Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής"

Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής" Facebook Twitter
Φωτό: Getty Images
0

Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής" Facebook Twitter

 

Η Ζυλιέτ Μπινός δεν επαναπαύεται στις δάφνες της, δεν μένει κλεισμένη στα βολικά σύνορα της μητρικής της γλώσσας, δεν σταματά να ψάχνει ακόμη μια απόχρωση βωβού συναισθήματος ή βίαιου πένθους που μπορεί να λείπει από το πλούσιο ρεπερτόριο της. Ακόμη κι στα blockbuster έχει δοκιμάσει τις δυνάμεις της, πρώτα δειλά στο Γκοτζίλα, και φέτος με πιο ζουμερό ρόλο, στο Φάντασμα στο Κέλυφος, γιατί τα παδιά της την ενθάρρυναν να παίξει σε έργα που θα ήθελαν κι αυτά να δουν. Η βασίλισσα του πόνου, τίτλο που μοιράζεται με την Ιζαμπέλ Υπέρ, με όλα τα διεθνή βραβεία στα ράφια της (“Χρυσή Σφαίρα δεν έχω πάρει”, μου υπενθύμισε γελώντας, κι έχει δίκιο, αφού η Λόρεν Μπακόλ  την είχε κερδίσει τη χρονιά του Άγγλου Ασθενή), η Μπινός δείχνει να διασκεδάζει στην σπάνια ευκαιρία που είχε στην Οικογένεια Βαν Πετεγκέμ, να παίξει μια ημίτρελη αριστοκράτισσα, που τραβάει τα πάνδεινα και βασανίζει όποιον μπορεί, σε ένα υφολογικό υβρίδιο δια χειρός Μπρυνό Ντυμόν. Στη συνέντευξη που έδωσε στην ταράτσα του club Silencio στις Κάννες, μιλάει για την γαλλική κωμωδία και την ελληνική τραγωδία, τον μίμο πατέρα της και τη σημασία των βραβείων στη ζωή της.

 

Οι μύθοι είναι οτι σημαντικότερο έχουμε. Ο Σοφοκλής ήταν ιδιοφυία, αναμφίβολα. Το επίπεδο της ποίησης στα γραπτά του είναι δυσθεώρητα υψηλό. Σε κάνει να πιστεύεις πως την χρειάζεσαι την τραγωδία στη ζωή σου, ακόμη κι αν σε οδηγεί σε άβολα μονοπάτια.

 

  • Αν μου ζητήσετε να περιγράψω συνοπτικά την ταινία “Οικογένεια Πετεγκέμ”, λυπάμαι, αλλά δεν θα μπορέσω να τα καταφέρω… Δεν είχα κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου, δηλαδή δεν γνώριζα εκ των προτέρων τη μανιέρα που έπρεπε να υιοθετήσω, αν και κάτι μου έλεγε πως δεν θα ήταν κάτι γνώριμο, ένα στιλ που θα είχα ξανακάνει, ώσπου άντλησα έμπνευση παρακολουθώντας ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή της Σεσίλ Σορέλ, κόμησσας του Σεγκύρ, μια ςθεατρικής ηθοποιού που μεσουράνησε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Σε μια και μοναδική συνέντευξη από το 1965, ουσιαστικά έπαιζε την περσόνα που λάνσαρε στη σκηνή και σκηνοθετούσε τον εαυτό της, με το γέλιο και τις τραβηγμένες χειρονομίες της. Ο Μπρυνό Ντυμόν μου το πρότεινε ως σημείο αναφοράς και το είδα πολλές φορές. Ο χαρακτήρας της Οντ που υποδύομαι είναι τόσο πολύ συνεπαρμένος από την τραγωδία που ο Μπρυνό σκέφτηκε πως θα ήταν καλή ιδέα να συνδυάσω το δράμα με την κωμωδία, να παίξω…την ηθοποιό. Επίσης χάρηκα με την σπάνια ευκαιρία να εκφράσω ανοιχτά έναν χαρακτήρα, γιατί συνήθως παίζω εσωστρεφείς γυναίκες. Ταυτόχρονα δε γίνεται να μην ψάχνω την ανθρωπιά και τις αδυναμίες σε κάθε ρόλο. Είχε πλάκα η Οντ Βαν Πεντεγκέμ

 

  • Ο πατέρας μου ήταν μίμος, κι όταν ήμουν μικρή, τον παρακολουθούσα στα σκετς εν ώρα εργασίας και τις πρόβες του στο σπίτι. Μου ήταν γνώριμη η υποκριτική χωρίς φωνή, μόνο με τις κινήσεις του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου, αλλά και η τεχνική της μάσκας, πάνω στην οποία επίσης δούλεψε ο πατέρας μου, με φωνή αλλά χωρίς έκφραση. Αργότερα μιμόμουν τα νούμερα του σε φίλους, στις παρέες, και στην αρχή της καριέρας μου έμαθα να αποβάλλω τη σωματικότητα και να παίζω λιτά, χωρίς να κουνιέμαι. Ή καλύτερα, έμαθα να χρησιμοποιώ το σώμα και το πρόσωπο μου με διαφορετιούς τρόπους.

 

  • Είναι δύσκολο να περιγράψω τις παραμέτρους της Οικογένειας Πετενγκέν, γιατί ούτε ο Μπρυνό Ντυμόν γνώριζε 100% σε ποιά κατεύθυνση πήγαινε. Όχι τεχνικά, γιατί ο ίδιος τα έχει σκεφτεί όλα από πριν και ξέρει πώς θα μοντάρει την ταινία του μόλις τελειώσουν τα γυρίσματα. Στις δικές μας λήψεις για παράδειγμα, κινηματογραφούσε μόνο το ωφέλιμο, πράγμα ασυνήθιστο, γιατί τις περισσότερες φορές μας ζητούν να γυρίσουμε ολόκληρη τη σκηνή και μετά κόβουν ότι δεν χρειάζεται και κρατούν ότι νομίζουν.

 

  • Έπαιξα πρόσφατα Αντιγόνη του Σοφοκλή και ομολογώ πως με συναρπάζει η ελληνική τραγωδία. Διάβασα κάπου πως τις έχουμε ανάγκη τις τραγωδίες, γιατί μοιάζουν με πρόβα της ίδιας μας της ζωής. Όλα αυτά που θα περάσουμε, τις δοκιμασίες που θα υποστούμε. Συνεπώς, πρέπει να προετοιμαστούμε, γιατί έχουμε να βιώσουμε πολλές και σκληρές καταστάσεις. Όλα τα σπουδαία θέματα ζωής, την απώλεια, την προδοσία, την εγκατάλειψη, τον αποχωρισμό. Όλα αυτά περιγράφονται στους μύθους, αλλά εγώ, ως ηθοποιός, οφείλω να τα διυλίσω μέσα από την ανθρώπινη πλευρά μου. Οι μύθοι σε βοηθούν να κατανοήσεις τη μεταμόρφωση κατά τη διάρκεια ολόκληρης της ζωής σου. Αλλά μόνο μέσα από την ανθρωπιά σου τα αποδίδεις. Και η ανθρωπιά μεταφράζεται σε συναισθήματα, στην αλήθεια του εαυτού σου, σε όλα τα στάδια. Ο Οιδίποδας έχει 4 παιδιά, που αντιστοιχούν σε ισάριθμα σύμβολα του περάσματος, της ενηλικίωσης αν θέλετε, από τη ζωώδη κατάσταση, στη θείκή. Ο σκοπός της δουλειάς μου είναι να έρθω σε επαφή με όλα τα υπάρχοντα συναισθήματα, να τα εξερευνήσω και να τα εκφράσω. Αυτή είναι η αποστολή μου.

 

  • Οι μύθοι είναι οτι σημαντικότερο έχουμε. Ο Σοφοκλής ήταν ιδιοφυία, αναμφίβολα. Το επίπεδο της ποίησης στα γραπτά του είναι δυσθεώρητα υψηλό. Σε κάνει να πιστεύεις πως την χρειάζεσαι την τραγωδία στη ζωή σου, ακόμη κι αν σε οδηγεί σε άβολα μονοπάτια. Το κοινό θεωρεί πως έχει ανάγκη μόνο να γελάσει, να πάει σε κωμωδίες για να διασκεδάσει. Κάνει λάθος. Οφείλει να παρακολουθεί και τα δύο, για να εκτιμήσει και τις δύο πλευρές της ψυχής. 
  • Πολύ συχνά, οι τιμητικές διακρίσεις με εκπλήσσουν. Δεν το ξέρεις ποτέ από πριν, δεν το έχεις δεδομένο. Και δεν έχει και τόση σημασία τελικά. Είτε πάρεις βραβείο, είτε όχι, η “συναλλαγή” με το κοινό και η δουλειά του ηθοποιού, παραμένει η ίδια. Είσαι μπροστά στην κάμερα και καλείσαι να συμμετάσχεις σε κάτι συλλογικό. Αν πιστεψεις πως είσαι μόνος σου, μπήκες σε φυλακή από την οποια δύσκολα δραπετεύεις. Όπως ακριβώς συμβαίνει στη ζωή δηλαδή. Αν δώσεις τον εαυτό σου, τον προσφέρεις κάθε φορά που ανοίγει ένας κύκλος, τότε είσαι ελεύθερος, Κι εμένα μου αρέσει να είμαι ελεύθερη, δεν το αλλάζω με τίποτε αυτό το συναίσθημα. 
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ