Milky Way: Τηλεόραση από άλλο πλανήτη

Milky Way Facebook Twitter
Παρά το τοπικό του ενδιαφέρον, το «Milky Way» σαφέστατα δεν δείχνει αποκομμένο από ό,τι συμβαίνει στην άλλη γωνιά του πλανήτη.
0

Λίγο πριν από τις γιορτές, το «Milky Way», η πρώτη τηλεοπτική δουλειά του βραβευμένου στις Κάννες με Χρυσό Φοίνικα για ταινία μικρού μήκους Βασίλη Κεκάτου, σε σενάριο και σκηνοθεσία δική του, ολοκλήρωσε την πορεία του με οχτώ επεισόδια στο MEGA ενώ ετοιμάζεται για διεθνή καριέρα, καθώς τα δικαιώματα παγκόσμιας διανομής του αγοράστηκαν από την αμερικανική Fifth Season.

Με το «Milky Way» ο νέος, αν και καταξιωμένος ήδη, κινηματογραφιστής Βασίλης Κεκάτος όχι μόνο παρέδωσε κάτι πολύ φρέσκο, από έναν άλλον τηλεοπτικό γαλαξία, που ουδεμία σχέση έχει με τα όσα έχουμε συνηθίσει στην εγχώρια μικρή οθόνη, αλλά κατάφερε να απεικονίσει πλευρές της ελληνικής κοινωνίας με έναν καινοφανή τρόπο.

Η σειρά αφηγείται την ιστορία της 17χρονης Μαρίας (Κορίννα Ντουλλάαρτ), μαθήτριας στην τελευταία τάξη του λυκείου σε μια απομονωμένη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, που ονειρεύεται να φύγει από τη μικρή επαρχία όπου ζει για την Αθήνα και να γίνει χορεύτρια, μέχρι που μένει έγκυος από το 27χρονο αγόρι της, Τάσο (Νικολάκης Ζεγκίνογλου).

Η απόσταση από άλλες ανάλογες σειρές στο πώς έχουν προσεγγιστεί δύσκολα στη διαχείρισή τους θέματα είναι τεράστια. Το δικαίωμα στην άμβλωση, η γυναικεία αυτοδιάθεση, η queer ταυτότητα, η σεξουαλική ρευστότητα και τα έμφυλα στερεότυπα παρουσιάζονται μέσα από φυσικούς και ρεαλιστικότατους διαλόγους και ερμηνείες που αναδίδουν μεγάλη τρυφερότητα και ανθρωπιά.

Τότε έρχεται αντιμέτωπη με τη θρησκευόμενη οικογένειά της που αποφασίζει για εκείνη χωρίς εκείνη, αλλά τελικά με τη βοήθεια του συνομήλικου φίλου της, Τζο (Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος), σχεδιάζει να προχωρήσει σε άμβλωση.

Αυτό είναι σε γενικές γραμμές το σενάριο του «Μilky Way». Θα μπορούσε να είναι μια συνηθισμένη ιστορία ενηλικίωσης ή ένα ακόμα εφηβικό δράμα. Ωστόσο, ο Κεκάτος το απογείωσε, δίνοντάς του διαστάσεις που δεν θα περίμενε κανείς.

Milky Way Facebook Twitter
Η σειρά αφηγείται την ιστορία της 17χρονης Μαρίας (Κορίννα Ντουλλάαρτ), μαθήτριας στην τελευταία τάξη του λυκείου σε μια απομονωμένη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, που ονειρεύεται να φύγει από τη μικρή επαρχία όπου ζει για την Αθήνα και να γίνει χορεύτρια.

Πώς το κατάφερε; Καταρχάς, χρησιμοποιώντας έξυπνα δύο διαμετρικά αντίθετες μεταξύ τους αλληγορίες, που όμως αλληλοσυμπληρώνονται. Η Μαρία λατρεύει την αστρονομία, οπότε οι αστερισμοί, οι πλανήτες, οι γαλαξίες, το Big Bang και η καταστροφή της Γης γίνονται το πρόσφορο έδαφος για να μιλήσει κανείς για την εφηβεία που είναι πεδίο κοσμογονικών αλλαγών, αχαλίνωτων ονειροπολήσεων και η απαρχή για πολλά. Η ηρωίδα του διεκδικεί να εκτοξευτεί στο μέλλον της από ένα άλλο σύμπαν κάπου μακριά.

Τέτοιες φιλοσοφικές ανησυχίες και κοσμογονικές θεωρίες, όμως, τις εποφθαλμιά και η θρησκεία. Το συντηρητικό και θρησκόληπτο περιβάλλον της πνιγηρής επαρχίας συγκρούεται με την εφηβική ορμή, κάτι που ο Κεκάτος υπογραμμίζει με εξόχως ανορθόδοξους θρησκευτικούς συμβολισμούς:

Μια όχι παρθένος Μαρία ακριβώς την ημέρα των Χριστουγέννων αποφασίζει να «ρίξει» το βρέφος που έχει στην κοιλιά της με τη βοήθεια του queer Τζόσεφ-Ιωσήφ, ενώ δέχεται την επίσκεψη και τα δώρα από τρεις ιδιόρρυθμους μάγους-φίλους της.

Η απόσταση από άλλες ανάλογες σειρές στο πώς έχουν προσεγγιστεί δύσκολα στη διαχείρισή τους θέματα είναι τεράστια. Το δικαίωμα στην άμβλωση, η γυναικεία αυτοδιάθεση, η queer ταυτότητα, η σεξουαλική ρευστότητα και τα έμφυλα στερεότυπα παρουσιάζονται μέσα από φυσικούς και ρεαλιστικότατους διαλόγους και ερμηνείες που αναδίδουν μεγάλη τρυφερότητα και ανθρωπιά. Ο συζυγικός καβγάς μεταξύ των γονιών της ηρωίδας (Ανδρέας Κωνσταντίνου και Γιούλικα Σκαφιδά) είναι από τους πιο καλογραμμένους που έχουμε δει.

Milky Way Facebook Twitter
Το σίγουρο είναι πως για πρώτη φορά, επίσης, βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση έναν queer χαρακτήρα όπως ο Τζο, που δεν έχει καμία σχέση με τις γκέι καρικατούρες των σειρών των ’90s

Το σίγουρο είναι πως για πρώτη φορά, επίσης, βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση έναν queer χαρακτήρα όπως ο Τζο, που δεν έχει καμία σχέση με τις γκέι καρικατούρες των σειρών των ’90s αλλά ούτε και με τους διακοσμητικούς για την πλοκή, μονοδιάστατους ή υπερβολικά δραματοποιημένους ρόλους των επόμενων χρόνων. Αν χρειάστηκαν δεκαετίες για να αποδεχτεί η ελληνική κοινωνία γκέι χαρακτήρες στη μικρή οθόνη, μια ρευστή σεξουαλική ταυτότητα όπως αυτή του Τζο σαφώς και θα τη δυσκολεύει περισσότερο. Εξάλλου, η τηλεόραση δεν αγαπά ιδιαίτερα τους ακατάτακτους ρόλους.

Επιπλέον, η εξωπραγματικά ωραία φωτογραφία και οι ανοίκειες στον μέσο θεατή επιλογές στη μουσική επένδυση, όπως Πελόμα Μποκιού, Κόρε. Ύδρο, Μηδενιστής, Die Arkitekt και Λένα Πλάτωνος, συντελούν στην αίσθηση πως κάτι πολύ καινούργιο παρακολουθήσαμε στις οθόνες μας.

Αλλά το βασικό νεωτεριστικό στοιχείο που φέρνει το «Milky Way» για την τηλεοπτική μυθοπλασία δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι ο Κεκάτος κατόρθωσε να δει τις πολλές αντιφάσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας και μάλιστα εκεί όπου ξεδιπλώνονται σε όλη τους την έκταση και στο πλέον ιδανικό τους χωνευτήρι, στην «άγρια» ελληνική επαρχία:

TikTok και γιορτές της ενορίας, σεξουαλικές επαφές μεταξύ εφήβων και πουριτανισμός, ανοιχτοί στην πράξη γάμοι και υποκριτική ηθική, ίντερνετ ανοιχτό στον κόσμο και παρωχημένη εκπαίδευση, OnlyFans και προκαταλήψεις, streaming πλατφόρμες και δεισιδαιμονίες, ιδέες περί ανδρικής τιμής και αρρενωπότητας και καταπιεσμένες θηλυκότητες, κηρύγματα της εκκλησίας και παράνομες δραστηριότητες.

Milky Way Facebook Twitter
Tο βασικό νεωτεριστικό στοιχείο που φέρνει το «Milky Way» για την τηλεοπτική μυθοπλασία δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι ο Κεκάτος κατόρθωσε να δει τις πολλές αντιφάσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.

Πριν λίγα χρόνια, η εξαιρετική τουρκική δραματική σειρά «Ethos» γνώριζε μεγάλη επιτυχία διεθνώς, καταδεικνύοντας τον βαθύ διχασμό που μαστίζει την τουρκική κοινωνία, πολύ πιο βαθύ από τον δικό μας, είναι η αλήθεια. Τότε είχα αναρωτηθεί γιατί να μην μπορεί να υπάρξει μια σειρά που να επιχειρεί ένα ανάλογο ψυχογράφημα και στην ελληνική, φωτίζοντας κάποιες από τις πολλές αντιφάσεις της. Και να που το «Milky Way» δείχνει τον δρόμο.

Πώς κατάφερε τελικά η γενιά των Millennials (ο Κεκάτος είναι γεννημένος το 1991), με τη βοήθεια της Gen Z (αρκετοί από τους συνεργάτες του είναι ακόμα νεότεροι), να εντοπίσει με τις κεραίες της αρκετές από τις αντίρροπες δυνάμεις που συνθλίβουν την ελληνική επαρχία και όχι μόνο; Θεωρητικά θα ήταν οι τελευταίοι που θα περίμενε κανείς να θίξουν ένα θέμα ταμπού, τη σκοταδιστική στάση της κραταιάς ελληνικής Εκκλησίας στο θέμα των αμβλώσεων και την οπισθοδρόμηση και τις δυσλειτουργίες που προκαλεί στις τοπικές κοινωνίες. Και μάλιστα δημιουργώντας μια σειρά που απευθύνεται και σε άλλες γενιές.

Πίσω από τις φαινομενικά από άλλον πλανήτη για τους σημερινούς μεσήλικες έφηβες φίλες της Μαρίας, που ανεβάζουν βιντεάκια στο TikTok φιλοδοξώντας να χορέψουν κάποια μέρα στο μπαλέτο της Φουρέιρα και μιλούν τη slang της Gen Z, κρύβονται όλες οι αγκυλώσεις, οι αντιξοότητες και τα αδιέξοδα που ταλαιπώρησαν και τους ίδιους στον όλο κακοτοπιές δρόμο προς την ενηλικίωση αλλά και εκείνη η σαρωτική κινητήριος δύναμη που ωθεί, ειδικά όσους δεν μεγάλωσαν σε μεγάλα αστικά κέντρα, στο να απαγκιστρωθείς από την ασφυξία και τη μιζέρια της ελληνικής επαρχίας, η οποία, παρά τη μετάβαση από το αναλογικό στο ψηφιακό περιβάλλον, δεν έπαψε ποτέ να καταπνίγει, να συντρίβει και να ματαιώνει όνειρα και ανθρώπους.

Παρά το τοπικό του ενδιαφέρον, το «Milky Way» σαφέστατα δεν δείχνει αποκομμένο από ό,τι συμβαίνει στην άλλη γωνιά του πλανήτη. Με την άνθιση του streaming τα τελευταία χρόνια, βιώνουμε ήδη την πραγματικότητα μιας παγκοσμιοποιημένης τηλεόρασης, όπου τοπικά προϊόντα τροφοδοτούν με περιεχόμενο διεθνείς πλατφόρμες και ανατροφοδοτούνται, παίρνοντας ερεθίσματα από αυτές. Και ίσως είναι η πρώτη φορά που το χάσμα από αντίστοιχες ξένες παραγωγές έχει μικρύνει τόσο πολύ.

Milky Way Facebook Twitter
To «Μilky Way». Θα μπορούσε να είναι μια συνηθισμένη ιστορία ενηλικίωσης ή ένα ακόμα εφηβικό δράμα. Ωστόσο, ο Κεκάτος το απογείωσε, δίνοντάς του διαστάσεις που δεν θα περίμενε κανείς.

Όταν το βρετανικό «Sex Education» και το αμερικανικό «Euphoria» –σύγχρονες σειρές με ήρωες εφήβους και τα δύο– τα παρακολουθούν ταυτόχρονα έφηβοι στη Βαλτιμόρη, στο Λίβερπουλ και στην Αθήνα, τότε μιλάμε για μια επανάσταση που έχει επέλθει προ πολλού. Δεν είναι δυνατόν η ελληνική τηλεόραση να μην προσπαθεί να συμπορευτεί, όχι φυσικά με όρους μιμητισμού και αντιγραφής, αλλά έχοντας στραμμένο το βλέμμα και στο τι γίνεται έξω από τον μικρόκοσμό της.

H τηλεοπτική ιστορία θα δείξει αν το «Milky Way» θα αποδειχθεί απλώς ένας μοναχικός δορυφόρος σε τροχιά εκτός του γαλαξία μας ή όχι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κορίννα Ντουλλάαρτ – Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος

Portraits 2024 / Κορίννα Ντουλλάαρτ - Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος: Δύο ελεύθερα σώματα

Δυο ταλαντούχα πρωτοεμφανιζόμενα πλάσματα της GenZ υποδύθηκαν με ευαισθησία δυο απόλυτα σύγχρονους και ρεαλιστικούς χαρακτήρες στην πολυσυζητημένη τηλεοπτική –μα εντελώς κινηματογραφική στην ουσία και στην αισθητική της– μίνι σειρά «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου: μια έφηβη που επιλέγει να κάνει έκτρωση και ένα queer αγόρι που επιλέγει να εκφράζεται χωρίς φόβο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο και ένα εικονοστάσι»

Οθόνες / Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο κι ένα εικονοστάσι»

Η πολυαναμενόμενη μίνι σειρά «Milky Way» δεν μοιάζει με τίποτα απ’ όσα έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση αισθητικά και καλλιτεχνικά, ενώ ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα δημιουργός της αγγίζει μια σειρά σύγχρονων θεμάτων με τολμηρό τρόπο που αναμένεται να συζητηθεί, ειδικά τη δεδομένη χρονική στιγμή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Milky Way»: Μια μέρα στον γαλαξία του Βασίλη Κεκάτου

Αποκλειστικό / «Milky Way»: Μια μέρα στα γυρίσματα της νέας σειράς του Βασίλη Κεκάτου

Η LiFO επισκέφθηκε τα γυρίσματα της πολυαναμενόμενης μίνι σειράς του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτη, που φιλοδοξεί να αποτελέσει τομή για τα εγχώρια τηλεοπτικά δεδομένα, και μίλησε με τους συντελεστές.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ