Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο «σταρ» Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Μέρος της πομπής που οδήγησε τους Φαραώ στη μόνιμη κατοικία τους, το νέο μουσείο GEM. Φωτο: EPA
0

Το Σάββατο όλος ο πλανήτης έστρεψε το βλέμμα του στην Αίγυπτο σε μια πομπή που οδήγησε και συνόδευσε τις πιο διάσημες προσωπικότητες της Αιγύπτου, τους Φαραώ, στη μόνιμη κατοικία τους, στο έργο μαμούθ της χώρας,το νέο μουσείο NMEC. 

Με τιμές αρχηγών κράτους και συνοδούς κορίτσια κι αγόρια με στολές νέων της Αρχαίας Αιγύπτου, που θυμίζουν τα τουριστικά σόου κάτω από τις Πυραμίδες, η πομπή, λουσμένη σε ένα γαλάζιο φως, με πιο διάσημες τις μούμιες του Ραμσή Β’ και της Χατσεψούτ να προπορεύονται σε σχεδόν εξωφρενικά αυτοκίνητα, και μια παρουσιάστρια με βραδινά χρυσοποίκιλτα ρούχα που διαφήμιζε την πλατεία Ταχρίρ ως ειρηνική, έφτασε στο αντάξιο της φήμης των Αιγυπτίων ηγεμόνων φαραωνικό μουσείο, στο NMEC(national museum of Egyptian civilization), στο εθνικό μουσείο αιγυπτιακού πολιτισμού. 

Και αυτό, όπως και το GEM, το μεγαλύτερο μουσείο στον κόσμο, σε μια έκταση 500.000 τετραγωνικών μέτρων θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη συλλογή αρχαιοτήτων στον κόσμο που θα ανήκει στην κληρονομιά ενός και μόνον πολιτισμού, του αιγυπτιακού. Το έργο δικαίως προβάλλεται κυριολεκτικά μετά βαΐων και κλάδων, αφού κόστισε πάνω από ένα δισεκατομμύριο και έκανε δέκα χρόνια να ολοκληρωθεί, με την υπογραφή των Heneghan Peng Architects, ενώ τα αισιόδοξα σενάρια βλέπουν το άνοιγμά του στο τέλος της χρονιάς.

Σε μια έκταση 500.000 τετραγωνικών μέτρων θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη συλλογή αρχαιοτήτων στον κόσμο που θα ανήκει στην κληρονομιά ενός και μόνον πολιτισμού, του αιγυπτιακού.

Και αν το άγαλμα του Ραμσή Β’, που μεταφέρθηκε στο μουσείο και τοποθετήθηκε στο κεντρικό αίθριο το 2019, συνοδεία ιππέων και αυτό, αλλά με μια πιο σεμνή τελετή, για να υποδέχεται το κοινό με τους 38 τόνους βάρους του και με το αριστερό του πόδι τεντωμένο μπροστά και τις γροθιές σφιγμένες σε κατάσταση ετοιμότητας, είναι το πιο επιβλητικό του μουσείου, ο απόλυτος σταρ είναι φυσικά ο Τουταγχαμών.

Για όσους δεν γνωρίζουν και αναρωτήθηκαν στη διάρκεια της εντυπωσιακής παρέλασης, γιατί ο Ραμσής ήταν «απών», η απάντηση είναι πως βρίσκεται ήδη στο μουσείο της Γκίζας από το καλοκαίρι του 2019 και θα είναι το κύριο αξιοθέατο της έκθεσης.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Tο άγαλμα του Ραμσή Β’. Φωτο: EPA/Mohamed Hossam

Ο νεαρός βασιλιάς που πέθανε σε ηλικία 18 ετών και η εκπληκτική δημοφιλία του, που μέχρι σήμερα είναι πέρα από κάθε προσδοκία, θα είναι σε περίοπτη θέση και θα περιστοιχίζεται με μια έκθεση της πλήρους συλλογής των αντικειμένων, 5.000 συνολικά, που ήρθαν στο φως όταν ανακαλύφθηκε από τον Βρετανό αρχαιολόγο Χάουαρντ Κάρτερ το 1922, όντας ο μοναδικός ασύλητος βασιλικός τάφος στην Κοιλάδα των Βασιλέων, στο Λούξορ. Τα δυο από τα πέντε χιλιάδες αντικείμενα θα εκτεθούν για πρώτη φορά.

Φυσικά σε περίοπτη θέση θα είναι η περίφημη χρυσή νεκρική μάσκα του Τουταγχαμών, το πιο πολύτιμο και διάσημο εύρημα των φαραωνικών τάφων που βρίσκεται μέχρι σήμερα στο περίφημο Μουσείο του Καΐρου, που χτίστηκε στο κέντρο της πόλης το 1901 και μέχρι σήμερα έχει φιλοξενήσει τη μεγαλύτερη συλλογή φαραωνικών αρχαιοτήτων στον κόσμο.

Το καλοκαίρι του 2019, η Αίγυπτος άνοιξε τις πόρτες του μουσείου της Γκίζας που δεν είχε ολοκληρωθεί και παρουσίασε τη χρυσή σαρκοφάγο του Τουταγχαμών, η οποία  υποβάλλεται σε εργασίες αποκατάστασης για πρώτη φορά μετά την ανακάλυψή της το 1922. Στην ειδική συνέντευξη τύπου που δόθηκε στα πελώρια εργαστήρια συντήρησης του νέου μουσείου και παρουσιάστηκαν θησαυροί από τον τάφο του διάσημου βασιλιά της Αιγύπτου, φυσικά πρωταγωνίστησε η ξύλινη σαρκοφάγος, με την επίχρυση εξωτερική επένδυση, που έχει μήκος 2,23 μ. και είναι διακοσμημένη με μία προσωπογραφία του νεαρού βασιλιά, που φέρει τα σύμβολα των Φαραώ, το σκήπτρο και μαστίγιο. Οι Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι μίλησαν για τις ρωγμές που είχαν παρατηρηθεί στον επίχρυσο γύψο, όπως και σε πολλά χρυσοποίκιλτα γλυπτά που περιστοίχιζαν τη σαρκοφάγο του.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Η χρυσή σαρκοφάγος του Τουταγχαμών υποβάλλεται σε εργασίες αποκατάστασης για πρώτη φορά μετά την ανακάλυψή της το 1922. Φωτο: EPA/Mohamed Hossam

Ο Τουταγχαμών ανέβηκε στον θρόνο της Αιγύπτου στα 1.333 π.Χ. και είναι αναμφίβολα ο διασημότερος Φαραώ στην Ιστορία, κυρίως λόγω του μύθου που περιβάλλει την ανακάλυψη του τάφου του. Γόνος του Φαραώ Αχενατόν και σύζυγος της εξίσου διάσημης Νεφερτίτης, «ο παίς Φαραώ» ανήλθε στην εξουσία σε ηλικία εννέα ετών και πέθανε δέκα χρόνια αργότερα από ελονοσία, σε συνδυασμό με μία νόσο των οστών.

Νωρίτερα, το 2019, ο Τουταγχαμών «ανέλαβε» την πολιτιστική εκπροσώπηση και την οικονομική καμπάνια της Αιγύπτου σε όλο τον κόσμο, που τη διέκοψε βίαια η πανδημία του κορωνοϊού.

Η προηγούμενη φορά που είχε γίνει στην Ευρώπη έκθεση για τον Αιγύπτιο βασιλιά ήταν το 1967, όταν η Γαλλία με υπουργό Πολιτισμού τον Αντρέ Μαλρό υποδέχθηκε την έκθεση «Ο Τουταγχαμών και η εποχή του» στο Παρίσι, ένα γεγονός που χαρακτηρίστηκε τότε «η έκθεση του αιώνα». Η έκθεση τότε στο Πτι Παλέ είχε προσελκύσει 1,2 εκατομμύρια επισκέπτες, έναν αριθμό-ρεκόρ όχι μόνο για τη δεκαετία του '60 αλλά και για την εποχή μας.

Η περιοδεία του 2019 του πιο διάσημου φαραώ σε τρία μουσεία, στο Λος Άντζελες, το Παρίσι και στο Λονδίνο ήταν ένας θρίαμβος. Στο Παρίσι η έκθεση «Τουταγχαμών, ο Θησαυρός του Φαραώ» με περισσότερα από 150 αντικείμενα –κοσμήματα, χαρακτικά, γλυπτά, μία επίχρυση κλίνη, σαρκοφάγους, προσωπικά αντικείμενα που συνόδευσαν στη ζωή και τον θάνατο τον νεαρό βασιλέα– κατάφερε να σπάσει το προσωπικό ρεκόρ του ίδιου και να προσελκύσει 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, επιβεβαιώνοντας ότι ή Δύση από το 1922, όταν ανακαλύφθηκε ο τάφος του, είναι στον ρυθμό μιας «Tut-mania» που έχει επιρροή στην τέχνη, την αρχιτεκτονική, το design και τη μόδα εδώ και δεκαετίες.

Το αφήγημα του αιγυπτιακού πολιτισμού για τη μετά θάνατον ζωή, λουσμένο σε χρυσάφι και μυστήριο ασκεί έναν απίθανο μαγνητισμό στη Δύση. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έκθεση δεν είχαν συμπεριληφθεί η διάσημη χρυσή μάσκα και οι τρεις χρυσές σαρκοφάγοι του Φαραώ, καθώς σύμφωνα με την αιγυπτιακή νομοθεσία απαγορεύεται η έξοδος τους από τη χώρα.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Η έκθεση «Τουταγχαμών, ο Θησαυρός του Φαραώ» στο Παρίσι προσέλκυσε 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες. Φωτο: EPA/IAN LANGSDON.

Μέρος της επιτυχίας της έκθεσης ήταν η «λεζάντα» της, τα αντικείμενα ταξίδεψαν για πρώτη και τελευταία φορά εκτός Αιγύπτου. Μέχρι σήμερα, παραμένει η έκθεση με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην ιστορία της Γαλλίας και μάλιστα με πολύ ακριβό εισιτήριο. 130.000 εισιτήρια είχαν προπωληθεί πριν ανοίξει η έκθεση, ενώ οι ακουστικές ξεναγήσεις ήταν σε επιπρόσθετη χρέωση από αυτή του εισιτηρίου.

Ο υπουργός Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, Καλέντ ελ-Ανάνι δήλωσε τότε ότι τα κίνητρα αυτής της πολιτιστικής προώθησης προς τη Δύση ήταν οικονομικά και πολιτιστικά και στόχευαν στην παρακίνηση των τουριστών να επισκεφθούν ξανά την Αίγυπτο, σχέδιο που ανέκοψε ο κορωνοϊός, αλλά όλοι ελπίζουν ότι ο νεαρός βασιλιάς για άλλη μια φορά θα δώσει πνοή στον τουρισμό της πατρίδας του που την τελευταία δεκαετία, από την Αραβική Άνοιξη και μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις του 2015, παρουσιάζει ανησυχητική μείωση.

Οι εκθέσεις με τους θησαυρούς του τάφου του Τουταγχαμών ήταν μια πρόγευση αυτών που θα δουν οι επισκέπτες της χώρας στο μουσείο της Γκίζας. Η Αίγυπτος καλοδέχθηκε τα έσοδα των εκθέσεων, καθώς αυτή στη Γαλλία απέφερε στη χώρα περισσότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια.

Ο Τουταγχαμών από προχθές υποδέχθηκε τους νέους του συνοίκους, τους πιο διάσημους των βασιλέων, για να δώσουν σε ένα μουσείο αντάξιο της φήμης τους το φιλί της ζωής στην καταστραμμένη οικονομία της Αιγύπτου.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Εκθέματα του νέου μουσείου της Γκίζας. EPA/Mohamed Hossam
Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Άποψη του νέου μουσείου της Γκίζας. EPA/KHALED ELFIQI
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανακαλύφθηκαν 59 σαρκοφάγοι στη Νεκρόπολη της Σακκάρα - Η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανακάλυψη της Αιγύπτου για το 2020

Φωτογραφίες / Ανακαλύφθηκαν 59 σαρκοφάγοι στη Νεκρόπολη της Σακκάρα - Η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανακάλυψη της Αιγύπτου για το 2020

Την μεγάλη αποκάλυψη έκανε ο υπουργός Τουρισμού και Αρχαιοτήτων της χώρας μπροστά σε 43 πρέσβεις και εκπροσώπους χωρών και περίπου 200 δημοσιογράφους

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Η Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου-Ιδρύματος Αλεξανδρινού Πολιτισμού, που σκάβει στην Αλεξάνδρεια από το 1998 μιλά για τις ανασκαφές που πραγματοποιεί εκεί, τα μέχρι στιγμής ευρήματα, τον Μεγαλέξανδρο, τη σχέση του με την Αίγυπτο και το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Netflix, στο οποίο συμμετείχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Τα κτίρια του Αλέξανδρου Νικολούδη υπάρχουν παντού στην Αθήνα. Όμως γιατί γνωρίζουμε τόσο λίγα γι' αυτόν τον αρχιτέκτονα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Αμαλία Κωτσάκη.
THE LIFO TEAM
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Μέσα από σπάνια αντικείμενα η νέα έκθεση του Met αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών με το Βυζάντιο.
THE LIFO TEAM
Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Πνύκα, Νυμφών, Φιλοπάππου: Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τη Λήδα Κωστάκη και τον Μάρκο Κατσιάνη για τους τρεις λόφους που βρίσκονται απέναντι από την Ακρόπολη (Πνύκας, Νυμφών και Μουσών-Φιλοπάππου) και καθόρισαν την εξέλιξη του αστικού ιστού της Αθήνας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ