Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική

Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
0
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter

Η ιστορία πάει κάπως έτσι: πριν από δέκα χρόνια ένας εθνομουσικολόγος από το Πόρτλαντ, ο Chris Kirkley, αποφάσισε να κάνει ένα μεγάλο ταξίδι στην Αφρική για να μαζέψει ήχους. Δεν είχε ιδέα τι τον περίμενε, πήρε μια κιθάρα και ένα φορητό μαγνητόφωνο και ξεκίνησε μια τεράστια περιοδεία διασχίζοντας όλη τη Sahel, δηλαδή τη Βόρεια και Κεντρική Αφρική, που εκτείνεται από την μία άκρη της Σαχάρας στη Σενεγάλη, μέχρι τις σαβάνες του Σουδάν. Η μουσική που άκουγε περνώντας από κάθε περιοχή και οι γνωριμίες που έκανε σε χώρες όπως το Μαλί, η Νιγηρία, η Μαυριτανία και η Σενεγάλη ήταν τόσο εντυπωσιακές που τον ανάγκασαν να επιστρέψει πολλές φορές τα επόμενα χρόνια. Το 2009 έφτιαξε την Sahel Sounds, μια εταιρία που ειδικεύεται στους ήχους της περιοχής και κυκλοφορεί ό,τι ο ίδιος ηχογραφεί ή όσα ανακαλύπτει μέσα από την σχέση που αναπτύσσει με τους ντόπιους καλλιτέχνες. Η πρώτη του κυκλοφορία –που είχε προκαλέσει και παγκόσμιο ενδιαφέρον- ήταν μια συλλογή που λεγόταν Music From Saharan Cellphones, στην οποία μάζευε τις τεράστιες «φορητές» επιτυχίες των κατοίκων της περιοχής της Σαχάρας, τραγούδια δηλαδή που άκουγαν και μοιράζονταν μόνο μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα. Ακόμα, στο πιο μεγάλο μέρος της Δυτικής Αφρικής, τα κινητά τηλέφωνα είναι ο μόνος τρόπος για να ακούσει κάποιος μουσική, πέρα από τα live. Χρησιμοποιούνται σαν συσκευές multimedia στις οποίες δεν αποθηκεύονται απλά mp3, τους βάζουν ηχεία και λειτουργούν σαν φορητές πηγές ήχου. Επίσης μέσω των κινητών μεταφέρονται αρχεία και οι άνθρωποι τα ανταλλάσσουν μεταξύ τους μέσω bluetooth και «ανεπίσημων» ασύρματων δικτύων. Τα περισσότερα κομμάτια -που είναι τρομερά δημοφιλή στην περιοχή, από την Abidjan μέχρι την Bamako και την Αλγερία- κυκλοφορούν μόνο με αυτόν τον τρόπο και είναι φτιαγμένα κυρίως στο σπίτι των μουσικών με απλά προγράμματα (fruit loops, φτηνά synth), ενώ δεν υπάρχουν σε καμία άλλη μορφή πέρα από τα mp3.

Το πιο γνωστό από τα ονόματα που ξεπήδησαν μέσα από αυτή την «σκηνή» που περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα ήχων -από από χιπ χοπ της ερήμου, μέχρι κιθαριστικά ερωτικά χιτ και λιγωτικά diy με autotune- είναι ο Mdou Moctar, ένας νεαρός Νιγηριανός κιθαρίστας από το Αbalak που είναι το πιο μεγάλο αστέρι της Sahel Sounds και πρωταγωνιστής στην πρώτη ταινία που γυρίστηκε ποτέ στην γλώσσα των Tuareg, τη διάλεκτο των Βερβερίνων στο Μαλί, την Αλγερία, τη Λιβύη, το Μαρόκο και τη Νιγηρία, ένα μιούζικαλ με αναφορές στο Purple Rain του Prince και έναν πολύ ποιητικό τίτλο: Akounak Tedalat Taha Tazoughai ή ‘Rain the Color Blue with a Little Red in it’.

Ο Kirkley άκουσε για πρώτη φορά το χιτ Tahoultine του Mdou Moctar από ένα κινητό ενός νομάδα σε ένα από τα ταξίδια του και ξετρελάθηκε. Το τραγούδι (που σημαίνει «γκόμενα» στα τουαρέγκ) με το garage riff και τη φωνή «λιωμένη» στο autotune ήταν τρομερή επιτυχία και το άκουγε όπου κι αν πήγαινε, σε απόσταση χιλιάδων χιλιομέτρων. Ρωτούσε να μάθει ποιος το έλεγε και κανείς δεν ήξερε ποιος ήταν ή πού να τον βρει.  

«Πέρασα πολύ καιρό αναζητώντας τον» λέει μέσα από την διακεκομμένη σύνδεση του skype, «έκανα δύο ταξίδια ψάχνοντας πληροφορίες για αυτόν, αλλά τίποτα. Τελικά τον βρήκα μέσω Facebook . Ξαναεπέστρεψα στην Αφρική και πέρασα μαζί του δύο εβδομάδες ηχογραφώντας τα τραγούδια που έγιναν το πρώτο άλμπουμ του Afelan. Όταν τον έψαχνα ήμουν σίγουρος ότι είχα βρει τον τύπο που ηχογραφούσε με κιθάρα και autotune και πίστευα ότι αυτό ήταν πολύ cool, Η αλήθεια όμως ήταν ότι το autotune ήταν κάτι τυχαίο, έτυχε να το χρησιμοποιήσει ενώ ήταν σε ένα στούντιο στη Νιγηρία. Δεν χρησιμοποιούσε autotune. Ό, τι κι αν ήταν, η μουσική του ήταν πραγματικά καλή, είχε μια χαρακτηριστική φωνή που τον έκανε να ξεχωρίζει και έγραφε μόνος του τα κομμάτια. Ήταν ένα αστέρι. Κι είναι ένας αστείος τύπος με σαρκαστικό χιούμορ, περάσαμε υπέροχα μαζί και συνεργαστήκαμε άψογα. Όταν ξεκίνησα να κάνω σχέδια για την ταινία ήταν η καλύτερη επιλογή για πρωταγωνιστής.

Όταν ο Moctar παίζει μουσική είναι χαρισματικός performer. Κλείνει τα μάτια του, δίνει μια κλίση στο σώμα του προς τα πίσω και παίζει ένα απίστευτα λυρικό σόλο στην κιθάρα ή τζαμάρει ατελείωτα ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Φαίνεται άγριος και επικίνδυνος, παίζοντας ένα συναρπαστικό τουαρέγκ garage rock. Ο τρόπος που έγινε η ταινία ήταν κάπως πανκ στην αισθητική της.

Η ιδέα για την ταινία μου ήρθε κάποια στιγμή που ταξίδευα μακριά από το σπίτι μου, στην Nouakchott και την ώρα που χαζολογάγαμε με έναν Καναδό φίλο του είπα ότι θα ήθελα να κάνω μια ταινία με πρωταγωνιστές μπάτσους στη Μαυριτανία ή το Twin Peaks στο Chinguetti. Τελικά, κατέληξα ότι καλύτερη ιδέα από όλες ήταν να γυρίσουμε το Purple Rain στη Σαχάρα. Και έγινε! Κατάφερε να βρει παραγωγό και χρηματοδότηση και ξεκινήσαμε να γυρίζουμε την ταινία στην Agadez. Τόσο απλά.

Η διαδικασία μέχρι να ολοκληρωθεί το φιλμ, πάντως, ήταν ένας εφιάλτης. Περάσαμε πολύ δύσκολα. Ήταν συναρπαστικά και είχε πολλή αδρεναλίνη, αλλά δεν κοιμηθήκαμε για οχτώ μέρες σερί και εξαντληθήκαμε. Πολλοί από τους ηθοποιούς δεν είχαν και μεγάλο κέφι για την ταινία. Ήταν στη φάση ‘ok, αλλά να τελειώνουμε να πάμε σπίτι μας’. Ο Mdou και οι άλλοι μουσικοί ήταν πολύ ενθουσιασμένοι και είχαμε και εκπληκτικούς ηθοποιούς, δεν μιλάω για όλους, αλλά περάσαμε δύσκολες στιγμές. Φαντάζομαι ότι είναι κάτι που συμβαίνει σε όλες τις ταινίες.  Το εφιαλτικό ήταν να τελειώσεις όλες τις σκηνές στα χρονικά περιθώρια που έχεις θέσει».

Το Purple Rain της ερήμου είναι μια ιστορία με κιθάρες, μηχανές, κινητά τηλέφωνα και τη μουσική μιας νέας γενιάς. Έτσι την περιγράφει ο σκηνοθέτης. Μια δυτικοαφρικανική έκδοση της ταινίας του Prince, που λειτουργεί και χωρίς το μύθο του Purple Rain. Διαδραματίζεται στην πόλη Agadez της Σαχάρας, στο Νίγηρα, και είναι σαν ταινία του Σέρτζιο Λεόνε με τον ήρωα να ταξιδεύει μέσα στην έρημο κουβαλώντας την κιθάρα του αντί ένα σαρανταπεντάρι Colt. Κι αντί για άλογο, καβαλικεύει μια μοβ μηχανή. Οι μονομαχίες με τα όπλα εδώ έχουν αντικατασταθεί από τις κόντρες των μουσικών της Agadez και των γύρω περιοχών με τις κιθάρες και τους αγώνες τους να αποκτήσουν status σαν οι πιο επιδέξιοι κιθαρίστες στη Δύση, με τις χορδές να έχουν αντικαταστήσει τις σφαίρες. Είναι  ένας ανταγωνισμός που έχει τις ρίζες του σε μια κουλτούρα που η επιδεξιότητα και τα ιδιαίτερα χαρίσματα είναι δείγματα ανδρισμού. Ένα σύγχρονο γουέστερν ή ένα αρρενωπό μιούζικαλ.  

Η ταινία δεν είναι ποιητική μόνο στον τίτλο Akounak Tedalat Taha Tazoughai. Γνωστή ως Akounak (στη σύντομη μορφή του) είναι ένας συνδυασμός των ζωντανών εμφανίσεων του Mdou Moctar, την απόκοσμης ομορφιάς της Σαχάρας, την λαμπερή κινηματογραφία του Jeremy Fino και την εξαιρετική σκηνοθεσία του Kirkley που την κάνουν μια σπάνια ταινία που έχει τον παλμό της αληθινής ζωής και τη δύναμη της πραγματικής τέχνης.

«Είναι μια αποκάλυψη» γράφουν στο Dangerous Minds. «Είναι η δημιουργία ανθρώπων με όραμα που επιχειρούν με τους στίχους του κομματιού Purple Rain να φτιάξουν κάτι καινούργιο. Και τα κατάφεραν. Δεν έχω ξαναδεί μια ταινία σαν την Akounak».

 

akounak from J. Sprig on Vimeo.

Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ