Η απoενοχοποίηση της φιλελεύθερης τεχνοκρατίας

Η απoενοχοποίηση της φιλελεύθερης τεχνοκρατίας Facebook Twitter
10

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, λοιπόν, νέος αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας. Όλα, όμως, δείχνουν ότι η εκλογή του συγκεκριμένου ανθρώπου στο πηδάλιο της ελληνικής κεντροδεξιάς συμβολίζει κάτι περισσότερο. Τι είναι αυτό το «περισσότερο»; Γιατί αυτή η απρόσμενη τροπή παρουσιάζει ένα ενδιαφέρον που ξεπερνάει προφανώς τα νεοδημοκρατικά πάθη;


Ο κύριος όγκος του δημόσιου σχολιασμού αυτές τις μέρες επικεντρώνεται στην υπόσχεση για ανανέωση και στην πιο σκληρή ή «δυναμική» αντιπολίτευση. Από τους ανθρώπους του φιλελεύθερου Κέντρου αυτή η νίκη αποθεώθηκε ως μια πρώτη επιτυχία ενός ευρύτερου μεταρρυθμιστικού χώρου, έπειτα από πολλές και πικρές αποτυχίες. Μια ορισμένη Αριστερά είδε, αντιθέτως, την ενσάρκωση του νεοφιλελευθερισμού: τον «Κυριάκο» ως ανθρωπότυπο του μανατζίριαλ πολιτικού που τον αγαπάει και η «Wall Street Journal». Άλλοι, πάλι, ξανακοίταξαν τη γενεαλογία των πολιτικών δυναστειών για να συμπεράνουν πως το νέο είναι μια ακόμα μετασκευή του παλαιού στην ελληνική πολιτική των Ονομάτων.


Όλα αυτά έχουν, φυσικά, τη σημασία τους. Εξηγούν ίσως το γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης επικράτησε στον εσωτερικό κομματικό ανταγωνισμό: είχε περισσότερους συμμάχους από έξω, είχε τον αέρα της ανανέωσης, άγγιξε περισσότερο τα αστικά στρώματα και τις μεγάλες πόλεις.

Με άλλα λόγια, αυτό που συμβόλιζε πάντα και εικονίζει τώρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπήρξε κάτι ανεπιθύμητο και αντιπαθές για την πλειονότητα των πολιτών. Τι συμβαίνει τώρα; Γιατί έχουμε την αίσθηση ότι αποκτά μεγαλύτερο ακροατήριο;


Νομίζω, όμως, πως αυτή η νίκη φέρνει μαζί της και ένα άλλο νόημα. Φανερώνει ένα πρώτο δείγμα αντιστροφής των αξιών στην ελληνική κουλτούρα της πολιτικής. Τι εννοώ; Την περίοδο της κρίσης, αλλά και παλαιότερα, κυριάρχησε ο λυρικός λόγος της αντίστασης στα μνημόνια. Αυτό που λέμε κοινωνική ελπίδα συνδέθηκε με την άρνηση των «ψυχρών αριθμών» και την αντίσταση στις οδηγίες των τεχνοκρατών. Το πλατύ ρεύμα ήταν ένας υψηλόφωνος συναισθηματικός ανθρωπισμός που διεκδίκησε την ψυχή του λαού. Και την κέρδισε, ως έναν βαθμό. Αυτή εν τέλει η ηθική της αντίστασης έγινε κυβερνητική εξουσία πριν από έναν χρόνο. Η ιδεολογία της άρνησης των αριθμών συνάντησε την απροκάλυπτη πεζότητα των αριθμών. Η ριζοσπαστική Αριστερά έπεσε πάνω στις περίπλοκες κι αστάθμητες όψεις της διοίκησης των πραγμάτων. Η επαφή ήταν πολύ τραυματική. Διότι ο χώρος δεν είχε καμιά οπτική της διακυβέρνησης. Η αρχή κίνησής του ήταν η κριτική, και μάλιστα η ηθική επιθετικότητα κατά των αντιπάλων του. Επαναπαύτηκε, έτσι, στον ριζοσπαστικό λαϊκισμό που βοηθούσε στις εκλογικές νίκες, μέχρι που τελικά η δύναμη των πραγμάτων οδήγησε σε συμβιβασμό. Και η ρωγμή και το τραύμα δεν έκλεισε: απλώς σκεπάστηκε πρόχειρα.


Όλα αυτά τα χρόνια, και ειδικά στην εξαετία των μνημονίων, η φιλελεύθερη τεχνοκρατία ήταν σε άμυνα. Ήταν το «κόμμα των ξένων», ο χώρος της αντιλαϊκής ψυχρότητας, ο κοινός τόπος των ελίτ. Αυτή ήταν η εικόνα, η διάγνωση και η κριτική. Με άλλα λόγια, αυτό που συμβόλιζε πάντα και εικονίζει τώρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπήρξε κάτι ανεπιθύμητο και αντιπαθές για την πλειονότητα των πολιτών. Τι συμβαίνει τώρα; Γιατί έχουμε την αίσθηση ότι αποκτά μεγαλύτερο ακροατήριο; Ένας συνδυασμός παραγόντων φαίνεται να κινείται διαφορετικά. Για πρώτη φορά κάποιες ιδέες της φιλελεύθερης Δεξιάς παρουσιάζονται ως υπόσχεση. Έστω ως κάτι που ακούγεται, που έχει τα δίκια του. Για πρώτη φορά, ένα αίτημα για «τάξη στο Δημόσιο» (με σκληρούς, όμως, όρους) εμφανίζεται δελεαστικό για ευρύτερα ακροατήρια, πολύ πέραν του συντηρητικού κόσμου. Και κάτι περισσότερο: ο ανταγωνιστικός ελιτισμός γίνεται ελκυστικότερος από τις κούφιες διακηρύξεις του εξισωτισμού. Η αριστεία έχει γίνει μια θετική λέξη για τους πολλούς, έστω ως υποκατάστατο μιας ισότητας ευκαιριών που ελάχιστοι την πιστεύουν. Γιατί άραγε;

Λέει ένας κόσμος: όλοι, τελικά, είναι πλέον σκληροί, ας υπάρξει έστω κάποιο αποτέλεσμα. Αυτό δεν είναι νεοφιλελεύθερος ιδεολογικός μηχανισμός. Είναι κυρίως η συναίσθηση ότι στην πολιτική δεν αρκούν ούτε ο λυρισμός, ούτε οι ηθικές προθέσεις, ούτε η επιφανειακή μίμηση του ρεαλισμού. Αν η Αριστερά του Τσίπρα έγινε απλώς η ίδια λιτότητα με ανθρωπιστική ρητορική, ίσως ο «Κυριάκος» να μην είναι τελικά τόσο κακός.


Για να μην υπάρχουν πάντως ψευδαισθήσεις, η φιλελεύθερη τεχνοκρατία είναι μόνο ένα από τα συστατικά στο χωνευτήρι της κεντροδεξιάς. Συνυπάρχει και θα συμβαδίζει με όλες τις άλλες ισχυρές κουλτούρες του χώρου. Αλλά στο όνομα «Κυριάκος» βρίσκει πλέον μια ευκαιρία να αξιοποιήσει το κενό του αντιπάλου της: τη χρόνια αδυναμία της συριζικής Αριστεράς να αντιληφθεί τη σημασία της αποτελεσματικότητας και της ευθυκρισίας. Αυτή η αδυναμία είναι το κόστος που έχει ο καιροσκοπισμός ακόμα και όταν ξεγελάει την πραγματικότητα με λόγια αριστερά.

10

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Ν. Σεβαστάκης / Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Τερατώδη ψέματα έχουν ειπωθεί στο όνομα της ιδεολογίας, με τους διανοούμενους να φέρουν σοβαρότατες ευθύνες για το τείχος προστασίας σε διάφορες πολύ σκοτεινές περιπτώσεις
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

σχόλια

6 σχόλια
Πήρε 40 χρόνια στους νεοφιλελεύθερους (και όχι στους φιλελεύθερους) να επιβάλουν την ... κοσμοθεωρία τους. Είναι λοιπόν κρίμα, την εποχή που ουσιαστικά καταρρέουν γιατί ΚΑΙ οι δικές τους παπαρολογίες ΔΕΝ έλυσαν τα προβλήματα που οι κοινωνίες αντιμετωπίζουν (εργασιακό, παγκόσμιο εμπορικό πλεόνασμα, κλπ), να βγάζει η ΝΔ τον Κούλη για να μας εξηγήσει πως θα κάνει την αξιολόγηση του 2+2-2 (ή όπως αλλιώς τη λένε). Ξέρετε, αυτή που διεθνώς ονομάστηκε "Η χαμένη 10ετία της Microsoft" από την εταιρία που την εφάρμοσε με καταστρεπτικά αποτελέσματα.
Το τεχνοκρατης στο τιτλο ειναι fail, πισω απο οποιαδηποτε τεχνοκρατικη αποφαση κρυβονται ιδεολογιες. Πισω απο τις ιδεολογιες κρυβονται και αξιες. Αν ο φιλελευθερισμος ως ιδεολογια εχει τα κακα του σαν οικονομικη πρακτικη ειναι ακαταμαχητος διεθνως. Ολοι χορεουν στον σκοπο του.Αν μπορουμε να αναδειξουμε αποδεδειγμενα ενναλακτικα παραδειγματα να το κανουμε.ΩΣτοσο υπαρχει ενα θεμα αξιων. Στην Ελλαδα η αξια της παραγωγης και της παραγωγικοτητας (για να υποστηρζιουμε το επιπεδο διαβιωσης που θελουμε και κυριως για να δουλευουμε λιγοτερο) δεν υπαρχει πουθενα. Στην Σουηδια πως εχουν καταφερει το 6ωρο. Πως; Σιγουρα οχι με πρακτικες Ελληνικής αριστερας και με τις αξιες της. Αν δεν βαλουμε σαν αξια οτι δεν χρωσταει κανεις να μας πληρωνει για βρισκομαστε στα 30-40 πλουσιοτερα κρατη στην Γη τοτε δεν παμε πουθενα. Αν αυτο λεγεται τεχνοκρατισμος εγω το λεω αριθμητικη. Αν μπορει να υπαρξει αλλο μοντελο απο αυτο που διεθνως επικρατει να το ακουσουμε. Αν η αξια ειναι συνταξιουχος ετω 50 ως μητερα ανηλικων το 93, οχι ευχαριστω δεν θα παρω.
Κατά την ταπεινή μου άποψη, εφόσον δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου ευελιξία στο τι οικονομική πολιτική θα ακολουθήσουμε, η απενοχοποίηση της "φιλελεύθερης τεχνοκρατίας" έρχεται εκ των υστέρων να ντύσει ιδεολογικά με θετικό πρόσημο την πραγματικότητα από την οποία προσπαθεί να αποδράσει η πλειοψηφία των πολιτών τα τελευταία χρόνια. Δηλαδή όχι μόνο θα υποστούμε αυτό που είναι εδώ ήδη και έρχεται αλλά θα το αγκαλιάσουμε και θα το οικειοποιηθούμε συναισθηματικά (όπως κάνουμε με κάθε τι στην πολιτική στην Ελλάδα).Παρά, όμως, την συναισθηματική αντιμετώπιση της πολιτικής που ισχύει ως έναν βαθμό, θεωρώ ότι η πολιτική συμπεριφορά των Ελλήνων πολιτών (και σε κάθε περίπτωση των πολιτών κάθε χώρας) μπορεί να αναλυθεί στη βάση διαφόρων κοινωνικών χαρακτηριστικών, και όχι μόνο στη βάση ιδιοσυγκρασιακών κριτηρίων, τα οποία μπορούν να καταστήσουν, εν τέλει, και ορθολογική την φαινομενικά συναισθηματική πολιτική συμπεριφορά - πιστεύω ότι συναισθηματική καθαρά είναι η έκφραση της πολιτικής άποψης και όχι απαραίτητα η επιλογή της εξ αρχής. Όταν μία κοινωνία δεν έχει εκείνα τα κοινωνικά - αστικά - χαρακτηριστικά που θα επέτρεπαν την ανάπτυξη μίας φιλελεύθερης οικονομικά πολιτικής συνείδησης και όταν τα συμφέροντα της πιο πιθανόν είναι να πληγούν από την επικράτηση φιλελεύθερων οικονομικά ιδεών, είναι εύλογο να μην πλειοψηφούν τέτοιες απόψεις. Πιο απλά δεν υπάρχουν οι δουλειές και οι ευκαιρίες εκείνες που θα οδηγούσαν σε ανάλογες πολιτικές συμπεριφορές. Δηλαδή δεν μπορεί ο άλλος να είναι δημόσιος υπάλληλος ή να τηγανίζει πατάτες στα γκούντυς και να τον εγκαλείς γιατί δεν είναι φιλελεύθερος. Όχι ότι δεν θα μπορούσε να είναι, αλλά δεν είναι και πρωτοφανές.Φιλελευθερισμός πολύ σωστά σημαίνει ιδιωτική πρωτοβουλία, την οποία πολύ συχνά οι φορείς της, ειδικά στην Ελλάδα, έχουν καταφέρει οι ίδιοι να τη δυσφημήσουν συμπεριφερόμενοι μόνιμα ως τσιφλικάδες και όχι εργοδότες. Αυτό σε συνδυασμό με την ελκυστικότητα του δημόσιου όσον αφορά τα προνόμια και τις εργασιακές σχέσεις. Οπότε τι περιμένετε από τους υφισταμένους.... Πάντως, το ότι ο ελιτισμός γίνεται ελκυστικός και η ισότητα ευκαιριών (ούτε καν ισότητα) νομίζω ότι εκτός του ότι δείχνει μία διεφθαρμένη πελατειακή πολιτική κοινωνία (διότι αυτές οι πρακτικές απαξίωσαν το πρόταγμα της ισότητας), δείχνει και μία κοινωνία δίχως μνήμη που ξέχασε ότι δεν πέρασε πολύς καιρός που κατέβηκε απ΄το βουνό και έγινε αστούλα χάρη στη δημοκρατική παιδεία. Τέλος, τέλος γιατί τα παραπάνω είναι καν φιλελεύθερα προτάγματα; Τι να πω, μάλλον είμαι της γαλλικής σχολής. Τέλος πάντων, και πολλή ανάλυση έριξα. Το πολύ με αριστερή κυβέρνηση να σου φέρουν την επιθεώρηση εργασίας να σου βάλουν σκαμπό να κάθεσαι στο ταμείο να μην πάθεις φλεβίτη, ενώ σto "μανατζίριαλ" μυαλό αυτό είναι κουλ για τους πελάτες. Πάντως, σε κάθε περίπτωση 500 ευρώ θα παίρνεις.
Είναι καλή μεν η σκέψη και στέκει λογικά, όμως για να σκεφτούμε: ΓΙΑΤΙ δεν αναπτύχθηκε η αστική δημοκρατική παιδεία και ΓΙΑΤΙ γιγαντώθηκε η προνομιοκρατία του δημοσίου? Μήπως γιατί ήταν ενορχηστρωμένο από -κατά μεγίστη πλειοψηφία ετών την τελευταία 35ετία- από σοσιαλιστικές κυβερνήσεις που έψαχναν να εξασφαλίσουν πελατάκια? Γιατί το να καταβαραθρώσουν το κριτήριο και την απλή λογική του Έλληνα (όχι παραπάνω από 1+ 1 κάνουν 2, για πάναπλα πράγματα μιλάμε) τους συνέφερε ψηφοθηρικά?
Δεν διαφωνώ, ούτε αυτό αναιρεί νομίζω αυτά που γράφω.Όλες οι κυβερνήσεις τόσα χρόνια έψαχναν να εξασφαλίσουν πελατάκια, απλά το ΠΑΣΟΚ κυβέρνησε περισσότερο. Αυτό συνεχίζεται και το κόβω να συνεχίζεται. Τείνει να γίνει επιστήμη στην Ελλάδα αυτό. Εδώ βρίσκεις δουλειά στον ιδιωτικό αν είσαι στην ΔΑΠ. Καλά και στας Ευρώπας υπάρχουν αυτά, απλά με άλλο τρόπο, αλλά στην Ελλάδα είναι διάχυτο παντού.Απλά δεν μπορώ να δεχτώ ότι πρέπει να εγκαταλείψω το πρόταγμα της ισότητας των ευκαιριών λόγω του πελατειακού κράτους και να δώσω και αγώνα για τους όρους ανταγωνισμού των ελίτ μεταξύ τους, εφόσον δεν ανήκω σε αυτές; Δεν με αφορά. Ούτε αυτούς τους ανθρώπους τους αφορά τι κάνω εγώ. Δηλαδή δεν τραβάει μωρέ η ισότητα ας την εγκαταλείψουμε; Και εν τέλει, όπως έγραψα και στο σχόλιο μου, προσωπικά θεωρώ ότι το πρόταγμα της ισότητας παρά τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας δούλεψε. Γιατί να μην δουλέψει και στο μέλλον;Τέλος, ναι καλό είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι πάντα η ισότητα στις μαζικές δημοκρατίες πρόσκαιρα είναι προς τα κάτω και όχι προς τα πάνω. Μακροπρόθεσμα, όμως, απελευθερώνονται περισσότερες κοινωνικές δυνάμεις και η κοινωνία προοδεύει. Γιατί μυαλά και ικανοί άνθρωποι υπάρχουν σε όλες τις οικονομικές τάξεις, σε όλα τα έθνη κλπ, αυτό συνειδητοποίησαν κάποτε και η Δύση βρίσκεται εδώ που βρίσκεται.Είναι αυτό που λένε ότι όπου μαζεύονται πολλοί πέφτει το επίπεδο. Αλλά αυτό είναι αριστοκρατική αντίληψη όχι φιλελεύθερη. Συντηρητική. Μη μας την πασάρουν και για καινούργια.
ο κόσμος καταλαβαίνει ποιός είναι "σκληρός" λόγω ιδεολογικής ταύτισης με τα συμφέροντα της τάξης του ( μεγαλοαστικής) και ποιός είναι "σκληρός" επειδή λόγω συγκεκριμένων συνθηκών ( τις οποίες δεν διαμόρφωσε ο ίδιος) δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή. όχι, δεν έχει αποβλακωθεί, τουλάχιστον όχι ακόμα, ούτε πείθεται τόσο εύκολα ο κόσμος. Καταλαβαίνει ακόμα κάποιες διαφορές...υγ ωραία λέξη ο "σκληρός"...έχει κάτι το γοητευτικό...
Ο κόσμος καταλαβαίνει ποιός είναι χορτασμένος λόγω της τάξης στην οποία μεγάλωσε και ρεαλιστής λόγω της παιδείας του, που συμπλέει με τις επιταγές των ευρωπαϊκών χωρών (που τι να κάνουμε, έχουν αστική τάξη, σταυρώστε τες!! εσείς να ζήσετε με τον Μαδούρο!) και ποιός είναι λαοπλάνος δημαγωγός που υπόσχεται τον ΑϊΒασίλη και τους ταράνδους του σουβλιστούς για να πιάσει την κουτάλα της εξουσίας και να μασήσουν γερά όλοι μαζί. Όχι δεν έχει αποβλακωθεί, τουλάχιστον όχι ακόμα, ούτε πείθεται τόσο εύκολα ο κόσμος. Καταλαβαίνει ακόμα πότε τον κοροϊδεύουν στα μούτρα του και του υπόσχονται λαγούς με πετραχήλια για να υφαρπάξουν την ψήφο του.
Ο Παπαδημουλης, ο Δραγασακης, ο Φλαμπουραρης κλπ παντως σε καμια περιπτωση δεν ανηκουν στην ταξη του υπολοιπου 95%, εκτος αν εχετε και εσεις ενα μυριο σε τραπεζα.
Δεν εχετε άδικο. Απλά η ΝΔ ως κόμμα γενικά απέχει πολύ απ τον φιλελευθερισμό. Εχει μονο μερικά σημεία κοινα, πολύ λιγα προς το παρόν. Οι φιλελευθεροι ψηφοφόροι που είναι λίγοι στην Ελλαδα, ακριβώς λόγω του άκρατου συναισθηματισμού/εθνολαικισμού, βρίσκονται μεχρι ώρας κυρίως στο Ποτάμι.
Μια ορισμένη Αριστερά είδε, αντιθέτως, την ενσάρκωση του νεοφιλελευθερισμού: τον «Κυριάκο» ως ανθρωπότυπο του μανατζίριαλ πολιτικού Πηγή: www.lifo.grΓιατί είναι κακό οι πολιτκοί να είναι "μανατζίριαλ"?. Για να διοικήσουν δεν τους εκλέγουμε?