Milky Way: Τηλεόραση από άλλο πλανήτη

Milky Way Facebook Twitter
Παρά το τοπικό του ενδιαφέρον, το «Milky Way» σαφέστατα δεν δείχνει αποκομμένο από ό,τι συμβαίνει στην άλλη γωνιά του πλανήτη.
0

Λίγο πριν από τις γιορτές, το «Milky Way», η πρώτη τηλεοπτική δουλειά του βραβευμένου στις Κάννες με Χρυσό Φοίνικα για ταινία μικρού μήκους Βασίλη Κεκάτου, σε σενάριο και σκηνοθεσία δική του, ολοκλήρωσε την πορεία του με οχτώ επεισόδια στο MEGA ενώ ετοιμάζεται για διεθνή καριέρα, καθώς τα δικαιώματα παγκόσμιας διανομής του αγοράστηκαν από την αμερικανική Fifth Season.

Με το «Milky Way» ο νέος, αν και καταξιωμένος ήδη, κινηματογραφιστής Βασίλης Κεκάτος όχι μόνο παρέδωσε κάτι πολύ φρέσκο, από έναν άλλον τηλεοπτικό γαλαξία, που ουδεμία σχέση έχει με τα όσα έχουμε συνηθίσει στην εγχώρια μικρή οθόνη, αλλά κατάφερε να απεικονίσει πλευρές της ελληνικής κοινωνίας με έναν καινοφανή τρόπο.

Η σειρά αφηγείται την ιστορία της 17χρονης Μαρίας (Κορίννα Ντουλλάαρτ), μαθήτριας στην τελευταία τάξη του λυκείου σε μια απομονωμένη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, που ονειρεύεται να φύγει από τη μικρή επαρχία όπου ζει για την Αθήνα και να γίνει χορεύτρια, μέχρι που μένει έγκυος από το 27χρονο αγόρι της, Τάσο (Νικολάκης Ζεγκίνογλου).

Η απόσταση από άλλες ανάλογες σειρές στο πώς έχουν προσεγγιστεί δύσκολα στη διαχείρισή τους θέματα είναι τεράστια. Το δικαίωμα στην άμβλωση, η γυναικεία αυτοδιάθεση, η queer ταυτότητα, η σεξουαλική ρευστότητα και τα έμφυλα στερεότυπα παρουσιάζονται μέσα από φυσικούς και ρεαλιστικότατους διαλόγους και ερμηνείες που αναδίδουν μεγάλη τρυφερότητα και ανθρωπιά.

Τότε έρχεται αντιμέτωπη με τη θρησκευόμενη οικογένειά της που αποφασίζει για εκείνη χωρίς εκείνη, αλλά τελικά με τη βοήθεια του συνομήλικου φίλου της, Τζο (Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος), σχεδιάζει να προχωρήσει σε άμβλωση.

Αυτό είναι σε γενικές γραμμές το σενάριο του «Μilky Way». Θα μπορούσε να είναι μια συνηθισμένη ιστορία ενηλικίωσης ή ένα ακόμα εφηβικό δράμα. Ωστόσο, ο Κεκάτος το απογείωσε, δίνοντάς του διαστάσεις που δεν θα περίμενε κανείς.

Milky Way Facebook Twitter
Η σειρά αφηγείται την ιστορία της 17χρονης Μαρίας (Κορίννα Ντουλλάαρτ), μαθήτριας στην τελευταία τάξη του λυκείου σε μια απομονωμένη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, που ονειρεύεται να φύγει από τη μικρή επαρχία όπου ζει για την Αθήνα και να γίνει χορεύτρια.

Πώς το κατάφερε; Καταρχάς, χρησιμοποιώντας έξυπνα δύο διαμετρικά αντίθετες μεταξύ τους αλληγορίες, που όμως αλληλοσυμπληρώνονται. Η Μαρία λατρεύει την αστρονομία, οπότε οι αστερισμοί, οι πλανήτες, οι γαλαξίες, το Big Bang και η καταστροφή της Γης γίνονται το πρόσφορο έδαφος για να μιλήσει κανείς για την εφηβεία που είναι πεδίο κοσμογονικών αλλαγών, αχαλίνωτων ονειροπολήσεων και η απαρχή για πολλά. Η ηρωίδα του διεκδικεί να εκτοξευτεί στο μέλλον της από ένα άλλο σύμπαν κάπου μακριά.

Τέτοιες φιλοσοφικές ανησυχίες και κοσμογονικές θεωρίες, όμως, τις εποφθαλμιά και η θρησκεία. Το συντηρητικό και θρησκόληπτο περιβάλλον της πνιγηρής επαρχίας συγκρούεται με την εφηβική ορμή, κάτι που ο Κεκάτος υπογραμμίζει με εξόχως ανορθόδοξους θρησκευτικούς συμβολισμούς:

Μια όχι παρθένος Μαρία ακριβώς την ημέρα των Χριστουγέννων αποφασίζει να «ρίξει» το βρέφος που έχει στην κοιλιά της με τη βοήθεια του queer Τζόσεφ-Ιωσήφ, ενώ δέχεται την επίσκεψη και τα δώρα από τρεις ιδιόρρυθμους μάγους-φίλους της.

Η απόσταση από άλλες ανάλογες σειρές στο πώς έχουν προσεγγιστεί δύσκολα στη διαχείρισή τους θέματα είναι τεράστια. Το δικαίωμα στην άμβλωση, η γυναικεία αυτοδιάθεση, η queer ταυτότητα, η σεξουαλική ρευστότητα και τα έμφυλα στερεότυπα παρουσιάζονται μέσα από φυσικούς και ρεαλιστικότατους διαλόγους και ερμηνείες που αναδίδουν μεγάλη τρυφερότητα και ανθρωπιά. Ο συζυγικός καβγάς μεταξύ των γονιών της ηρωίδας (Ανδρέας Κωνσταντίνου και Γιούλικα Σκαφιδά) είναι από τους πιο καλογραμμένους που έχουμε δει.

Milky Way Facebook Twitter
Το σίγουρο είναι πως για πρώτη φορά, επίσης, βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση έναν queer χαρακτήρα όπως ο Τζο, που δεν έχει καμία σχέση με τις γκέι καρικατούρες των σειρών των ’90s

Το σίγουρο είναι πως για πρώτη φορά, επίσης, βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση έναν queer χαρακτήρα όπως ο Τζο, που δεν έχει καμία σχέση με τις γκέι καρικατούρες των σειρών των ’90s αλλά ούτε και με τους διακοσμητικούς για την πλοκή, μονοδιάστατους ή υπερβολικά δραματοποιημένους ρόλους των επόμενων χρόνων. Αν χρειάστηκαν δεκαετίες για να αποδεχτεί η ελληνική κοινωνία γκέι χαρακτήρες στη μικρή οθόνη, μια ρευστή σεξουαλική ταυτότητα όπως αυτή του Τζο σαφώς και θα τη δυσκολεύει περισσότερο. Εξάλλου, η τηλεόραση δεν αγαπά ιδιαίτερα τους ακατάτακτους ρόλους.

Επιπλέον, η εξωπραγματικά ωραία φωτογραφία και οι ανοίκειες στον μέσο θεατή επιλογές στη μουσική επένδυση, όπως Πελόμα Μποκιού, Κόρε. Ύδρο, Μηδενιστής, Die Arkitekt και Λένα Πλάτωνος, συντελούν στην αίσθηση πως κάτι πολύ καινούργιο παρακολουθήσαμε στις οθόνες μας.

Αλλά το βασικό νεωτεριστικό στοιχείο που φέρνει το «Milky Way» για την τηλεοπτική μυθοπλασία δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι ο Κεκάτος κατόρθωσε να δει τις πολλές αντιφάσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας και μάλιστα εκεί όπου ξεδιπλώνονται σε όλη τους την έκταση και στο πλέον ιδανικό τους χωνευτήρι, στην «άγρια» ελληνική επαρχία:

TikTok και γιορτές της ενορίας, σεξουαλικές επαφές μεταξύ εφήβων και πουριτανισμός, ανοιχτοί στην πράξη γάμοι και υποκριτική ηθική, ίντερνετ ανοιχτό στον κόσμο και παρωχημένη εκπαίδευση, OnlyFans και προκαταλήψεις, streaming πλατφόρμες και δεισιδαιμονίες, ιδέες περί ανδρικής τιμής και αρρενωπότητας και καταπιεσμένες θηλυκότητες, κηρύγματα της εκκλησίας και παράνομες δραστηριότητες.

Milky Way Facebook Twitter
Tο βασικό νεωτεριστικό στοιχείο που φέρνει το «Milky Way» για την τηλεοπτική μυθοπλασία δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι ο Κεκάτος κατόρθωσε να δει τις πολλές αντιφάσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.

Πριν λίγα χρόνια, η εξαιρετική τουρκική δραματική σειρά «Ethos» γνώριζε μεγάλη επιτυχία διεθνώς, καταδεικνύοντας τον βαθύ διχασμό που μαστίζει την τουρκική κοινωνία, πολύ πιο βαθύ από τον δικό μας, είναι η αλήθεια. Τότε είχα αναρωτηθεί γιατί να μην μπορεί να υπάρξει μια σειρά που να επιχειρεί ένα ανάλογο ψυχογράφημα και στην ελληνική, φωτίζοντας κάποιες από τις πολλές αντιφάσεις της. Και να που το «Milky Way» δείχνει τον δρόμο.

Πώς κατάφερε τελικά η γενιά των Millennials (ο Κεκάτος είναι γεννημένος το 1991), με τη βοήθεια της Gen Z (αρκετοί από τους συνεργάτες του είναι ακόμα νεότεροι), να εντοπίσει με τις κεραίες της αρκετές από τις αντίρροπες δυνάμεις που συνθλίβουν την ελληνική επαρχία και όχι μόνο; Θεωρητικά θα ήταν οι τελευταίοι που θα περίμενε κανείς να θίξουν ένα θέμα ταμπού, τη σκοταδιστική στάση της κραταιάς ελληνικής Εκκλησίας στο θέμα των αμβλώσεων και την οπισθοδρόμηση και τις δυσλειτουργίες που προκαλεί στις τοπικές κοινωνίες. Και μάλιστα δημιουργώντας μια σειρά που απευθύνεται και σε άλλες γενιές.

Πίσω από τις φαινομενικά από άλλον πλανήτη για τους σημερινούς μεσήλικες έφηβες φίλες της Μαρίας, που ανεβάζουν βιντεάκια στο TikTok φιλοδοξώντας να χορέψουν κάποια μέρα στο μπαλέτο της Φουρέιρα και μιλούν τη slang της Gen Z, κρύβονται όλες οι αγκυλώσεις, οι αντιξοότητες και τα αδιέξοδα που ταλαιπώρησαν και τους ίδιους στον όλο κακοτοπιές δρόμο προς την ενηλικίωση αλλά και εκείνη η σαρωτική κινητήριος δύναμη που ωθεί, ειδικά όσους δεν μεγάλωσαν σε μεγάλα αστικά κέντρα, στο να απαγκιστρωθείς από την ασφυξία και τη μιζέρια της ελληνικής επαρχίας, η οποία, παρά τη μετάβαση από το αναλογικό στο ψηφιακό περιβάλλον, δεν έπαψε ποτέ να καταπνίγει, να συντρίβει και να ματαιώνει όνειρα και ανθρώπους.

Παρά το τοπικό του ενδιαφέρον, το «Milky Way» σαφέστατα δεν δείχνει αποκομμένο από ό,τι συμβαίνει στην άλλη γωνιά του πλανήτη. Με την άνθιση του streaming τα τελευταία χρόνια, βιώνουμε ήδη την πραγματικότητα μιας παγκοσμιοποιημένης τηλεόρασης, όπου τοπικά προϊόντα τροφοδοτούν με περιεχόμενο διεθνείς πλατφόρμες και ανατροφοδοτούνται, παίρνοντας ερεθίσματα από αυτές. Και ίσως είναι η πρώτη φορά που το χάσμα από αντίστοιχες ξένες παραγωγές έχει μικρύνει τόσο πολύ.

Milky Way Facebook Twitter
To «Μilky Way». Θα μπορούσε να είναι μια συνηθισμένη ιστορία ενηλικίωσης ή ένα ακόμα εφηβικό δράμα. Ωστόσο, ο Κεκάτος το απογείωσε, δίνοντάς του διαστάσεις που δεν θα περίμενε κανείς.

Όταν το βρετανικό «Sex Education» και το αμερικανικό «Euphoria» –σύγχρονες σειρές με ήρωες εφήβους και τα δύο– τα παρακολουθούν ταυτόχρονα έφηβοι στη Βαλτιμόρη, στο Λίβερπουλ και στην Αθήνα, τότε μιλάμε για μια επανάσταση που έχει επέλθει προ πολλού. Δεν είναι δυνατόν η ελληνική τηλεόραση να μην προσπαθεί να συμπορευτεί, όχι φυσικά με όρους μιμητισμού και αντιγραφής, αλλά έχοντας στραμμένο το βλέμμα και στο τι γίνεται έξω από τον μικρόκοσμό της.

H τηλεοπτική ιστορία θα δείξει αν το «Milky Way» θα αποδειχθεί απλώς ένας μοναχικός δορυφόρος σε τροχιά εκτός του γαλαξία μας ή όχι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κορίννα Ντουλλάαρτ – Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος

Portraits 2024 / Κορίννα Ντουλλάαρτ - Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος: Δύο ελεύθερα σώματα

Δυο ταλαντούχα πρωτοεμφανιζόμενα πλάσματα της GenZ υποδύθηκαν με ευαισθησία δυο απόλυτα σύγχρονους και ρεαλιστικούς χαρακτήρες στην πολυσυζητημένη τηλεοπτική –μα εντελώς κινηματογραφική στην ουσία και στην αισθητική της– μίνι σειρά «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου: μια έφηβη που επιλέγει να κάνει έκτρωση και ένα queer αγόρι που επιλέγει να εκφράζεται χωρίς φόβο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο και ένα εικονοστάσι»

Οθόνες / Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο κι ένα εικονοστάσι»

Η πολυαναμενόμενη μίνι σειρά «Milky Way» δεν μοιάζει με τίποτα απ’ όσα έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση αισθητικά και καλλιτεχνικά, ενώ ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα δημιουργός της αγγίζει μια σειρά σύγχρονων θεμάτων με τολμηρό τρόπο που αναμένεται να συζητηθεί, ειδικά τη δεδομένη χρονική στιγμή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Milky Way»: Μια μέρα στον γαλαξία του Βασίλη Κεκάτου

Αποκλειστικό / «Milky Way»: Μια μέρα στα γυρίσματα της νέας σειράς του Βασίλη Κεκάτου

Η LiFO επισκέφθηκε τα γυρίσματα της πολυαναμενόμενης μίνι σειράς του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτη, που φιλοδοξεί να αποτελέσει τομή για τα εγχώρια τηλεοπτικά δεδομένα, και μίλησε με τους συντελεστές.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ