΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας

 ΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
2

Δύο ταινίες που είδαμε πριν μερικές ώρες, που προβάλλονται απόψε και που αποτελούν έξοχα δείγματα ηλεκτρισμένου σινεμά είναι το ΄71 και τα Χέρια βρώμικα, από την Αγγλία και από την Κολομβία αντίστοιχα. Κοινό χαρακτηριστικό αυτών των ταινιών είναι η άμυνα των ανθρώπων απέναντι στον παραλογισμό και τις εχθροπραξίες - μία άμυνα που εκδηλώνεται με συναισθήματα κρυμμένης τρυφερότητας και ευαισθησίας. Δεν είναι τυχαίο που δύο χαρακτήρες τελείως διαφορετικοί, εφόσον διαφορετικά είναι εξίσου και τα δύο φιλμ, κλαίνε όταν φτάνουν στο σημείο να διαπράξουν φόνο. 

 

 

Το ΄71 που σκηνοθέτησε ο Γιαν Ντεμάνζ διαδραματίζεται ακριβώς στο 1971, στο Μπέλφαστ της Ιρλανδίας, τότε που η πόλη θύμιζε πεδίο μάχης μεταξύ Προτεσταντών και Καθολικών. Παρακολουθούμε την ιστορία του Χουκ, ενός συνεσταλμένου φαντάρου του βρετανικού στρατού (εξαιρετικός πραγματικά ο νέος ηθοποιός Τζακ Ο΄Κόνελ) που στέλνεται με το λόχο του στην Ιρλανδία προς βοήθεια της τοπικής αστυνομίας. Κατά την έφοδο σε ένα σπίτι, προξενείται ανταρσία στους δρόμους και ο Χουκ εγκαταλείπεται από τη μονάδα του. Από κει και πέρα ξεκινά η οδύσσεια του στις φλεγόμενες οδούς και στα σοκάκια του Μπέλφαστ, εφόσον δύο διαφορετικές αντίπαλες ομάδες τον αναζητούν. Ο Χουκ προσπαθεί να επιβιώσει, ενόσω γύρω του άνθρωποι πέφτουν νεκροί από σφαίρες, το μίσος βασιλεύει παντού και η νύχτα γίνεται Κόλαση.

 

Η ταινία είναι μια καθηλωτική περιπέτεια με τρομερά καλογυρισμένες σκηνές μαχών και συγκρούσεων, όλο αγωνία για το αν θα τα καταφέρει ο πρωταγωνιστής να σωθεί και να γυρίσει σώος στην πατρίδα του και στο μικρό παιδί που τον περιμένει. Ως ταινία εποχής, αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ντοκουμέντο για μία από τις πιο μαύρες σελίδες της νεότερης ιστορίας της Αγγλίας και της Ιρλανδίας, ένα χρόνο πριν από τη διαβόητη Ματωμένη Παρασκευή που κόστισε τη ζωή 9 ανθρώπων.

 

 ΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
'71: μια καθηλωτική περιπέτεια με τρομερά καλογυρισμένες σκηνές μαχών και συγκρούσεων...

 

Το μεγαλύτερο ατού της όμως είναι ο ουμανισμός που αναδύεται μέσα από τη φρίκη του πολέμου: Ο σκηνοθέτης θέλει τον ήρωα του να έχει μία ιδιαίτερη σχέση αγάπης με τα μικρά παιδιά, απ' αυτό που άφησε πίσω του και το άλλο αγόρι που σκοτώνεται κατά την ανατίναξη της παμπ μέχρι τον έφηβο επίδοξο στρατευμένο δολοφόνο. Και στο επίκεντρο, η πιο τυφλή και φανατική βία, ικανή να μετατρέψει ανθρώπους σε ψυχρούς εκτελεστές.

 

Δεν μου κάνει καμία εντύπωση που το ΄71 ήταν υποψήφιο για τη Χρυσή Άρκτο του φεστιβάλ Βερολίνου. Ένα σινεμά τόσο νευρώδες και ορμητικό, αλλά και τόσο ανθρώπινο παράλληλα!

 

Σχεδόν τα ίδια βασικά χαρακτηριστικά διαθέτει και η δεύτερη ταινία, το Manos Sucias (ελλ. τίτλος Χέρια βρώμικα), μία συμπαραγωγή Κολομβίας και ΗΠΑ σε σκηνοθεσία Τζόσεφ Κουμπότα Βλάντικα με το όνομα του Σπάικ Λι να φιγουράρει στο ζενερίκ έναρξης ως παραγωγός!

 

 

Εδώ ήρωες είναι ένας απεγνωσμένος ψαράς που οι παραστρατιωτικοί σκότωσαν το παιδί του και ένας αφελής 19χρονος ράπερ. Οι δύο αυτοί άνθρωποι, το ίδιο χτυπημένοι από τη μοίρα, δέχονται να μεταφέρουν κοκαΐνη αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε μία τορπίλη, διασχίζοντας τον Ειρηνικό. Αρχικά σκοτώνουν τον έτερο συνεργάτη τους, λευκό και ρατσιστή μαζί τους, έπειτα έχουν να αντιμετωπίσουν τις θαλάσσιες περιπολίες του Λιμενικού και η αγωνία φτάνει στο ζενίθ της όταν αποκοιμούνται και κάποιος τους κλέβει την τορπίλη με το stuff. Δεν πρόκειται, όμως, για κάποιον επικίνδυνο ''μεγαλοκαρχαρία'', αλλά για ένα μικρό φτωχό αγόρι που χρειάζεται λίγη κοκαΐνη για να κάνει καλά την άρρωστη ετοιμοθάνατη γιαγιά του. Στο τέλος, τα ναρκωτικά παραδίδονται εκεί που ήταν να παραδοθούν, πέφτει το χρήμα και οι ήρωες επιστρέφουν στις φτωχικές φαβέλες με το όνειρο για μια καλύτερη ζωή.

 

 ΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Χέρια βρώμικα: μια πολύ συγκινητική ταινία με κάθε πλάνο της να στάζει αλήθεια και να αποτελεί εμπειρία...

 

Εντυπωσιακή περιπέτεια, γυρισμένη σε αυθεντικά τοπία (η μισή διαδραματίζεται εν πλω και η άλλη μισή μεσ' στην κολομβιανή ζούγκλα) που σε κάνει να συμπαθήσεις τους δύο φτωχοδιάβολους - βαποράκια, καθώς βρίσκονται είτε κατά λάθος, είτε από απόγνωση σ' αυτό το θλιβερό πόστο. Σκληρότητα απ' τη μία, ουμανισμός απ' την άλλη, καθώς παρακολουθούμε να παίζουν τη ζωή τους κορώνα - γράμματα, να γελάνε, να κλαίνε, να μαλώνουν, να συμφιλιώνονται με τη δύναμη της μουσικής, ανίκανοι για να αφαιρέσουν μιαν άλλη ζωή και ουσιαστικά για να εκπληρώσουν την επικίνδυνη αποστολή τους. Κι όταν την εκπληρώνουν με επιτυχία, ένα πολυφωνικό αφρικανικό τραγούδι θυμίζει στον θεατή πως όλοι οι άνθρωποι έχουν αν μη τι άλλο δικαίωμα στ' όνειρο.

 

Ας έχει τη δομή ενός περιπετειώδους θρίλερ κι ας πέφτουν κι εδώ οι επί μέρους ηθοποιοί σαν τα κοτόπουλα. Τα Χέρια βρώμικα είναι κατά βάθος μια πολύ συγκινητική - ''έθνικ'' θα τολμούσα να τη χαρακτηρίσω - ταινία με κάθε πλάνο της να στάζει αλήθεια και να αποτελεί εμπειρία. Δικαίως συμμετείχε στα μεγαλύτερα φεστιβάλ παγκοσμίως, κάνοντας αίσθηση!

 

Info:

Το ΄71 προβάλλεται σήμερα στις 20.00 στην αίθουσα Ideal και επαναπροβάλλεται την Τετάρτη 24/9, στις 20.15 στην αίθουσα Δαναός 2.

Τα Χέρια βρώμικα προβάλλονται σήμερα στις 17.45 στην αίθουσα Δαναός 1 και επαναπροβάλλονται αύριο, Τρίτη 23/9, στις 19.30 στην αίθουσα Δαναός 2.

Οθόνες
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που πραγματοποίησε γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Όχι, καθόλου ιδέα σου δεν είναι και μάλλον πρέπει να βάζω στο εξής την αντίστοιχη επισήμανση, μια και πάντα έτσι γράφω για ταινίες που είδα. Άρα, σ' ευχαριστώ.