Μαχέρσαλα Άλι: Ο πρωταγωνιστής του Moonlight και υποψήφιος για όλα τα βραβεία Β' Ανδρικού ρόλου μιλά στο LiFO.gr

Μαχέρσαλα Άλι: Ο πρωταγωνιστής του Moonlight και υποψήφιος για όλα τα βραβεία Β' Ανδρικού ρόλου μιλά στο LiFO.gr Facebook Twitter
0
Μαχέρσαλα Άλι: Ο πρωταγωνιστής του Moonlight και υποψήφιος για όλα τα βραβεία Β' Ανδρικού ρόλου μιλά στο LiFO.gr Facebook Twitter
«Ως ηθοποιός χρειάζεσαι χρόνο για να φτάσεις στο επίπεδο των συνειδητών επιλογών. Σε κάποιους συναδέλφους αρκούν δύο χρόνια, εμένα μου πήρε δύο δεκαετίες».

Ο Μαχέρσαλαλασμπαζ Γκίλμορ μεγάλωσε στο Όκλαντ της Καλιφόρνια, γιoς ενός επαγγελματία χορευτή του Μπρόντγουεϊ και μιας χειροτονημένης χριστιανής ιερέως. Εκτός από την αθλητική καριέρα, εγκατέλειψε και το επίθετό του όταν ασπάστηκε το Ισλάμ. Ως Μαχέρσαλα (για πρακτικό λόγο) Άλι (για θρησκευτικό) δούλεψε ασταμάτητα ως ηθοποιός, κυρίως στην τηλεόραση, κάνοντας μικρές εμφανίσεις σε ταινίες, όπως το «Curious Case of Benjamin Button». Η τύχη τού χαμογέλασε, όταν ήρθε στα χέρια του το σενάριο του «Moonlight», που σε τρία κινηματογραφικά κεφάλαια βουτάει στην ταραγμένη ενηλικίωση του Σάιρον, ενός μικρού μαύρου που μεγαλώνει στο Μαϊάμι με εξαρτημένη από ναρκωτικά μητέρα και μέντορα τον Χουάν, έναν ντόπιο drug dealer, δοκιμάζει την πικρή γεύση της χλεύης στην εφηβεία και στη συνέχεια μετακομίζει στην Ατλάντα, σκληρός, αλλά όχι αμνήμων, καθώς πασχίζει να κλείσει τους συναισθηματικούς λογαριασμούς με το παρελθόν. Ο Άλι εμφανίζεται μόνο στο πρώτο μέρος και στα λίγα λεπτά της παρουσίας του δίνει μια από εκείνες τις σπάνιας ευαισθησίας ερμηνείες, έντονος στις κινήσεις του, ψαρωτικός και αποκαλυπτικός στις σιωπές του, τρυφερός καθώς σκύβει πάνω σ' ένα άγνωστο παιδί το οποίο γαντζώνεται πάνω του, διστακτικά στην αρχή, σαν σε σανίδα σωτηρίας μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον. Στα 42 του χρόνια, ο Μαχέρσαλα Άλι αναγκάστηκε να παίρνει το αεροπλάνο κάθε Σαββατοκύριακο, στο περιθώριο των επεισοδίων του «House of Cards», για να βρίσκεται στα γυρίσματα της ταινίας του Μπάρι Τζένκινς, ο οποίος, με πενιχρό προϋπολογισμό και στενό χρονικό πρόγραμμα, έφερε στο φως ένα μοναδικό πορτρέτο, που είναι ταυτόχρονα προσωπικό και πολιτιστικά σημαίνον. Ο Άλι μας μίλησε αποκλειστικά στο τηλέφωνο από το Λος Άντζελες όπου θα βρίσκεται συνεχώς, και αναγκαστικά, τις επόμενες εβδομάδες, καθώς είναι υποψήφιος για όλα τα βραβεία δεύτερου ρόλου της σεζόν που οδηγεί στα Όσκαρ.

Υπήρξα τυχερός ώστε να μην αισθανθώ ντροπή για τη δουλειά μου. Απέρριψα ρόλους για να φτάσω εδώ που είμαι, ακόμη κι όταν έπρεπε να δουλέψω γιατί δεν είχα άλλη επιλογή.

— Γνωρίζω πως μεγάλωσες στην Bay Area (κοντά στο Σαν Φρανσίσκο). Ερχόσουν σε επαφή με ανθρώπους σαν τον Χουάν που υποδύεσαι στο «Moonlight»;

Ναι, φυσικά. Αυτό με τράβηξε στον ρόλο άλλωστε. Λόγω των περιστάσεων και της ανατροφής τους, τράβηξαν αυτόν το δρόμο για να βγάλουν χρήματα, για να κερδίσουν τον επιούσιο. Πολλοί έγιναν φίλοι μου και είδα, με τη συναναστροφή μαζί τους, πως ήταν στέρεοι, καλοί άνθρωποι και όχι εγκληματίες.


— Σε μια κρίσιμη σκηνή της ταινίας, ο Χουάν κάθεται ήσυχα με τον Σαϊρόν και τον συμβουλεύει, απαντώντας στις ερωτήσεις του αγοριού. Σας φάνηκε παράξενο το γεγονός πως ο Χουάν, ένας έμπορος ναρκωτικών, ένας σκληροτράχηλος άνδρας που ζει στον δρόμο και στην παρανομία, φάνηκε ικανός να δείξει τόση συμπόνια σε ένα παιδί που μόλις γνώρισε και περιμάζεψε, σώζοντάς το προσωρινά από το bullying των συμμαθητών του;

Όταν αναρωτιέσαι για την ικανότητα ενός ανθρώπου να δείξει τρυφερότητα και να σταθεί στο ύψος οριακών περιστάσεων, αυτόματα θέτεις στον εαυτό σου το ίδιο ερώτημα. Προσωπικά, δεν έχω κανένα πρόβλημα ή δισταγμό επί του θέματος. Θα έκανα ακριβώς το ίδιο πράγμα. Σε αντίθεση με το επάγγελμά τους, πολλοί διατηρούν σωστή ισορροπία στη ζωή τους και τα πνευματικά τους χαρίσματα είναι θετικότατα. Πολιτιστικά, τείνουμε να θεωρούμε πως άνθρωποι σαν τον Χουάν, που ντιλάρουν ναρκωτικά για παράδειγμα, είναι περιορισμένοι συναισθηματικά. Χάρηκα πραγματικά όταν διέκρινα τις πολλές διαστάσεις του χαρακτήρα του. Αποτελεί μια αυθεντική αντανάκλαση των παλιών μου γνώριμων, των ανθρώπων που σας ανέφερα, οι περισσότεροι από τους οποίους βοήθησαν άλλους, στάθηκαν μέντορες σε νεότερους, και μάλιστα σε μεγαλύτερη αναλογία από την κλισέ εικόνα που έχουμε για τους βίαιους εγκληματίες.

Μαχέρσαλα Άλι: Ο πρωταγωνιστής του Moonlight και υποψήφιος για όλα τα βραβεία Β' Ανδρικού ρόλου μιλά στο LiFO.gr Facebook Twitter
«Το θετικό στην περίπτωση της μεγάλης δημοσιότητας λόγω του «Moonlight» είναι πως καταλήγει σε έναν ουσιαστικό διάλογο με το κοινό και όχι απλώς σε φήμη που είναι προϊόν μιας ψυχαγωγικής ενέργειας ή μιας αγαπητής περφόρμανς».


— Έχετε δηλώσει πως το «Moonlight» είναι το καλύτερο σενάριο που έχετε διαβάσει. Πέρα από το προφανές της αξίας του, κάτι που άλλωστε διαπιστώνουμε βλέποντας την ταινία, αυτό οφείλεται επίσης στον ασυνήθιστα μεγάλο χώρο που αφήνει στους ηθοποιούς για σκέψη ανάμεσα στον λόγο;

Ναι, με τη διαφορά πως αυτό το κατάλαβα όταν γυρίζαμε την ταινία και όχι τόσο πριν. Η εμπειρία της υλοποίησης ήταν όντως η καλύτερη στην καριέρα μου. Ωστόσο, αυτή η σιωπή υπήρχε σε έναν βαθμό και στο σενάριο και με έκανε να εκτιμήσω την ανθρωπιά των χαρακτήρων, το πώς σκέφτονταν για να γεφυρώσουν τις διαφορές τους. Ο συνδυασμός με κέρδισε αμέσως.


— Μαχέρσαλα, είσαι θρησκευόμενος;

Ναι, πιστεύω στον Θεό και προσπαθώ να είμαι όσο περισσότερο γίνεται κοντά του, τηρώντας την πίστη μου.

— Διστάζεις ποτέ να παίξεις χαρακτήρες που χρησιμοποιούν βία; Ή κρατάς μια δραματική απόσταση από τη μυθοπλασία;

Κοιτάζω πάντοτε τη μεγάλη εικόνα. Για παράδειγμα, αν πρέπει να αφηγηθείς την ιστορία του Μωυσή, αυτής της τεράστιας βιβλικής μορφής, κάποιος οφείλει να παίξει τον Φαραώ. Όσο πιο πειστικές είναι οι διαβολικές πράξεις του Φαραώ, τόσο αποδοτικότερη θα γίνει η ταινία για να δικαιώσει τις αντιδράσεις του Μωυσή. Η δική μου συμβολή στη δραματική διαδρομή της ταινίας θα είναι εκείνη που θα εξυπηρετήσει καλύτερα τον γενικότερο σκοπό της, για να τη δει και να την εκτιμήσει το κοινό.


— Αυτή την ιδανική κατάσταση που περιγράφεις την έχεις επιτύχει στο σύνολο της καριέρας σου ή υπήρξαν και περιπτώσεις που αναγκάστηκες να συμβιβαστείς με υποδεέστερο υλικό;

Ως ηθοποιός χρειάζεσαι χρόνο για να φτάσεις στο επίπεδο των συνειδητών επιλογών. Σε κάποιους συναδέλφους αρκούν δύο χρόνια, εμένα μου πήρε δύο δεκαετίες. Εξαρτάται από τα όχι που λες, από το αν θέλεις να μείνεις συνεπής στις αρχικές σου προθέσεις. Υπήρξα τυχερός ώστε να μην αισθανθώ ντροπή για τη δουλειά μου. Απέρριψα ρόλους για να φτάσω εδώ που είμαι, ακόμη κι όταν έπρεπε να δουλέψω γιατί δεν είχα άλλη επιλογή.

Μαχέρσαλα Άλι: Ο πρωταγωνιστής του Moonlight και υποψήφιος για όλα τα βραβεία Β' Ανδρικού ρόλου μιλά στο LiFO.gr Facebook Twitter
Ο Μαχέρσαλα Άλι υποδύεται τον Ρέμι Ντάντον στο "House of Cards".


— Πώς διαχειρίζεσαι τη μεγάλη φήμη που συνοδεύει το «Moonlight»; Την αντέχεις μέχρι στιγμής;

Ενδιαφέρουσα ερώτηση, γιατί όντως αλλάζει η σχέση σου με τον κόσμο. Βέβαια, έκανα νέους φίλους, τοποθετούμαι διαφορετικά, άνοιξαν πόρτες. Το θετικό στην περίπτωση της μεγάλης δημοσιότητας λόγω του «Moonlight» είναι πως καταλήγει σε έναν ουσιαστικό διάλογο με το κοινό και όχι απλώς σε φήμη που είναι προϊόν μιας ψυχαγωγικής ενέργειας ή μιας αγαπητής περφόρμανς. Παρατηρώ μια πολιτιστική απήχηση, ένα ενδιαφέρον που οδηγεί σε ανοιχτές και μεγάλες συνομιλίες με διαφορετικούς ανθρώπους που ταυτίστηκαν με αυτό, από άλλες αφετηρίες. Κι αυτό σημαίνει κάτι πολύ παραπάνω από αγνώστους που θα με πλησίαζαν για να μου σφίξουν το χέρι και να πουν απλώς ένα «γεια».


— Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αντίδραση που θυμάσαι ιδιαίτερα, που ξεχωρίζεις;

Δεν υπάρχει κάποια που ξεχωρίζω, αλλά η γενικότερη αίσθηση που αποκομίζω από πολλούς θεατές που με πλησιάζουν και με ειλικρίνεια μου λένε «είδα την ίδια μου τη ζωή μέσα στην ταινία». Γίνομαι κι εγώ μέρος του κοινού και αυτό μου δίνει ικανοποίηση, αλλά και καταξίωση, χάρη στον ιδιαίτερο αντίκτυπο του «Moonlight».


— Σε μια βιομηχανία στην οποία οι υπερ-περιπέτειες κυριαρχούν και οι υπερήρωες αλωνίζουν, όταν προκύπτει τέτοιο ενδιαφέρον με μια μικρή ταινία όπως το «Moonlight» θεωρείς πως συμβαίνει ένα μικρό θαύμα ή πως είναι μια ακόμη περίπτωση που οι θεατές οφείλουν να ψάξουν προσεκτικά για να ανακαλύψουν έναν πολύτιμο θησαυρό;

Το θέμα είναι πως την περίοδο των βραβείων που διανύουμε αυτήν τη στιγμή, με τέτοιο ανταγωνισμό, το ότι μια ταινία όπως το «Moonlight» βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής και συγκεντρώνει επαίνους και βραβεία είναι στ' αλήθεια ένα μικρό θαύμα που δεν συντελείται από μόνο του αλλά προκαλείται από την αμέριστη υποστήριξη όλων όσοι εμπλέκονται στην παραγωγή και στην προώθησή του. Ωστόσο, κάθε χρόνο ξεπετάγονται ανεξάρτητες ταινίες που διακρίνονται, όπως το «Room» πέρσι, ακόμη και το «Birdman» πρόπερσι, που δεν ήταν ακριβώς παραγωγή studio, ή το «12 χρόνια σκλάβος» ή το «Precious». Δεν λείπουν οι ταινίες παρόμοιου πνεύματος που προωθούνται την κατάλληλη περίοδο για να αποσπάσουν την προσοχή του κοινού, που με τη σειρά του τα επιβραβεύει.

Μαχέρσαλα Άλι: Ο πρωταγωνιστής του Moonlight και υποψήφιος για όλα τα βραβεία Β' Ανδρικού ρόλου μιλά στο LiFO.gr Facebook Twitter
Το θέμα είναι πως την περίοδο των βραβείων που διανύουμε αυτήν τη στιγμή, με τέτοιο ανταγωνισμό, το ότι μια ταινία όπως το «Moonlight» βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής και συγκεντρώνει επαίνους και βραβεία είναι στ' αλήθεια ένα μικρό θαύμα.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ