Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική

Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
0
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter

Η ιστορία πάει κάπως έτσι: πριν από δέκα χρόνια ένας εθνομουσικολόγος από το Πόρτλαντ, ο Chris Kirkley, αποφάσισε να κάνει ένα μεγάλο ταξίδι στην Αφρική για να μαζέψει ήχους. Δεν είχε ιδέα τι τον περίμενε, πήρε μια κιθάρα και ένα φορητό μαγνητόφωνο και ξεκίνησε μια τεράστια περιοδεία διασχίζοντας όλη τη Sahel, δηλαδή τη Βόρεια και Κεντρική Αφρική, που εκτείνεται από την μία άκρη της Σαχάρας στη Σενεγάλη, μέχρι τις σαβάνες του Σουδάν. Η μουσική που άκουγε περνώντας από κάθε περιοχή και οι γνωριμίες που έκανε σε χώρες όπως το Μαλί, η Νιγηρία, η Μαυριτανία και η Σενεγάλη ήταν τόσο εντυπωσιακές που τον ανάγκασαν να επιστρέψει πολλές φορές τα επόμενα χρόνια. Το 2009 έφτιαξε την Sahel Sounds, μια εταιρία που ειδικεύεται στους ήχους της περιοχής και κυκλοφορεί ό,τι ο ίδιος ηχογραφεί ή όσα ανακαλύπτει μέσα από την σχέση που αναπτύσσει με τους ντόπιους καλλιτέχνες. Η πρώτη του κυκλοφορία –που είχε προκαλέσει και παγκόσμιο ενδιαφέρον- ήταν μια συλλογή που λεγόταν Music From Saharan Cellphones, στην οποία μάζευε τις τεράστιες «φορητές» επιτυχίες των κατοίκων της περιοχής της Σαχάρας, τραγούδια δηλαδή που άκουγαν και μοιράζονταν μόνο μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα. Ακόμα, στο πιο μεγάλο μέρος της Δυτικής Αφρικής, τα κινητά τηλέφωνα είναι ο μόνος τρόπος για να ακούσει κάποιος μουσική, πέρα από τα live. Χρησιμοποιούνται σαν συσκευές multimedia στις οποίες δεν αποθηκεύονται απλά mp3, τους βάζουν ηχεία και λειτουργούν σαν φορητές πηγές ήχου. Επίσης μέσω των κινητών μεταφέρονται αρχεία και οι άνθρωποι τα ανταλλάσσουν μεταξύ τους μέσω bluetooth και «ανεπίσημων» ασύρματων δικτύων. Τα περισσότερα κομμάτια -που είναι τρομερά δημοφιλή στην περιοχή, από την Abidjan μέχρι την Bamako και την Αλγερία- κυκλοφορούν μόνο με αυτόν τον τρόπο και είναι φτιαγμένα κυρίως στο σπίτι των μουσικών με απλά προγράμματα (fruit loops, φτηνά synth), ενώ δεν υπάρχουν σε καμία άλλη μορφή πέρα από τα mp3.

Το πιο γνωστό από τα ονόματα που ξεπήδησαν μέσα από αυτή την «σκηνή» που περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα ήχων -από από χιπ χοπ της ερήμου, μέχρι κιθαριστικά ερωτικά χιτ και λιγωτικά diy με autotune- είναι ο Mdou Moctar, ένας νεαρός Νιγηριανός κιθαρίστας από το Αbalak που είναι το πιο μεγάλο αστέρι της Sahel Sounds και πρωταγωνιστής στην πρώτη ταινία που γυρίστηκε ποτέ στην γλώσσα των Tuareg, τη διάλεκτο των Βερβερίνων στο Μαλί, την Αλγερία, τη Λιβύη, το Μαρόκο και τη Νιγηρία, ένα μιούζικαλ με αναφορές στο Purple Rain του Prince και έναν πολύ ποιητικό τίτλο: Akounak Tedalat Taha Tazoughai ή ‘Rain the Color Blue with a Little Red in it’.

Ο Kirkley άκουσε για πρώτη φορά το χιτ Tahoultine του Mdou Moctar από ένα κινητό ενός νομάδα σε ένα από τα ταξίδια του και ξετρελάθηκε. Το τραγούδι (που σημαίνει «γκόμενα» στα τουαρέγκ) με το garage riff και τη φωνή «λιωμένη» στο autotune ήταν τρομερή επιτυχία και το άκουγε όπου κι αν πήγαινε, σε απόσταση χιλιάδων χιλιομέτρων. Ρωτούσε να μάθει ποιος το έλεγε και κανείς δεν ήξερε ποιος ήταν ή πού να τον βρει.  

«Πέρασα πολύ καιρό αναζητώντας τον» λέει μέσα από την διακεκομμένη σύνδεση του skype, «έκανα δύο ταξίδια ψάχνοντας πληροφορίες για αυτόν, αλλά τίποτα. Τελικά τον βρήκα μέσω Facebook . Ξαναεπέστρεψα στην Αφρική και πέρασα μαζί του δύο εβδομάδες ηχογραφώντας τα τραγούδια που έγιναν το πρώτο άλμπουμ του Afelan. Όταν τον έψαχνα ήμουν σίγουρος ότι είχα βρει τον τύπο που ηχογραφούσε με κιθάρα και autotune και πίστευα ότι αυτό ήταν πολύ cool, Η αλήθεια όμως ήταν ότι το autotune ήταν κάτι τυχαίο, έτυχε να το χρησιμοποιήσει ενώ ήταν σε ένα στούντιο στη Νιγηρία. Δεν χρησιμοποιούσε autotune. Ό, τι κι αν ήταν, η μουσική του ήταν πραγματικά καλή, είχε μια χαρακτηριστική φωνή που τον έκανε να ξεχωρίζει και έγραφε μόνος του τα κομμάτια. Ήταν ένα αστέρι. Κι είναι ένας αστείος τύπος με σαρκαστικό χιούμορ, περάσαμε υπέροχα μαζί και συνεργαστήκαμε άψογα. Όταν ξεκίνησα να κάνω σχέδια για την ταινία ήταν η καλύτερη επιλογή για πρωταγωνιστής.

Όταν ο Moctar παίζει μουσική είναι χαρισματικός performer. Κλείνει τα μάτια του, δίνει μια κλίση στο σώμα του προς τα πίσω και παίζει ένα απίστευτα λυρικό σόλο στην κιθάρα ή τζαμάρει ατελείωτα ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Φαίνεται άγριος και επικίνδυνος, παίζοντας ένα συναρπαστικό τουαρέγκ garage rock. Ο τρόπος που έγινε η ταινία ήταν κάπως πανκ στην αισθητική της.

Η ιδέα για την ταινία μου ήρθε κάποια στιγμή που ταξίδευα μακριά από το σπίτι μου, στην Nouakchott και την ώρα που χαζολογάγαμε με έναν Καναδό φίλο του είπα ότι θα ήθελα να κάνω μια ταινία με πρωταγωνιστές μπάτσους στη Μαυριτανία ή το Twin Peaks στο Chinguetti. Τελικά, κατέληξα ότι καλύτερη ιδέα από όλες ήταν να γυρίσουμε το Purple Rain στη Σαχάρα. Και έγινε! Κατάφερε να βρει παραγωγό και χρηματοδότηση και ξεκινήσαμε να γυρίζουμε την ταινία στην Agadez. Τόσο απλά.

Η διαδικασία μέχρι να ολοκληρωθεί το φιλμ, πάντως, ήταν ένας εφιάλτης. Περάσαμε πολύ δύσκολα. Ήταν συναρπαστικά και είχε πολλή αδρεναλίνη, αλλά δεν κοιμηθήκαμε για οχτώ μέρες σερί και εξαντληθήκαμε. Πολλοί από τους ηθοποιούς δεν είχαν και μεγάλο κέφι για την ταινία. Ήταν στη φάση ‘ok, αλλά να τελειώνουμε να πάμε σπίτι μας’. Ο Mdou και οι άλλοι μουσικοί ήταν πολύ ενθουσιασμένοι και είχαμε και εκπληκτικούς ηθοποιούς, δεν μιλάω για όλους, αλλά περάσαμε δύσκολες στιγμές. Φαντάζομαι ότι είναι κάτι που συμβαίνει σε όλες τις ταινίες.  Το εφιαλτικό ήταν να τελειώσεις όλες τις σκηνές στα χρονικά περιθώρια που έχεις θέσει».

Το Purple Rain της ερήμου είναι μια ιστορία με κιθάρες, μηχανές, κινητά τηλέφωνα και τη μουσική μιας νέας γενιάς. Έτσι την περιγράφει ο σκηνοθέτης. Μια δυτικοαφρικανική έκδοση της ταινίας του Prince, που λειτουργεί και χωρίς το μύθο του Purple Rain. Διαδραματίζεται στην πόλη Agadez της Σαχάρας, στο Νίγηρα, και είναι σαν ταινία του Σέρτζιο Λεόνε με τον ήρωα να ταξιδεύει μέσα στην έρημο κουβαλώντας την κιθάρα του αντί ένα σαρανταπεντάρι Colt. Κι αντί για άλογο, καβαλικεύει μια μοβ μηχανή. Οι μονομαχίες με τα όπλα εδώ έχουν αντικατασταθεί από τις κόντρες των μουσικών της Agadez και των γύρω περιοχών με τις κιθάρες και τους αγώνες τους να αποκτήσουν status σαν οι πιο επιδέξιοι κιθαρίστες στη Δύση, με τις χορδές να έχουν αντικαταστήσει τις σφαίρες. Είναι  ένας ανταγωνισμός που έχει τις ρίζες του σε μια κουλτούρα που η επιδεξιότητα και τα ιδιαίτερα χαρίσματα είναι δείγματα ανδρισμού. Ένα σύγχρονο γουέστερν ή ένα αρρενωπό μιούζικαλ.  

Η ταινία δεν είναι ποιητική μόνο στον τίτλο Akounak Tedalat Taha Tazoughai. Γνωστή ως Akounak (στη σύντομη μορφή του) είναι ένας συνδυασμός των ζωντανών εμφανίσεων του Mdou Moctar, την απόκοσμης ομορφιάς της Σαχάρας, την λαμπερή κινηματογραφία του Jeremy Fino και την εξαιρετική σκηνοθεσία του Kirkley που την κάνουν μια σπάνια ταινία που έχει τον παλμό της αληθινής ζωής και τη δύναμη της πραγματικής τέχνης.

«Είναι μια αποκάλυψη» γράφουν στο Dangerous Minds. «Είναι η δημιουργία ανθρώπων με όραμα που επιχειρούν με τους στίχους του κομματιού Purple Rain να φτιάξουν κάτι καινούργιο. Και τα κατάφεραν. Δεν έχω ξαναδεί μια ταινία σαν την Akounak».

 

akounak from J. Sprig on Vimeo.

Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
Η μουσική των κινητών της Σαχάρας γίνεται το καλύτερο μιούζικαλ που έχει γυριστεί ποτέ στην Αφρική Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Η λίστα / Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Ζητήσαμε από τέσσερις επαγγελματίες του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης αλλά και από έναν ακαδημαϊκό να ψηφίσουν τις καλύτερες ταινίες της εποχής της ελληνικής αθωότητας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ