Das Licht: Η χειρότερη ταινία του Τομ Τίκβερ ανοίγει το 75ο Φεστιβάλ Βερολίνου

Η χειρότερη ταινία του Τομ Τίκβερ ανοίγει το 75ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Facebook Twitter
Ο ξυπόλυτος και μονίμως μουσκεμένος Τιμ (Λαρς Άιντιγκερ) πουλάει ιδέες για μια διαφημιστική και συμπεριφέρεται σαν παλιός σοσιαλιστής. Φωτ.: © Frederic Batier / X-Filme AG
0


ΤΟ «LICHT» ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΑ,
 χαοτικά και απελπισμένα να συνοδεύσει το «Τρέξε Λόλα Τρέξε» στη βερολινέζικη συμφωνία της μετάβασης. Όταν ο Τίκβερ γύρισε το αριστούργημά του, δεν είχε κλείσει δεκαετία που το Τείχος είχε πέσει και η ανάγκη του να μιλήσει για τη σφύζουσα επιθυμία, τη συνείδηση της ελευθερίας αλλά και μια κρυφή, πνευματική διαδρομή ανάμεσα στο βαρύ παρελθόν κι ένα ανάλαφρο μέλλον που ευχόταν να έχει η αγαπημένη του πόλη απογειώθηκε από το συμβολικό σπριντ της Φράνκα Ποτέντε προκειμένου να βρει τα λεφτά και να σώσει τον γκόμενό της. Μια σπουδαία ιδέα, τρομερά εκτελεσμένη με μεγάλη επιτυχία σε μία από τις ελάχιστες ταινίες, μαζί με την «Πτώση» και το «Αντίο, Λένιν», που σηματοδότησαν την απαρχή του νέου-νέου γερμανικού σινεμά στα μάτια του πλανήτη.

Κι αν νομίζαμε πως χάσαμε τον Τίκβερ, αυτό συνέβη γιατί απλώς η φιλμογραφία του δεν στάθηκε στο ύψος του breakthrough του, άντε και του «Heaven» από το 2002. Και αν σε κάποιες φάσεις του «Licht» σαστίζουμε με την εκτεταμένη χρήση του μεταφυσικού στοιχείου, προφανώς ξεχνάμε πως ο Γερμανός, που βασικά εξαφανίστηκε για κάποια χρόνια από τη μεγάλη οθόνη γιατί τα έδωσε όλα στις πέντε σεζόν του τηλεοπτικού έπους της δημοκρατίας της Βαϊμάρης, «Babylon Berlin», είχε συν-σκηνοθετήσει το αβυσσαλέο «Cloud Atlas» (εξού και η γνωριμία με τον Τομ Χανκς, που μετά έκαναν μαζί το «Ολόγραμμα του βασιλιά») και γύρισε κάποια επεισόδια της σειράς «Sense8». Η new age επιστημονική φαντασία κατά τις Γουατσόφσκι καθορίζει μια ιστορία που στην ουσία της αφηγείται τη χρεοκοπία του ψευτοϊδεαλισμού, σαν να λέμε πως η αντίστοιχη δική μας γενιά του Πολυτεχνείου αναλογίζεται τι δεν υπολόγισε και πήγαν όλα λάθος.

Έχει μουσική, τραγούδια, ιπτάμενα χορευτικά, έναν θάνατο στην αρχή και μουδιασμένο ρομάντζο στη συνέχεια, ένα εντελώς φευγάτο φινάλε (η αλληλεπίδραση με τα αδέλφια του «Μάτριξ»), έχει ακόμη και το «Bohemian Rhapsody». 

Το ζευγάρι που πρωταγωνιστεί είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα και ως έναν βαθμό υπόδειγμα σύγχρονης οικογένειας που ζει στη γερμανική πρωτεύουσα για τους κλισέ εναλλακτικούς. Η Μιλένα (Νικολέτ Κρέμπιτς) ταξιδεύει συνεχώς στην Κένυα, ανησυχώντας για τη βιωσιμότητα του δικού της, πολύπαθου ανθρωπιστικού πρότζεκτ. Ο ξυπόλυτος και μονίμως μουσκεμένος Τιμ (Λαρς Άιντιγκερ) πουλάει ιδέες για μια διαφημιστική και συμπεριφέρεται σαν παλιός σοσιαλιστής, όπως τον ψέγει η 17χρονη κόρη του, ενώ ο δίδυμος αδελφός της δεν μιλάει ιδιαίτερα σε κανέναν, γιατί ζει απομονωμένος στον βιντεοκόσμο του – η Μιλένα έχει κι ένα ακόμη παιδί, τον Αφρικανού πατέρα Ντίο. Μια Σύρια πρόσφυγας, καθαρίστρια αλλά και ψυχοθεραπεύτρια, θα τους αλλάξει την ανισόρροπη, «ανέραστη» ζωή, όχι μόνο με το νοιάξιμο και την κουβέντα αλλά και με τις σταδιακές συνεδρίες μπροστά στη λάμπα που αναβοσβήνει, έναν μαγικό φανό με τον οποίο συνομιλεί με τον άνδρα και τα δύο δικά της δίδυμα παιδιά που έχουν μείνει πίσω. Ενδιαφέρουσα ιδέα, αν έβγαινε και στην οθόνη που ασφυκτιά από θέματα και στυλ, τόσα πολλά που η «Εμίλια Πέρεζ» μοιάζει φρόνιμη μπροστά στο μαξιμαλιστικό, πολυπρισματικό θέαμα του «Licht».

Η χειρότερη ταινία του Τομ Τίκβερ ανοίγει το 75ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Facebook Twitter
Φωτ.: © Frederic Batier / X-Filme AG

Κλιματική αλλαγή, ψηφιακός κόσμος, παγκοσμιοποίηση, ανεργία, το προσφυγικό, η αποικιοκρατική συγκατάβαση, ναρκωτικά, αμβλώσεις και σεξ μεταξύ ανηλίκων (δεν απομένουν πολλά ακόμη…) μπαίνουν στο μίξερ του απολογισμού και ο Τίκβερ κάνει ό,τι μπορεί για να μη φανεί στατική και υπερδιαλογική (που είναι) αυτή η παράξενη διατριβή για τη συλλογική εμμηνόπαυση μιας άλλοτε ελπιδοφόρας, προοδευτικής κοινότητας που επιβίωσε μέσα από τα ερείπια. Έχει μουσική, τραγούδια, ιπτάμενα χορευτικά, έναν θάνατο στην αρχή και μουδιασμένο ρομάντζο στη συνέχεια, ένα εντελώς φευγάτο φινάλε (η αλληλεπίδραση με τα αδέλφια του «Μάτριξ»), σεκάνς προσαρμοσμένες στον χαρακτήρα, τον κανονικό και τον φαντασιακό, των ηρώων του, έχει ακόμη και το «Bohemian Rhapsody» και άθελά του μας υπενθυμίζει γιατί κανείς άλλος εκτός του Μέρκιουρι δεν πρέπει να το τραγουδάει, έστω κι αν είναι μικρό παιδί και θα μπορούσε να εξαιρεθεί.

Έχει τις ωραίες του στιγμές, αναδεικνύει την ευθύνη του Τίκβερ να δηλώσει κάτι σημαντικό για το παρόν και να το κάνει με κινηματογραφικούς όρους αντί ως σκέτη πολιτική ταινία (στο θρίλερ δεν είχε γράψει ιστορία, αν θυμάστε το «International» με τον Κλάιβ Όουεν και την Ναόμι Γουάτς), αλλά εξαντλεί τους θεατές και την 360 θεματική του και εξαντλείται από μια τελείως μετέωρη και μάλλον κακόγουστη σύνδεση της έλλειψης επικοινωνίας μεταξύ των μελών της οικογένειας με το μεταφυσικό μυστήριο που φέρνει η ολόφωτη καταπακτή σε έναν άλλον κόσμο.

Δείτε ένα απόσπασμα της ταινίας 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Οι άγριες μέρες μας»: Παγκόσμια πρεμιέρα για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Βασίλη Κεκάτου στην Berlinale

Πολιτισμός / «Οι άγριες μέρες μας»: Παγκόσμια πρεμιέρα στην Berlinale για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Βασίλη Κεκάτου

Στο διαγωνιστικό τμήμα Generation του 75ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα συμμετάσχει το πολυαναμενόμενο μεγάλου μήκους ντεμπούτο του βραβευμένου Έλληνα σκηνοθέτη.
LIFO NEWSROOM
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ