Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ

Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ Facebook Twitter
3

 

Μόλις χθες μια επιστημονική ομάδα που μελέτησε τη μούμια του Ραμσή ΙΙΙ με άρθρο της στο British Medical Journal έριξε άπλετο φως στο ζήτημα του θανάτου αυτού του φαραώ.
Η ομάδα, με επικεφαλής τον Dr Albert Zink από το Institute for Mummies and the Iceman της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας του Bolzano/Bozen στην Ιταλία, πραγματοποίησε ακτινογραφίες και μελέτες DNA στη μούμια του φαραώ και στη μούμια ενός ακόμη αγνώστου ατόμου για το οποίο υπήρχε η υποψία ότι ήταν κάποιος από τους γιούς του και τα αποτελέσματα είναι συναρπαστικά.

 

 

Η μούμια του Ραμσή ΙΙΙ φέρει ένα βαθύ κόψιμο στο λαιμό από κοφτερή λεπίδα που θα προκάλεσε άμεσο θάνατο. Είναι αρκετά απίθανο, και δεν υπάρχουν παρόμοια παραδείγματα, να έχει γίνει το σχίσιμο αυτό κατά τη μουμιοποίηση. Αντιθέτως, αυτοί που περιποιήθηκαν το σώμα του Ραμσή ετοιμάζοντάς το για τον άλλο κόσμο, έβαλαν στο σημείο του σχισίματος ένα φυλακτό, το Μάτι του Ώρου, για να επισπεύσουν την επούλωση του τραύματος. Φαίνεται λοιπόν πιθανότατο ότι αυτό είναι το πλήγμα που κατάφερε με κάποιο μαχαίρι ο δολοφόνος του φαραώ.

 

Ο Ραμσής ΙΙΙ, ο δεύτερος Φαραώ της 20ης δυναστείας, πιστεύεται ότι βασίλεψε από το 1186 ως το 1155 π.Χ. Μέχρι σήμερα ήταν γνωστά από παπυρικά κείμενα, τα πρακτικά της δίκης που ακολούθησε το πραξικόπημα που έγινε εναντίον του το 1155 π.Χ. στη διάρκεια ενός εορτασμού στο Medinet Habu. Το πραξικόπημα αυτό, στο οποίο έλαβαν μέρος πολλά μέλη της φαραωνικής αυλής και γυναίκες του χαρεμιού, υποκίνησε μιά δευτερεύουσα σύζυγος του φαραώ, η Tiye (μην την μπερδέψετε με τη συνονόματη σύζυγο του Amenhotep III, μητέρα του Akhenaton) προκειμένου να εξασφαλίσει το θρόνο για τον δικό της γιό τον Pentaweret.

 

O ταφικός ναός του Ραμσή ΙΙΙ στο Medinet Habu. Δεν ήταν απλώς το θέατρο του πραξικοπήματος εναντίον του φαραώ αλλά και ο τόπος της δολοφονίας του.

 

Γνωρίζουμε από τα κείμενα αυτά ότι εν τέλει το πραξικόπημα απέτυχε εφ'όσον ανέβηκε στο θρόνο ο νόμιμος διάδοχος του Ραμσή ΙΙΙ, ο Amonhirkhopshef, που μετονομάστηκε σε Ραμσή IV, και όλοι οι συνωμότες εκτελέστηκαν παραδειγματικά.

 

Τί συνέβη όμως στον Ραμσή τον ΙΙΙ;


Μέχρι σήμερα οι μελετητές διχάζονταν αν πράγματι πέθανε στο πραξικόπημα ή επιβίωσε. Η νέα μελέτη δίνει πλέον μια πειστικότατη απάντηση στο ζήτημα.

 

 

 

Τα αποτελέσματα της έρευνας όμως δεν σταματούν εδώ. Η δεύτερη μούμια που εξετάστηκε ανήκει χωρίς αμφιβολία σε κάποιον γιό του Ραμσή. Μοιράζονταν το χρωμόσωμα Υ και 50% του γενετικού υλικού. Πρόκειται για έναν νεαρό άνδρα ηλικίας 18-20 ετών που ο θώρακάς του ήταν πρησμένος και το δέρμα γύρω από το λαιμό του συμπιεσμένο. Οι μελετητές καταλήγουν ότι ο άνδρας αυτός στραγγαλίστηκε μέχρι θανάτου. Η κακομεταχείρισή του μάλιστα δεν σταματά εδώ. Η μουμιοποίησή του είναι ατελής και σκεπάστηκε με ένα μιαρό δέρμα κατσίκας, προφανώς για να τιμωρηθεί και μετά θάνατον μή απολαμβάνοντας τους βασιλικούς τρόπους μεταθανάτιας περίθαλψης και ταφής.


Η έρευνα καταλήγει ότι ο νεαρός άνδρας είναι πιθανόν ο Pentaweret.

 

Ήταν άραγε αυτός ο ίδιος ο δολοφόνος του πατέρα του; Αυτό είναι κάτι που μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Χριστούγεννα αλλιώς: Γιατί κάποτε στολίζαμε καραβάκια

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί στολίζουμε καράβια τα Χριστούγεννα;

Ποια είναι η ιστορία του πρώτου χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα και τι διαφορετικό έχει από το σημερινό στολισμένο έλατο; Τι ιστορίες έχουν να αφηγηθούν τα καραβάκια και οι ξύλινες εκκλησίες που στόλιζαν σε άλλα μέρη της χώρας; Η Μαίρη Βέργου, επιμελήτρια του Μουσείου Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη, απαντά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Η πρώτη μαζική απόδραση από ελληνικές φυλακές, με βάση τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ακρόπολις», πήρε διαστάσεις πολιτικού και κατασκοπευτικού θρίλερ.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Για άλλη μια φορά, έμεινα ενεός! Τι ιστορίες! Τι ίντριγκες! Πόσες χιλιάδες χρόνια πριν και οι άνθρωποι δεν άλλαξαν καθόλου!Ευχαριστούμε για την ιστορία! :))