«Γίναμε πολύ γρήγορα μεταμοντέρνοι»

«Γίναμε πολύ γρήγορα μεταμοντέρνοι» Facebook Twitter
MY VIEW ''Αναγκάζομαι από μια προνομιούχα θέση να επιβιώσω σε αυτή την πόλη, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι, που δεν είναι στην ίδια θέση με εμένα. Όλα μου φαίνονται ξενικά, αλλοπρόσαλλα, ανέραστα και καταραμένα''.
0

Τι χρυσό βρίσκουμε στο Ελντοράντο που σκηνοθετείτε για το θέατρο Χώρα;

Το Ελντοράντο είναι μια πόλη που φλέγεται εξαιτίας μιας επένδυσης που κάνει μια τεράστια κτηματομεσιτική εταιρεία που θέλει ν' αδειάσει ένα αστικό κέντρο. Το βομβαρδίζει ο στρατός και στη συνέχεια προσπαθούν να διώξουν τους κατοίκους, ώστε να κτίσουν μια πόλη των ονείρων. Π.χ. προάστια των Παρισίων, κέντρο της Αθήνας, Γκάζι και Μεταξουργείο. Είναι λοιπόν μια οικογένεια που επενδύει σε αυτό το όνειρο και βλέπουμε στο εσωτερικό της πώς επιδρά αυτός ο εμφύλιος πόλεμος. Πώς διαβρώνονται οι προσωπικές σχέσεις. Μιλάει για τη ματαιοδοξία της ανθρώπινης απληστίας και ελπίδας. Αν και πάρα πολύ βαρύ το θέμα, είναι ένα κωμικό έργο με αρκετό «μαύρο χιούμορ».

Θα ήθελες να κάνεις ένα παρόμοιο Ελντοράντο την Αθήνα;
Δεν νομίζω. Αυτό είναι θέμα ατομικής τρομοκρατίας, όπως τα παιδιά που έχουν πάρει τα όπλα και πυροβολούν. Δεν είναι δική τους δουλειά. Είναι του κόσμου δουλειά ν' αλλάξει τα πράγματα.

Το Δεκέμβριο δεν ήθελες να την κάψεις την πόλη;
Ναι, πάρα πολύ.

Γιατί;
Τη σιχαίνομαι. Είναι βάρβαρη πόλη. Οι συνθήκες διαβίωσης δεν είναι γι' ανθρώπους. Είναι για ζώα. Ειδικά στο κέντρο. Πετάνε σε ένα σημείο όποιον ξένο μετανάστη έρχεται και μετά λένε «βγάλτε τα πέρα μόνοι σας».

Πιστεύεις δηλαδή στο κλισέ ότι είναι «ένα καζάνι που βράζει»;
Το νιώθω εδώ και χρόνια αυτό. Απορούσα με αυτή την ελληνική ιδιαιτερότητα. Κάθε ανομία μπορεί να γίνεται χωρίς κανείς να πληρώσει ένα τίμημα. Πώς κρατήθηκε τόσο πολύ καιρό αυτή η ψευδαίσθηση; Η έννοια της κοινωνικής ατιμωρησίας. Η χώρα αυτή πορεύεται μέσα από ένα βίαιο διάλογο.

Βίαιος διάλογος;
Όταν τα ώτα κωφεύουν αυτός ο διάλογος γίνεται πάρα πολύ βίαιος.

Είχαμε εξέγερση;
Είναι μια υπερβολή να το λες εξέγερση. Η εξέγερση κρατάει πολύ περισσότερο. Σίγουρα υπήρχε ένας αυθόρμητος θυμός που εκφράστηκε και ξέσπασε. Πέρα από κομματικά πλαίσια. Πιστεύω πως ήταν μια πρώτη πράξη νεωτερισμού στην Ελλάδα. Είδαμε ένα κίνημα οργανωμένο, ακόμα και πέρα από το πλαίσιο των αναρχικών.

 

Σκέφτηκες πάντως να βγεις στο δρόμο;
Ναι. Μετά από πολλά χρόνια. Ξέρεις, ενώ γενικά παρακολουθείς όλες αυτές τις συγκεντρώσεις των ΚΚΚΚΚΚΚΜΛ που ζούνε σε κάτι φαντασιώσεις του ‘60 και του '70, ξαφνικά αυτό ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό. Δύσκολο βέβαια να κυκλοφορήσεις εκεί μέσα. Από τη μία νομίζουν ότι είσαι ρουφιάνος, όταν είσαι με την κάμερα, και από την άλλη έχεις τα δακρυγόνα. Αυτό που με ενδιαφέρει τώρα πια είναι αυτά τα παιδιά, μετά από δεκαπέντε χρόνια, τι τέχνη θα κάνουν;

Βλέπεις ότι υπάρχει μια μερίδα πληθυσμού που είναι υγιής;
Σίγουρα. Αυτοί ήταν μπροστάρηδες και στα Δεκεμβριανά. Άνθρωποι που έχουν ταξιδέψει και έχει ανοίξει το μάτι τους. Το θέμα είναι πώς τα κινηματικά κύματα θα γίνουν αλλεπάλληλα; Πώς να μην αφομοιωθούν στη συντηρητική μικροαστική πραγματικότητα. Αν αυτή η μάζα έρθει πραγματικά σε ρήξη με τη γενιά του '68, του '74 και του '81, τότε θα έχουμε αποτελέσματα. Μου άρεσε πάρα πολύ ένα σύνθημα που έλεγε: «Fuck 68. Fight Now».

Από ποια γενιά πήρε αφετηρία η δική σου τέχνη;
Εμείς το '80 και το '90 είχαμε αυτή την απόλυτη κατάρρευση κοινωνικών οραμάτων και συνάμα την κατάρρευση και της έννοιας του σώματος. Αντιμετωπίζαμε το θάνατο, τον αφύσικο και τον πρόωρο, ως μια επιβεβαίωση μιας γενικότερης αντεπανάστασης της συντηρητικοποίησης της κοινωνίας.

Τώρα είμαστε περισσότερο βίαιοι ή αγανακτισμένοι;
Και τα δύο νομίζω. Είναι μια βίαιη κοινωνία που δεν υπάρχει τιμωρία. Μπορεί κάποιος να σε σκοτώσει με το αυτοκίνητο και να μην πάει ποτέ δικαστήριο. Αυτό μαζί και με παραδείγματα συσσωρεύει ένα θυμό και κάποια στιγμή ξεσπάει. Είναι μια πάρα πολύ άδικη και ταξική κοινωνία, παρόλο που δεν το παραδεχόμαστε. Τώρα ανακαλύπτει την αναγκαιότητα της κοινωνίας των πολιτών έξω από το κράτος και τους θεσμούς, επειδή αντιλήφθηκε πως αυτοί οι θεσμοί οδηγούν σ' ένα αδιέξοδο. Βλέπεις τους πολιτικούς ηγέτες που σου λένε κατάμουτρα ότι σε κλέβουν και δεν υπάρχει καμία κύρωση. Είναι πρωτάκουστο. Επίσης έχουν αφαιρέσει την ταυτότητα από τη νέα γενιά. Μπορεί να έχουν τα υλικά αγαθά, αλλά η πίεση που υφίστανται είναι κάτι το δραματικό. Θα κάνεις την επανάσταση μέχρι τα είκοσι και μετά θα καταλήξεις να ζεις με τη μάνα σου μέχρι τα τριάντα πέντε. Κάποια στιγμή και ο μικρός ελέφαντας φεύγει από τη μάνα του. Έχουμε έναν απόλυτο ευνουχισμό. Δεν αποτελούν βία αυτά;

 

Παρόμοιοι μηχανισμοί εξουσίας που βασίζονται στην «κλοπή» υπάρχουν και στην τέχνη;
Αν μιλάς για τον κινηματογράφο, οι κομπίνες που γίνονται είναι αναγνωρισμένες απ' όλους. Είναι πάρα πολλοί παλιοί «σκηνοθέτες» που φουσκώνουν τους προϋπολογισμούς, παίρνουν τα λεφτά και τα μισά τα τσεπώνουνε. Έχω βαρεθεί να συζητάω γι' αυτά. Όλοι είναι στο κόλπο: από τα συνδικάτα μέχρι τους πολιτιστικούς γραφειοκράτες. Δεν υπάρχει τίποτα σε αυτήν τη χώρα που να μην είναι λούμπεν.

Αλλά μέσα στη σαπίλα έκανες και τρεις ταινίες;
Κυκλώματα υπάρχουν σε όλες τις χώρες και είναι καλό να υπάρχουν. Πώς θα κινητοποιήσεις κάτι αν δεν υπάρχει κύκλωμα; Είναι προς συμφέρον του κυκλώματος να μπορεί να παράγει και τα πιο υγιή στοιχεία. Τότε δικαιώνει και τη θέση του ως κύκλωματος. Αν δεν έχει τίποτα να δείξει, τότε είναι σαθρό και σταματάει. Ποτέ ένας καλός Έλληνας σκηνοθέτης δεν έχει μπλοκαριστεί. Ακόμα και ο Αλεξίου με την Ιστορία 52 που αποκλείστηκε με το γνωστό μαγείρεμα από τα βραβεία της Θεσσαλονίκης δεν νομίζω ότι θα μπλοκαριστεί ποτέ. Δεν είναι δυνατόν κάθε μαλάκας από την άλλη να ζητάει 100.000 ευρώ για να γυρίσει μια μικρού μήκους ταινία. Πάρε μια κάμερα μόνος σου και από κει δείξε ότι αξίζεις.

Για το «σκατά στους κουλτουριάρηδες» τι έχεις να πεις ;
Εγώ θα έλεγα σκατά σε πολλούς κουλτουριάρηδες. Το θέμα είναι όμως ότι αυτά τα παιδιά που το λένε πρέπει να πούνε και κάποια πάρα πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Όπως τα παιδιά που πήγαν στην τηλεόραση. Δεν κατάλαβα όμως, γιατί δεν πήγαν σε κάποιο από τα μεγάλα ιδιωτικά κανάλια που είναι πιο δηλητηριώδης και σάπιος ο λόγος τους. Δεν το βρίσκω καθόλου κακό να έρθουν και στο δικό μας θέατρο. Να πούνε και να ακούσουνε. Να γίνει διάλογος. Τα συνθήματα που είδαμε στους τοίχους της Αθήνας ήταν ένας ακόμα μονόλογος. Και αυτό είναι τρομακτικό, να βγούνε καινούργιοι δογματισμοί εξίσου περιορισμένοι με το κατεστημένο. Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ καλό τώρα να δημοσιευθούν τα Lettere Luterani του Παζολίνι. Πολλές φορές ο τόνος του είναι τελείως αντιφατικός για το χαρακτήρα του κομμουνιστή, ομοφυλόφιλου και κυνηγημένου. Είχε σοκάρει λέγοντας τότε πως και ο μπάτσος είναι προλετάριος.

Ποιοι είναι σήμερα αυτοί που ζούνε στην άκρη της πόλης;
Σίγουρα δεν είναι το Μενίδι. Πήγα μετά από τρία χρόνια και σοκαρίστηκα από τον τρόπο έχει «ανέβει» εκεί ο κοινωνικός περίγυρος. Τώρα είναι στο κέντρο, στα πέριξ της Μενάνδρου.

Είναι πιο άγρια εκεί τα πράγματα; Σε κάνουν να φοβάσαι ή να τρομάζεις;
Και τα δύο. Γυρνάω σπίτι το βράδυ και με το που βλέπω κάποιον άλλο στο δρόμο το πρώτο που σκέφτομαι είναι κίνδυνος. Με το που βλέπω το πρόσωπό του καταλαβαίνω πως κάτι ανάλογο σκέφτεται αυτός για μένα. Πάντοτε κοιτάω πίσω μου. Είναι απρόβλεπτη η βία.

Οι μετανάστες είναι το μεγάλο μας πρόβλημα σήμερα;
Δεν υπάρχει άλλο. Γιατί βασίζεται στην ανάπτυξη της ελληνικής κοινωνίας. Μια κοινωνία που βασίζεται σε δεσμούς αίματος και που δύσκολα δίνει την υπηκοότητα σε άλλους. Πώς θα αφομοιωθούν τα παιδιά των μεταναστών; Χρειάζεται μια τεράστια αλλαγή νοοτροπίας και ταυτότητας. Δηλαδή να ζητήσουμε μια άλλη σύγχρονη ελληνικότητα, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του τώρα. Αυτό μπορεί να πάρει και δεκαετίες. Τοποθετώ τις ελπίδες μου στην κοινωνία των πολιτών. Οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι.

Νιώθεις αποκλεισμένος από την ελληνική κοινωνία;
Δεν νιώθω τίποτα. Αναγκάζομαι από μια προνομιούχα θέση να επιβιώσω σε αυτή την πόλη, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι που δεν είναι στην ίδια θέση με εμένα. Όλα μου φαίνονται ξενικά, αλλοπρόσαλλα, ανέραστα και καταραμένα.

 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ