Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη

Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
«Είναι μια ταινία που είναι γεμάτη συναισθήματα αλλά δεν έχει καθόλου συναισθηματισμό».
0

Τυχερό το άτομο που θα δει για πρώτη φορά την πιο συγκλονιστική για μένα ταινία του Κασσαβέτη, παρότι για διάφορους λόγους είναι και μια από τις λιγότερο προβεβλημένες.

Τυχερό που θα την δει σήμερα, στους χλιαρούς – για να μην πούμε χαλεπούς – κινηματογραφικούς καιρούς μας υπό το πρίσμα των οποίων το σύμπαν που περιφέρονται οι τρεις άντρες πρωταγωνιστές του "Husbands" μοιάζει επικίνδυνο, ασεβές, απόκοσμο σχεδόν στη γενναία και ολοκληρωτική καταγραφή του από τον μεγάλο δημιουργό που λείπει όσο ελάχιστοι από το σύγχρονο σινεμά.

Πρόκειται για μοναδική ευκαιρία συνάντησης με την κινηματογραφική Αλήθεια στην εποχή της Ατζέντας και της ψεύτικης ταπεινοφροσύνης, μια εποχή που σου επιβάλλει να παρεξηγήσεις τις προθέσεις και τις συμπεριφορές των τριών κεντρικών πρωταγωνιστών, όσο ευάλωτοι και χωλοί κι αν εμφανίζονται στην πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της ταινίας.

Όλοι γινόμαστε κότες και καταλήγουμε να φοβόμαστε τη δουλειά μας, να φοβόμαστε τις γυναίκες μας, να φοβόμαστε τα παιδιά μας, να φοβόμαστε να βγούμε έξω στο δρόμο. Και όσοι παριστάνουν τους ζόρικους και κρίνουν υποτιμητικά αυτόν τον φόβο, είναι αυτοί που μολύνονται πιο γρήγορα από αυτόν

Η πραγματικότητα σφάζει και πονεί. Και ο ρεαλισμός του Κασσαβέτη δεν είναι στεγνός, αποστασιοποιημένος, εξεταστικός. Είναι πάντα αιχμηρός και φορτισμένος με πόνο, παραφροσύνη, νεύρωση. Οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην ερμηνεία και στην εξω-υποκριτική διάσταση των ηθοποιών θολώνουν μεθυστικά καθώς αυτοί μεταφέρουν εκδοχές του εαυτού τους μαζί με όλο το ασήκωτο συχνά βάρος της αληθινής τους ύπαρξης.

Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Αυτή η αισθητική μιας τόσο έντονης οικειότητας ενισχύεται στους «Συζύγους» από τις μεγαλειώδεις αδυναμίες (δεν αποτελεί οξύμωρο, στο έργο του Κασσαβέτη σίγουρα όχι) των τριών κεντρικών χαρακτήρων που, μετά τον θάνατο του φίλου τους, αποφασίζουν να «ζήσουν» παραπάνω και να τα κάνουν όλα πουτάνα – όχι όμως μέχρι το τέλος του δρόμου.

Το ξεσάλωμά τους, που τους φτάνει μέχρι το Λονδίνο, δεν καθοδηγείται από μια επανεκτίμηση της ζωής, ούτε από συνειδητοποίηση της απώλειας, ούτε από κάποια ακλόνητη μοιρολατρία, αλλά κυρίως από φόβο και μια βαθιά αίσθηση δυσλειτουργίας και αναποτελεσματικότητας.

Ένα σαράκι που κατατρώει όλους τους άντρες λίγο-πολύ και δεν έχει να κάνει ακριβώς (ή μόνο) με αυτό που αποκαλείται κρίση μέσης ηλικίας.

Μετά το τέλος των γυρισμάτων, οι τρεις «κολλητοί» πρωταγωνιστές – ο Πίτερ Φολκ, ο Μπεν Γκαζάρα και ο Τζον Κασσαβέτης – είχαν εμφανιστεί στο έγκριτο τηλεοπτικό σόου του Ντικ Κάβετ για να προωθήσουν την επικείμενη προβολή της ταινίας στις αίθουσες, επενδυόμενοι ακόμα τους ρόλους τους και κάνοντας μαντάρα το στούντιο.

Μόνο κάποια στιγμή προς το τέλος της εκπομπής, ο Κασσαβέτης σοβαρεύει απότομα και λέει:

«Πρόκειται για την έκφραση μιας συγκεκριμένης αντίληψης. Όλοι γινόμαστε κότες και καταλήγουμε να φοβόμαστε τη δουλειά μας, να φοβόμαστε τις γυναίκες μας, να φοβόμαστε τα παιδιά μας, να φοβόμαστε να βγούμε έξω στο δρόμο. Και όσοι παριστάνουν τους ζόρικους και κρίνουν υποτιμητικά αυτόν τον φόβο, είναι αυτοί που μολύνονται πιο γρήγορα από αυτόν».


Και ο Πίτερ Φολκ δίπλα του συμπλήρωνε: «Είναι μια ταινία που είναι γεμάτη συναισθήματα αλλά δεν έχει καθόλου συναισθηματισμό».

Υπάρχει διαθέσιμο στο YouTube ένα ντοκιμαντέρ όπου παρουσιάζονται σε τρία μέρη διάρκειας 9 περίπου λεπτών το καθένα, στιγμιότυπα από το γύρισμα της ταινίας. Εκεί μπορεί να δει κανείς τα όρια του αυτοσχεδιαστικού μύθου ο οποίος τυλίγει με έναν ελευθεριακό μυστικισμό το έργο του Κασσαβέτη.

Το σενάριο υπάρχει, είναι «αλύπητα» δουλεμένο και σπανίως εγκαταλείπεται, όπως στη σκηνή του διαγωνισμού τραγουδιού η οποία προέκυψε πανηγυρικά επί τόπου ακυρώνοντας την αρχική σκηνή στο χαρτί που τους ήθελε να κάθονται στο μπαρ και να συζητάνε για το νόημα της ζωής.

«Καταραμένοι ηθοποιοί – ψεύτες όλοι τους», ακούγεται να λέει χαριτολογώντας σ΄ έναν τεχνικό ο Κασσαβέτης κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Η ταινία ορίζεται στους τίτλους αρχής ως «μια κωμωδία για τη ζωή, τον θάνατο και την ελευθερία». Κωμωδία ε; Μπορεί κιόλας με μια ιδιοσυγκρασιακή, αρχέγονη αντίληψη του όρου. Συνταρακτικός κλαυσίγελος, σίγουρα.

Όπως είχε παραδεχτεί εκ των υστέρων ο ίδιος ο δημιουργός της: «Το Husbands ήταν το πιο τρελό και το πιο οδυνηρό πρότζεκτ που αναμίχθηκα ποτέ».

Φαντάσου.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ