«Χάος»: Οι αδερφοί Ταβιάνι γιορτάζουν τις Ιστορίες και το Σινεμά

«Χάος» ***1/2 Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία Χάος των αδερφών Ταβιάνι
0


ΣΤΟ «ΧΑΟΣ» ΟΙ ΑΔΕΡΦΟΙ
 Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι αντλούν έμπνευση από ιστορίες που (κατ)έγραψε ο Πιραντέλο για να στήσουν μια φιλμική ανθολογία που επιχειρεί και κατορθώνει να βρει τη χρυσή τομή μεταξύ του ευρωπαϊκού arthouse και της λαϊκότητας, όπως οι μελωδίες του Νικόλα Πιοβάνι συνδυάζουν την παραδοσιακή ιταλική μουσική με τους Δυτικούς κλασικούς και ρομαντικούς συνθέτες. Κι έτσι, εντός της ραθυμίας και της συμβολικής πλανοθεσίας που διέπει τον πρώτο τύπο σινεμά, θα συναντήσεις εικόνες γνήσιου λαογραφικού χαρακτήρα, όπως εκείνη ενός ανθρώπου που φυλακίζεται μέσα στο τεράστιο κιούπι που προσλήφθηκε για να επισκευάσει – ως έκφραση λαϊκού σουρεαλισμού, για τον υπογράφοντα το εύρημα μπορεί να συγκριθεί μόνο με εκείνο του θείου στο «Amarcord», που σκαρφαλώνει σε δέντρο και αρνείται να κατέβει για μέρες μέχρι να του φέρουν μια γυναίκα.

Σίγουρα η οικονομία δεν ανήκει στις αρετές της ταινίας και δικαιολογημένα θα δοκιμάσει την υπομονή αρκετών θεατών, οι οποίοι θα ανταμειφθούν με τη συναισθηματική δύναμη της τελευταίας ενότητας, όπου ο ίδιος ο συγγραφέας Λουίτζι Πιραντέλο επιστρέφει γηραιότερος στα πάτρια εδάφη και συνομιλεί με το φάντασμα της μητέρας του.

Όπως συμβαίνει με όλες τις ανθολογίες, κάθε θεατής θα έχει διαφορετικές προτιμήσεις, θα αγαπήσει μια διαφορετική ενότητα. Σημασία έχει ότι όλες τους πραγματεύονται κάτι διαφορετικό, από τη μετάδοση του πατριαρχικού δηλητηρίου από γενιά σε γενιά ως την ταξική σύγκρουση, και έχουν έναν άλλο τρόπο για να το εκφράσουν, σε αντίθεση με τη μονότονη και μονοσήμαντη πρόσφατη ανθολογία αγαπημένου δημιουργού – αλλά ας μη χαλάμε τις καρδιές μας. Σίγουρα η οικονομία δεν ανήκει στις αρετές της ταινίας και δικαιολογημένα θα δοκιμάσει την υπομονή αρκετών θεατών, οι οποίοι θα ανταμειφθούν με τη συναισθηματική δύναμη της τελευταίας ενότητας, όπου ο ίδιος ο συγγραφέας Λουίτζι Πιραντέλο επιστρέφει γηραιότερος στα πάτρια εδάφη και συνομιλεί με το φάντασμα της μητέρας του. Εκεί, τουλάχιστον στα δικά μας μάτια, αποκαλύπτεται η κεντρική ιδέα του εγχειρήματος πίσω από τον σύνδεσμο ανάμεσα στις ιστορίες και πέρα από το πρώτο επίπεδο του χώρου δράσης και τις (εθνικές και πνευματικές) καταβολές της μυθοπλασίας.  

«Χάος» ***1/2 Facebook Twitter
Οι αδελφοί Ταβιάνι (κέντρο) με τους ηθοποιούς Franco Franchi και Ciccio Ingrassia στα γυρίσματα της ταινίας «Χάος» (Kaos), 1984.

Ο ρόλος του μεσάζοντα έχει δοθεί σε ένα κοράκι που πετάει από μέρος σε μέρος και από πάθημα σε καημό, παρατηρώντας τα ιλαροτραγικά έργα των ανθρώπων να ξεδιπλώνονται. Το κοράκι είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον θάνατο, ερχόμενο πότε ως αγγελιοφόρος, πότε ως άμεσος συνεργός και πότε ως «χειροκροτητής» του τελευταίου, ανάλογα με τους κατά τόπους μύθους. Ο θάνατος, λοιπόν, παρακολουθεί τις ζωές των ανθρώπων από ψηλά, μέχρι την ώρα που κατεβαίνει χαμηλά για να παρέμβει και να τις διακόψει. 

Στην τελευταία ιστορία ο Πιραντέλο συνομιλεί με το φάντασμα της μητέρας του και της ζητά να του αφηγηθεί ξανά μια ιστορία που έχει ξεχάσει .Μέσα από την αφήγηση της ιστορίας είναι σαν ξαναζωντανεύει η μητέρα του, όχι ημι-κυριολεκτικά, διά της φαντασματικής της παρουσίας, αλλά μέσα στο κεφάλι του κυριολεκτικά, καθώς με την αφήγηση αναζωογονούνται οι αναμνήσεις του. Γιατί οι ιστορίες είναι ο τρόπος που εφηύραμε για να νικήσουμε τον θάνατο, να τον κοροϊδέψουμε, να του κρεμάσουμε ένα κουδούνι στο πόδι. Το μυαλό μπόρεσε να νικήσει την ύλη και τη φθορά της. Αν το καλοσκεφτείς, ακόμα και το φάντασμα, το επόμενο στάδιο της ανθρώπινης ψυχής μετά τον θάνατο, είναι ουσιαστικά (αλλά και ετυμολογικά) ένα προϊόν της φαντασίας, ένα έργο του μυαλού. 

Το «Χάος» των αδελφών Ταβιάνι θέλει να γιορτάσει τον πρωτεργάτη αυτής της νίκης μας, τις ιστορίες. Και μαζί τους το σινεμά ως μέσο για να ξαναειπωθούν.  

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Χάος» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους στις 18 Ιουλίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ