Γιώργος Σιούγας

Γιώργος Σιούγας Facebook Twitter
0
Πριν επιχειρήσετε την κινηματογραφική μεταφορά του, το «Γάλα» είχε γίνει μεγάλη θεατρική επιτυχία. Είχατε, επομένως, περισσότερο άγχος απ’ ό,τι αν καταπιανόσασταν με κάτι εντελώς δικό σας;

Όχι. Το ίδιο αγχωμένος θα ήμουν, ακόμα και αν ήταν δικό μου το σενάριο! Η εισπρακτική επιτυχία αλλά και η καλλιτεχνική αναγνώριση είναι για μένα πολύ σημαντικά πράγματα, γιατί είναι ένας τρόπος επιβεβαίωσης ότι αυτό που έκανα κάπου «ακούμπησε». Φυσικά, ούτε το ένα ούτε το άλλο έχουν πάντα να κάνουν με την πραγματική αξία ενός φιλμ, ωστόσο βοηθούν πολύ την ψυχολογία του καλλιτέχνη! Η ανάγκη να πω αυτή την ιστορία ήταν τόσο δυνατή, που ξεπερνούσε κάθε πιθανό φόβο ή άγχος. Αυτή ήταν η κινητήρια δύναμή μου. Βέβαια, ήθελα πολύ το φιλμ να αρέσει στον Βασίλη (σ.σ. Κατσικονούρη) και αγωνιούσα πολύ γι’ αυτό. Ο Βασίλης με εμπιστεύτηκε πρώτος, δωρίζοντάς μου το «μωρό» του, οπότε θα στενοχωριόμουν, εάν το φιλμ δεν επικοινωνούσε μαζί του.  Όταν τελικά το είδε, βγήκε απ’ το σινεμά δακρυσμένος. Του είπα «Ρε Βασίλη, εσύ τό ‘γραψες και κλαις;» κι εκείνος με αγκάλιασε, λέγοντάς μου «φαίνεται πως δεν το έχω αποβάλει ακόμη...». Ήταν μια πολύ ωραία στιγμή.

Πρωτοείδατε, λέτε, το «Γάλα» στο Εθνικό, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη. Τι σας άγγιξε ή σας εντυπωσίασε τόσο ώστε να αποφασίσετε να ασχοληθείτε μαζί του;

Ο Λευτέρης. Ταυτίστηκα με αυτό το παιδί πολύ. Ξέρετε, μικρός είχα πολλά κοινά μ’ αυτό τον ήρωα, έτσι άγγιξε μια χορδή μέσα μου πολύ ευαίσθητη. Ήμουν κι εγώ «στην απέξω», δεν είχα πολλούς φίλους, υπήρχα πολύ μέσα στο κεφάλι μου, χανόμουνα μέσα στο μυαλό, στις σκέψεις, στα όνειρα, στους «κόσμους» που έπλαθα. Είχα πάντα μια τάση φυγής και μια συναισθηματική ανάγκη πολύ παρόμοια με αυτήν του Λευτέρη... Η ιστορία είναι του Αντώνη, αλλά η καρδιά της είναι ο Λευτέρης. Θέτει πολλά υπαρξιακά ερωτήματα το κείμενο του Βασίλη, τα οποία βεβαίως δεν απαντιούνται ποτέ. Αυτό ακριβώς είναι και το νόημα ενός καλού κειμένου. Το ενδιαφέρον είναι στην (καλή) ερώτηση, όχι στην απάντηση. Το ίδιο το κείμενο με τράβηξε να το μελετήσω και να το ερμηνεύσω με τον δικό μου τρόπο.

Είστε ευχαριστημένος από το τελικό αποτέλεσμα και την υποδοχή που γνώρισε η ταινία, που ήταν και η πρώτη σας;

Χαίρομαι που οι κριτικές ήταν πολύ καλές και που το φιλμ φάνηκε να έχει απήχηση σε όσους το είδαν. Κριτικοί και κοινό υπήρξαν πολύ γενναιόδωροι μαζί μου, κάτι που εκτιμώ πολύ. Απογοητεύτηκα, βέβαια, με το εισπρακτικό αποτέλεσμα. Πίστευα πραγματικά ότι θα πήγαινε πολύ καλύτερα. Αλλά μάλλον δεν πρέπει να είσαι σίγουρος για τίποτα.

Τι αποκομίσατε από τη γνωριμία σας με σημαντικούς σκηνοθέτες, όπως ο Μάρτιν Σκορτσέζε και ο Κώστας Γαβράς;

Ο μεν Γαβράς είναι απ’ τους σπουδαιότερος εν ζωή σκηνοθέτες στην Ευρώπη, ο δε Σκορτσέζε απ’ τους σπουδαιότερους αντίστοιχα στην Αμερική. Ο πρώτος έχει σκηνοθετήσει 20 ταινίες, μεταξύ των οποίων αριστουργήματα όπως ο Αγνοούμενος (η καλύτερη ερμηνεία του Τζακ Λέμον, κατά τη γνώμη μου), η Κατάσταση Πολιορκίας και το Ζ, ο δεύτερος επίσης 20, ανάμεσά τους ορόσημα όπως ο Ταξιτζής, το Ακρωτήριο του Φόβου, ο Τελευταίος Πειρασμός. Αμφότεροι έχουν κερδίσει Όσκαρ κι έχουν γράψει ιστορία στον σύγχρονο κινηματογράφο, οπότε αντιλαμβάνεστε το δέος μου όταν τους γνώρισα... Ο Γαβράς ήρθε, σφίξαμε τα χέρια, συστηθήκαμε και κάθισε μπροστά μου στην αίθουσα την ώρα της προβολής. Τα νεύρα μου, κουρέλι... Σκεφτόμουν «ok, ο Γαβράς είναι μπροστά μου και βλέπει το φιλμ μου... ok... είναι τόσο σουρεαλιστικό όλο αυτό...». Μετά, εμφανώς συγκινημένος, μου είπε «κ. Σιούγα, κάνατε ένα καταπληκτικό φιλμ!». Ουάου! Τι να πω; Δεν μου έχει γίνει ως τώρα μεγαλύτερο κομπλιμέντο. Ο Γαβράς είναι ένας πολύ γενναιόδωρος άνθρωπος. Έχουμε κρατήσει επαφή και μάλιστα τον συμβουλεύομαι και για το επόμενο πρότζεκτ μου για τον Μίκη Θεοδωράκη.

Τη γνωριμία με τον Σκορτσέζε, τώρα, τη χρωστάω στον Χρήστο Κωνσταντακόπουλο, τον παραγωγό μου, όπως επίσης και στον Γαβρά, που μίλησε στον Μάρτιν για μένα και τη δουλειά μου. Πήγα και τον είδα στα γυρίσματα της ταινίας Hugo κι έκατσα μια ολόκληρη μέρα μαζί του. Ένιωσα σαν να γνώρισα τον Πρόεδρο των ΗΠΑ! Αυτό κι αν ήταν σουρεαλιστικό... Ζήτησε να δει το Γάλα και αργότερα άκουσα ότι του άρεσε. Μοναδικές εμπειρίες - αισθάνομαι πολύ τυχερός!

Η κρίση πλήττει ιδιαίτερα την τέχνη και την ψυχαγωγία. Πόσο δύσκολο είναι να γίνουν καλές ταινίες μέσα σε τέτοιες συνθήκες;

Πολύ. Βέβαια, η χρηματοδότηση ποτέ δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Επιπλέον, η ιστορία μάς έχει αποδείξει ότι η τέχνη ανθίζει μέσα σε περιόδους κρίσης και πίεσης. Ο καλλιτέχνης πάντα θα βρει τον τρόπο να εκφραστεί. Κι όσο πιο ζόρικα είναι τα πράγματα γύρω μας, τόσο πιο δυνατή νιώθουμε την ανάγκη να πούμε αυτό που πρέπει και να υπερβούμε το «εγώ» μας. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ