Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ

Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ Facebook Twitter
0

Από τον Αντώνη Μποσκοίτη

Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ Facebook Twitter

Για την Τσέχα σκηνοθέτιδα Vera Chytilova είχα γράψει αυτό πριν μερικούς μήνες με αφορμή το θάνατο της. Τότε δεν γνώριζα ότι στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου της Λευκωσίας θα εντασσόταν κι η ταινία της, Daisies, του 1966.

Μία λατρεμένη ταινία που το κυπριακό κοινό, φοιτητόκοσμος κυρίως, τίμησε δεόντως όχι στο Θέατρο Ένα τούτη τη φορά, αλλά στο Point Centre for Contemporary Art της πόλης.

Ταινία σαν το Daisies δεν έχει ξαναγίνει σχεδόν πενήντα χρόνια μετά τη δημιουργία της. Μία ανατρεπτική pop κωμωδία, στυλιζαρισμένη σαν ένας φόρος τιμής στο βωβό σινεμά, πνιγμένη στα χρώματα και απαλλαγμένη από κάθε είδους συμβατική ή συνηθισμένη κινηματογραφική αφήγηση.

Η Chytilova, απ' την άλλη, δεν έμεινε μόνο σ' αυτό που θα ορίζαμε αγγλιστί ως visual delight. Πρόθεση της ήταν να στηλιτεύσει το καθεστώς της πρώην Τσεχοσλοβακίας, γι' αυτό και στο τέλος έβαλε τις δύο νεαρές ηρωίδες της να κάνουν Ανάστα ο Κύριος ένα έτοιμο επίσημο δείπνο αξιωματούχων.

Ως τιμωρία, όμως, το καθεστώς και την ταινία της απαγόρευσε και η ίδια έκανε μία δεκαετία σχεδόν να ξαναπεί μοτέρ...

Και να που σήμερα η Vera Chytilova έχει εγκαταλείψει τα εγκόσμια, αλλά οι ταινίες της συνεχίζουν να παίζονται παγκοσμίως και να ανακαλύπτονται από τους νέους, δώρο, κληρονομιά και παρακαταθήκη μαζί!

Την προβολή του Daisies ακολούθησαν τα μικρού μήκους Φιλμικά Αρχιτεκτονήματα των Αμερικανών Charles και Ray Eames. Ένα από αυτά, το Powers of Ten, μας συγκλόνισε δεδομένης της χρονιάς που γυρίστηκε κιόλας (1968). Ευτυχώς υπάρχει στο youtube και το παραθέτω αυτούσιο:

Από τον Chris Zimmermann, επιμελητή του προγράμματος με τις πειραματικές μικρομηκάδικες ταινίες, μάθαμε αρκετά για το ζεύγος Eames: τον Charles και τη Ray που έζησαν για σαράντα χρόνια μαζί και έκαναν τομή πραγματική στη μοντέρνα αρχιτεκτονική, τη γραφιστική, τις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο. 

Σήμερα, τελευταία μέρα του φεστιβάλ, θα προβληθεί η 15λεπτη κυπριακή ταινία Greenhouse του Ιωακείμ Μυλωνά και η ουγγρική ασπρόμαυρη ελεγεία Werckmeister Harmonies (2000) του Bela Tarr.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ