Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ

Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ Facebook Twitter
3

 

Μόλις χθες μια επιστημονική ομάδα που μελέτησε τη μούμια του Ραμσή ΙΙΙ με άρθρο της στο British Medical Journal έριξε άπλετο φως στο ζήτημα του θανάτου αυτού του φαραώ.
Η ομάδα, με επικεφαλής τον Dr Albert Zink από το Institute for Mummies and the Iceman της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας του Bolzano/Bozen στην Ιταλία, πραγματοποίησε ακτινογραφίες και μελέτες DNA στη μούμια του φαραώ και στη μούμια ενός ακόμη αγνώστου ατόμου για το οποίο υπήρχε η υποψία ότι ήταν κάποιος από τους γιούς του και τα αποτελέσματα είναι συναρπαστικά.

 

 

Η μούμια του Ραμσή ΙΙΙ φέρει ένα βαθύ κόψιμο στο λαιμό από κοφτερή λεπίδα που θα προκάλεσε άμεσο θάνατο. Είναι αρκετά απίθανο, και δεν υπάρχουν παρόμοια παραδείγματα, να έχει γίνει το σχίσιμο αυτό κατά τη μουμιοποίηση. Αντιθέτως, αυτοί που περιποιήθηκαν το σώμα του Ραμσή ετοιμάζοντάς το για τον άλλο κόσμο, έβαλαν στο σημείο του σχισίματος ένα φυλακτό, το Μάτι του Ώρου, για να επισπεύσουν την επούλωση του τραύματος. Φαίνεται λοιπόν πιθανότατο ότι αυτό είναι το πλήγμα που κατάφερε με κάποιο μαχαίρι ο δολοφόνος του φαραώ.

 

Ο Ραμσής ΙΙΙ, ο δεύτερος Φαραώ της 20ης δυναστείας, πιστεύεται ότι βασίλεψε από το 1186 ως το 1155 π.Χ. Μέχρι σήμερα ήταν γνωστά από παπυρικά κείμενα, τα πρακτικά της δίκης που ακολούθησε το πραξικόπημα που έγινε εναντίον του το 1155 π.Χ. στη διάρκεια ενός εορτασμού στο Medinet Habu. Το πραξικόπημα αυτό, στο οποίο έλαβαν μέρος πολλά μέλη της φαραωνικής αυλής και γυναίκες του χαρεμιού, υποκίνησε μιά δευτερεύουσα σύζυγος του φαραώ, η Tiye (μην την μπερδέψετε με τη συνονόματη σύζυγο του Amenhotep III, μητέρα του Akhenaton) προκειμένου να εξασφαλίσει το θρόνο για τον δικό της γιό τον Pentaweret.

 

O ταφικός ναός του Ραμσή ΙΙΙ στο Medinet Habu. Δεν ήταν απλώς το θέατρο του πραξικοπήματος εναντίον του φαραώ αλλά και ο τόπος της δολοφονίας του.

 

Γνωρίζουμε από τα κείμενα αυτά ότι εν τέλει το πραξικόπημα απέτυχε εφ'όσον ανέβηκε στο θρόνο ο νόμιμος διάδοχος του Ραμσή ΙΙΙ, ο Amonhirkhopshef, που μετονομάστηκε σε Ραμσή IV, και όλοι οι συνωμότες εκτελέστηκαν παραδειγματικά.

 

Τί συνέβη όμως στον Ραμσή τον ΙΙΙ;


Μέχρι σήμερα οι μελετητές διχάζονταν αν πράγματι πέθανε στο πραξικόπημα ή επιβίωσε. Η νέα μελέτη δίνει πλέον μια πειστικότατη απάντηση στο ζήτημα.

 

 

 

Τα αποτελέσματα της έρευνας όμως δεν σταματούν εδώ. Η δεύτερη μούμια που εξετάστηκε ανήκει χωρίς αμφιβολία σε κάποιον γιό του Ραμσή. Μοιράζονταν το χρωμόσωμα Υ και 50% του γενετικού υλικού. Πρόκειται για έναν νεαρό άνδρα ηλικίας 18-20 ετών που ο θώρακάς του ήταν πρησμένος και το δέρμα γύρω από το λαιμό του συμπιεσμένο. Οι μελετητές καταλήγουν ότι ο άνδρας αυτός στραγγαλίστηκε μέχρι θανάτου. Η κακομεταχείρισή του μάλιστα δεν σταματά εδώ. Η μουμιοποίησή του είναι ατελής και σκεπάστηκε με ένα μιαρό δέρμα κατσίκας, προφανώς για να τιμωρηθεί και μετά θάνατον μή απολαμβάνοντας τους βασιλικούς τρόπους μεταθανάτιας περίθαλψης και ταφής.


Η έρευνα καταλήγει ότι ο νεαρός άνδρας είναι πιθανόν ο Pentaweret.

 

Ήταν άραγε αυτός ο ίδιος ο δολοφόνος του πατέρα του; Αυτό είναι κάτι που μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Για άλλη μια φορά, έμεινα ενεός! Τι ιστορίες! Τι ίντριγκες! Πόσες χιλιάδες χρόνια πριν και οι άνθρωποι δεν άλλαξαν καθόλου!Ευχαριστούμε για την ιστορία! :))