ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
0

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
#quote#

Το σινεμά του Πέδρο Κόστα μοιάζει με σπίτι: είναι το σπίτι του. Στα θεμέλια είναι θαμμένοι ο Τσάπλιν, ο Μισογκούτσι, ο Όζου, ο Φορντ. Στα δωμάτια κυκλοφορούν πολλοί, ο Μπρεσόν, ο Γκοντάρ, σίγουρα οι Στρομπ-Ουιγιέ, για τους οποίους έχει κάνει ντοκιμαντέρ – ανάμεσά τους και ο Άντι Γουόρχολ, στον οποίο, παραδόξως, οφείλει ένα μεγάλο μέρος του μινιμαλισμού που τον χαρακτηρίζει. Όχι τον επικό μινιμαλισμό του Γουόρχολ, αλλά έναν πιο προσωπικό και ρεαλιστικό, πάντα ωστόσο με ανθρώπινα πορτρέτα και ερασιτέχνες ηθοποιούς που μοιάζουν πλέον με αυτοσχέδια κολεκτίβα, και με στόχο, στο αργό ξετύλιγμα των ταινιών του, να συλλάβει τις επείγουσες στιγμές της ψυχής, εκείνες που κρατάνε λίγο, αλλά καθορίζουν. Τους θεμελιωτές και τους ενοίκους του σπιτιού του, θέλοντας και μη, τους απαντά στις ταινίες του, αν και μετά από 25 χρόνια πορείας έχει προσθέσει τη δική του υπογραφή.

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Οστά / Ossos / Bones
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Juventude Em Marcha / Colossal Youth

Ο σκηνοθέτης από την Πορτογαλία, που ξεκίνησε να σπουδάζει Ιστορία και δεν φαίνεται να έχει εγκαταλείψει το πνεύμα της, έχει μια ιδιαίτερη εμμονή με το Πράσινο Ακρωτήρι. Έγινε γνωστός με την τριλογία του Bones - Vanda's Room - Colossal Youth, τρεις ταινίες με ήρωες κατοίκους της συνοικίας Φοντένιας, ένα νεαρό πρεζόνι, μια ηρωινομανή και τον Βεντούρα – όλοι Αφρικανοί μετανάστες. Τα υλικά του είναι λιτά, σχεδόν φτωχικά. Μια κάμερα του αρκεί, μαζί με ένα μικρό φως κι ένα τρίποδο, αν χρειαστεί, γιατί το μεγάλο συνεργείο τον αποσπά από τη ματιά του στους ανθρώπους, που παρακολουθεί με ευλάβεια και υπομονή. Απεχθάνεται το χρήμα και τις συναλλαγές και υπέμεινε με στωικότητα την εμπειρία του Φεστιβάλ των Καννών, όπου είχε συνοδεύσει το Colossal Youth – συμμετοχή στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα. Αυτό που θυμάται είναι πως σε μια ομαδική έξοδο στην Croisette οι ηθοποιοί του άρχισαν να μιλάνε με τις καθαρίστριες του ξενοδοχείου Majestic, οι οποίες αμέσως τους αναγνώρισαν. Στο περιθώριο της λάμψης και του κόκκινου χαλιού, οι εκτοπισμένοι εργάτες από το Πράσινο Ακρωτήρι συναντήθηκαν με τους «ομοίους» τους. Σε αυτό το περιβάλλον, και όχι στα ραντεβού με τους διανομείς, ο Κόστα αισθάνθηκε άνετα, και ίσως δικαιωμένος.

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Αίμα / O Sangue / Blood
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Όλα ανθίζουν ξανά: Pedro Costa, σκηνοθέτης / Tout Refleurit: Pedro Costa, Cineaste / All Blossoms Again: Pedro Costa, Director

Το σινεμά του Πέδρο Κόστα είναι χειροποίητο, ποιητικό, επίμονο, προσηλωμένο στις ανάσες των ανθρώπων που τον ενδιαφέρουν. Δεν μοιάζει καθόλου με κάποιες από τις ταινίες που αγαπά πολύ, όπως ο Τρελός Πιερό, για παράδειγμα. Αλλά, όπως είπε και ο Γκοντάρ, το δραματικό πρόβλημα υπαγορεύει την επιλογή της φόρμας. Με γνώμονα τη βαρύτητα της Ιστορίας, ο Κόστα δίνει μεγάλη σημασία στην κατάσταση που επιλέγει να περιγράψει. Και η κατάσταση (το σκηνικό και οι άνθρωποι που σταδιακά του αποκαλύπτονται) τον οδηγεί σε μια περιπέτεια κινηματογραφική. Γι' αυτόν, η Φοντένιας είναι ό,τι η Ρωσία το 1917 ή η Αμερική το 1934, ένα σημαντικό γεγονός. Αν και συνειδητοποιημένος «τεχνίτης», με επίγνωση των δυνατοτήτων του ψηφιακού βίντεο και μια κρυφή επιθυμία, αν όχι να γυρίζει, τουλάχιστον να προβάλλει σε 35άρι φιλμ, εφόσον το επιτρέπουν τα οικονομικά φυσικά, παραμένει ένας ρομαντικός του σινεμά. Θέλει πολύ να κάνει πολιτικό, περισσότερο παρεμβατικό κινηματογράφο. Έχει δηλώσει μάλιστα πως αν του δινόταν η ευκαιρία, θα πρόβαλλε διά της βίας τα σωστά φιλμ σε σχολές κινηματογράφου, για να μη διαστρεβλωθεί το παρθένο πνεύμα των φοιτητών από τη ροπή τους προς την ευκολία αλλά και τις λάθος επιλογές. Ο Κόστα δεν κάνει μόνο ταινίες, κάνει και φίλους κάνοντας ταινίες. Δεν γίνεται να μην τον απασχολούν πραγματικά οι δυσκολίες τους, το νοίκι τους, πώς θα τα φέρουν βόλτα. Δεν διαχωρίζει το σινεμά από τη ζωή. Αν περνούσε από το χέρι του, θα είχε δημιουργήσει μια φάμπρικα, σαν ανοιχτό μπουφέ με ζαχαρωτά, παπούτσια και ταινίες. Μια κομμουνιστική εταιρεία. Και θα είχε κάποιον σαν τον Ντέιβιντ Φίντσερ, κάποιον που έχει ικανότητες και ισχύ, ίσως και καλύτερο σκηνοθέτη από εκείνον, για να αποτολμήσει να μιλήσει προσωπικά μέσα από το σινεμά. Να μη σκέφτεται μόνο μέσα από όρους βιομηχανίας και τεχνικής, αλλά από την καρδιά του. Δεν έχει τα πλάνα στο μυαλό του πριν ξεκινήσει, παρά μόνο όταν φτάσει στο στάδιο του μοντάζ. Ο ορισμός του για τη σκηνοθεσία είναι μοναδικός: «Να βρω το κουράγιο να ρωτήσω έναν άγνωστο για ποιον λόγο, κάθε μέρα που τον παρατηρώ, στέκεται στο ίδιο σημείο στο πεζοδρόμιο!».

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Μην αλλάξεις τίποτα / Ne Change Rien
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Σπίτι από λάβα / Casa de Lava / Down to Earth
Οθόνες
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ