Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη

Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
«Είναι μια ταινία που είναι γεμάτη συναισθήματα αλλά δεν έχει καθόλου συναισθηματισμό».
0

Τυχερό το άτομο που θα δει για πρώτη φορά την πιο συγκλονιστική για μένα ταινία του Κασσαβέτη, παρότι για διάφορους λόγους είναι και μια από τις λιγότερο προβεβλημένες.

Τυχερό που θα την δει σήμερα, στους χλιαρούς – για να μην πούμε χαλεπούς – κινηματογραφικούς καιρούς μας υπό το πρίσμα των οποίων το σύμπαν που περιφέρονται οι τρεις άντρες πρωταγωνιστές του "Husbands" μοιάζει επικίνδυνο, ασεβές, απόκοσμο σχεδόν στη γενναία και ολοκληρωτική καταγραφή του από τον μεγάλο δημιουργό που λείπει όσο ελάχιστοι από το σύγχρονο σινεμά.

Πρόκειται για μοναδική ευκαιρία συνάντησης με την κινηματογραφική Αλήθεια στην εποχή της Ατζέντας και της ψεύτικης ταπεινοφροσύνης, μια εποχή που σου επιβάλλει να παρεξηγήσεις τις προθέσεις και τις συμπεριφορές των τριών κεντρικών πρωταγωνιστών, όσο ευάλωτοι και χωλοί κι αν εμφανίζονται στην πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της ταινίας.

Όλοι γινόμαστε κότες και καταλήγουμε να φοβόμαστε τη δουλειά μας, να φοβόμαστε τις γυναίκες μας, να φοβόμαστε τα παιδιά μας, να φοβόμαστε να βγούμε έξω στο δρόμο. Και όσοι παριστάνουν τους ζόρικους και κρίνουν υποτιμητικά αυτόν τον φόβο, είναι αυτοί που μολύνονται πιο γρήγορα από αυτόν

Η πραγματικότητα σφάζει και πονεί. Και ο ρεαλισμός του Κασσαβέτη δεν είναι στεγνός, αποστασιοποιημένος, εξεταστικός. Είναι πάντα αιχμηρός και φορτισμένος με πόνο, παραφροσύνη, νεύρωση. Οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην ερμηνεία και στην εξω-υποκριτική διάσταση των ηθοποιών θολώνουν μεθυστικά καθώς αυτοί μεταφέρουν εκδοχές του εαυτού τους μαζί με όλο το ασήκωτο συχνά βάρος της αληθινής τους ύπαρξης.

Άντρες ανέτοιμοι για όλα: Το συγκλονιστικό “Husbands” του Κασσαβέτη αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Αυτή η αισθητική μιας τόσο έντονης οικειότητας ενισχύεται στους «Συζύγους» από τις μεγαλειώδεις αδυναμίες (δεν αποτελεί οξύμωρο, στο έργο του Κασσαβέτη σίγουρα όχι) των τριών κεντρικών χαρακτήρων που, μετά τον θάνατο του φίλου τους, αποφασίζουν να «ζήσουν» παραπάνω και να τα κάνουν όλα πουτάνα – όχι όμως μέχρι το τέλος του δρόμου.

Το ξεσάλωμά τους, που τους φτάνει μέχρι το Λονδίνο, δεν καθοδηγείται από μια επανεκτίμηση της ζωής, ούτε από συνειδητοποίηση της απώλειας, ούτε από κάποια ακλόνητη μοιρολατρία, αλλά κυρίως από φόβο και μια βαθιά αίσθηση δυσλειτουργίας και αναποτελεσματικότητας.

Ένα σαράκι που κατατρώει όλους τους άντρες λίγο-πολύ και δεν έχει να κάνει ακριβώς (ή μόνο) με αυτό που αποκαλείται κρίση μέσης ηλικίας.

Μετά το τέλος των γυρισμάτων, οι τρεις «κολλητοί» πρωταγωνιστές – ο Πίτερ Φολκ, ο Μπεν Γκαζάρα και ο Τζον Κασσαβέτης – είχαν εμφανιστεί στο έγκριτο τηλεοπτικό σόου του Ντικ Κάβετ για να προωθήσουν την επικείμενη προβολή της ταινίας στις αίθουσες, επενδυόμενοι ακόμα τους ρόλους τους και κάνοντας μαντάρα το στούντιο.

Μόνο κάποια στιγμή προς το τέλος της εκπομπής, ο Κασσαβέτης σοβαρεύει απότομα και λέει:

«Πρόκειται για την έκφραση μιας συγκεκριμένης αντίληψης. Όλοι γινόμαστε κότες και καταλήγουμε να φοβόμαστε τη δουλειά μας, να φοβόμαστε τις γυναίκες μας, να φοβόμαστε τα παιδιά μας, να φοβόμαστε να βγούμε έξω στο δρόμο. Και όσοι παριστάνουν τους ζόρικους και κρίνουν υποτιμητικά αυτόν τον φόβο, είναι αυτοί που μολύνονται πιο γρήγορα από αυτόν».


Και ο Πίτερ Φολκ δίπλα του συμπλήρωνε: «Είναι μια ταινία που είναι γεμάτη συναισθήματα αλλά δεν έχει καθόλου συναισθηματισμό».

Υπάρχει διαθέσιμο στο YouTube ένα ντοκιμαντέρ όπου παρουσιάζονται σε τρία μέρη διάρκειας 9 περίπου λεπτών το καθένα, στιγμιότυπα από το γύρισμα της ταινίας. Εκεί μπορεί να δει κανείς τα όρια του αυτοσχεδιαστικού μύθου ο οποίος τυλίγει με έναν ελευθεριακό μυστικισμό το έργο του Κασσαβέτη.

Το σενάριο υπάρχει, είναι «αλύπητα» δουλεμένο και σπανίως εγκαταλείπεται, όπως στη σκηνή του διαγωνισμού τραγουδιού η οποία προέκυψε πανηγυρικά επί τόπου ακυρώνοντας την αρχική σκηνή στο χαρτί που τους ήθελε να κάθονται στο μπαρ και να συζητάνε για το νόημα της ζωής.

«Καταραμένοι ηθοποιοί – ψεύτες όλοι τους», ακούγεται να λέει χαριτολογώντας σ΄ έναν τεχνικό ο Κασσαβέτης κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Η ταινία ορίζεται στους τίτλους αρχής ως «μια κωμωδία για τη ζωή, τον θάνατο και την ελευθερία». Κωμωδία ε; Μπορεί κιόλας με μια ιδιοσυγκρασιακή, αρχέγονη αντίληψη του όρου. Συνταρακτικός κλαυσίγελος, σίγουρα.

Όπως είχε παραδεχτεί εκ των υστέρων ο ίδιος ο δημιουργός της: «Το Husbands ήταν το πιο τρελό και το πιο οδυνηρό πρότζεκτ που αναμίχθηκα ποτέ».

Φαντάσου.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ