«Κάπως αναρχικό»: Ένας σινεφίλ ύμνος στο θερινό σινεμά της Ύδρας «Γαρδένια»

«Ήταν, τουλάχιστον αναρχικό...»: νύχτες στο θερινό σινεμά «Γαρδένια» της Ύδρας Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Sight and Sound
0

«Ο υπαίθριος κινηματογράφος Γαρδένια στην Ύδρα άνοιξε το 1955. Βρέθηκα εκεί το '68. Βρίσκεται σε αυτήν τη μικρή λωρίδα, ανάμεσα σε δύο άλλα κτήρια που υψώνονται ελαφρώς πάνω του. Αλλά μετά ξαφνικά κοιτάζετε και μπορείτε να δείτε ολόκληρη την πλαγιά. Μπορείτε επίσης να δείτε τον ουρανό με τ’ αστέρια.

Πήγα για πρώτη φορά με τη Μαριάν και ήταν κάτι το υπέροχο. Όλες αυτές οι μυρωδιές του γιασεμιού και της γαρδένιας να τρυπώνουν στη θερινή αίθουσα προβολής ανακατεμένες με το αεράκι που έφτανε από τη θάλασσα. Να μπορείς να ακούσεις τους θορύβους απ’ όλα τα γαϊδουράκια και τους γρύλους να κάνουν αυτόν τον απίστευτο ήχο. Και ένα περίεργο ζώο να τρέχει στο πάνω μέρος της οροφής, πάνω από την οθόνη.

Αυτό το θερινό σινεμά πρόβαλε κυρίως σπαγκέτι γουέστερν, αν και η ταινία που θυμάμαι περισσότερο από τη «Γαρδένια» ήταν το Εν Ψυχρώ [1967], που είναι μια τόσο σπουδαία, όμως βάναυση ταινία. Τελείως κόντρα με το ειδυλλιακό, ρομαντικό σχεδόν, περιβάλλον. Θυμάμαι να βλέπω τα ίχνη από το αίμα, αλλά να τα βλέπω εκεί, υπό αυτή την ατμόσφαιρα, και να νιώθω σαν να είμαι σχεδόν από άλλον πλανήτη.

Οι θεατές ήταν κυρίως Έλληνες που ζούσαν στην Ύδρα. Πουλούσαν σουβλάκια στο φουαγιέ και ποπ κορν, και υπήρχαν παιδιά και γάτες και σκύλοι που έτρεχαν κατά τη διάρκεια της προβολής πέρα δώθε στο σινεμά. Ήταν κάπως αναρχικό όλο αυτό. Όταν η βραδιά έφερνε κρύο, λίγο μετά τις 10, με όλο αυτό το παγωμένο αεράκι, οι ελληνίδες είχαν κουβαλήσει όλα αυτά τα ωραία σάλια και τα έριχναν στους ώμους, βλέποντας την ταινία.

Αργότερα, όταν επέστρεψα ξανά στην Ύδρα, μία από τις πιο δημοφιλείς ταινίες ήταν το Midnight Express [1978]. Επειδή ήταν πολύ αντι-τουρκικό.

Το σινεμά είχε προβάλλει επίσης την ταινία μου «Marianne & Leonard: Words of Love» [2019]. Κατάφερα να συγκεντρώσω πολλούς ανθρώπους και ανθρώπους που ζούσαν ακόμα στο νησί, τους οποίους γνώρισα και τους συμπεριέλαβα στην ταινία. Και ένας φίλος μου, ο Pawel Pawlikowski [ο Πολωνός σκηνοθέτης της Ida], αγόρασε ένα σπίτι εκεί. Έτσι ήρθε κι αυτός στην Ύδρα.

Και ήταν αξέχαστο γιατί μετά τα πρώτα 20 λεπτά προέκυψε πρόβλημα! Οι θεατές άκουγαν ήχο, αλλά δεν έβλεπαν εικόνα. Στο σινεμά είχαν αυτόν τον μεγάλο παλιό προβολέα των 35mm. Ο Pawel κι εγώ σπάγαμε τα κεφάλια μας εκείνη τη νύχτα για το πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε αυτό το πράγμα να δουλέψει, αλλά δεν τα καταφέραμε. Και ο ιδιοκτήτης του κινηματογράφου, ο Λάκης Χρηστίδης, που είναι Έλληνας και πιθανότατα στα 80 του τότε, ήταν απίστευτα γοητευτικός και μας προσέφερε τσιγάρα και καφέ, αλλά πραγματικά δεν ήξερε καθόλου τον εξοπλισμό του και πώς να διορθώσει το πρόβλημα. Αλλά θυμάμαι ότι το κοινό ήταν τόσο ενθουσιασμένο που είδε την ταινία και μπορούσε να αντικρίσει για πρώτη φορά όλον αυτό τον αρχειακό πλούτο της Ύδρας.

Την επόμενη νύχτα, παρακολουθήσαμε την προβολή ξανά και τότε παρουσιάστηκε κάποιο άλλο πρόβλημα.

Αλλά το τρίτο απόγευμα τα καταφέραμε να τη δούμε – και εμείς και οι θεατές- μέχρι το τέλος. Και ακόμη και αυτό ήταν τρελό, επειδή η γυναίκα που χειριζόταν τη μηχανή προβολής εκείνη τη μέρα είχε πάρει μαζί της τον σκύλο της, καθώς δεν μπορούσε να βρει κανέναν να τον φροντίσει. Κι εκείνος απλώς γάβγιζε και ούρλιαζε καθ 'όλη τη διάρκεια της προβολής. Νόμιζα τότε ότι ήταν ένα είδος άσκησης Zen: απλά για να μην κάνω τίποτα, για να μην αντιδράσω καθόλου. Και τότε ο Pawel μου ψιθύρισε: «Τι θα γίνει με τον γαμημένο τον σκύλο;» Έκανε τόσο θόρυβο! Έτσι πήγα και τον πήρα για μια μεγάλη βόλτα για το υπόλοιπο της ταινίας».

ΠΗΓΗ: Sound and Sight Magazine 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ