Ένας Αλγερινός στη Θεσσαλονίκη

Ένας Αλγερινός στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Η μυθοπλασία είναι ένας τρόπος να σκάψεις στην πραγματικότητα, να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο. Μας προσφέρει τα μέσα να αντιληφθούμε την πραγματικότητα.
0

Με τη συμμετοχή του Σπύρου Γιανναρά

Φωτογράφος, video artist και πρωτοπόρος σκηνοθέτης, ο Αλγερινός γαλλόφωνος Ταρίκ Τεγκιά, αφού έκανε το 2006 πρεμιέρα με την ταινία του «Προτιμώ τη Ρώμη από εσένα» στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, επέλεξε την πόλη ως βάση και σταθερή κατοικία του. Στις ταινίες του, οι οποίες ισορροπούν μεταξύ μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, η κάμερα καταγράφει με αδιάσειστο και ωμό τρόπο τη σύγχρονη σκληρή πραγματικότητα της πατρίδας του. Μετά το αφιέρωμα με το οποίο τον τίμησε το Centre Pompidou στο Παρίσι τον Μάρτιο του 2015, η Ταινιοθήκη της Ελλάδoς παρουσιάζει, στo πλαίσιo του προγράμματος «Εικόνες της κρίσης», τις ταινίες του «Τα Τείχη», «Προτιμώ τη Ρώμη από εσένα» και το «Επανάσταση Ζεντζ» που μέρος της έχει γυριστεί, εκτός από διάφορες αραβικές χώρες, και στην Ελλάδα.

Γιατί επέλεξες ως βάση σου τη Θεσσαλονίκη; Θυμίζει την Αλγερία; Συναισθηματικά ταυτίζεις την πόλη με την πατρίδα σου;

Καταρχάς, ως γαλλόφωνος Αλγερινός σκηνοθέτης ήθελα να ξεφύγω από το δίλημμα Γαλλία-Αλγερία. Οπότε, έχει πολιτική σημασία η επιλογή μου. Το Αλγέρι βρέχεται από τη Μεσόγειο, όπως και η Θεσσαλονίκη, κι αυτό κάτι σημαίνει για μένα. Ένας άλλος λόγος είναι ότι ο Κώστας Γαβράς γύρισε το «Ζ» στην Αλγερία αντί στη Θεσσαλονίκη, όπου έγιναν τα πραγματικά γεγονότα. Θέλησα να του ανταποδώσω αυτή την ευγενική χειρονομία με τον δικό μου τρόπο, γυρίζοντας μια ταινία στη Θεσσαλονίκη. Την πρώτη φορά που ήρθα εδώ ήταν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου το 2006, όπου και συνάντησα πολλούς φοιτητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Μου έκανε εντύπωση πόσο πολιτικοποιημένοι ήταν, κάτι που δεν ισχύει πια καθόλου για τους φοιτητές στο Παρίσι. Οι Έλληνες φοιτητές ενδιαφέρονται να μάθουν για την κατάστασή τους. Και μπορεί αυτό να το δημιουργούν οι συνθήκες, αλλά είναι πολύ σημαντικό για μένα. Γι' αυτό αποφάσισα να τους συμπεριλάβω στην τελευταία μου ταινία που γύρισα εν μέρει στην Ελλάδα.

Αν υπάρχουν κάποιες χώρες που πλησιάζουν τον αραβικό κόσμο, αυτές είναι του ευρωπαϊκού Νότου, που είναι συγχρόνως χώρες της Μεσογείου. Ό,τι συμβαίνει αυτήν τη στιγμή στον αραβικό κόσμο, το βλέπουμε ως αντανάκλαση στην Ελλάδα.


Η Αλγερία, όπως παρουσιάζεται στα φιλμ σου, θυμίζει έντονα την Ελλάδα της δεκαετίας του '70: φτώχεια, ανεργία, κακότεχνες πολυκατοικίες. Τι κρύβεται πίσω από αυτά; Η διαφθορά, η ανέχεια, η καταπίεση, οι θρησκευτικές προκαταλήψεις;

Με ενδιαφέρει πολύ αυτό που λέτε, ότι η Αλγερία θυμίζει την Ελλάδα του '70, και μάλιστα σε ό,τι έχει να κάνει με την αρχιτεκτονική. Χωρίς να βρίσκω ιδιαίτερα μεγάλες συγγένειες μεταξύ των δύο λαών, όσο και να θέλουν να συνδέουν τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα με το Όσλο, αυτές βρίσκονται πιο κοντά στη Βηρυτό. Τα αίτια της κατάστασης είναι ένας συνδυασμός όλων όσα αναφέρετε, που είναι και τα προβλήματα μιας αναπτυσσόμενης χώρας. Φυσικά είναι η διαφθορά, αλλά πάνω απ' όλα είναι το ζήτημα της δημοκρατίας. Η Αλγερία παραμένει ένα αστυνομοκρατούμενο κράτος, του οποίου οι πολίτες δεν είναι ελεύθεροι.


Θεωρείς τις ταινίες σου μυθοπλασία ή ντοκιμαντέρ;

Γυρίστηκαν ως μυθοπλασία, αλλά αυτό για μένα δεν σημαίνει ότι είναι το αντίθετο της πραγματικότητας. Η μυθοπλασία είναι ένας τρόπος να σκάψεις στην πραγματικότητα, να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο. Μας προσφέρει τα μέσα να αντιληφθούμε την πραγματικότητα.

Ένας Αλγερινός στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Η ταινία «Επανάσταση Ζεντζ» γυρίστηκε και στην Ελλάδα.


Τα «Τείχη» είναι όμως ντοκιμαντέρ.

Όχι εντελώς, αφού αυτά που λένε οι χαρακτήρες είναι γραμμένο σενάριο. Χρειάστηκε να κάνουμε πολλές λήψεις, ακριβώς όπως γυρίζεται μια ταινία μυθοπλασίας. Ξανά και ξανά, μέχρι να αποσπάσω ένα ρεαλιστικό παίξιμο. Είναι κατασκευή. Ιδίως τα «Τείχη» έχουν σημεία που είναι ντοκιμαντέρ και συνδυάζουν αυτοσχεδιασμό με σενάριο. Το «Προτιμώ τη Ρώμη από εσένα» είναι ολόκληρο μυθοπλασία.


Να όμως που έχει όλα τα χαρακτηριστικά του ντοκιμαντέρ, όπως ο πραγματικός χρόνος.

Αυτό που προσπαθούσα να κάνω με τον πραγματικό χρόνο ήταν να βρω έναν τρόπο να δώσω την αίσθηση των πραγμάτων, της έλλειψης, του χαμού, της πλήξης. Έτσι βλέπουμε τι υφίσταται μια ολόκληρη γενιά νέων που ζει στην αναμονή.


Αναμονή για την απόδραση από το τέλμα ή από τη χώρα;

Προφανώς από τη χώρα. Παρακολουθούμε δύο νέους να διασχίζουν μια εμπόλεμη ζώνη. Όντως η επιθυμία απόδρασης είναι έντονη στις δυο ταινίες, αλλά σε μια άλλη, το «Inland», έχω αντιστρέψει τον χάρτη και η απόδραση συντελείται όχι προς τη Δύση αλλά προς την Αφρική.


Χαρακτηρίζεις την περιοχή της ταινίας «εμπόλεμη ζώνη». Εξακολουθεί ο εμφύλιος;

Δεν θα έλεγα ότι έχει λήξει. Δέκα-δεκαπέντε χρόνια επικρατούσε μια κατάσταση εκρηκτικής βίας μεταξύ της κοινωνίας και των ισλαμιστών, ήταν αδύνατο να ζήσεις στην Αλγερία. Πέθαναν περισσότεροι από 150.000 άνθρωποι.

Παρατήρησα ότι ανάμεσα στους χαρακτήρες σου κυριαρχεί η καχυποψία. Θα περίμενα πιο στενούς δεσμούς φιλίας ανάμεσα στους άντρες.

Δεν θα επαναλάβω όσα λένε οι οριενταλιστές για τον αραβικό κόσμο. Φυσικά και η φιλία και η συντροφικότητα είναι αξίες που υπάρχουν στον αραβικό κόσμο. Η καχυποψία σε μια χώρα στην οποία υπάρχει εμφύλιος πόλεμος, όμως, είναι κάτι που δεν μπορείς να αποφύγεις. Στην Αμερική, η επίθεση στους Δίδυμους Πύργους κόστισε τη ζωή 3.000 ανθρώπων, ενώ ο εμφύλιος στην Αλγερία 150.000. Οι ΗΠΑ, η μεγαλύτερη ίσως δημοκρατία του κόσμου, εφεύρε το Patriot Act, στο οποίο βλέπουμε την καχυποψία να γίνεται νόμος.


Η νεαρή γυναίκα στο «Προτιμώ τη Ρώμη από εσένα» έχει μια αυτάρκεια ασυνήθιστη για εκπρόσωπο του φύλου της στην αραβική κοινωνία.

Είναι ο πιο δυνατός χαρακτήρας της ταινίας. Καταρχάς, δεν είναι αυτή που θέλει να φύγει αλλά ο φίλος της. Εκείνη απλώς τον συνοδεύει. Σε όλες μου τις ταινίες οι πιο δυναμικοί χαρακτήρες είναι γυναίκες. Υπάρχουν αυτές οι γυναίκες και στην Αλγερία. Εξάλλου, η γυναίκα της ταινίας δεν είναι ηθοποιός, εργάζεται στην Ταινιοθήκη της Αλγερίας. Έχει βάλει πολλά στοιχεία από τη ζωή της. Υπό αυτή την έννοια οι ταινίες μου είναι ντοκιμαντέρ, αφού δεν πρόκειται για γυναίκες που επινόησα αλλά που υπάρχουν στη ζωή.

Ένας Αλγερινός στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Η Γαλλία δεν μας έδωσε τίποτε απολύτως. Ό,τι πήραμε το «κλέψαμε» από μόνοι μας. Ό,τι κέρδισαν οι Αλγερινοί το κέρδισαν από την ήττα του αποικιοκρατισμού. Προσωπικά, κάνω τον διαχωρισμό μεταξύ Γάλλων και αποικιοκρατών, γιατί υπήρξαν πολλοί Γάλλοι που αντέδρασαν σε αυτή την πολιτική: οι κομμουνιστές, οι ουμανιστές, ακόμα και οι προοδευτικοί καθολικοί...


Θα έλεγα ότι οι ταινίες σας αρχειοθετούν τη σύγχρονη Αλγερία: ανέχεια, σκουπιδότοποι, εγκαταλειμμένα κτίρια, κενοί χώροι...

Ακριβώς. Είναι εκεί όπου ζούμε. Πιστεύω έτσι θα ήταν η Ελλάδα 40 χρόνια πριν. Υπάρχουν άλλοι σκηνοθέτες που κινηματογραφούν τη «λευκή» Αλγερία, με τον γαλάζιο ουρανό. Εγώ ήθελα να κινηματογραφήσω την «γκρίζα» Αλγερία, την πλάτη της πόλης. Η τάση είναι να κινηματογραφούν τον ουρανό και την προκυμαία, όπως σε μια αποικιοκρατική, ιδιαίτερα δημοφιλή ταινία με τον Ζαν Γκαμπέν, το «Pépé le Moko». Το «Προτιμώ τη Ρώμη από εσένα» αποδομεί αυτές ακριβώς τις ταινίες που προωθούν τη συγκεκριμένη εικόνα της Αλγερίας.


Δείχνεις μεγάλη ευαισθησία στον χώρο και την αρχιτεκτονική.

Ίσως αυτό να προέρχεται από τη δυνατή σχέση μου με τη φωτογραφία και συγκεκριμένα από την αμερικανική φωτογραφία, τον Ρόμπερτ Φρανκ και τον Λιούις Μπαλτζ. Πήρα και από τους δύο στοιχεία, που όμως δεν ήθελα να εκμεταλλευτώ, φωτογραφίζοντας την αλγερινή πραγματικότητα. Ήθελα να δω και να καταλάβω μέσα από αυτό τη σύγχρονη Αλγερία. Ας πούμε, με ενδιαφέρει να δω πώς διασχίζουν τα σώματα των ανθρώπων την πόλη. Πώς επηρεάζεται σωματικά η Ζίνα, καθώς διασχίζει την πόλη. Γι' αυτό είναι πολύ σημαντικός ο χώρος για μένα, γιατί είναι το πλαίσιο στο οποίο εξελίσσεται η ιστορία.

Η Αλγερία είναι μια πλούσια χώρα, πολύ πλουσιότερη από την Ελλάδα. Τα αποθέματα φυσικού αερίου είναι τεράστια, κάτι που αποτιμάται σε εκατομμύρια δολάρια. Αυτά τα χρήματα, όμως, δεν χρησιμοποιούνται προς όφελος του λαού.


Σε σχέση με την οικονομική κρίση, η Δύση βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ στον αραβικό κόσμο;

Οπωσδήποτε. Αυτό ακριβώς το θέμα θέτω στο «Επανάσταση Ζεντζ». Δεν θα έλεγα όμως ότι αφορά ολόκληρη τη Δύση. Αν υπάρχουν κάποιες χώρες που πλησιάζουν τον αραβικό κόσμο, αυτές είναι του ευρωπαϊκού Νότου, που είναι συγχρόνως χώρες της Μεσογείου. Ό,τι συμβαίνει αυτήν τη στιγμή στον αραβικό κόσμο, το βλέπουμε ως αντανάκλαση στην Ελλάδα. Αυτό ήταν κάτι που ήθελα να δείξω στην «Επανάσταση Ζεντζ». Κινηματογράφησα πολλές διαδηλώσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, τον μόνο τρόπο αντίδρασης του κόσμου στην πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης. Απ' όσο ξέρω, οι Έλληνες δεν συνήθιζαν να κλείνουν πλατείες διαμαρτυρόμενοι. Το 2011 οι Αθηναίοι έκλεισαν το Σύνταγμα. Αυτό συνέβη εξ αντανακλάσεως, λόγω όσων έγιναν στην πλατεία Ταχρίρ στο Κάιρο και στις άλλες αραβικές χώρες. Όπως και στη Μαδρίτη, στην Πιάτσα ντελ Σολ. Υπάρχει ένας σύνδεσμος μεταξύ του Νότου και του αραβικού κόσμου.


Εξακολουθεί να έχει αντίκτυπο στις νεότερες γενιές το γαλλικό τραύμα της αποικιοκρατίας;

Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις έναν απολογισμό, αλλά όλες οι κυβερνήσεις από την Ανεξαρτησία μέχρι σήμερα πατάνε επάνω σε αυτό. Συνεχώς αναφέρονται σε αυτό, αλλά δεν ξέρω αν έχει σημασία για τις σημερινές γενιές. Την ίδια ώρα όμως το πατριωτικό συναίσθημα της Αλγερίας είναι πάρα πολύ δυνατό, όπως και το αντιιμπεριαλιστικό κίνημα. Οι Αλγερινοί εθνικιστές δεν έχουν αρνητικά αισθήματα έναντι της Γαλλίας. Έχουν μια ρητορική αντιαποικιοκρατική αλλά όχι αντιγαλλική.


Δεν είναι αντιφατικό αυτό;

Όχι απαραίτητα, δεν είναι όλοι οι Γάλλοι αποικιοκράτες. Όπως δεν ήταν όλοι οι Γερμανοί ναζί.

Ένας Αλγερινός στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Προτιμώ τη Ρώμη από εσένα, 2006


Ακούγεται ως μια καλή δικαιολογία για όσα κέρδισε, ενδεχομένως, η Αλγερία από τον γαλλικό πολιτισμό...

Η Γαλλία δεν μας έδωσε τίποτε απολύτως. Ό,τι πήραμε το «κλέψαμε» από μόνοι μας. Ό,τι κέρδισαν οι Αλγερινοί το κέρδισαν από την ήττα του αποικιοκρατισμού. Προσωπικά, κάνω τον διαχωρισμό μεταξύ Γάλλων και αποικιοκρατών, γιατί υπήρξαν πολλοί Γάλλοι που αντέδρασαν σε αυτή την πολιτική: οι κομμουνιστές, οι ουμανιστές, ακόμα και οι προοδευτικοί καθολικοί. Οι Αλγερινοί πολέμησαν τους αποικιοκράτες με κόστος ένα εκατομμύριο νεκρούς, αλλά αυτός ο πόλεμος ήταν αναγκαίος.


Μοιάζει να άφησε ανεξίτηλη την επιρροή της η γαλλικής κουλτούρα στους Αλγερινούς.

Να μην ξεχνάμε ότι η γαλλική αποικιοκρατία στην Αλγερία ήταν διαφορετική απ' ό,τι στην Τυνησία ή στο Μαρόκο. Στην Αλγερία έγινε εποικισμός ενός εκατομμυρίου Γάλλων πολιτών. Και ενώ στις άλλες χώρες διατηρήθηκε η δομή τους, την Αλγερία τη διέλυσαν τελείως. Ανάμεσα στα εννέα εκατομμύρια Αλγερινών υπήρχε μόλις ένας αρχιτέκτονας και δέκα γιατροί. Αυτό ήταν το δώρο της αποικιοκρατικής Γαλλίας στην Αλγερία.


Εκατοντάδες Αλγερινοί πνίγονται στα νερά της Μεσογείου τα τελευταία χρόνια. Γιατί εξακολουθούν να εγκαταλείπουν τη χώρα τους οι Αλγερινοί;

Η Αλγερία είναι μια πλούσια χώρα, πολύ πλουσιότερη από την Ελλάδα. Τα αποθέματα φυσικού αερίου είναι τεράστια, κάτι που αποτιμάται σε εκατομμύρια δολάρια. Αυτά τα χρήματα, όμως, δεν χρησιμοποιούνται προς όφελος του λαού. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ανεργίας και εύρεσης κατοικίας. Τα σπίτια κοστίζουν πάρα πολύ για ένα νέο ζευγάρι που θέλει να κάνει οικογένεια. Παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχουν χτιστεί περί το ένα εκατομμύριο κατοικίες, δεν αρκούν. Έχουμε το υψηλότερο ποσοστό γεννήσεων στον κόσμο. Οι ηλικίες κάτω των 30 χρόνων αποτελούν το 75% του πληθυσμού. Η Αλγερία ακολουθεί παρεμφερή ανάπτυξη με τις υπόλοιπες αραβικές χώρες. Παράλληλα, παρατηρείται μια πρόοδος του μορφωτικού επιπέδου και μάλιστα των γυναικών, που είναι έτοιμες να βγουν στην αγορά εργασίας. Συμβαίνει, δηλαδή, ό,τι και στην Ευρώπη παλιότερα. Επίσης, όπως δεν έχει γίνει διαχωρισμός κράτους-Εκκλησίας στην Ελλάδα, έτσι και στην Αλγερία δεν έχει διαχωριστεί το κράτος από τη θρησκεία.


Ως κινηματογραφιστής ανήκεις σε ένα νέο κύμα αλγερινού σινεμά;

Δουλεύω ανεξάρτητος, με φίλους και συγγενείς. Υπάρχει πράγματι μια νέα γενιά κινηματογραφιστών, αλλά είναι νωρίς να μιλήσουμε για «Νέο Κύμα».

Info:

Aφιέρωμα Τερίκ Τεγκιά

Ταινιοθήκη της Ελλάδος

«Επανάσταση Ζεντζ», Τρίτη 19 Μαΐου, 7 μ.μ.

«Προτιμώ τη Ρώμη από εσένα», Τετάρτη 20 Μαΐου, 7:30 μ.μ.

«Τα τείχη», Πέμπτη 21 Μαΐου, 8:30 μ.μ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ