Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
Αυτό που θέλουμε είναι να δημιουργήσουμε έναν ανεξάρτητο προσωπικό χώρο που θα προβάλλει το νέο πρόσωπο του ελληνικού κινηματογράφου και ίσως στο μέλλον να επεκταθούμε περισσότερο προς την περιοχή του Αιγαίου... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

Με μια πρώτη ματιά, ο Jacob Moe και η Cassandra Celestin μοιάζουν να έχουν πολλά κοινά. Είναι συνομήλικοι, φίλοι, έχουν σπουδάσει και οι δυο στην Αμερική, αγαπούν πολύ τον κινηματογράφο, μιλούν πολύ καλά ελληνικά και νιώθουν τη Σύρο σαν δεύτερο σπίτι τους, αφού έχουν περάσει σχεδόν κάθε καλοκαίρι της ζωής τους εκεί. «Και για τους δυο μας η Σύρος σημαίνει πολλά. Κάθε καλοκαίρι πηγαίνουμε για δύο μήνες εκεί. Έχουμε φίλους, οικογένεια, είμαστε δεμένοι με το νησί» λέει η Cassandra όταν τη ρωτάω για τη σχέση της με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων.


Με σπουδές στον κινηματογράφο και απασχόληση σε εταιρείες παραγωγής στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, έχουν αναπτύξει και οι δυο μια ιδιαίτερη σχέση με τον κινηματογράφο. Αυτή η σχέση τούς οδήγησε πριν από δύο χρόνια στη σκέψη να αλλάξουν, όπως λένε, το τοπίο του σινεμά στη Σύρο και πέρσι το καλοκαίρι ήταν που κατάφεραν να διοργανώσουν το πρώτο Syros International Film Festival. Ένα διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ που συνδυάζει τις προβολές ταινιών με τα όμορφα τοπία του κυκλαδίτικου νησιού. «Τα τοπία είναι τόσο εντυπωσιακά και όμορφα στη Σύρο, που μας ήρθε η ιδέα ν' αλλάξουμε και το τοπίο του σινεμά εκεί. Να μη γίνονται μόνο τα κλασικά, θερινά πράγματα που βλέπουμε κάθε καλοκαίρι» εξηγεί ο Jacob και συνεχίζει: «Ο Aaron Khandros, καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, είπε πρόσφατα σε μια εκπομπή κάτι πολύ ωραίο. Πως η Σύρος είναι ένα νησί που σε εμπνέει χάρη στα διάφορα επίπεδα της ιστορίας της. Στοιχεία από την αρχαιότητα συνδυάζονται με τη νεοκλασική αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα, σε ένα τοπίο πανέμορφο, μοναδικό, που προσφέρεται για εξωτερικές προβολές σε διάφορα μέρη, όπως ο μόλος, το ναυπηγείο του Ταρσανά, μέρη που συνδέονται και πολύ έντονα με την ιστορία του νησιού». Ποια ήταν, όμως, η αντιμετώπιση που είχαν από τους ντόπιους και την κοινωνία του νησιού; «Είχαμε μεγάλη βοήθεια από την τοπική κοινωνία. Παράδειγμα, οι εργαζόμενοι στο Ναυπηγείο του Ταρσανά.

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
House with Small Windows, 2013 (Turkey), 16'


Πήγαμε μια μέρα και τους ρωτήσαμε αν θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τον χώρο δωρεάν για να προβάλλουμε ταινίες. Δέχτηκαν αμέσως και η μόνη ερώτηση που έκαναν ήταν αν θα καθαρίζαμε μετά» λέει η Cassandra και συμφωνεί και ο Jacob: «Ήταν πολύ ανοιχτοί. Ήταν φοβερό! Η προβολή στο Ναυπηγείο ήταν πραγματικά μία από τις μαγικές στιγμές της περσινής χρονιάς και μία από εκείνες που με έκαναν να θέλω να το ξανακάνω φέτος. Φαντάσου να γίνεται η προβολή μιας ελληνικής ταινίας σε έναν χώρο όπως το Ναυπηγείο και να την παρακολουθούν εργαζόμενοι από εκεί που μπορεί και να μην είχαν δει ποτέ αντίστοιχο ντοκιμαντέρ, οικογένειες, φίλοι από το φεστιβάλ, όλοι μαζί. Από το τίποτα δημιουργήθηκε μια μικρή κοινότητα κινηματογραφόφιλων».


Μετά την περσινή, πρώτη διοργάνωση ήρθε φέτος η σειρά της δεύτερης και έτσι από 26/7 μέχρι 1/8 η Σύρος θα ζει και θα κινείται στους ρυθμούς του 2oυ Syros International Film Festival.Το φετινό φεστιβάλ πραγματεύεται το θέμα των συνόρων, όρος που, όπως αναφέρουν και στον κατάλογο του φεστιβάλ, επιδέχεται διαφορετικές ερμηνείες και παραπέμπει στα γεωγραφικά και κοινωνικά σύνορα, στις αλλαγές που βιώνει ο κινηματογράφος ως μέσο, στα σύνορα που υπάρχουν ανάμεσα στις ταινίες και σε άλλα είδη τέχνης, στους περιορισμούς που υφίστανται στην ίδια την παραγωγή των ταινιών, ακόμα και στις προσδοκίες σχετικά με το πώς πρέπει να είναι ένα φεστιβάλ κινηματογράφου.

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
Ballkoni/ Balcony, 2013 (Kosovo), 20'


Φέτος το πρόγραμμα είναι μεγαλύτερο και πιο πλούσιο από το περσινό και ίσως αυτό να είναι και μια απόδειξη πως μεγαλώνει ακόμα περισσότερο ως θεσμός. Το κυρίως μέρος του αποτελείται από δύο διαγωνιστικά τμήματα, όπου δίνεται έμφαση στον ανερχόμενο και τοπικό κινηματογράφο (ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους από την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Τουρκία), κι ακόμα από ταινίες νέων Ελλήνων δημιουργών, πολλές από τις οποίες θα προλογίσουν οι ίδιοι οι δημιουργοί, γενικές προβολές επιλεγμένων ταινιών και ντοκιμαντέρ που έπαιξαν σε διάφορα φεστιβάλ τη φετινή και την περασμένη σεζόν, αλλά και από αποκλειστικές πρεμιέρες. Οι ταινίες του προγράμματος προέρχονται συνολικά από 21 χώρες. To κυρίως μέρος πλαισιώνεται, για πρώτη φορά φέτος, από ένα γεμάτο παράλληλο πρόγραμμα που περιλαμβάνει δύο masterclasses από τον φωτογράφο Πλάτωνα Ριβέλλη, που διερευνά το κινηματογραφικό έργο δύο σημαντικών Ελλήνων κινηματογραφιστών, του Ελία Καζάν και του Τζον Κασσαβέτη, την προβολή τεσσάρων ταινιών του εικαστικού Στέφανου Τσιβόπουλου [Land (2006), The Remake (2007), Lost Monument (2009) και History Zero (2013)], μία προβολή που θα ακολουθήσει τις συζητήσεις μεταξύ του ιστορικού Mark Mazower και του Δημήτρη Αντωνίου, επιλεγμένες ταινίες από το σύμπαν του βωβού κινηματογράφου, ένα πρόγραμμα ελληνογαλλικών πειραματικών ταινιών μικρού μήκους σε επιμέλεια του Τεό Δεληγιάννη που αναφέρεται σε Έλληνες σκηνοθέτες που έφυγαν από τη χώρα τους και δημιούργησαν ταινίες στο εξωτερικό, την προβολή του ντοκιμαντέρ Κισμέτ σε συνεργασία με το Cine Doc Hermoupolis, καθώς και μια σειρά παρεμβάσεων και δράσεων στο νησί της Σύρου που θα πραγματοποιηθούν με τη βοήθεια του artist-run space 3137.


Η προσπάθεια που έχουν ξεκινήσει αυτά τα δύο νέα παιδιά σε μια ξένη χώρα, και μάλιστα μια εποχή που δεν ευνοεί τα νέα ξεκινήματα, είναι ελπιδοφόρα και ίσως για κάποιους συγκινητική. Πόσο μάλλον όταν οι περισσότεροι συνομήλικοί τους στην Ελλάδα ψάχνουν διέξοδο φεύγοντας στο εξωτερικό. Όταν τους το επισημαίνω, δεν δείχνουν να εκπλήσσονται ή να το ακούνε για πρώτη φορά. «Το ακούμε συχνά. H δική μου αντίδραση σε όλους αυτούς που μας λένε ότι πάμε κόντρα στο ρεύμα είναι "join us". Υπάρχουν τόσο πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορούν να συνεργαστούν μαζί μας και να κάνουμε πράγματα» λέει ο Jacob.

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
A Day that Wasn't, 2014 (Greece), Fiction 48'


Σε σχέση με πέρσι, το φεστιβάλ έχει μεγαλώσει φέτος και είναι λογικό η επόμενη ερώτηση να αφορά τα όνειρα και τα σχέδιά τους για το μέλλον. Θα ήθελαν το Syros International Film Festival να γίνει ένας θεσμός που θα κρατήσει πολλά χρόνια; «Αυτό που θέλουμε είναι να δημιουργήσουμε έναν ανεξάρτητο προσωπικό χώρο που θα προβάλλει το νέο πρόσωπο του ελληνικού κινηματογράφου και ίσως στο μέλλον να επεκταθούμε περισσότερο προς την περιοχή του Αιγαίου» μου απαντάει αμέσως ο Jacob και παρόμοιες προσδοκίες από το μέλλον μοιάζει να έχει και η Cassandra: «Θέλουμε να συμπεριλάβουμε όσο περισσότερους νέους ανθρώπους μπορούμε. Να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα για τους νέους και ανερχόμενους σκηνοθέτες. Να κάνουμε κάτι μοναδικό».

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ