Απεργία την Πρωτομαγιά

Αστράφτοντας κάτω απ' τον ήλιο

Αστράφτοντας κάτω απ' τον ήλιο Facebook Twitter
0

3 Απριλίου 1888. Hawara Αίγυπτος, κοντά στην όαση Fayum. Ο καιρός είχε κάπως δροσίσει σε σχέση με τις καυτές θερμοκρασίες των προηγούμενων ημερών που φαινόταν "σαν να είχε πάρει φωτιά ο κόσμος". Ο William Matthew Flinders Petrie είχε δεχτεί το πρωί έναν αγγελιοφόρο με ένα σημείωμα που του ανακοίνωνε ότι το μεσημέρι θα είχε επισκέψεις στην ανασκαφή.

Ο Flinders Petrie, μιά από τις εμβληματικότερες προσωπικότητες της Αιγυπτιακής αρχαιολογίας, έκανε ανασκαφές στην έρημο Hawara έχοντας ως κύριο στόχο του να διερευνήσει την πυραμίδα του Amenemhet III που βρισκόταν σε αυτή την περιοχή. Παράλληλα έσκαβε ένα ρωμαϊκό νεκροταφείο που απέδωσε εκπληκτικά ευρήματα: παπύρους του 1ου και 2ου αι. μ.Χ., μεταξύ των οποίων ένας ο οποίος διασώζει τις πρώτες δύο ραψωδίες της Ιλιάδας, αλλά και σαρκοφάγους κοσμημένες με τα περίφημα πορτρέτα Fayum.

Το μεσημέρι της 3ης Απριλίου 1888 έφτασαν πράγματι τρεις επισκέπτες. Ο ένας ήταν ο Heinrich Schliemann που ο Petrie τον περιγράφει "κοντό, με στρογγυλό κεφάλι, στρογγυλό πρόσωπο, στρογγυλό καπέλο, με μεγάλα στρογγυλά μάτια και γυαλιά, πολύ χαρούμενο τύπο, δογματικό, αλλά πάντα έτοιμο να ακούσει νέα δεδομένα". Οι άλλοι δύο ήταν ο Rudolf Virchow "ένας ήρεμος άνθρωπος, με γλυκό πρόσωπο και όμορφη γκρίζα γενειάδα", συνεργάτης του Schliemann από τις ανασκαφές στην Τροία και
μετέπειτα διακεκριμένος ανθρωπολόγος, και ο Georg Schweinfurth, βοτανολόγος, "ένας μαυρισμένος, αδύνατος τύπος, απροσδιορίστου ηλικίας", που χάρηκε ιδιαίτερα όταν ο Petrie του έδειξε κόκκινα τριαντάφυλλα κι άλλα κατάλοιπα λουλουδιών από τους τάφους που είχε σκάψει.

Heinrich Schliemann

 

Rudolf Virchow

 

Georg Schweinfurth

Οι τρεις άνδρες άκουσαν με μεγάλο ενδιαφέρον όσα είχε να τους πει ο Petrie για την ανασκαφή του νεκροταφείου και ιδιαιτέρως για την δυνατότητα να χρονολογεί κανείς με βάση τα κεραμεικά θραύσματα. Ο Schliemann φάνηκε ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος από τον πάπυρο της Ιλιάδας και έδειξε μάλλον προσποιητό ενδιαφέρον για την κεραμεική, αφού λίγες μέρες αργότερα εξέφρασε σε φίλους του την ακλόνητη πεποίθησή του ότι ήταν εντελώς αδύνατον να γίνει ποτέ χρονολόγηση επί τη βάση της Αιγυπτιακής κεραμεικής.

Οι επισκέπτες έμειναν για μεσημεριανό φαγητό και συζήτησαν την εμπλοκή της Αγγλίας στα πολιτικά ζητήματα της Αιγύπτου καθώς και τα ατοπήματα της πρόσφατης Φιλελεύθερης κυβέρνησης. Μάλιστα ο Schliemann είπε χαρακτηριστικά ότι "είναι κρίμα και ντροπή για τους Άγγλους που δεν έχουν κρεμάσει τον Gladstone εδώ και καιρό".
Ας κάνω εδώ μιά παρέκβαση για να σημειώσω ότι αυτή είναι μιά ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα πληροφορία που έρχεται σε αντίθεση με όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα για τη σχέση του Schliemann με τον Gladstone. Οι δύο άνδρες είχαν συστηματική αλληλογραφία ήδη από το 1873 και ως φαίνεται στενή σχέση συνεργασίας και εκτίμησης. Ο Schliemann αφιερώνει το βιβλίο του για τις ανασκαφές στις Μυκήνες στον Gladstone και εκείνος αντίστοιχα γράφει τον πρόλογο στο ίδιο έργο. Φαίνεται όμως ότι ο Schliemann είχε στην πραγματικότητα διαφορετική άποψη για την πολιτική δεινότητα του φίλου του.

Ας επιστρέψουμε όμως στην έρημο της Hawara τον Απρίλη του 1888. Το γεύμα είχε μόλις τελειώσει όταν ο Flinders Petrie και οι επισκέπτες του είδαν να έρχεται από τους λόφους με τα χώματα της ανασκαφής μιά πομπή με τρεις χρυσοποίκιλτες μούμιες που άστραφταν κάτω από το φως του ήλιου. Η μία από τις μούμιες αυτές ανήκε στον Αρτεμίδωρο, σύμφωνα με την επιγραφή στο στήθος του: "Αρτεμίδωρε ευψύχι".

Το μουμιοποιημένο σώμα περιέχεται σε ένα περίβλημα βαμμένο βαθύ κόκκινο, διακοσμημένο με παραστάσεις σε χρυσό: στο κέντρο του σώματος κυριαρχεί ο Άνουβης που επιστατεί στη μουμιοποίηση του νεκρού με παραστάτες την Ίσιδα και τη Νέφθυ. Στην κεφαλή έχει τοποθετηθεί το πορτρέτο του νεκρού, ένα από τα εκφραστικότερα της τέχνης των Φαγιούμ, που αποδίδει έναν νεαρό μελαχρινό άνδρα που φορά χρυσό στεφάνι στα μαλλιά. Οι ακτινογραφίες που έγιναν στη μούμια χωρίς να αφαιρεθεί από το περίβλημά της δείχνουν ότι ο Αρτεμίδωρος έχει σπασμένα οστά στην περιοχή της μύτης και στο πίσω μέρος του κρανίου που δεν έχουν ίχνη επούλωσης. Αν αυτοί οι τραυματισμοί δεν προκλήθηκαν από κακομεταχείριση του νεκρού κατά τη μουμιοποίηση, θα μπορούσαν να αποτελούν την αιτία θανάτου του νεαρού άνδρα που φαίνεται ότι ήταν μεταξύ 18 και 21 ετών.

Οι άλλες δύο μούμιες που βρέθηκαν μαζί με τον Αρτεμίδωρο την ίδια μέρα στον ίδιο τάφο ανήκαν σε έναν μεγαλύτερο άνδρα που επίσης ονομαζόταν Αρτεμίδωρος και ήταν προφανώς ο Έλληνας πατέρας του, και σε μιά γυναίκα Αιγυπτιακής καταγωγής ονόματι Thermoutharin. Ο Petrie θεώρησε ότι αποτελούσαν μιά οικογένεια. 

*****
Για τον Flinders Petrie έχω διαβάσει και σας συστήνω τα δύο βιβλία της Margaret S. Drower, Flinders Petrie: A Life in
Archaeology και Letters from the Desert – the Correspondence of Flinders and Hilda Petrie.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ