Άξιζε ο πίνακας του Ντα Βίντσι να πουληθεί 450 εκ. δολάρια;

Άξιζε ο πίνακας του Ντα Βίντσι να πουληθεί 450 εκ. δολάρια; Facebook Twitter
Ο «Σωτήρας του Κόσμου» πουλήθηκε, αλλά τα ερωτήματα γύρω από την πραγματική του αξία παραμένουν
4

Άξιζε, άραγε, ο πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι τα 400 εκατομμύρια δολάρια;

Τη στιγμή που το σφυράκι του υπεύθυνου του οίκου Christie's στη Νέα Υόρκη κατοχύρωνε τον πίνακα «Σωτήρας του Κόσμου» σε άγνωστο αγοραστή έναντι 400 εκ. δολαρίων (+50 για φόρους), τα ερωτήματα άρχισαν να αναφύονται. Προφανώς και έχουμε να κάνουμε με μιαν απλησίαστη τιμή και ένα ρεκόρ που δύσκολα μπορεί να καταρριφθεί. 

Μέσα σε 19 ολόκληρα λεπτά άλλαξαν πολλά στο χώρο των εκτιμητών και των δημοπρασιών. Ακόμη και στον τρόπο που πρέπει να αντιμετωπίζουμε πλέον το εμπόριο της τέχνης. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και έμπειροι εκτιμητές δεν περίμεναν να φτάσει η τιμή του πίνακα τόσο ψηλά. 

Ο Τόμας Κάμπελ, πρώην διευθυντής του Μουσείο Μetropolitan, προσπάθησε να δώσει στον Guardian μια εξήγηση του φαινομένου. «Είναι φανερό πως έχει αλλάξει το πώς μετριέται η αξία ενός πίνακα στις μέρες μας. Η γνώση έχει δώσει τη θέση της στο μάρκετινγκ, την προώθηση και την πιθανολόγηση». 

Τα βασικά ερωτήματα γύρω από τον πίνακα παραμένουν και έχουν να κάνουν τόσο με την αυθεντικότητά του όσο και για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Λέει ο Κάμπελ: «Κάποιος τζογάρει ότι ο πίνακας θα γίνει η νέα... Μόνα Λίζα και θα προσελκύσει τα πλήθη των θαυμαστών». Οι περισσότεροι πίστευαν πως η τιμή του θα κυμαινόταν κοντά στα 120 εκατ. δολάρια. Αρκετά πιο κάτω από τα 179 εκατ. δολάρια που δόθηκαν το 2015 για τον πίνακα του Πικάσο «Les Femmes d'Alger». 

Ο Γκάι Τζένινγκς, διευθύνων σύμβουλος της Fine Art Group, ήταν παρών στη διαδικασία όπως ήταν παρών και πριν από 30 χρόνια όταν πουλήθηκαν τα «Ηλιοτρόπια» του Βαν Γκογκ για μόλις (!) 24 εκατ. λίρες. Λέει πως και τότε η τιμή ήταν πολύ υψηλή για τα δεδομένα της εποχής. Όπως ακριβώς συμβαίνει και τώρα με τον Ντα Βίντσι. 

Άξιζε ο πίνακας του Ντα Βίντσι να πουληθεί 450 εκ. δολάρια; Facebook Twitter
Eίναι η στιγμή που καταγράφεται το ρεκόρ πώλησης του πίνακα (Peter Foley/EPA)

Από την άλλη, είναι φανερό πως ο πίνακας ήταν σχεδόν προδιαγεγραμμένο να πουληθεί αρκετά ακριβά. Το μάρκετινγκ έκανε πολύ καλή δουλειά σε αυτό. Ο πίνακας «περιόδευσε» ανά τον κόσμο προκαλώντας το έντονο ενδιαφέρον του κόσμου. Κάτι που αυτομάτως ανέβασε την τιμή του και προσέλκυσε τα μεγάλα πορτοφόλια που ξέρουν να χτυπούν την κατάλληλη στιγμή. 

Αν και ο Ντα Βίντσι τον ζωγράφισε το 1500, άρα ο οίκος Christie's θα έπρεπε να τον εντάξει στην κατηγορία τα παλαιών έργων τέχνης, τον έβαλε στον κατάλογο των μοντέρνων έργων. Αυτό έφερε ακόμη περισσότερους αγοραστές.

Για τον Δρ. Μπέρντορ Γκρόσβενορ, έναν έμπειρο ιστορικό τέχνης και έμπορο τέχνης, αυτή η δημοπρασία θα μπει στην ιστορία όλων των εποχών και θεωρεί πως αυτό είχε να κάνει με τη στρατηγική που ακολούθησε ο οίκος Christie's. 

Αν και δεν είναι γνωστό ποιος ήταν ο αγοραστής, οι πληροφορίες αναφέρουν πως προέρχεται από την Ασία ή τη Μέση Ανατολή. Επίσης, άλλοι αναφέρουν το ίδρυμα Louvre Abu Dhabi ως πιθανό αγοραστή. Πάντως, το σίγουρο είναι ότι ο νικητής θα πρέπει να δώσει 450 εκατ. δολάρια (το επιπλέον 50 έχουν να κάνουν με τους σχετικούς φόρους επί της αγοράς). 

Ο Τζένινγκς επιμένει πως δεν πρέπει να συγχέουμε την τωρινή πώληση με το επίπεδο των αγοραπωλησιών ανά τον κόσμο. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια μάχη ελεφάντων εντελώς ξεχωριστή και ιδιαίτερη. 

Η Κλερ ΜακΆντριου, οικοκομολόγος εξειδικευμένη σε θέματα εμπορίας έργων τέχνης, συμπληρώνει πως δεν πρέπει με τίποτα να βγάλουμε γενικά συμπεράσματα από μια τόσο ειδική κατάσταση. Για κάποιον που δεν γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα, αυτή η τιμή είναι εξωφρενική. 

«Ο κόσμος έχει τρελαθεί. Αυτό που συνέβη έχει να κάνει με την υπερσυγκέντρωση πλούτου σε λίγα άτομα που μπορούν να παίζουν τέτοια παιχνίδια. Είναι ένα σύμπτωμα της τρέλας», λέει με νόημα ο Τζένινγκς. 

Άξιζε ο πίνακας του Ντα Βίντσι να πουληθεί 450 εκ. δολάρια; Facebook Twitter
Αρκετοί πιθανολογούν πως ο συγκεκριμένος πίνακας θα γίνει η νέα... Μόνα Λίζα

Αν αξίζει τόσο ο πίνακας; Ο ίδιος δεν μπορεί να δώσει σαφή απάντηση, με την έννοια ότι ένας πίνακας αξίζει όσο ο αγοραστής επιθυμεί να δώσει για να τον αγοράσει. Θα μπορούσε κάποιος να τον εκτιμήσει ακόμη και 15 δισ. δολάρια, επομένως τα 450 που τελικά θα δώσει ο τωρινός να φαίνονται απλώς πολλά.

Μια άλλη πτυχή της ιστορίας φανερώνει τη σχετική αξία των έργων τέχνης. Το 1958, ο συγκεκριμένος πίνακας πουλήθηκε από τον σερ Φράνσις Κουκ για μόλις 45 λίρες. Τώρα, ο εγγονός του, βλέποντας την τρελή κούρσα που έκανε ο πίνακας, όχι μόνο δεν οικτίρει τον πρόγονό του για το γεγονός ότι τον έδωσε τόσο φτηνά, αλλά λέει με ιδιαίτερο φλέγμα πως αν τον είχε, άνετα θα τον κρεμούσε στο σαλόνι του. 

Με πληροφορίες από Guardian, Daily Mail και Ιndependent 

Culture
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

4 σχόλια
Σε ξένες ιστοσελίδες ήδη έχουν παρατηρήσει ένα 'γυάλινο σφαιρίδιο' κατω δεξιά στον πίνακα, σαν να ξέχασε ο ζωγράφος να βάλει μπογιά στο συγκεκριμένο σημείο. Είναι αδύνατον για έναν καλλιτέχνη όπως ο Ντα Βίντσι να έκανε τέτοιο λάθος...