Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ

Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ Facebook Twitter
0

Από τον Αντώνη Μποσκοίτη

Για το ''Daisies'' της Vera Chytilova που μάγεψε τους Κύπριους σινεφίλ Facebook Twitter

Για την Τσέχα σκηνοθέτιδα Vera Chytilova είχα γράψει αυτό πριν μερικούς μήνες με αφορμή το θάνατο της. Τότε δεν γνώριζα ότι στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου της Λευκωσίας θα εντασσόταν κι η ταινία της, Daisies, του 1966.

Μία λατρεμένη ταινία που το κυπριακό κοινό, φοιτητόκοσμος κυρίως, τίμησε δεόντως όχι στο Θέατρο Ένα τούτη τη φορά, αλλά στο Point Centre for Contemporary Art της πόλης.

Ταινία σαν το Daisies δεν έχει ξαναγίνει σχεδόν πενήντα χρόνια μετά τη δημιουργία της. Μία ανατρεπτική pop κωμωδία, στυλιζαρισμένη σαν ένας φόρος τιμής στο βωβό σινεμά, πνιγμένη στα χρώματα και απαλλαγμένη από κάθε είδους συμβατική ή συνηθισμένη κινηματογραφική αφήγηση.

Η Chytilova, απ' την άλλη, δεν έμεινε μόνο σ' αυτό που θα ορίζαμε αγγλιστί ως visual delight. Πρόθεση της ήταν να στηλιτεύσει το καθεστώς της πρώην Τσεχοσλοβακίας, γι' αυτό και στο τέλος έβαλε τις δύο νεαρές ηρωίδες της να κάνουν Ανάστα ο Κύριος ένα έτοιμο επίσημο δείπνο αξιωματούχων.

Ως τιμωρία, όμως, το καθεστώς και την ταινία της απαγόρευσε και η ίδια έκανε μία δεκαετία σχεδόν να ξαναπεί μοτέρ...

Και να που σήμερα η Vera Chytilova έχει εγκαταλείψει τα εγκόσμια, αλλά οι ταινίες της συνεχίζουν να παίζονται παγκοσμίως και να ανακαλύπτονται από τους νέους, δώρο, κληρονομιά και παρακαταθήκη μαζί!

Την προβολή του Daisies ακολούθησαν τα μικρού μήκους Φιλμικά Αρχιτεκτονήματα των Αμερικανών Charles και Ray Eames. Ένα από αυτά, το Powers of Ten, μας συγκλόνισε δεδομένης της χρονιάς που γυρίστηκε κιόλας (1968). Ευτυχώς υπάρχει στο youtube και το παραθέτω αυτούσιο:

Από τον Chris Zimmermann, επιμελητή του προγράμματος με τις πειραματικές μικρομηκάδικες ταινίες, μάθαμε αρκετά για το ζεύγος Eames: τον Charles και τη Ray που έζησαν για σαράντα χρόνια μαζί και έκαναν τομή πραγματική στη μοντέρνα αρχιτεκτονική, τη γραφιστική, τις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο. 

Σήμερα, τελευταία μέρα του φεστιβάλ, θα προβληθεί η 15λεπτη κυπριακή ταινία Greenhouse του Ιωακείμ Μυλωνά και η ουγγρική ασπρόμαυρη ελεγεία Werckmeister Harmonies (2000) του Bela Tarr.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιος ήταν ο Λάγκερφελντ πριν γίνει διάσημος;

Οθόνες / Ποιος ήταν ο Λάγκερφελντ πριν γίνει διάσημος;

Μέσα από ένα μοιραίο ερωτικό τρίγωνο στο Παρίσι των ‘70s, η σειρά «Becoming Karl Lagerfeld» μας κάνει, αν όχι να συμπαθήσουμε, να κατανοήσουμε τον Καρλ Λάγκερφελντ, παρακολουθώντας τον στα άσημα χρόνια του στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ανούκ Εμέ (1932-2024): Η βασίλισσα του ματαιωμένου έρωτα

Απώλειες / Ανούκ Εμέ (1932-2024): Η βασίλισσα του ματαιωμένου έρωτα

Έχοντας ως διαβατήριο την απίστευτη ομορφιά και την αθόρυβη μελαγχολία της, η απέριττη και αισθαντική ηθοποιός που πέθανε σήμερα στα 92 της, δεν διεκδίκησε ποτέ τον θρόνο της στο γαλλικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα μυαλά που κουβαλάς

Οθόνες / Inside Out 2: Η Pixar δεν έχει πει ακόμη την τελευταία της λέξη

Τα συναισθήματα, που αποτελούν τον βασικό άξονα αυτής της ριζοσπαστικής δραματικής κομεντί, αποτυπώνονται τόσο καθαρά και δημιουργικά, που συχνά ξεχνάς πως παρακολουθείς μια περιπέτεια στο κέντρο του εγκεφάλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Οθόνες / «Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Η Χιάμ Αμπάς, γνωστή εσχάτως και από τον ρόλο της στο «Succession», μιλάει για την παλαιστινιακή εμπειρία και το ντοκιμαντέρ «Bye Bye Tiberias» που σκηνοθέτησε η κόρη της και ακολουθεί την πορεία της οικογένειάς της στην εξορία από τη Νάκμπα του 1948 μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Οθόνες / Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Μετρώντας πάνω από έναν αιώνα ζωής, το σινεμά του κέντρου με την προνομιακή τοποθεσία μάς περιμένει ξανά για προβολές σε ένα καταπράσινο σκηνικό, με εντυπωσιακό ήχο, φαγητό και ποτό που ονειρευόμασταν να βρούμε σε ένα κυλικείο.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
«Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι μόλις προστέθηκε στο Netflix

Οθόνες / «Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι προσγειώθηκε στο Netflix

Φτιαγμένο για να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη, από την οποία δυστυχώς έκανε μόνο ένα ολιγοήμερο πέρασμα, το «Godzilla Minus One» είναι ένα από τα καλύτερα monster movies που γυρίστηκαν ποτέ και, ταυτόχρονα, μια γνήσια αντιπολεμική ταινία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Συνέντευξη / Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Ο συν-σεναριογράφος του «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου φέρνει τον καταδικό του κόσμο στο Φεστιβάλ Αθηνών, σε μια παράσταση που βασίζεται στις επινοημένες λέξεις.
M. HULOT