«Κάπως αναρχικό»: Ένας σινεφίλ ύμνος στο θερινό σινεμά της Ύδρας «Γαρδένια»

«Ήταν, τουλάχιστον αναρχικό...»: νύχτες στο θερινό σινεμά «Γαρδένια» της Ύδρας Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Sight and Sound
0

«Ο υπαίθριος κινηματογράφος Γαρδένια στην Ύδρα άνοιξε το 1955. Βρέθηκα εκεί το '68. Βρίσκεται σε αυτήν τη μικρή λωρίδα, ανάμεσα σε δύο άλλα κτήρια που υψώνονται ελαφρώς πάνω του. Αλλά μετά ξαφνικά κοιτάζετε και μπορείτε να δείτε ολόκληρη την πλαγιά. Μπορείτε επίσης να δείτε τον ουρανό με τ’ αστέρια.

Πήγα για πρώτη φορά με τη Μαριάν και ήταν κάτι το υπέροχο. Όλες αυτές οι μυρωδιές του γιασεμιού και της γαρδένιας να τρυπώνουν στη θερινή αίθουσα προβολής ανακατεμένες με το αεράκι που έφτανε από τη θάλασσα. Να μπορείς να ακούσεις τους θορύβους απ’ όλα τα γαϊδουράκια και τους γρύλους να κάνουν αυτόν τον απίστευτο ήχο. Και ένα περίεργο ζώο να τρέχει στο πάνω μέρος της οροφής, πάνω από την οθόνη.

Αυτό το θερινό σινεμά πρόβαλε κυρίως σπαγκέτι γουέστερν, αν και η ταινία που θυμάμαι περισσότερο από τη «Γαρδένια» ήταν το Εν Ψυχρώ [1967], που είναι μια τόσο σπουδαία, όμως βάναυση ταινία. Τελείως κόντρα με το ειδυλλιακό, ρομαντικό σχεδόν, περιβάλλον. Θυμάμαι να βλέπω τα ίχνη από το αίμα, αλλά να τα βλέπω εκεί, υπό αυτή την ατμόσφαιρα, και να νιώθω σαν να είμαι σχεδόν από άλλον πλανήτη.

Οι θεατές ήταν κυρίως Έλληνες που ζούσαν στην Ύδρα. Πουλούσαν σουβλάκια στο φουαγιέ και ποπ κορν, και υπήρχαν παιδιά και γάτες και σκύλοι που έτρεχαν κατά τη διάρκεια της προβολής πέρα δώθε στο σινεμά. Ήταν κάπως αναρχικό όλο αυτό. Όταν η βραδιά έφερνε κρύο, λίγο μετά τις 10, με όλο αυτό το παγωμένο αεράκι, οι ελληνίδες είχαν κουβαλήσει όλα αυτά τα ωραία σάλια και τα έριχναν στους ώμους, βλέποντας την ταινία.

Αργότερα, όταν επέστρεψα ξανά στην Ύδρα, μία από τις πιο δημοφιλείς ταινίες ήταν το Midnight Express [1978]. Επειδή ήταν πολύ αντι-τουρκικό.

Το σινεμά είχε προβάλλει επίσης την ταινία μου «Marianne & Leonard: Words of Love» [2019]. Κατάφερα να συγκεντρώσω πολλούς ανθρώπους και ανθρώπους που ζούσαν ακόμα στο νησί, τους οποίους γνώρισα και τους συμπεριέλαβα στην ταινία. Και ένας φίλος μου, ο Pawel Pawlikowski [ο Πολωνός σκηνοθέτης της Ida], αγόρασε ένα σπίτι εκεί. Έτσι ήρθε κι αυτός στην Ύδρα.

Και ήταν αξέχαστο γιατί μετά τα πρώτα 20 λεπτά προέκυψε πρόβλημα! Οι θεατές άκουγαν ήχο, αλλά δεν έβλεπαν εικόνα. Στο σινεμά είχαν αυτόν τον μεγάλο παλιό προβολέα των 35mm. Ο Pawel κι εγώ σπάγαμε τα κεφάλια μας εκείνη τη νύχτα για το πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε αυτό το πράγμα να δουλέψει, αλλά δεν τα καταφέραμε. Και ο ιδιοκτήτης του κινηματογράφου, ο Λάκης Χρηστίδης, που είναι Έλληνας και πιθανότατα στα 80 του τότε, ήταν απίστευτα γοητευτικός και μας προσέφερε τσιγάρα και καφέ, αλλά πραγματικά δεν ήξερε καθόλου τον εξοπλισμό του και πώς να διορθώσει το πρόβλημα. Αλλά θυμάμαι ότι το κοινό ήταν τόσο ενθουσιασμένο που είδε την ταινία και μπορούσε να αντικρίσει για πρώτη φορά όλον αυτό τον αρχειακό πλούτο της Ύδρας.

Την επόμενη νύχτα, παρακολουθήσαμε την προβολή ξανά και τότε παρουσιάστηκε κάποιο άλλο πρόβλημα.

Αλλά το τρίτο απόγευμα τα καταφέραμε να τη δούμε – και εμείς και οι θεατές- μέχρι το τέλος. Και ακόμη και αυτό ήταν τρελό, επειδή η γυναίκα που χειριζόταν τη μηχανή προβολής εκείνη τη μέρα είχε πάρει μαζί της τον σκύλο της, καθώς δεν μπορούσε να βρει κανέναν να τον φροντίσει. Κι εκείνος απλώς γάβγιζε και ούρλιαζε καθ 'όλη τη διάρκεια της προβολής. Νόμιζα τότε ότι ήταν ένα είδος άσκησης Zen: απλά για να μην κάνω τίποτα, για να μην αντιδράσω καθόλου. Και τότε ο Pawel μου ψιθύρισε: «Τι θα γίνει με τον γαμημένο τον σκύλο;» Έκανε τόσο θόρυβο! Έτσι πήγα και τον πήρα για μια μεγάλη βόλτα για το υπόλοιπο της ταινίας».

ΠΗΓΗ: Sound and Sight Magazine 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ