Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μιλά στο LIFO.gr. Facebook Twitter
Δεν επηρεάζομαι, ούτε μαθαίνω από τους σκηνοθέτες. Δεν διακρίνω ούτε αναγνωρίζω το ιεραρχικό σύστημα που θα έκανε εμένα μαθήτρια κι εκείνον δάσκαλο. Το θέμα είναι πώς σε κοιτάζει και αν σε αγαπάει ο σκηνοθέτης σου.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μιλά στο LIFO.gr.

1

Επειδή η κορυφαία Ιζαμπέλ Ιπέρ αποτελεί κλασικό παράδειγμα ηθοποιού που αναδεικνύεται μέσα από συνεργασίες με μεγάλους σκηνοθέτες και τις επιδιώκει χωρίς προκαταλήψεις, είναι εξαιρετικά διαφωτιστική (για μένα, για τους φαν της, για τους απανταχού ηθοποιούς ελπίζω) η πεποίθησή της πως η σχέση του σκηνοθέτη με τον ηθοποιό, αυτός ο ειδικός δεσμός, όπως τον αποκαλεί, χωρίς να μπορεί να τον διευκρινίσει, έχει να κάνει με την αγάπη και όχι με την ιεραρχία και τη μαθητεία ή μια πιο διανοουμενίστικη αντίληψη του επαγγέλματος. Με αφορμή το φιλμ Εκείνη, η Γαλλίδα ηθοποιός μάς μιλάει για τον Πολ Βερχόβεν και μοιράζεται τις σκέψεις της για την ταινία και τους σκηνοθέτες.

— Η έκπληξή μου για το «Εκείνη», σας ομολογώ, ήταν διπλή: δεν περίμενα έναν Βερχόβεν στα γαλλικά. Και δεν πίστευα πως θα ήταν καλή ταινία. Πίστευα πως ο Πολ Βερχόβεν είχε αφήσει πίσω του το καλό σινεμά.

Α, ξέρετε, προσωπικά δεν έχασα ποτέ την πίστη μου στον Πολ. Ούτε στιγμή. Ερωτεύτηκα το σινεμά του από το Turkish Delight. Ήμουν νεαρή όταν το είχα δει κι αν κάποιος μου έλεγε πως θα έπαιζα σε ταινία του, δεν θα το πίστευα φυσικά. Εμένα ήταν διπλή η χαρά μου, και γιατί το απόλαυσα, και γιατί δεν πίστευα πως είχα θέση σε ταινίες του από ένα σημείο κι έπειτα. Δεν ήξερα αν ταίριαζα δηλαδή. Θα ξετρελαινόμουν με έναν ρόλο στο Starship Troopers. Στο Showgirls όχι. Για να μην παρεξηγηθώ, μου άρεσε πολύ η ταινία. Εγώ είμαι αυτή που δεν κόλλαγε στο σενάριο...


— Η Μισέλ στο «Εκείνη» τι άνθρωπος είναι; Πολύπλοκη, αλλά τι ακριβώς; Ατρόμητη, αδέσμευτη, ελεύθερη να διασχίζει ανθρώπους και καταστάσεις, να δοκιμάζει νέες εμπειρίες;

Ναι, είναι σίγουρα μια ελεύθερη γυναίκα, αλλά δεν γνωρίζει ούτε και η ίδια πόσο ελεύθερη είναι. Πρόκειται για μια πειραματική διαδικασία, στην οποία εκείνη ανακαλύπτει στην πορεία τον βαθμό δράσης και αντίδρασής της. Προχωράει. Κι έχει τόλμη και κουράγιο και μια απουσία φόβου όταν αντιμετωπίζει επικίνδυνες καταστάσεις – εγώ θα είχα φοβηθεί, δεν θα έκανα τέτοια πράγματα. Έχει κι άλλα στοιχεία εκτός από την αφοβία: αντίληψη της ειρωνείας και μια αίσθηση απόστασης που παίρνει από τον εαυτό της, για να μπορεί να προχωρήσει.

Στο Εκείνη υπάρχει βεβαίως η διασταύρωση του θύματος με τον δήμιο, της ηδονής με τον πόνο, εμπεριέχοντας τη σεξουαλική διάσταση. Πιστεύω πως η ταινία μοιάζει με πίνακα δράσης (action painting) και ο Βερχόβεν είναι ο Τζάκσον Πόλοκ του σινεμά.


— Ο Βερχόβεν δήλωσε πως είναι ο ίδιος άνθρωπος από τα 6 του χρόνια. Χρειάζεται συνεχώς να προσαρμόζεται, αλλά βασικά δεν έχει αλλάξει. Εσείς;

(σκέφτεται) Και ναι και όχι. Δεν μπορώ να σας απαντήσω. Είναι πολύ δύσκολη ερώτηση και δεν είμαι σίγουρη για μένα. Διαπιστώνω, πάντως, πως πολλοί αλλάζουν στη ζωή τους, δεν αναπαράγουν την ίδια προσωπικότητα.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μιλά στο LIFO.gr. Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Εκείνη»


— Πιστεύετε πως η ταλάντευση της ηρωίδας μεταξύ του πόνου και της ευχαρίστησης δικαιολογείται μέσα στην ταινία;

Πρωτίστως, δικαιολογείται στη ζωή μας. Στο Εκείνη υπάρχει βεβαίως η διασταύρωση του θύματος με τον δήμιο, της ηδονής με τον πόνο, εμπεριέχοντας τη σεξουαλική διάσταση. Πιστεύω πως η ταινία μοιάζει με πίνακα δράσης (action painting) και ο Βερχόβεν είναι ο Τζάκσον Πόλοκ του σινεμά. Ρίχνει πολλά στοιχεία στο πανί, αν όχι στη φόρμα, σίγουρα στην πρόθεση και στη σύλληψη, και καλεί τους θεατές να τραβήξουν τις κλωστές που τους ενδιαφέρουν, ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, την καταγωγή τους. Αυτή είναι η δύναμη του φιλμ.


— Απ' όλους τους μεγάλους σκηνοθέτες με τους οποίους έχετε συνεργαστεί, είναι ο Μίκαελ Χάνεκε αυτός που σας έχει επηρεάσει περισσότερο;

Η επίδραση δεν είναι η σωστή λέξη. Δεν επηρεάζομαι, ούτε μαθαίνω από τους σκηνοθέτες. Δεν διακρίνω ούτε αναγνωρίζω το ιεραρχικό σύστημα που θα έκανε εμένα μαθήτρια κι εκείνον δάσκαλο. Το θέμα είναι πώς σε κοιτάζει και αν σε αγαπάει ο σκηνοθέτης σου. Όχι αν του αρέσει συγκεκριμένα κάτι που κάνεις, περισσότερο από κάτι άλλο. Και με τον Κλοντ Σαμπρόλ, και με τον Χάνεκε, και με τον Βερχόβεν αυτό που επιδιώκω είναι να αγαπάνε το σύνολο της δουλειάς μου, να αγαπάνε εμένα συνολικά.

 
— Ομολογώ πως δεν περίμενα να μου απαντήσετε αυτή την ερώτηση με γνώμονα την αγάπη!

Την εννοώ στην ευρεία σημασία της.


— Με τον διάλογο στην εξίσωση;

Με τον διάλογο βεβαίως, την προσοχή που σου δίνει ο σκηνοθέτης. Είναι ευαίσθητος τόπος ο ηθοποιός –άνδρας ή γυναίκα, δεν έχει διαφορά–, γιατί αποτελεί τον κρίσιμο ενδιάμεσο κρίκο για τον σκηνοθέτη και την ταινία του. Όχι με το κοινό, με την ταινία του. Μέσα από σένα βλέπει τον εαυτό του.


— Αυτή η απάντησή σας πρέπει να διαβαστεί από όλες τις Αμερικανίδες ηθοποιούς που απέρριψαν τον ρόλο, ενώ εσείς τολμήσατε να πείτε «ναι».

Δεν ξέρω αν ήταν όλες ή ελάχιστες. Δεν με αφορά πραγματικά, μου αρκεί που είμαι εδώ και συμμετέχω στο Εκείνη.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ