Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη

Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
«Είναι μια ταινία που είναι γεμάτη συναισθήματα αλλά δεν έχει καθόλου συναισθηματισμό».
0

Τυχερό το άτομο που θα δει για πρώτη φορά την πιο συγκλονιστική για μένα ταινία του Κασσαβέτη, παρότι για διάφορους λόγους είναι και μια από τις λιγότερο προβεβλημένες.

Τυχερό που θα την δει σήμερα, στους χλιαρούς – για να μην πούμε χαλεπούς – κινηματογραφικούς καιρούς μας υπό το πρίσμα των οποίων το σύμπαν που περιφέρονται οι τρεις άντρες πρωταγωνιστές του "Husbands" μοιάζει επικίνδυνο, ασεβές, απόκοσμο σχεδόν στη γενναία και ολοκληρωτική καταγραφή του από τον μεγάλο δημιουργό που λείπει όσο ελάχιστοι από το σύγχρονο σινεμά.

Πρόκειται για μοναδική ευκαιρία συνάντησης με την κινηματογραφική Αλήθεια στην εποχή της Ατζέντας και της ψεύτικης ταπεινοφροσύνης, μια εποχή που σου επιβάλλει να παρεξηγήσεις τις προθέσεις και τις συμπεριφορές των τριών κεντρικών πρωταγωνιστών, όσο ευάλωτοι και χωλοί κι αν εμφανίζονται στην πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της ταινίας.

Όλοι γινόμαστε κότες και καταλήγουμε να φοβόμαστε τη δουλειά μας, να φοβόμαστε τις γυναίκες μας, να φοβόμαστε τα παιδιά μας, να φοβόμαστε να βγούμε έξω στο δρόμο. Και όσοι παριστάνουν τους ζόρικους και κρίνουν υποτιμητικά αυτόν τον φόβο, είναι αυτοί που μολύνονται πιο γρήγορα από αυτόν

Η πραγματικότητα σφάζει και πονεί. Και ο ρεαλισμός του Κασσαβέτη δεν είναι στεγνός, αποστασιοποιημένος, εξεταστικός. Είναι πάντα αιχμηρός και φορτισμένος με πόνο, παραφροσύνη, νεύρωση. Οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην ερμηνεία και στην εξω-υποκριτική διάσταση των ηθοποιών θολώνουν μεθυστικά καθώς αυτοί μεταφέρουν εκδοχές του εαυτού τους μαζί με όλο το ασήκωτο συχνά βάρος της αληθινής τους ύπαρξης.

Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Αυτή η αισθητική μιας τόσο έντονης οικειότητας ενισχύεται στους «Συζύγους» από τις μεγαλειώδεις αδυναμίες (δεν αποτελεί οξύμωρο, στο έργο του Κασσαβέτη σίγουρα όχι) των τριών κεντρικών χαρακτήρων που, μετά τον θάνατο του φίλου τους, αποφασίζουν να «ζήσουν» παραπάνω και να τα κάνουν όλα πουτάνα – όχι όμως μέχρι το τέλος του δρόμου.

Το ξεσάλωμά τους, που τους φτάνει μέχρι το Λονδίνο, δεν καθοδηγείται από μια επανεκτίμηση της ζωής, ούτε από συνειδητοποίηση της απώλειας, ούτε από κάποια ακλόνητη μοιρολατρία, αλλά κυρίως από φόβο και μια βαθιά αίσθηση δυσλειτουργίας και αναποτελεσματικότητας.

Ένα σαράκι που κατατρώει όλους τους άντρες λίγο-πολύ και δεν έχει να κάνει ακριβώς (ή μόνο) με αυτό που αποκαλείται κρίση μέσης ηλικίας.

Μετά το τέλος των γυρισμάτων, οι τρεις «κολλητοί» πρωταγωνιστές – ο Πίτερ Φολκ, ο Μπεν Γκαζάρα και ο Τζον Κασσαβέτης – είχαν εμφανιστεί στο έγκριτο τηλεοπτικό σόου του Ντικ Κάβετ για να προωθήσουν την επικείμενη προβολή της ταινίας στις αίθουσες, επενδυόμενοι ακόμα τους ρόλους τους και κάνοντας μαντάρα το στούντιο.

Μόνο κάποια στιγμή προς το τέλος της εκπομπής, ο Κασσαβέτης σοβαρεύει απότομα και λέει:

«Πρόκειται για την έκφραση μιας συγκεκριμένης αντίληψης. Όλοι γινόμαστε κότες και καταλήγουμε να φοβόμαστε τη δουλειά μας, να φοβόμαστε τις γυναίκες μας, να φοβόμαστε τα παιδιά μας, να φοβόμαστε να βγούμε έξω στο δρόμο. Και όσοι παριστάνουν τους ζόρικους και κρίνουν υποτιμητικά αυτόν τον φόβο, είναι αυτοί που μολύνονται πιο γρήγορα από αυτόν».


Και ο Πίτερ Φολκ δίπλα του συμπλήρωνε: «Είναι μια ταινία που είναι γεμάτη συναισθήματα αλλά δεν έχει καθόλου συναισθηματισμό».

Υπάρχει διαθέσιμο στο YouTube ένα ντοκιμαντέρ όπου παρουσιάζονται σε τρία μέρη διάρκειας 9 περίπου λεπτών το καθένα, στιγμιότυπα από το γύρισμα της ταινίας. Εκεί μπορεί να δει κανείς τα όρια του αυτοσχεδιαστικού μύθου ο οποίος τυλίγει με έναν ελευθεριακό μυστικισμό το έργο του Κασσαβέτη.

Το σενάριο υπάρχει, είναι «αλύπητα» δουλεμένο και σπανίως εγκαταλείπεται, όπως στη σκηνή του διαγωνισμού τραγουδιού η οποία προέκυψε πανηγυρικά επί τόπου ακυρώνοντας την αρχική σκηνή στο χαρτί που τους ήθελε να κάθονται στο μπαρ και να συζητάνε για το νόημα της ζωής.

«Καταραμένοι ηθοποιοί – ψεύτες όλοι τους», ακούγεται να λέει χαριτολογώντας σ΄ έναν τεχνικό ο Κασσαβέτης κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Η ταινία ορίζεται στους τίτλους αρχής ως «μια κωμωδία για τη ζωή, τον θάνατο και την ελευθερία». Κωμωδία ε; Μπορεί κιόλας με μια ιδιοσυγκρασιακή, αρχέγονη αντίληψη του όρου. Συνταρακτικός κλαυσίγελος, σίγουρα.

Όπως είχε παραδεχτεί εκ των υστέρων ο ίδιος ο δημιουργός της: «Το Husbands ήταν το πιο τρελό και το πιο οδυνηρό πρότζεκτ που αναμίχθηκα ποτέ».

Φαντάσου.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ