Αποστολή Κάννες 2019: Σύγχρονοι άθλιοι

Αποστολή Κάννες 2019: Σύγχρονοι άθλιοι Facebook Twitter
Οι «Άθλιοι της απέναντι όχθης» διαγωνίζονται στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών και εισβάλλουν με φόρα στο βαθύ ρατσιστικό πρόβλημα μιας επιμελώς διχασμένης κοινωνίας.
0

Εμπνευσμένο από αληθινό περιστατικό στο Seine-Saint-Denis, το «Miserables» ξεκίνησε ως βραβευμένη με Σεζάρ ταινία μικρού μήκους, ώσπου ο Γάλλος σκηνοθέτης Λατζ Λι αποφάσισε να την επεκτείνει σε διάρκεια και να ανιχνεύσει τη διάστασή της. Οι «Άθλιοι της απέναντι όχθης» διαγωνίζονται στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών και εισβάλλουν με φόρα στο βαθύ ρατσιστικό πρόβλημα μιας επιμελώς διχασμένης κοινωνίας.

Μεθυσμένα από τη νίκη της Εθνικής Γαλλίας στο ποδόσφαιρο, τα ευφορικά πλήθη πανηγυρίζουν στους δρόμους κι ένα ντουέτο αστυνομικών καλωσορίζει ένα καινούργιο μέλος, ψαρωμένο, αλλά εμφανώς πιο μετριοπαθές και ευαίσθητο, στην καθημερινή τυπική τους τσάρκα, καθώς τίποτε δεν προδικάζει πως μια εισαγωγική περιπολία ρουτίνας με περιγραφές, τις απαραίτητες συστάσεις και υπηρεσιακό χιούμορ θα εξελιχθεί σε σύρραξη.

Τα προάστια παραμένουν εύφλεκτα, επιβεβαιώνοντας εμφατικά αυτά που γνωρίζουμε από το «Μίσος» και πέρα. Οι έφοδοι, στο όριο της νομιμότητας και στην πρακτική της αναγκαιότητας, γίνονται με θράσος και υπερβολή και οι ισορροπίες τηρούνται στο τσακ ανάμεσα στους εκπροσώπους του νόμου και στους αυτόκλητους αρχηγούς των ομάδων, τους άτυπους ελεγκτές της γειτονιάς, που συμπεριφέρονται σαν τσαντισμένοι προαγωγοί των συμφερόντων των πιο δειλών «αδελφών» τους.

Η ταινία είναι σφιχτή και ζωηρή, επείγουσα αν και όχι καταγγελτική, σηματοδοτώντας την έλευση ενός ταλέντου στον γαλλικό κινηματογράφο.

Μια ασήμαντη αφορμή, ως συνήθως, η αρπαγή ενός μωρού λιονταριού από ένα τσίρκο Τσιγγάνων από έναν παραβατικό ανήλικο αφρικανικής καταγωγής πυροδοτεί, εκτός από πολλά νεύρα και παρεξηγήσεις, έναν ακούσιο πυροβολισμό μέσα στον χαμό: το αγόρι τραυματίζεται από αστυνομικό και η φάση έχει καταγραφεί σε βίντεο από έναν άλλον ανήλικο που αμέσως κρύβει το υλικό, διακινδυνεύοντας τη λευκή κυριαρχία σε μια περιοχή που δεν τη γουστάρει καθόλου.

Αποστολή Κάννες 2019: Σύγχρονοι άθλιοι Facebook Twitter
Ο Λατζ Λι δεν αποκαλύπτει κάτι καινούργιο αλλά καταδεικνύει με σκηνοθετικό δυναμισμό και εξαιρετική πλανοθεσία τον αναβρασμό σε ένα ανοιχτό γκέτο.

Μαύροι και μουσουλμάνοι κινούνται υπό συνεχή επιτήρηση, σαν να λογοδοτούν για τη μοίρα τους σε μια πόλη που τους έχει περιθωριοποιήσει για τους πολλούς γνωστούς λόγους. Ο Λατζ Λι δεν αποκαλύπτει κάτι καινούργιο αλλά καταδεικνύει με σκηνοθετικό δυναμισμό και εξαιρετική πλανοθεσία τον αναβρασμό σε ένα ανοιχτό γκέτο. Παραθέτοντας εικόνες καθημερινότητας από την οπτική δύο λευκών κι ενός μαύρου αστυνομικού, που γνωρίζουν τα κατατόπια και έχουν βάλει τα προσωρινά σημάδια πλοήγησης στο πεδίο που εποπτεύουν, σταδιακά αναδεικνύει τις διαθέσεις των ξένων στη χώρα τους, των σύγχρονων Αθλίων, μέχρι τη συλλογική τους εμφάνιση, σαν το κύμα στα γήπεδα, που στην ένωση και στην πίεση φαίνεται η ισχύς του.

Η ταινία είναι σφιχτή και ζωηρή, επείγουσα αν και όχι καταγγελτική, σηματοδοτώντας την έλευση ενός ταλέντου στον γαλλικό κινηματογράφο.

Δείτε το τρέιλερ των Άθλιων

Η Ματί Ντιόπ είναι κόρη μουσικού της τζαζ, ανιψιά του εμβληματικού κινηματογραφιστή Τζιμπρίλ Ντιόπ Μαμπετί και η πρώτη μαύρη σκηνοθέτις που έγινε δεκτή με ταινία της στην 72χρονη ιστορία του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος των Καννών! Προετοίμαζε επί 7 χρόνια το «Atlantique», θεματικά εμπνευσμένο από μυριάδες ιστορίες νέων ανθρώπων που φεύγουν με βάρκες από τη Σενεγάλη αναζητώντας την τύχη τους στις ευρωπαϊκές ακτές, κυρίως στα παράλια της κοντινής Ισπανίας.

«Από τη στιγμή που το πάρεις απόφαση να φύγεις είσαι ήδη νεκρός» είναι η φράση που της είχε πει ο ξάδελφός της και δεν θα βγει ποτέ από το μυαλό της. Ταλαιπωρημένοι απάτριδες, έρμαια της πολιτικής ελεημοσύνης ή πνιγμένοι στο πέλαγος, οι αναχωρήσαντες εγκαταλείπουν βίαια την κοιτίδα, εκτός κι αν το φάντασμά τους στοιχειώσει αυτούς που τους περιμένουν − θέλοντας να ψέξουν η μία την άλλη, οι κοπέλες αποκαλούν τις φίλες τους μάγισσες, δείγμα ενός λαού που ανακαλεί αναχρονιστικές δοξασίες, ενώ φοράει μαντίλα.

Αποστολή Κάννες 2019: Σύγχρονοι άθλιοι Facebook Twitter
H Ματί Ντιόπ και οι πρωταγωνιστές στην προβολή της ταινίας στις Κάννες. Φωτο: Getty Images/Ideal Image

Για τις ανάγκες της ταινίας επέστρεψε στα πάτρια χώματα της Σενεγάλης, έκανε τα γυρίσματα στο Ντακάρ με ντόπιους ηθοποιούς και επικεντρώθηκε στο καταδικασμένο ρομάντσο μιας κοπέλας που ετοιμάζεται να παντρευτεί έναν πλούσιο, και τον αγαπημένο της, που κοιτάζει με ανάμεικτα συναισθήματα ελπίδας και απόγνωσης τον ωκεανό, καθώς δεν τολμά να της εξομολογηθεί πως μαζί με φίλους του θα φύγει για πάντα το ίδιο βράδυ, με μια πιρόγα.

Ανήκει στην πρώτη γενιά προσφύγων από την Αφρική, όσων νιώθουν εγκλωβισμένοι στο αδιέξοδο της ανέχειας και εθελοτυφλούν μπροστά σε ένα όνειρο που δεν υλοποιείται σχεδόν ποτέ, σε αντίθεση με τους μετανάστες της Γαλλίας που σύρθηκαν ακούσια από τις αποικίες στη νέα γη και εγκαταλείφθηκαν στην περιφέρεια της δυτικής πολυτέλειας.

Τα κύματα του Ατλαντικού που σκάνε υπνωτιστικά στην απέραντη παραλία του Ντακάρ, μαζί με την ambient μουσική υπόκρουση και τα ζεστά νυχτερινά πλάνα, λειτουργούν ατμοσφαιρικά και αισθησιακά, σαν αντίδοτο για την πίεση που η 17χρονη ηρωίδα δέχεται από τους γονείς, τις μουσουλμάνες φίλες αλλά και έναν ντετέκτιβ που ερευνά μια πυρκαγιά. Είναι όντως ο εξαφανισμένος αγαπημένος (αν και όχι τεχνικά εραστής της) ο δράστης; Πώς μπορεί να είναι ύποπτος ένας νέος άνδρας που παλεύει με τα κύματα;

Η μεταφυσική διάσταση του «Atlantique» ενισχύεται από την παρουσία γυναικών που θεωρούνται νεκρές και ζητούν τους μισθούς τους από το αφεντικό που τις εκμεταλλεύτηκε. Και η παρουσία ενός άνδρα-ζόμπι στη λεπτομέρεια μιας φωτογραφίας περιπλέκει ακόμα περισσότερο μια υπόθεση που μπολιάζει ευφάνταστα το πολιτικό σχόλιο στον νόστο και στον άδολο ερωτισμό. Ο χειρισμός του καθαρόαιμα black προβλήματος από τη Ματί Ντιόπ δεν θα μπορούσε να διαφέρει περισσότερο από τον ασυγκράτητο ρεαλισμό του Λατζ Λι.

 

Δείτε μια σκηνή από την ταινία Atlantique

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ