Μόδα, εθισμός, αντισημιτισμός: Η άνοδος και η πτώση του John Galliano

Μόδα, εθισμός, αντισημιτισμός: Η άνοδος και η πτώση του John Galliano Facebook Twitter
Μια δεκαετία νηφάλιος: Ο John Galliano σε στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ High & Low. Φωτ.: Nicholas Matthews
0


ΕΝΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ ΣΤΑ μέσα της δεκαετίας του 2000, ο John Galliano, ο τότε βασιλιάς της παρισινής μόδας, που με τα υπέροχα φορέματα και τις φοβερές επιδείξεις του στην πασαρέλα είχε μετατρέψει τον οίκο Christian Dior σε πολιτιστικό δυναμίτη, επέστρεψε στο Λονδίνο για ένα Σαββατοκύριακο.

Έκανε check-in στο ξενοδοχείο Ritz και στη συνέχεια μέθυσε τόσο πολύ ώστε πέρασε τέσσερις ώρες γυμνός σε ένα ασανσέρ, λέγοντας στους επισκέπτες που προσπαθούσαν να μπουν ότι ήταν λιοντάρι και διώχνοντάς του με βρυχηθμούς. Το Ritz τηλεφώνησε στο γραφείο του στο Παρίσι, το οποίο ζήτησε συγγνώμη, προσφέροντας να καλύψει τους λογαριασμούς των επισκεπτών που ταλαιπωρήθηκαν. Την επόμενη εβδομάδα ο Galliano επέστρεψε στη δουλειά του.

Αυτή η ιστορία είναι μία από τις πολλές στιγμές που αφήνουν εμβρόντητο τον θεατή στο νέο ντοκιμαντέρ του Kevin Macdonald, “High & Low: John Galliano”. Η κατάληξη είναι γνωστή. Συνέβη στο παρισινό μπαρ La Perle, τον Φεβρουάριο του 2011, όταν ένας μεθυσμένος Galliano βιντεοσκοπήθηκε να κάνει μια σειρά από ρατσιστικά και αντισημιτικά σχόλια που περιλάμβαναν υπαινιγμούς για τους θαλάμους αερίων, ενώ κάποια στιγμή δηλώνει ότι «λατρεύει τον Χίτλερ».

Πέρα απ’ όλα, το High & Low είναι ένα πορτραίτο του εθισμού και μια ιλιγγιώδης περιστροφή σε ένα από τα πιο ζωηρά κεφάλαια της ιστορίας της μόδας.

Το αποτέλεσμα ήταν να απολυθεί από τη δουλειά του, και να καταδικαστεί όχι μόνο από τα μέσα ενημέρωσης αλλά και από γαλλικό δικαστήριο που του επέβαλλε πρόστιμο, και να αποσυρθεί στην αποτοξίνωση και την αφάνεια. Πρωτοπόρος ακόμα και σ’ αυτό, ήταν ένας από τους πρώτους επώνυμους που «ακυρώθηκαν», προτού αυτό γίνει κοινός όρος.

Ο Galliano, νηφάλιος πλέον εδώ και μια δεκαετία, πέρασε πέντε ημέρες μιλώντας στην κάμερα του Macdonald και μεταξύ άλλων δηλώνει ότι δεν έκανε αυτή την ταινία για να συγχωρεθεί, αλλά για να γίνει «λίγο πιο κατανοητός». «Θα σας πω τα πάντα», λέει στην αρχή. Πέρα απ’ όλα, το High & Low είναι ένα πορτραίτο του εθισμού και μια ιλιγγιώδης περιστροφή σε ένα από τα πιο ζωηρά κεφάλαια της ιστορίας της μόδας. Αυτό που έκανε τον Galliano ιδιοφυΐα ήταν ότι τα ρούχα του μπορούσαν να σε κάνουν να νιώσεις συναισθήματα. Ακόμα και σε παλιά φιλμάκια που εμφανίζονται στην ταινία, κάθε μοντέλο φαίνεται ηλεκτρισμένο, σαν να έχει συνδεθεί η προσωπικότητά του με το ρεύμα.

Το αλκοόλ εμφανίζεται απειλητικό από την αρχή της ταινίας. Βλέπουμε τον Galliano την επομένη της κηδείας του πατέρα του, το 2003, να προετοιμάζεται για μια επίδειξη, με τη φωνή του να είναι ακατάληπτη και τις κόρες των ματιών του τεράστιες. Το 2007, ο στενός φίλος και συνάδελφός του Steven Robinson βρέθηκε νεκρός στο διαμέρισμά του στο Παρίσι με επτά γραμμάρια κοκαΐνης στον οργανισμό του, μια απώλεια που συγκλόνισε τον ήδη εύθραυστο Galliano.

Στον αλκοολισμό προστέθηκαν το Βάλιουμ, οι αμφεταμίνες και τα υπνωτικά χάπια, και όπως λέει ο ίδιος: «Δεν μπορούσα να πάω για ύπνο χωρίς να είναι παρατεταγμένα όλα τα μπουκάλια μου πλάι στο κρεβάτι. Αυτοκτονούσα, σιγά σιγά».

Μόδα, εθισμός, αντισημιτισμός: Η άνοδος και η πτώση του John Galliano Facebook Twitter
Ο John Galliano το 1990 στο Λονδίνο. Φωτ.: Barry Marsden

Όταν η είδηση για το μεθυσμένο ξέσπασμα του Galliano έγινε γνωστή το 2011, όλοι σχεδόν οι δημοσιογράφοι της μόδας μοιράστηκαν την ίδια αντίδραση: Ο John Galliano μπορεί να ήταν συχνά εκτός εαυτού και να συμπεριφερόταν αλλοπρόσαλλα, αλλά ρατσιστής και αντισημίτης; Αποκλείεται. Σύντομα όμως έγινε σαφές ότι ο Galliano ήταν πράγματι υπεύθυνος για όσα του καταλόγιζαν. Η εξορία του όμως από τη μόδα δεν κράτησε τόσο πολύ στην πραγματικότητα. Την ίδια εκείνη χρονιά σχεδίασε το νυφικό της Kate Moss, έργο που o ίδιος αποκάλεσε «δημιουργική απεξάρτηση».

Ούτε ο Galliano όμως, ούτε κανείς γύρω του φαίνεται να γνωρίζει από πού προέρχεται ο αντισημιτισμός που εκδήλωσε. Η ταινία δεν προσφέρει εύκολες απαντήσεις ούτε στο ψυχολογικό ερώτημα τι έκανε τον Galliano να κάνει αυτό που έκανε, ούτε στο ηθικό ερώτημα αν πρέπει να συγχωρεθεί. Όπως τα έφερε η μοίρα πάντως, η κυκλοφορία της ταινίας συμπίπτει με την θριαμβευτική επιστροφή του Galliano στην πασαρέλα.

Τον Ιανουάριο οργάνωσε μια εντυπωσιακή επίδειξη κάτω από μια γέφυρα στο Παρίσι για τον Martin Margiela, τον οίκο για τον οποίο σχεδιάζει από το 2014. Η επίδειξη έγινε δεκτή με ένα βροντερό, πεντάλεπτο standing ovation και χαιρετίστηκε από τους κριτικούς ως «ένα σόου που σίγουρα θα μείνει στην ιστορία», όπως έγραψε το Women's Wear Daily. Οι New York Times με τη σειρά τους σημείωσαν ότι «έχει περάσει καιρός από τότε που βιώσαμε ένα κοσμογονικό σόου όπως αυτό».

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ