Κεκάτος για ελληνική επιτροπή Όσκαρ: «Είναι cringe το υπουργείο να υποτιμά τη νοημοσύνη ανθρώπων του πολιτισμού»

Ο Βασίλης Κεκάτος μιλά στη Lifo για το «φιάσκο» του υπουργείου Πολιτισμού με την κριτική επιτροπή των ελληνικών υποψηφιοτήτων για τα ‘Όσκαρ Facebook Twitter
Δε μπορώ να γνωρίζω ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι αυτής της ενέργειας, ούτε εγώ ούτε καμία και κανένας από τους συναδέλφους μου, γι’ αυτό και ζητάμε διακαώς να μας εξηγήσει ο επίσημος σχετικός φορέας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Σε ένα «απίστευτο κι όμως ελληνικό» σκηνικό που έχει ξεσηκώσει σάλο, το υπουργείο Πολιτισμού όρισε μια κριτική επιτροπή για την ελληνική πρόταση στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου σχετικά με τα Όσκαρ για να την… καθαιρέσει στη συνέχεια μέσω email , κάνοντας λόγο για πρόσκληση «εκ παραδρομής» αφενός, επικαλούμενο την «έλλειψη κύρους» των ανθρώπων που το ίδιο είχε αρχικά προτείνει αφετέρου!

Μέλη της «παρ’ ολίγον» επιτροπής ήταν η δημοσιογράφος Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδακη, η σκηνοθέτρια Ασημίνα Προέδρου (η οποία δεν καθαιρέθηκε μεν αλλά παραιτήθηκε μόνη της ύστερα από αυτή την εξέλιξη) και ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος. «Λίγες μέρες αφότου δεχτήκαμε την πρόσκληση, λάβαμε ένα mail με τα links όλων των ταινιών που πρέπει να παρακολουθήσουμε, καθώς και σχετικές οδηγίες. Μέσα στις επόμενες μέρες έλαβα προσωπικά ένα ακόμη επίσημο mail από το υπουργείο στο οποίο μου γνωστοποιούνταν πως ορίσθηκα και ως πρόεδρος της εν λόγω επιτροπής», γράφει ο τελευταίος σε ανάρτηση που έκανε χτες στον προσωπικό του λογαριασμό στο fb, κάνοντας λόγο για πρωτοφανές φιάσκο.

Ύστερα από αυτές τις εξελίξεις, οι περισσότεροι σκηνοθέτες οι ταινίες των οποίων συμμετείχαν στη διαδικασία τις απέσυραν σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ενώ η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ζήτησε εξηγήσεις από το υπουργείο για το θέμα που προέκυψε, αιτούμενη ταυτόχρονα να ανατεθεί σε αυτήν η ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας όπως γίνεται σε πολλές άλλες χώρες, κάτι που υποστηρίζει θερμά ο Βασίλης Κεκάτος όπως και τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής. Ιδού, όμως, πώς σχολιάζει ο ίδιος τα όσα συνέβησαν σε επικοινωνία που είχαμε σχετικά:

«Έχοντας την τύχη να έχω βραβευτεί για το έργο μου, ξέρω καλά πως τα βραβεία δεν έχουν σημασία, αν δεν σε σέβονται οι άνθρωποι που παλεύουν για τα ίδια πράγματα που παλεύεις κι εσύ κάθε μέρα».

— Τι ακριβώς συνέβη Βασίλη, πώς τη μια μέρα σας «έχρισαν» από το ΥΠΠΟ κριτική επιτροπή για την ελληνική πρόταση στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου σχετικά με τα Όσκαρ –με εσένα μάλιστα πρόεδρο– και την επομένη σάς «παραίτησαν» μέσω email;
Το υπουργείο μάς ενημέρωσε πως καθαιρούμαστε από μέλη της επιτροπής χωρίς να προβάλει καμία ουσιαστική δικαιολογία, μεταφέροντας το βάρος ευθύνης της πρόσκλησής μας σε μια υπάλληλο. Στην πραγματικότητα, η ιστορία που μας αφηγήθηκαν ήταν πως κάποια υπάλληλος αυθαίρετα βρήκε τα στοιχεία επικοινωνίας μας, μίλησε μαζί μας ξεχωριστά πολλάκις, είτε τηλεφωνικώς είτε μέσω email, μας έστειλε τις ταινίες, μας έστειλε σχετικές οδηγίες και μου ανακοίνωσε πως ορίσθηκα πρόεδρος της επιτροπής. Εντελώς μόνη της και προφανώς μυστικά από τους υπόλοιπους συναδέλφους της. Αυτή είναι η ιστορία που συνοπτικά μας αφηγήθηκε μια ανώτερη υπάλληλος του υπουργείου και αυτό είναι το αφήγημα που συνεχίζει ο υφυπουργός. Ας σημειωθεί πως εμείς δεν καταφέραμε να έρθουμε ποτέ ξανά σε επικοινωνία με την εν λόγω υπάλληλο.

— Υπήρξε απάντηση του υπουργείου στη δημόσια καταγγελία σας η οποία αναφέρει την «έλλειψη κύρους» ως αιτία της «παύσης» σας. Πώς τη σχολιάζεις;
Ο υφυπουργός συγκεκριμένα ανέφερε πως η νέα επιτροπή συγκροτήθηκε από «πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής»  διότι «έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας». Φυσικά, αυτομάτως, αυτό συνεπάγεται πως εμείς θα αποτελούσαμε μια επιτροπή δίχως κύρος, δίχως σοβαρή πορεία στον χώρο που να αιτιολογεί την παρουσία μας και φυσικά δεν θα διασφαλίζαμε επ’ ουδενί την ακεραιότητα της διαδικασίας. Δεν έχω να σχολιάσω κάτι πάνω σε αυτό, απλώς ήθελα να αποσαφηνίσω τι λέει ο υφυπουργός για να μπορέσει να το διαβάσει ο κόσμος αλλά κι ο ίδιος την ώρα που ενδεχομένως τρώει το πρωινό του και να κρίνει μόνος του πόσο ανάρμοστη είναι μια τέτοια δήλωση.

— «Κρύβονται» πιστεύεις άλλοι λόγοι πίσω από αυτή την ενέργεια και ποιοι μπορεί να είναι αυτοί;
Δε μπορώ να γνωρίζω ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι αυτής της ενέργειας, ούτε εγώ ούτε καμία και κανένας από τους συναδέλφους μου, γι’ αυτό και ζητάμε διακαώς να μας εξηγήσει ο επίσημος σχετικός φορέας. Θα ήταν όμως σημαντικό να αποφευχθούν στο μέλλον δικαιολογίες τύπου «εκ παραδρομής» γιατί είναι λίγο cringe να βλέπεις το υπουργείο Πολιτισμού να υποτιμά τόσο τη νοημοσύνη των ανθρώπων του πολιτισμού.

— Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στην επίσημη ερώτηση της στο ΥΠΠΟ για το ζήτημα που προέκυψε ζητά διακαώς να ανατεθεί σε αυτήν η ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Βρίσκεις δίκαιο το αίτημα; Τι συμβαίνει αντίστοιχα σε άλλες χώρες;
Στην Αγγλία και την Ισπανία, φερ’ειπειν, η απόφαση βγαίνει από τις αντίστοιχες ακαδημίες. Στη Γαλλία που τόσα χρόνια έβγαινε από επιτροπή του υπουργείου και του CNC, και όχι από την Ακαδημία των βραβείων Σεζάρ, από φέτος φαίνεται πως θα αλλάξει διότι πέρυσι ξέσπασε σκάνδαλο που δεν αποφασίστηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα στα Όσκαρ η «Ανατομία μιας Πτώσης», που είχε τιμηθεί με τον Χρυσό Φοίνικα. Κάθε χώρα φυσικά μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. Η ερώτηση που προκύπτει στη δική μας περίπτωση είναι γιατί ο υφυπουργός αισθάνεται πως «το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής», όπως χαρακτηριστικά δήλωσε. Αλλά ποιος έχει αλήθεια μεγαλύτερο κύρος από μια Ακαδημία που φιλοξενεί τα μεγαλύτερα ονόματα του σύγχρονου ελληνικού σινεμά; Από μεγάλους ηθοποιούς και σκηνοθέτες που έχουν διακριθεί σε όλα τα φεστιβάλ του κόσμου, μέχρι καλλιτεχνικούς συντελεστές και τεχνικούς που γνωρίζουν καλύτερα από τον οποιονδήποτε έναν-έναν τους λόγους που μια ταινία ενδεχομένως να είναι καλύτερη από μια άλλη;

— Πώς κρίνεις τη μαζική απόσυρση όλων των υποψηφίων ταινιών από τη διαδικασία μετά από αυτές τις εξελίξεις πλην τριών;
Το γεγονός πως καλλιτέχνες από όλο το φάσμα της ελληνικής κινηματογραφίας, που ενδεχομένως δεν έχουν βρεθεί ποτέ σε κοινό χώρο, κατάφεραν να συμφωνήσουν σε ένα πράγμα, είναι πολύ αισιόδοξο. Όταν βλέπεις τον Γιάννη Τσιμιτσέλη, ο οποίος με εντιμότητα υπηρετεί διαχρονικά το εμπορικό σινεμά, και τον Αλέξανδρο Βούλγαρη, που εκπροσωπεί το ελληνικό underground, να βρίσκονται μαζί ενωμένοι από τη μια πλευρά της ιστορίας, καταλαβαίνεις πως η άλλη πλευρά δεν είναι εκεί που θα ήθελες να είσαι. Δεν είναι αργά φυσικά για κανέναν. Προσωπικά καλώ την Εύα Νάθενα, σκηνοθέτιδα της «Φόνισσας», που με καλλιτεχνικό σθένος μετέφερε ένα από τα διαμάντια της λογοτεχνίας μας στον κινηματογράφο παραδίδοντας μας μια τεράστια εμπορική επιτυχία, μαζί με τον παραγωγό Διονύση Σαμιώτη, ο οποίος έχει υπογράψει ταινίες που είναι ανεκτίμητα κομμάτια στο ψηφιδωτό της συλλογικής μας μνήμης, να αποσυρθούν κι εκείνοι από τη διαδικασία ψηφοφορίας της ελληνικής πρότασης για το Όσκαρ διεθνούς ταινίας. Γιατί κανείς δε χρειάζεται μια νίκη που έχει αμαυρωθεί τόσο από αυτούς που όφειλαν να την προφυλάξουν. Καλώ επίσης τον Κώστα Χαραλάμπους, σκηνοθέτη της ταινίας «Καπετάν Μιχάλης», να βρει την τόλμη να αποχωρήσει κι εκείνος. Εφόσον τόλμησε να αναμετρηθεί με τον πνευματικό ογκόλιθο Νίκο Καζαντζάκη, θέλω να πιστεύω πως δε θα του είναι πρόβλημα. Τους καλώ, εκ μέρους σύσσωμης της ελληνικής κινηματογραφίας, να παραιτηθούν από μια διαδικασία που, όπως κατέληξε, δεν τιμά κανέναν και να συσπειρωθούν μαζί μας στο αίτημα να περάσει η ψηφοφορία στα χέρια της ΕΑΚ, άρα στα χέρια της δημοκρατίας, η οποία μπορεί να εκφραστεί μόνο μέσα από τη φωνή της ανώνυμης πλειοψηφίας. Έχοντας την τύχη να έχω βραβευτεί για το έργο μου, ξέρω καλά πως τα βραβεία δεν έχουν σημασία, αν δεν σε σέβονται οι άνθρωποι που παλεύουν για τα ίδια πράγματα που παλεύεις κι εσύ κάθε μέρα. Είναι σημαντικότερο από ποτέ να είμαστε όλοι μαζί σε αυτό.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο και ένα εικονοστάσι»

Οθόνες / Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο κι ένα εικονοστάσι»

Η πολυαναμενόμενη μίνι σειρά «Milky Way» δεν μοιάζει με τίποτα απ’ όσα έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση αισθητικά και καλλιτεχνικά, ενώ ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα δημιουργός της αγγίζει μια σειρά σύγχρονων θεμάτων με τολμηρό τρόπο που αναμένεται να συζητηθεί, ειδικά τη δεδομένη χρονική στιγμή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Βασίλης Κεκάτος: «Είναι ολοφάνερο ότι μας έχουν στο φτύσιμο»

Οθόνες / Βασίλης Κεκάτος: «Είναι ολοφάνερο ότι μας έχουν στο φτύσιμο»

Ο ορμητικός σκηνοθέτης που βραβεύτηκε με Χρυσό Φοίνικα μιλά για τη μεθυστική του εμπειρία στις Κάννες, τη μικροψυχία όσων είπαν ότι εκμεταλλεύτηκε τα queer θέματα, το γεγονός ότι δεν έχει φράγκο στα 28 του χρόνια και ότι γράφει το υπουργείο Πολιτισμού στ΄ αρχ... του!
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT