Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point

Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point Facebook Twitter
1

«Είναι μια τόσο χαζή και ηλίθια ταινία, γεμάτη από την κορφή μέχρι τα νύχια με ιδεολογικό βάρος το οποίο είναι προφανές ότι δεν καταλαβαίνει που η μόνη μας αντίδραση είναι η λύπηση». Αυτά είχε γράψει ο σπουδαίος κριτικός του κινηματογράφου Roger Ebert στην κριτική του για το Zabriskie Point, την αμερικάνικη ταινία του 1970 που σκηνοθέτησε το Michelangelo Antonioni.

Η προηγούμενη ταινία του ήταν το πολύ πετυχημένο Blow-Up του 1966, μια ιστορία φόνου και μυστηρίου στo Swinging London. Το Zabriskie Point όμως ήταν μια κριτική αποτυχία, με τους επικριτές του να επισημαίνουν το χαοτικό του σενάριο και την ψυχρότητα των ηρώων του. Η ιστορία ήταν λίγο στοιχειώδης σε σημεία και οι χαρακτήρες φαινόντουσαν βαριεστημένοι, ρευστοί και ανέκφραστοι αλλά αυτό ήταν το νόημα. Δυστυχώς όταν κυκλοφόρησε, το επίσης απογοητευμένο κοινό που περίμενε να βρει απλά να μην ενδιαφερθεί καθόλου.

Οι βασικοί πρωταγωνιστές του φιλμ η Daria Halpirn και ο Mark Frechette δεν ήταν επαγγελματίες.  Προσέλαβαν τον Frechette όταν τον είδε η βοηθός του Antonioni να μαλώνει σε μια στάση λεωφορείο. Εντυπωσιάστηκε με την συμπεριφορά του («Είναι 20 και μισεί τα πάντα», είπε τότε στον σκηνοθέτη).  Διάλεξαν την Halprin όταν είδαν την εμφάνιση της στο χίπι ντοκιμαντέρ Revolution. Τo φιλμ προκάλεσε μεγάλο σούσουρο στην εποχή του κυκλοφόρησε και τώρα θεωρείται ένα καλτ αριστούργημα, που εμπνέει μέχρι και σήμερα.

Αυτά είναι τρία απίθανα facts που έγιναν πίσω από τις κάμερες που δεν είναι ευρέως γνωστά:

Οι πρωταγωνιστές του έγιναν μέλη μιας αίρεσης


 

Οι δυο βασικοί ηθοποιοί τα έφτιαξαν καθώς γυρίζονταν το φιλμ. Ο Frechette εκείνη την εποχή είχε επενδύσει σε ένα γκρουπ ενός τύπου που λεγόταν Mel Lyman – σε σημείο που δώριζε όλο το μισθό στο κοινόβιο και εκνεύριζε τον Antonioni συνέχεια λέγοντας να διαβάσει τα βιβλία του Lyman. Μαζί με την Halprin μετακόμισαν στα αρχηγεία του που βρισκόταν έξω από την Βοστόνη. Όταν προωθούσαν την ταινία, εμφανίστηκαν σαν να είναι ζόμπι σε μια τηλεοπτική συνέντευξη με τον Frechette να λέει ότι ζούσαν σε ένα κοινόβιο και είχαν μόνο σκοπό της ζωής τους να υπηρετούν τον Lyman. Αργότερα η Halrpin τον παράτησε και παντρεύτηκε τον Dennis Hopper ενώ ο Franchette σκοτώθηκε σε ένα ατύχημα στην φυλακή το 1975 – τον είχαν συλλάβει επειδή είχε αποπειραθεί να ληστέψει μια τράπεζα σαν ένα είδος διαμαρτυρίας ενάντια στο Watergate. Το έβλεπε σαν ένα τρόπο να κλέψει από τον Πρόεδρο Νίξον.

Η σκηνή του σεξ της ταινίας έμπλεξε την κυβέρνηση


 

Μάλλον δεν ήταν η πιο έξυπνη ιδέα του Antonioni να βρει τους έξτρα ηθοποιούς που χρειαζόταν για την διαβόητη μαζική σκηνή οργίου στην έρημο μέσω μιας αγγελίας στην εφημερίδα. Δεν χρησιμοποίησε κανένα τρικ της κάμερας, όντως αυτοί είναι περίπου 100 χίπιδες που κυλιόντουσαν στην Καλιφορνέζικη σκόνη.  Οι αρχικές αναφορές που κυκλοφορούσαν, έλεγαν ότι η ταινία θα προσλάμβανε περίπου 10.000 άτομα για την σκηνή και δεν προκαλεί έκπληξη που αμερικάνικη κυβέρνηση άρχισε να ερευνά το φιλμ, ειδικά αφότου προσέλαβαν στο καστ την γυναίκα ενός αρχηγού των Black Panthers.  Προσπάθησαν να δουν αν ο Antonioni καταπατούσε το Mann Act ή ότι έφερνε ανήλικες γυναίκες στην πολιτεία για παράνομους σκοπούς αλλά επειδή δεν κινηματογράφησε καθόλου πραγματικό σεξ (και πολλοί από αυτούς που εμπλέκονταν ήταν επαγγελματίες ηθοποιό, δεν του απαγγέλθηκαν κατηγορίες.  «Είδαν ένα αεροπλάνο, όλο βαμμένο και τα παιδιά να μιλάνε για πολιτική, έτσι ίσως μάλλον νόμισαν ότι ήμουν ένας κομμουνιστής που ξεκινούσε επανάσταση», είπε ο διάσημος σκηνοθέτης μετά την κυκλοφορία του φιλμ.

Το κανονικό τέλος του φιλμ κόπηκε


Αν και η τελευταία σκηνή της ταινίας είναι πραγματικά εμβληματική– ένα μοντέλο ενός σπιτιού που βρίσκεται στο βουνό ανατινάζεται σε μια ένδειξη διαμαρτυρίας για την καπιταλιστική Αμερική με τα συντρίμμια να πετάνε στον ουρανό υπό τους ήχους των Pink Floyd – δεν ήταν αυτό που ο Antonioni είχε σκεφτεί και σχεδιάσει αρχικά. Στην δική του εκδοχή που γυρίστηκε αλλά δεν προβλήθηκε ποτέ, ένα αεροπλάνο πετάει και γράφει στον αέρα την πρόταση ‘Fuck You America’. Καθόλου διακριτικός. Δυστυχώς οι παραγωγοί της ταινίας  (MGM) δεν μπορούσαν να επιτρέψουν μια τόσο κραυγαλέα επίδειξη αντιαμερικανισμού έτσι η σκηνή κόπηκε. Στο τέλος της παραγωγής, ο Ιταλός είχε τόσο πολύ βαρεθεί με την άσκοπη κινηματογράφηση στην Αμερική και απλά δήλωσε τον εκνευρισμό του με τον πιο προφανές τρόπο που μπορούσε να σκεφτεί για να το εκφράσει στο κοινό εκείνη την εποχή. 

Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point Facebook Twitter
Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point Facebook Twitter
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια