Το Πάσχα ενός δύσπιστου

Το Πάσχα ενός δύσπιστου. Του Γιάνη Βαρουφάκη Facebook Twitter
91

«Απόδειξέ το» ακούω συχνά να λένε οι δύσπιστοι. «Καλά τα λόγια και οι θεωρίες, αλλά, αν δεν μας τα αποδείξεις, τι αξία έχουν; Γιατί να σε πιστέψουμε;».

Η δυσπιστία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της επιστημονικής μεθόδου. Γι' αυτό χαίρομαι όταν πέφτω πάνω σε δύσπιστους ανθρώπους. Και γι' αυτό προσπαθώ να παραμένω δύσπιστος – ιδίως απέναντι στα πιστεύω μου. Η ανθρωπότητα ταλαιπωρήθηκε για αιώνες πολύ περισσότερο από την υπερβολική πίστη απ' ό,τι από τη συστηματική δυσπιστία.

Το πρόβλημα είναι ότι στη σφαίρα των κοινωνικών επιστημών, και βεβαίως των οικονομικών θεωριών, δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο τι σημαίνει το «απόδειξέ το». Πώς μπορεί να αποδείξει κανείς, π.χ., ότι το Νιου Ντιλ του Ρούσβελτ βοήθησε να ανακουφιστεί ο αμερικανικός λαός από τη Μεγάλη Ύφεση; Ό,τι στοιχεία και να παρουσιάσει, η αντίπαλη πλευρά μπορεί να ισχυριστεί ότι, αν ο Ρούσβελτ είχε ηττηθεί το 1932 από τον Χούβερ, η οικονομία των ΗΠΑ θα είχε ανακάμψει γρηγορότερα. Όμως, κάτι τέτοιο, ή το αντίθετό του, θα μπορούσε να αποδειχτεί μόνο αν υπήρχε η δυνατότητα να πατήσουμε το rewind της Ιστορίας, να επιστρέψουμε στον Ιανουάριο του 1933, να τοποθετήσουμε τον Χούβερ στον Λευκό Οίκο για άλλα τέσσερα χρόνια, να πατήσουμε το κουμπί play και μετά να κάτσουμε σε μια αναπαυτική καρέκλα να δούμε τι θα γινόταν σε μια τέτοια περίπτωση.

Αφού δεν υπάρχει μια τέτοια πειραματική μέθοδος, ο εμπειρισμός (δηλαδή η μέθοδος της εξαγωγής συμπερασμάτων αποκλειστικά από τη συστηματική παρατήρηση των «δεδομένων») είναι καταδικασμένος να μας οδηγήσει σε ανόητα συμπεράσματα. Στο συμπέρασμα, π.χ., ότι το Πάσχα προκαλείται από μια πρότερη μείωση της κατανάλωσης κρέατος που, με τη σειρά της, οδηγεί σε κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης του αρνιού. Ή ότι τα Χριστούγεννα οφείλονται σε μια προηγούμενη αύξηση της ζήτησης παιχνιδιών και προκαλούν ξαφνική αλλά πρόσκαιρη μείωση σχεδόν όλων των τιμών (σ.σ. τις... εκπτώσεις).

Τι μπορεί να σημαίνει, λοιπόν, η προσταγή «απόδειξέ το!», όταν δεν έχουμε τη δυνατότητα της εργαστηριακής αναπαραγωγής των φαινομένων; Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αφορά αποδείξεις τύπου ευκλείδειας γεωμετρίας, καθώς μια τέτοια απόδειξη το μόνο που καταφέρνει να κάνει είναι να καταδεικνύει τι ακολουθεί από συγκεκριμένα αξιώματα ή υποθέσεις, οι οποίες όμως ποτέ δεν μπορεί να αποδειχτούν σωστές ή εσφαλμένες. Στην οικονομική θεωρία, για παράδειγμα, όλες οι σφοδρά συγκρουόμενες μεταξύ τους θεωρίες (νεοφιλελευθερισμός, μαρξισμός, κεϋνσιανισμός) μπορούν να αποδειχτούν ορθές, εφόσον συμφωνήσουμε με παραδοχές (ή αξιώματα) που δεν αποδεικνύονται (ούτε καταρρίπτονται) είτε στη βάση της μαθηματικής λογικής είτε εμπειρικά.

Βέβαια, το πρόβλημα της αποδεικτικής αδυναμίας δεν το έχουμε μόνο οι οικονομολόγοι και εν γένει οι κοινωνικοί επιστήμονες. Το έχουν και οι αστρονόμοι, οι γεωλόγοι και οι σεισμολόγοι που παρακολουθούν τα φαινόμενα της μελέτης τους χωρίς να μπορούν να τα «ξανατρέξουν» στο εργαστήριο, αλλάζοντας κάποιες παραμέτρους ώστε να δουν «τι θα γινόταν εάν...». Το έχουν, σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, και οι θεωρητικοί φυσικοί που πασχίζουν δεκαετίες τώρα να ενοποιήσουν τη θεωρία τους περί ηλεκτρομαγνητισμού, κβαντομηχανικής και βαρύτητας σε μια «θεωρία των πάντων». Στην προσπάθειά τους αυτή αναγκάζονται να δημιουργήσουν μαθηματικά υποδείγματα σε πολλαπλές διαστάσεις (πάνω από δέκα) τις οποίες, εξ ορισμού, είναι αδύνατον (ακόμα κι αν υπάρχουν) να παρατηρήσουν άνθρωποι σχεδιασμένοι για τις τρεις, άντε για τις τέσσερις, διαστάσεις.

Το Πάσχα ενός δύσπιστου. Του Γιάνη Βαρουφάκη Facebook Twitter

Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι οι φυσικές αυτές επιστήμες και οι δικές μας οι κοινωνικές είναι «ίσα κι όμοια». Μπορεί οι αστρονόμοι και οι θεωρητικοί φυσικοί που ασχολούνται με τη «θεωρία των πάντων» να μη διαθέτουν πειραματικές μεθόδους, διαθέτουν όμως κάτι που δεν διαθέτουμε εμείς οι οικονομολόγοι: τη σιγουριά ότι η Φύση, την οποία προσπαθούν να εξηγήσουν, έχει γραμμένες στα παλαιότερα των υποδημάτων της τις σκέψεις τους και τις θεωρίες τους για εκείνη! Αντίθετα, οι κοινωνικές επιστήμες επηρεάζουν την κοινωνία που μελετούν και γι' αυτό θυμίζουν τη μετεωρολογία σε κάποιον φανταστικό πλανήτη, όπου ο καιρός εξαρτάται από τις προσδοκίες των κατοίκων του για τον καιρό... Γι' αυτόν το λόγο, ενώ οι γεωλόγοι και οι αστρονόμοι μπορούν να ελπίζουν ότι κάποια στιγμή θα βρουν τρόπο να επαληθεύσουν τις θεωρίες τους, εμείς οι κοινωνικοί επιστήμονες ποτέ δεν θα τα καταφέρουμε (καθώς οι κοινωνίες μας και οι θεωρίες μας γι' αυτές είναι ένα κουβάρι).

Συμπερασματικά, αν η «απόδειξη» αποτελεί προαπαιτούμενο για να πιστέψει κανείς κάποια υπόθεση, κάποια θεωρία, είναι εύκολο να πιαστούμε, σε πολλούς τομείς, στην απεχθή παγίδα ενός διλήμματος μεταξύ της τυφλής «πίστης» και της ριζοσπαστικής «δυσπιστίας» (του ακατάσχετου σχετικισμού). Ως συνήθως, το ζητούμενο είναι πώς θα αποφύγουμε τα δύο άκρα. Για να τα αποφύγουμε, όμως, απαιτείται η παραδοχή, όσο επίπονη κι αν είναι, ότι χρειάζεται ένας φιλοσοφικός σεβασμός τόσο στην πίστη όσο και στη δυσπιστία. Αν και αμετάκλητα άθεος, κρίνω ότι το ελληνικό Πάσχα δίνει σε εμάς που κλίνουμε προς τον σκεπτικισμό και στη δυσπιστία μια εξαιρετική ευκαιρία να τείνουμε χείρα κατανόησης προς εκείνους που πιστεύουν άνευ απόδειξης. Για να έχει όμως αξία αυτό, πρέπει και εκείνοι να ανταποδώσουν, σεβόμενοι τη σημασία της εκ προοιμίου δυσπιστίας.

______

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO το Πάσχα του 2013

91

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

12 σχόλια
Η προσωπική μου άποψη είναι η εξής: κάθε άνθρωπος έχει αναφαίρετο δικαίωμα να πιστεύει ή να μην πιστεύει σε οτιδήποτε θέλει. Αυτό όμως που δεν έχει κανένας δικαίωμα να κάνει είναι να κρίνει και να κοροϊδεύει τον άλλο για την πίστη ή τη μη πίστη του και να επιχειρεί να επιβάλλει τα δικά του πιστεύω. Υπάρχουν άνθρωποι που νιώθουν την ανάγκη να αποδίδουν τα πάντα σε κάποιον δημιουργό. Δικαίωμά τους. Για το αν οι θρησκείες είναι καλές, κακές, σωστές, λάθος ή οτιδήποτε άλλο, ο καθένας μπορεί να έχει μία γνώμη, η οποία πηγάζει από τις εμπειρίες του, τη νοημοσύνη και τον τρόπο σκέψης του. Οφείλει όμως να την κρατάει για τον εαυτό του. Όπως δε μπορούμε να πούμε σε κάποιον πώς θα ζει τη ζωή του, έτσι δε μπορούμε να του πούμε και τι να πιστεύει.
Ο Ιησούς Χριστός χαιρετούσε με το "Ειρήνη σε εσάς".Οι άνθρωποι έφεραν τόσα δεινά στην ανθρωπότητα με την πολεμοχαρή στάση τους. Όπως θα έλεγε ο Παΐσιος, "οι αμαρτίες λίγων βασανίζουν πολλούς".Πολεμοχαρείς, υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν, απλό είναι.
Ο Πάπας, που είναι ο εκπρόσωπος του θεού στη γη, έχει καταδικάσει σε θάνατο χιλιάδες παιδιά στην Αφρική επειδή απαγορεύει τη χρήση προφυλακτικών. Δεν είναι πολεμοχαρής. Βλαμμένος είναι και αντί να χρησιμοποιεί το μυαλό του χρησιμοποιεί ένα απαρχαιωμένο βιβλίο που γράφτηκε 1800-1600 χρόνια πριν για να δει τι πρέπει να κάνει σήμερα.
Κάθε χρόνο, το ίδιο βιολί. Αρχίζει η κλάψα απο άθεους , άθρησκους, new age παγανιστές και.. οπαδούς μιας ρομποτοποιημένης ανθρωπότητας στα πλαίσια της παγκοσμοιοποίησης με την αγία αγορά και τον επιστημονισμό ως πανάκεια.
Αν βγάλουμε έξω τους παγανιστές, γιατί είναι κι αυτοί πιστοί όπως εσείς, σε θίγει στ' αλήθεια τόσο πολύ που κάποιοι άνθρωποι σου ζητούν να χρησιμοποιήσεις τη λογική σκέψη σου; Το να σκέφτεσαι λογικά το θεωρείς ρομποτοποίηση;
Η παρουσία των παρατηρητών αλλάζει το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας;Πόσο διαφορετική θα ήταν η Γη αν δεν υπήρχαν άνθρωποι;Θα αλλάξει κάτι αν θα εξαφανιστούμε σαν είδος;Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις αυτές όταν παρουσιάζονται σαν γενικότητες στον πληθυντικό ίσως να μας αφήνουν αδιάφορους, αλλά όταν η σκέψη μας τις κάνει στον προσωπικό ενικό οδηγούν στην πνευματικότητα της πίστης.Γιατί όχι στην δυσπιστία;Επειδή μία είναι η ουσία.Δεν υπάρχει αθανασία του Εγώ και δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε αυτό το γεγονός χωρίς την Πίστη.Ο Θάνατος είναι ανεπίδεκτος δυσπιστίας όπως και η γέννηση. Η πεταλούδα έκανε τον μεταξοσκώληκα ή ο μεταξοσκώληκας την πεταλούδα; Ο χρόνος οποιουδήποτε δημιουργήματος στο Σύμπαν έχει αρχή και τέλος. Ο χρόνος είναι ανθρώπινη διάσταση πεπερασμένη και ο χρόνος της ανθρώπινης ζωής είναι απειροελάχιστος ανάμεσα σε άλλους τρισεκατομμύρια εκτενέστερους χρόνους που αργά ή γρήγορα έχουν κι αυτοί ένα τέλος. Γιατί; Μα γιατί έχουν αρχή και τέλος. Αν δεν είχαν τέτοιες παραμέτρους δεν θα είχαν ηλικία. Οι ζηλωτές άθεοι όλων των αποχρώσεων στην πραγματικότητα δεν μάχονται δογματικά τον Θεό αλλά τον φόβο του θανάτου.Ορισμένοι απ' αυτούς έχουν και τον φόβο της γέννησης με αποτέλεσμα τον φόνο της αλλά αυτό είναι ναι μεν ένα άλλο θέμα, σχετικό δε. Το ίδιο απελπισμένα βέβαια μάχονται τον φόβο του θανάτου και οι ζηλωτές Χριστιανοί που η πίστη στον Θεό ακολουθεί μερικά δευτερόλεπτα το σήκωμα της τρίχας τους, δηλαδή μόνο όταν κινδυνεύουν.Η άρνηση του φόβου του θανάτου μέσω της πίστης στον Λόγο του Θεού και με την χάρη του Αγίου Πνεύματος φέρνει την ήττα του φόβου του θανάτου και τελικά του ίδιου του θανάτου.Μια σημαντική παρατήρηση όμως εδώ.Ο φόβος του Θανάτου δεν νικιέται με την αυτοκτονία που είναι η πιο δειλή ανθρώπινη πράξη παραδοχής ήττας γιατί έρχεται πάντα σε σημείο ψυχικής κατάπτωσης, απελπισίας, και μηδενισμού της αξίας της ανθρώπινης ζωής.-> Ο Θάνατος συνθλίβεται με την αγάπη για τον συνάνθρωπο και με την αγάπη προς τον Θεό. <-Ο Ιησούς Χριστός το απέδειξε σαν άνθρωπος με σάρκα και οστά.Με τα ίδια αισθήματα πόνου, πείνας και δίψας που έχουμε. Μέσω της προσευχής κατόρθωσε το μέχρι τότε ακατόρθωτο. Να νικήσει για πάντα τον θάνατο. Αυτό πιστεύω. Είναι στην ελεύθερη θέληση μας να δυσπιστούμε ή να πιστεύουμε αλλά μην ξεχνάμε ότι ο Χρόνος είναι σαν το Χρέος.Όσο προσπαθείς να αγνοήσεις την ύπαρξη του τόσο περισσότερο θεριεύει στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις του.
@rareware Σε ότι έχει να κάνει με την φύση και την βιολογία πάνω στον πλανήτη μας μπορώ να σου πω με μεγάλη αυτοπεποίθηση ότι για τα τελευταία τουλάχιστον 3 δισεκατομμύρια χρόνια όχι μόνο δεν είναι απαραίτητη η επίβλεψη των πραγμάτων από κάποιο θεό αλλά ίσα ίσα είναι και ολοφάνερη η απουσία του.Το βασικά ερωτηματικά που παραμένουν στο θέμα "ζωή" (που νομίζω είναι και το πιο σημαντικό ζήτημα για εμάς τους ανθρώπους) έχουν να κάνουν περισσότερο με τα αρχικά στάδια όπου τα βιομόρια συγκρότησαν τις πρώτες οργανωμένες λειτουργικές δομές, τα κύτταρα. Και το πρόβλημά μας έχει να κάνει κυρίως με αυτό που σου λέει ο atman, ότι αυτά τα χρονικά διαστήματα είναι αδύνατο να εξομοιωθούν και να μελετηθούν μέσα σε ένα εργαστήριο. Μισό αιώνα όμως τώρα οι επιστήμονες έχουν καταφέρει να συνθέσουν από τα απλά μόρια που σίγουρα υπήρχαν στην Γη 3,5 δις χρόνια πριν, τα απαραίτητα βιομόρια από τα οποία αποτελούνται οι ζωντανοί οργανισμοί. Η φύση εδώ στη Γη μπορεί να λειτουργήσει χωρίς να την κατευθύνει ένας θεός. Και από το πώς είμαστε φτιαγμένοι εγώ κι εσύ είναι σχεδόν φανερό ότι όντως δεν παρενέβη κάποιος θεός. Εγώ σαν άνθρωπος που μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον με αγάπη και προσοχή, με δύο γονείς που μου έδωσαν όσα μπορούσαν, είμαι σε θέση να αγαπάω και να είμαι καλός και σωστός. Όχι επειδή με επιβλέπει κάποιος που θα με κρίνει αλλά επειδή εγώ το επιλέγω και το βρίσκω σωστό.Την μοναξιά που νιώθω εγώ μέσα στο άπειρο που είναι το σύμπαν και η κάμποση ματαιότητα στα πράγματα που μου γίνεται φανερή, κανένας "θεός που μ' αγαπάει" δεν μπορεί να την σβήσει. Ίσα ίσα μόνο τρομακτικό και σαδιστή μπορώ να τον φανταστώ με βάση το πώς είναι τα πράγματα. Ευτυχία και δύναμη όμως μπορώ και βρίσκω στη σχέσεις μου με τους δικούς μου ανθρώπους. Όπως επίσης, κάθε φορά που ανακαλύπτω κατιτίς καινούριο για τον κόσμο, το σύμπαν, τη μουσική για το ένα ή το άλλο μόνο χαρά και δέος μπορεί να με γεμίσει. Όχι επειδή κάποιο σούπερ παντοδύναμο ον τα έφτιαξε με ένα τσουφ αλλά για όλα εκείνα τα σπουδαία που σαν άνθρωποι μοναχοί μας έχουμε καταφέρει μέσα στο τόσο μικρό χρονικό διάστημα που υπάρχουμε. Γιατί μπροστά στα 13,7 δισεκατομμύρια χρόνια που υπάρχει το σύμπαν, λυπάμαι που θα στο πω, αλλά εμείς δεν υπάρχουμε και πολύ. Είναι παράφορα εγωιστικό και απλοϊκό να θέλουμε να πιστεύουμε ότι ενώ υπάρχει όλος αυτός ο πραγματικά τεράστιος εκπληκτικός κόσμος, κάποιος "εκεί πάνω" νοιάζεται και δίνει σημασία στο τι κάνουμε, θέλουμε και πιστεύουμε.Ακόμα κι έτσι να είναι, εμένα δεν με απασχολεί. Στην ζωή μου δεν επεμβαίνει. Προτιμώ να πιστεύω στις δυνατότητες και στη θέληση του ανθρώπου.
παντως, αξιζει να μεινουμε εκπληκτοι στο γεγονος οτι παρολο την ελειψη οποιασδηποτε επιβλεψης ή εξυπνου σχεδιασμου πραγματι, αυτο δεν αποκλειει καθολου π.χ. την εγερση μεσα απο τον αυτοοργανωμενο κοσμο μιας μορφης "συνειδησης" και αντιληψης του υπερανω και πληρεστερη υμων ή κάτι πιο καθολικο και αμορφο οπως υποθετω αυτο που σκεπτοταν ο σπινοζα.αν και ειναι απλα ενα γοητευτικο παραμυθι προς το παρον, ρωταω οπως προχωραμε σε μορφες οργανωσης ολο και πιο περιπλοκες μπορει κανεις να αποκλεισει σε καποια χρονικηυ στιγμη κατι πιο περιπλοκης ταξης να γινει ή να έχει ήδη γινει emerge? ενας νευρωνας μπορει να εχει συνειδηση του εγκεφαλου; ενα μοριο της ζωής; ενας ανθρωπος της ανθρωποτητας; wild guesses και μαλλον παραμυθια, δεν τα θεωρω ομως καθολου μη ενδιαφεροντα.για αυτο και καμια (σοβαρη) θρησκεια δεν ειναι καθολου αντιθετη ουτε με την εννοια της εξελιξης ουτε με τιποτα απο αυτα που δινει ως αποτελεσματα οι θετικες επιστημες.προτιμω να δηλωνω αγνωστικιστης προσωπικα:)
Εννοείται ότι ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ θρησκεία μιλάει για ανώτερη δύναμη ή θεότητα, αυτομάτως είναι ΕΝΤΕΛΩΣ αντίθετη με την έννοια της εξέλιξης. Η εξέλιξη τι μας λέει; ότι τα πράγματα ξεκίνησαν από τα πιο απλά στα πιο σύνθετα. Από το μηδέν, στην θετική/αρνητική ενέργεια, στο ηλεκτρόνιο/ποζιτρόνιο, στο υδρογόνο, και από το υδρόγόνο με τη σύνθεση των άστρων σε όλο και πιο βαριά στοιχεία του περιοδικού πίνακα. Η ύπαρξη μιας θεότητας δυναμιτίζει όλη την έννοια της εξέλιξης και υποθέτει ότι πριν το απλό υπήρξε κάτι απείρως πολύπλοκο. Χωρίς φυσικά να μας λέει ΠΩΣ δημιουργήθηκε αυτό το πολύπλοκο;;;
Μεστό και καλογραμμένο το σχόλιό σου.Συμφωνώ μαζί σου.Η δική μου άποψη είναι ότι το Σύμπαν είναι από μόνο του απλά όμορφο και ταυτόχρονα όμορφα πολύπλοκο. Η προσθήκη άλλης μια «μεταβλητής» με το όνομα «θεός» απλά είναι περιττή.
Το προβλημα με τους περισσοτερους άθεους κε Βαρουφάκη ειναι α) οτι αρνουνται να αποδεχθουν οτι και οι δικη τους θεση ειναι μια πίστη, μια εικασία, και β) ότι υπαρχουν μόνο ως ετεροαναφορικά όντα. Αυτοπροσδιοριζονται δηλαδή παντα σε σχεση με το τι ΔΕΝ ειναι ή σε σχέση με το τι είναι οι ΑΛΛΟΙ. Το Α-θεος ΔΕΝ αποτελεί θεση αφου εξ άλλου εμπεριέχει και το στερητικό Α στις θέσεις καποιου άλλου. Και κατι μου λέει ομολογία οτι η αθεία ειναι μια πίστη πασπαλισμένη με τη ζάχαρη άχνη της επιστημοφάνειας θα δυσκολευτουμε να συναντήσουμε όπως και μια πλήρως διαμορφωμένη, ολοκληρωμένη συλλογική θεωρία που να καλύπτει όλο το φάσμα, από την ιστορία και την επιστήμη μέχρι και την ηθική, που να προβαλεται ως ΘΕΣΗ, ωστε να μπορεί καποιος πιστός να τοποθετηθεί και να την πετροποβολεί με την ίδια αναίμακτη ευκολία που ένας άθεος πετροβολεί την πίστη κρυμμένος πίσω από ένα ομιχλώδες νεφέλωμα.Υπ αυτη την έννοια η κριτική του Άθεου (και οχι του αγνωστικιστη) μάλλον κακοήθες κουτσομπολιό θυμίζει πίσω από τα μισάνοικτα πατζούρια εκεινου που ευθαρσώς κυκλοφορεί όπως ειναι έξω στο φώς, καθιστων τον εαυτό του αντικειμενο και στόχο κριτικης.
Στη σύνηθη παρανόηση της εξίσωσης της πίστης με την έλλειψη πίστεως, απαντάει πολύ έυστοχα (και με πολύ χιούμορ) ο Bill Maher σ' αυτό το βιντεάκι: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8ORpiAc1f_A#!"atheism is a religion like abstinence is a sex position"
Όντως πολλοί άθεοι έχουν πρόβλημα με τη συγκεκριμένη λέξη (άθεος) με τη λογική ότι αντίστοιχα θα έπρεπε να λέγονται και α-ξωτικοί, α-βρυκόλακες και δε συμμαζεύεται και γι αυτό κατά καιρούς έχουν προσπαθήσει να αυτοχαρακτηριστούν με άλλους όρους, όπως humanist, bright, freethinker κλπ. Το θέμα είναι ότι δεν έχουν κεντρική διοίκηση (ποιμένα, aka τσοπάνη) και κανένας από τους παραπάνω όρους δεν έχει επικρατήσει.
Δεν καταλαβαίνω που είναι το πρόβλημα - είναι σημασιολογικό το θέμα: αν σε ρωτήσουν για την οικονομική σου κατάσταση, λες είμαι ά-φραγκος, ά-πορος, κλπ. Αν σε ρωτήσουν για τις θρησκευτικές σου πεποιθήσεις, λές ά-θεος, ά-θρησκος ή ά-πιστος. Το στερητικό "α" δηλώνει την απουσία μιας ιδιότητας, π.χ. της οικονομικής επιφάνειας στο πρώτο παράδειγμα, της θρησκευτικής πίστης στο δεύτερο. Κανένας άνθρωπος δεν είναι μονοδιάστατος, σε πολλά πράγματα μπορεί να μας (ετερο)προσδιορίζει ένα στερητικό "α".
Δεν καταλαβαίνω την αμηχανία των ανθρώπων που δηλώνουν άθεοι όποτε γιορτάζεται στην ευρύτερη κοινωνία όπου διαβιούν κάποια χριστιανική εορτή. Γιατί τους απασχολεί το τι γιορτάζουν οι γύρω τους;
Έλα μου 'ντε. Ο άνθρωπος δηλώνει "αμετάκλητα άθεος". Και μια χαρά πάσχα κάνεις ως άθεος. Μπορεί να μην πηγαίνεις εκκλησία (υπάρχουν άθεοι που πάνε) αλλά σε όλες τις κοινωνικές μαζώξεις είσαι μέσα. Αυγά, τσουρέκια, αρνιά, κτλ.
Τι αμηχανία, πιτόγυρα τη "μεγάλη" Παρασκευή και αρνί την Κυριακή, κοροιδεύεις και μερικούς χριστιανούς για τις βλακείες που πιστεύουν, μια χαρά τη βγάζεις
δεν είναι αμηχανία, είναι ασέβεια. είναι ασέβεια να υπάρχουν επίσημες αργίες θρησκευτικές - που είναι κατά βάση (πάντα) χριστιανικές. δεν καταλαβαίνω γιατί να μην είναι αργίες κι οι μέρες εορτασμού των μουσουλμάνων κι όλων των άλλων θρησκειών. άκρως ρατσιστικό.
Δε δηλώνω άθεος, όπως δε δηλώνω αντι-οπαδός της θεωρίας ότι η γη είναι επίπεδη. Δεν μπορώ να ορίσω τα πιστεύω μου βάσει κάποιας θεωρίας που είναι εντελώς παράλογη. Δηλώνω ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΗΣ. (δεν τα είπα εγώ αυτά, αλλά τα συνυπογράφω).
όταν λες.. "Μην προσπαθείτε να καταλάβετε τι είναι ο Θεός. Αυτό είναι αδύνατον." και ταυτόχρονα λες "....μας αγαπά ο Θεός." -άρα πρόθεση,,, και "Ο Θεός είναι Αγάπη" - ιδιότητα ανθρώπινη ..τότε λες ανοησίες ... ε?
"Η ανθρωπότητα ταλαιπωρήθηκε για αιώνες πολύ περισσότερο από την υπερβολική πίστη απ’ ό,τι από τη συστηματική δυσπιστία."Δε νομίζω πως τίθεται θέμα σύγκρισης της υπερβολικής πίστης έναντι της συστηματικής δυσπιστίας. Οι κοινωνίες προχωρούν πάντα με βεβαιότητες, όπως ακριβώς ο άνθρωπος πρώτα αναπέει και μετά αναρωτιέται γιατί ζει. Η δυσπιστία είναι το επικοδόμημα της πίστης, κι όχι το αντίθετό της.
Η διάκριση μεταξύ θετικών και κοινωνικών επιστημών είναι υπαρκτή και, δυστυχώς για τους ντετερμινιστές, η προοπτική είναι, όχι να γίνουν οι κοινωνικές επιστήμες πιο "αντικειμενικές", αλλά οι θετικές πιο "υποκειμενικές". Ο Wittgenstein, ένας πραγματικά μεγάλος φιλόσοφος, έχει πει πως "όποιος θελήσει να αμφιβάλλει για τα πάντα, δε θα φτάσει ούτε μέχρι την αμφιβολία. Το ίδιο το παιχνίδι της αμφιβολίας προϋποθέτει τη βεβαιότητα".
πως να γίνουν οι κοινωνικές επιστήμες αντικειμενικές σκέψου για παράδειγμα την ταινία "το κύμα" και ακόμα και το τί γίνεται σήμερα στην Ελλάδα όταν κάτι δημοκρατικό όταν αναλαμβάνει εξουσία γίνταιτελικά αυταρχικό, πόση αντικειμενικότητα υπάρχει στο τι είναι δημοκρατικό
Καλό Πάσχα.Μου κάνει εντύπωση πως ένας άνθρωπος της δικής σας ευφυίας δηλώνει άθεος.Αθρησκος θα ήταν απόλυτα κατανοητό.Αγνωστικιστής,επίσης.Τέλος πάντων, λεπτά και εξαιρετικά προσωπικά ζητήματα ετούτα.
Συμφωνώ. Δεν μπορείς να αποδείξεις ούτε την ύπαρξη ούτε την ανυπαρξία κάποιου θεού. Κι εμένα μου κάνει εντύπωση καμιά φορά όταν ακούω τη λέξη "άθεος" γιατί απόλυτες απόψεις συναντάς κυρίως σε θρησκόληπτους. Τέλος πάντων, μεγάλη συζήτηση. (τώρα θυμήθηκα κ αυτό το θεϊκό: http://www.youtube.com/watch?v=jW6yeMj3ORE)
Κανείς δε χρειάζεται να αποδείξει την ανυπαρξία του Θεού. Αυτοί που ισχυρίζονται ότι υπάρχει πρέπει να αποδείξουν την ύπαρξη. Όπως σε όλα τα άλλα πράγματα. Αλλιώς αποδείξτε μου την ανυπαρξία του Δωδεκάθεου που κατοικεί σε ένα σύννεφο σε άλλο γαλαξία. Αν δεν μπορείτε δηλώστε δωδεκαθεο-αγνωστικιστές.
Αυτό είναι ένα θέμα που έχει απαντηθεί προ πολλού: το βάρος της απόδειξης ενος φαινομενικά μη υπαρκτού πράγματος πέφτει σ' αυτόν που ισχυρίζεται ότι υπάρχει, όχι σε αυτόν που απλά δεν πιστεύει σε κάτι που δεν βλέπει. Επομένως η ανυπαρξία ή ύπαρξη ενός θεού, ή πχ μιας τσαγιέρας που αιωρείται στο διάστημα - αν κάποιος επιλέγει αυτό να πιστέψει - δεν αποτελούν δύο ισοδύναμες πιθανότητες προς απόδειξη: η ύπαρξη του θεού εγείρεται ως πιθανότητα ενω η ανυπαρξία υφίσταται ως εμπειρική βεβαιότητα.Δείτε ενδεικτικά αυτο: http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot
@LixLux Μα δεν είπε κανείς για την ανυπαρξία του θεού στον οποίο πιστεύουν οι χριστιανοί, ή για το δωδεκάθεο συγκεκριμένα. Γενικά για την παρουσία ή όχι κάποιας "ανώτερης δύναμης" μίλησα.@alpha2zeta Το βάρος της απόδειξης (ή της κατάρριψης μια υπόθεσης) το έχει εκείνος που θέλει να αποδείξει κάτι, είτε τη θέση είτε την άρνηση. Προσωπικά θα ήθελα να αποδείξω στον εαυτό μου κάτι απ'τα δύο αλλά δεν μπορώ ούτε το ένα ούτε το άλλο, πόσο μάλλον να το αποδείξω σε κάποιον άλλο. Επίσης η "εμπειρική βεβαιότητα" είναι μάλλον στατιστική παρά απόδειξη. Κι εγώ στη μη ύπαρξη τείνω αλλά δεν θα μπορώ ποτέ να βεβαιωθώ 100%, αυτό θέλω να πω.
@LixLux Μαλλον κατι δεν εχεις καταλαβει καλα. Ο Θεϊστης δεν χρειαζεται να αποδειξει την υπαρξη του Θεου πολύ απλα επειδη πιστεύει, δεν γνωριζει. Τουναντιον ο άθεος ισχυριζεται οτι γνωριζει οτι δεν υπαρχει θεός και συνεπως αναλαμβανει και την ευθυνη της αποδειξης των ισυχρισμών του. Το ότι δεν βλεπω δεν υπαρχει, δεν ειναι βεβαια σοβαρό επιχειρημα για καποιον που αρεσκεται στις αποδειξεις.Εκτος των άλλων κατηγορουνται διαφοροι πιστοί ως αφελείς και ναϊβ (και πιθανον πολλοί, οι περισσότεροι να είναι) διοτι προσδιδουν στο Θεό πεπερασμένες ανθρωπομορφικές ιδιότητες. Και καλά αυτοί. Εσυ που βαζεις τα ίδια ακριβως απλοϊκά κριτήρια με εκεινους τάχα για να πειστεις ότι υπάρχει θεός, σε τι είσαι ανώτερος; (Μη το παιρνεις προσωπικα).Ο τελευταιος Θεός του οποίου η ύπαρξη αποδεικνυοταν εύκολα ήταν ο Ανδρεας Παπανδρέου στο Συνταγμα και ο Sakis στη Eurovision. Αν υπαρχει ενας σοβαρός λογος για τον οποίο προσωπικά πιστευω, ειναι οτι ο Θεός ΔΕΝ αποδεικνυεται ή τεκμηριωνεται εργαστηριακά διοτι τοτε θα ήταν δικο μου κατασκευασμα που χωραει στην περιορισμενη μου διάνοια.Και κατι τελευταιο - που υποδηλώνει και μια υποκρισια επί του θεματος. Δεν υπαρχει απτή Θεοφάνεια και λέει ο άλλος "αρα Θεος δεν υπάρχει". Εμφανιζεται απτή Θεοφάνεια ανθρωπομορφικά στο πρόσωπο του Χριστού (και μεταξύ μας οποιοσδηπτε αλλος και να ήταν χρονολογικά, γεωγραφικά, πολιτισμικά και εθνολογικα) και πάλι λένε "καλέ αυτος δεν ειναι ο γιος της Μαριάμ; μας παριστανει τωρα το Θεό;"Μπορεις να δωσεις συγκεκριμενα χαρακτηριστικά, γεγονότα ή φαινόμενα τα οποία θα αποτελουσαν τεκμηρια υπαρξης του Θεού (ξέρω γω φωνες από το υπερπεραν που να τις ακουμε όμως όλοι - διαφορετικά παει αλλου το πραγμα, ένας κύριος που να φερνει στον Σων Κονερυ και να ίπταται πανω από την Αθήνα ή κατι τετοιο).
@ e^iπ+1=0 2.5.2013 | 12:34 Προσπαθείς να εξισορροπήσεις δύο ανόμια πράγματα (μάλλον δεν είδες το link που παρέθεσα). Δηλαδή αν εγώ πίστευα στο ιπτάμενο μακαρονοτέρας ή στη διαστημική τσαγιέρα, θα είχες εξίσου με εμένα το βάρος της απόδειξης της μη υπαρξής αυτών των πραγμάτων; Όχι βέβαια, όσο δεν έχει και ο κάθε άθεος ανάγκη να αποδείξει ότι δεν υπάρχει η θεά Κάλι με τα 4 χέρια, ο νεκραναστημένος θεάνθρωπος των χριστιανών, ή ο μεγάλος Μανιτού.
@Ανορθόδοξος: Συνοπτικά: όταν ο Δαρβίνος διέλυσε οριζοντίως, καθέτως, πλαγίως, από την καλή και την ανάποδη κοκ. κάθε θεωρία για την προέλευση του ανθρώπου που αποτελούσε το βαρύ πυροβολικό των θρησκειών για την ύπαρξη του κάθε Θεού, το ρίξανε οι θρησκείες στη σοφιστεία περί έξυπνου σχεδιασμού κλπ. Τώρα θα μας πεις κι εσύ ότι δε τον χωράει ο νους μας, φοβερή θεωρία. Δυστυχώς για εσάς θα υπάρχουν άνθρωποι που θα σκοτώνουν το σκοταδισμό σας κάθε μέρα. Τώρα ο Σάκης κι ο Ανδρέας μπορεί να ήταν δικοί σου Θεοί και γι'αυτό το ριξες τώρα στα σκληρά...
Ανορθόδοξε κανείς δε γεννήθηκε γνωρίζοντας ότι υπάρχει Θεός. Κάποιος του το είπε και τον πίστεψε. Το σημείο μηδέν που ξεκινάμε είναι ότι δεν υπάρχει θεός και δεν ξέρουμε καν τι σημαίνει αυτή η λέξη. Άρα ο άθεος δεν έχει να αποδείξει τίποτε. Βρίσκεται στο σημείο μηδέν. Ο χριστιανός/βουδιστής/μακαρονοπιστός οφείλει να τον πείσει και φέρει το βάρος της απόδειξης αυτών που λέει. (Επειδή βέβαια δεν μπορεί να αποδείξει τίποτα, βουτάει τον άθεο στην κολυμπήθρα από 6 μηνών, του πιπιλάει και το μυαλό όλη του τη ζωή και -ω θαύμα- ένας νέος χριστιανός γεννήθηκε)
@alpha2zeta Νομίζω ότι υπάρχει μια διαφορά σ'αυτό που λέμε. Φυσικά και δεν θα είχα το βάρος της απόδειξης της ανυπαρξίας καθενός από αυτά τα πράγματα, σ'αυτό δεν διαφωνώ καθόλου. Για να πω όμως με σιγουριά ότι δεν υπάρχει *καμία* θεϊκή παρουσία στο Σύμπαν (όσο και να το πιστεύω, αυτό δεν έχει να κάνει με βεβαιότητα) θεωρητικά πρέπει να το αποδείξω. Αφού λοιπόν αυτό είναι αδύνατον, δεν μπορώ να δηλώσω άθεος.
Ένας αόριστος θεός που περιγράφεται ως άυλος, άχρονος και πέρα της ανθρώπινης νόησης ή φαντασίας είναι το τελευταίο καταφύγιο των αφελών που από τη μια δεν μπορούν να πιστέψουν τα παραμύθια της βίβλου αλλά από την άλλη θέλουν να διατηρήσουν τον ευσεβή πόθο ότι κάποιος δημιουργός του σύμπαντος τους επιφυλάσσει αιώνια ζωή.Το να ορίσεις κάτι εκτός φυσικού κόσμου για να το κάνεις αδύνατο να διαψευστεί δεν το κάνει περισσότερο πραγματικό. Αντιθέτως, το σπρώχνει ακόμα περισσότερο προς την πλευρά του ανύπαρκτου.Κανείς δε χρειάζεται να αποδείξει ότι δεν υπάρχει Κοκκινοσκουφίτσα. Γνωρίζουμε ότι δεν είναι πραγματική επειδή γνωρίζουμε την προέλευση του παραμυθιού.Έτσι και για τους θεούς κάθε είδους, δεν μπορείτε να τους κρύψετε με αοριστολογίες στα κενά της επιστήμης. Γνωρίζουμε ότι είναι ψεύτικοι επειδή γνωρίζουμε από πού προέρχονται. Είναι κατασκευάσματα της ανθρώπινη φαντασίας και μύθοι. Αποτυχημένες απόπειρες των πρωτόγονων ανθρώπων να εξηγήσουν τον κόσμο.
Γράφει ο ΑΖ" Αυτό είναι ένα θέμα που έχει απαντηθεί προ πολλού: το βάρος της απόδειξης ενος φαινομενικά μη υπαρκτού πράγματος πέφτει σ' αυτόν που ισχυρίζεται ότι υπάρχει, όχι σε αυτόν που απλά δεν πιστεύει σε κάτι που δεν βλέπει."Ο παραπάνω ισχυρισμός είναι λανθασμένος. Τα πάντα εξαρτώνται από το τι τοποθετούμε στην θέση της υπόθεσης που θέλουμε να ελέγξουμε (ονόμασε την Η0). Και τα universal statements του τύπου "υπάρχει Θεός", "υπάρχουν μαύροι κύκνοι" δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν ψάχνοντας για αποδεικτικά στοιχεία που θα οδηγούσαν στην απόρριψη τους. Αυτό σε αντίθεση με τις προτάσεις "ΔΕΝ υπάρχει Θεός", "ΔΕΝ υπάρχουν μαύροι κύκνοι" που διαψεύδονται με την εύρεση μιας μόνο παρατήρησης. Τώρα έστω πως ερευνούμε το θέμα της ύπαρξης ή μη εξωγήινης ζωής (οποιοσδήποτε μορφής) κάπου στο σύμπαν. Κάποιοι θα μπορούσαν να ισχυριστούν για τους δικούς τους θεωρητικούς λόγους πως πιστεύουν ότι η ζωή έξω από την Γη είναι πολύ πιθανόν να υπάρχει και αυτό χωρίς να την έχουν ποτέ συναντήσει. Αυτό που ισχυρίζεστε είναι πως ο συγκεκριμένος ισχυρισμός είναι legitimate μόνο αν σας φέρουν σε προσωπική γνωριμία με τον Αλφ των εξωγήινο; Αντιθέτως όσοι ισχυρίζονται πως η συγκεκριμένη μορφή ζωής (ή τα ηλεκτρόνια ή ο ιός HIV που δεν έχουν ποτέ άμεσα παρατηρηθεί) δεν υπάρχει είναι εκ των προτέρων ορθοί και η πίστη τους δεν χρειάζεται περαιτέρω έλεγχο; " ...η ύπαρξη του θεού εγείρεται ως πιθανότητα ενω η ανυπαρξία υφίσταται ως εμπειρική βεβαιότητα."
συνέχεια" ...η ύπαρξη του θεού εγείρεται ως πιθανότητα ενω η ανυπαρξία υφίσταται ως εμπειρική βεβαιότητα." Δηλαδή η μη παρατήρηση εξωγήινης ζωής ισοδυναμεί με την εμπειρική βεβαιότητα πως αυτή δεν υπάρχει; Φοβερό λογικό άλμα! Έστω πως διαθέτουμε τις παρατηρήσεις X_1, X_2, ..., X_n και πως ∀ i σε 1,..,n Χ_i≠ α. Πως ακριβώς προκύπτει πως ∀ i σε n+1, n+2, ..., ∞ (!) Χ_i≠ α (ειδικά όταν τα Χ_i είναι εξαιρετικά δύσκολο να παρατηρηθούν). Το αν μια υπόθεση είναι legitimate ή όχι και το ποιος πρέπει να την ελέγξει ουδεμία σχέση με έχει αν αφορά την ύπαρξη ή την μη ύπαρξη. Το μόνο πράγμα που είναι σχετικό είναι το αν ή όχι υπάρχει θεωρητικό υπόβαθρο που θα καθιστούσε την διατύπωση μιας πρότασης sensical