικαστηρίου, είτε στη συνωμοσίες εναντίον μεμονωμένων μελών του Τύπου, ή στη διαρροή δημοσίων εγγράφων. Δεν άλλαξε ποτέ τη συμπεριφορά του. Όταν ξέσπασε το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, έγινε γνωστός για τη συμπεριφορά που έξειξε τότε. Αλλά η συμπεριφορά του και ο τρόπος σκέψης του είχαν ήδη σχηματιστεί, κατά τη διάρκεια της μακράς και σκληρής του πολιτικής καριέρας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ