Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ

Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ Facebook Twitter
0

Από τον Αντώνη Μποσκοίτη

Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ Facebook Twitter

Για την Τσέχα σκηνοθέτιδα Vera Chytilova είχα γράψει αυτό πριν μερικούς μήνες με αφορμή το θάνατο της. Τότε δεν γνώριζα ότι στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου της Λευκωσίας θα εντασσόταν κι η ταινία της, Daisies, του 1966.

Μία λατρεμένη ταινία που το κυπριακό κοινό, φοιτητόκοσμος κυρίως, τίμησε δεόντως όχι στο Θέατρο Ένα τούτη τη φορά, αλλά στο Point Centre for Contemporary Art της πόλης.

Ταινία σαν το Daisies δεν έχει ξαναγίνει σχεδόν πενήντα χρόνια μετά τη δημιουργία της. Μία ανατρεπτική pop κωμωδία, στυλιζαρισμένη σαν ένας φόρος τιμής στο βωβό σινεμά, πνιγμένη στα χρώματα και απαλλαγμένη από κάθε είδους συμβατική ή συνηθισμένη κινηματογραφική αφήγηση.

Η Chytilova, απ' την άλλη, δεν έμεινε μόνο σ' αυτό που θα ορίζαμε αγγλιστί ως visual delight. Πρόθεση της ήταν να στηλιτεύσει το καθεστώς της πρώην Τσεχοσλοβακίας, γι' αυτό και στο τέλος έβαλε τις δύο νεαρές ηρωίδες της να κάνουν Ανάστα ο Κύριος ένα έτοιμο επίσημο δείπνο αξιωματούχων.

Ως τιμωρία, όμως, το καθεστώς και την ταινία της απαγόρευσε και η ίδια έκανε μία δεκαετία σχεδόν να ξαναπεί μοτέρ...

Και να που σήμερα η Vera Chytilova έχει εγκαταλείψει τα εγκόσμια, αλλά οι ταινίες της συνεχίζουν να παίζονται παγκοσμίως και να ανακαλύπτονται από τους νέους, δώρο, κληρονομιά και παρακαταθήκη μαζί!

Την προβολή του Daisies ακολούθησαν τα μικρού μήκους Φιλμικά Αρχιτεκτονήματα των Αμερικανών Charles και Ray Eames. Ένα από αυτά, το Powers of Ten, μας συγκλόνισε δεδομένης της χρονιάς που γυρίστηκε κιόλας (1968). Ευτυχώς υπάρχει στο youtube και το παραθέτω αυτούσιο:

Από τον Chris Zimmermann, επιμελητή του προγράμματος με τις πειραματικές μικρομηκάδικες ταινίες, μάθαμε αρκετά για το ζεύγος Eames: τον Charles και τη Ray που έζησαν για σαράντα χρόνια μαζί και έκαναν τομή πραγματική στη μοντέρνα αρχιτεκτονική, τη γραφιστική, τις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο. 

Σήμερα, τελευταία μέρα του φεστιβάλ, θα προβληθεί η 15λεπτη κυπριακή ταινία Greenhouse του Ιωακείμ Μυλωνά και η ουγγρική ασπρόμαυρη ελεγεία Werckmeister Harmonies (2000) του Bela Tarr.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυκλοφορεί επιτέλους η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που κανείς σχεδόν δεν έχει δει

Οθόνες / Κυκλοφορεί ξανά η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που σχεδόν κανείς δεν έχει δει

Μετά από τρεις δεκαετίες στη λήθη, η ταινία «The Linguini Incident» που βγήκε στα σινεμά το 1992 για να εξαφανιστεί αμέσως σχεδόν κάνει το ντεμπούτο της σε Blu-ray αυτές τις μέρες, πριν μεταφερθεί στις πλατφόρμες streaming.
THE LIFO TEAM
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
all about my mother

Οθόνες / Όλα για τη μητέρα μου: Η πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία του Αλμοδόβαρ

Το «Όλα για τη μητέρα μου» είναι η πιο ολοκληρωμένη και εντυπωσιακή ταινία του για την πρώτη, εικοσαετή φάση της καριέρας του, και μια εμπνευσμένη κατάθεση για τον αιώνα που ρίχνει αυλαία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024)

Απώλειες / Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Ξεκίνησε ως σταρ της δισκογραφημένης κωμωδίας, εδραιώθηκε στην καρδιά του αμερικανικού κοινού μέσα από τις τηλεοπτικές του σειρές στα '70s και τα '80s, και έφυγε από τη ζωή στα 94 χρόνια του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Anthea Sylbert

Pulp Fiction / Anthea Sylbert (1937-2024): Η πολιτογραφημένη Σκιαθίτισσα ενδυματολόγος του Χόλιγουντ

Η σημαντικότατη Αμερικανίδα ενδυματολόγος του Πολάνσκι και κορυφαίων σκηνοθετών του κινηματογράφου απογοητεύθηκε νωρίς και βρήκε τις ρίζες της μακριά από τη βολή του Χόλιγουντ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Απώλειες / Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Μούσα του Άλτμαν και Όλιβ του Ποπάι, πιο γνωστή ως η γυναίκα που απέφυγε ασθμαίνοντας το τσεκούρι του Νίκολσον στη «Λάμψη» του Κιούμπρικ, η Σέλεϊ Ντιβάλ έγραψε αθόρυβα ιστορία με τα παιδικά προγράμματα που επιμελήθηκε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ