Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point

Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point Facebook Twitter
1

«Είναι μια τόσο χαζή και ηλίθια ταινία, γεμάτη από την κορφή μέχρι τα νύχια με ιδεολογικό βάρος το οποίο είναι προφανές ότι δεν καταλαβαίνει που η μόνη μας αντίδραση είναι η λύπηση». Αυτά είχε γράψει ο σπουδαίος κριτικός του κινηματογράφου Roger Ebert στην κριτική του για το Zabriskie Point, την αμερικάνικη ταινία του 1970 που σκηνοθέτησε το Michelangelo Antonioni.

Η προηγούμενη ταινία του ήταν το πολύ πετυχημένο Blow-Up του 1966, μια ιστορία φόνου και μυστηρίου στo Swinging London. Το Zabriskie Point όμως ήταν μια κριτική αποτυχία, με τους επικριτές του να επισημαίνουν το χαοτικό του σενάριο και την ψυχρότητα των ηρώων του. Η ιστορία ήταν λίγο στοιχειώδης σε σημεία και οι χαρακτήρες φαινόντουσαν βαριεστημένοι, ρευστοί και ανέκφραστοι αλλά αυτό ήταν το νόημα. Δυστυχώς όταν κυκλοφόρησε, το επίσης απογοητευμένο κοινό που περίμενε να βρει απλά να μην ενδιαφερθεί καθόλου.

Οι βασικοί πρωταγωνιστές του φιλμ η Daria Halpirn και ο Mark Frechette δεν ήταν επαγγελματίες.  Προσέλαβαν τον Frechette όταν τον είδε η βοηθός του Antonioni να μαλώνει σε μια στάση λεωφορείο. Εντυπωσιάστηκε με την συμπεριφορά του («Είναι 20 και μισεί τα πάντα», είπε τότε στον σκηνοθέτη).  Διάλεξαν την Halprin όταν είδαν την εμφάνιση της στο χίπι ντοκιμαντέρ Revolution. Τo φιλμ προκάλεσε μεγάλο σούσουρο στην εποχή του κυκλοφόρησε και τώρα θεωρείται ένα καλτ αριστούργημα, που εμπνέει μέχρι και σήμερα.

Αυτά είναι τρία απίθανα facts που έγιναν πίσω από τις κάμερες που δεν είναι ευρέως γνωστά:

Οι πρωταγωνιστές του έγιναν μέλη μιας αίρεσης


 

Οι δυο βασικοί ηθοποιοί τα έφτιαξαν καθώς γυρίζονταν το φιλμ. Ο Frechette εκείνη την εποχή είχε επενδύσει σε ένα γκρουπ ενός τύπου που λεγόταν Mel Lyman – σε σημείο που δώριζε όλο το μισθό στο κοινόβιο και εκνεύριζε τον Antonioni συνέχεια λέγοντας να διαβάσει τα βιβλία του Lyman. Μαζί με την Halprin μετακόμισαν στα αρχηγεία του που βρισκόταν έξω από την Βοστόνη. Όταν προωθούσαν την ταινία, εμφανίστηκαν σαν να είναι ζόμπι σε μια τηλεοπτική συνέντευξη με τον Frechette να λέει ότι ζούσαν σε ένα κοινόβιο και είχαν μόνο σκοπό της ζωής τους να υπηρετούν τον Lyman. Αργότερα η Halrpin τον παράτησε και παντρεύτηκε τον Dennis Hopper ενώ ο Franchette σκοτώθηκε σε ένα ατύχημα στην φυλακή το 1975 – τον είχαν συλλάβει επειδή είχε αποπειραθεί να ληστέψει μια τράπεζα σαν ένα είδος διαμαρτυρίας ενάντια στο Watergate. Το έβλεπε σαν ένα τρόπο να κλέψει από τον Πρόεδρο Νίξον.

Η σκηνή του σεξ της ταινίας έμπλεξε την κυβέρνηση


 

Μάλλον δεν ήταν η πιο έξυπνη ιδέα του Antonioni να βρει τους έξτρα ηθοποιούς που χρειαζόταν για την διαβόητη μαζική σκηνή οργίου στην έρημο μέσω μιας αγγελίας στην εφημερίδα. Δεν χρησιμοποίησε κανένα τρικ της κάμερας, όντως αυτοί είναι περίπου 100 χίπιδες που κυλιόντουσαν στην Καλιφορνέζικη σκόνη.  Οι αρχικές αναφορές που κυκλοφορούσαν, έλεγαν ότι η ταινία θα προσλάμβανε περίπου 10.000 άτομα για την σκηνή και δεν προκαλεί έκπληξη που αμερικάνικη κυβέρνηση άρχισε να ερευνά το φιλμ, ειδικά αφότου προσέλαβαν στο καστ την γυναίκα ενός αρχηγού των Black Panthers.  Προσπάθησαν να δουν αν ο Antonioni καταπατούσε το Mann Act ή ότι έφερνε ανήλικες γυναίκες στην πολιτεία για παράνομους σκοπούς αλλά επειδή δεν κινηματογράφησε καθόλου πραγματικό σεξ (και πολλοί από αυτούς που εμπλέκονταν ήταν επαγγελματίες ηθοποιό, δεν του απαγγέλθηκαν κατηγορίες.  «Είδαν ένα αεροπλάνο, όλο βαμμένο και τα παιδιά να μιλάνε για πολιτική, έτσι ίσως μάλλον νόμισαν ότι ήμουν ένας κομμουνιστής που ξεκινούσε επανάσταση», είπε ο διάσημος σκηνοθέτης μετά την κυκλοφορία του φιλμ.

Το κανονικό τέλος του φιλμ κόπηκε


Αν και η τελευταία σκηνή της ταινίας είναι πραγματικά εμβληματική– ένα μοντέλο ενός σπιτιού που βρίσκεται στο βουνό ανατινάζεται σε μια ένδειξη διαμαρτυρίας για την καπιταλιστική Αμερική με τα συντρίμμια να πετάνε στον ουρανό υπό τους ήχους των Pink Floyd – δεν ήταν αυτό που ο Antonioni είχε σκεφτεί και σχεδιάσει αρχικά. Στην δική του εκδοχή που γυρίστηκε αλλά δεν προβλήθηκε ποτέ, ένα αεροπλάνο πετάει και γράφει στον αέρα την πρόταση ‘Fuck You America’. Καθόλου διακριτικός. Δυστυχώς οι παραγωγοί της ταινίας  (MGM) δεν μπορούσαν να επιτρέψουν μια τόσο κραυγαλέα επίδειξη αντιαμερικανισμού έτσι η σκηνή κόπηκε. Στο τέλος της παραγωγής, ο Ιταλός είχε τόσο πολύ βαρεθεί με την άσκοπη κινηματογράφηση στην Αμερική και απλά δήλωσε τον εκνευρισμό του με τον πιο προφανές τρόπο που μπορούσε να σκεφτεί για να το εκφράσει στο κοινό εκείνη την εποχή. 

Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point Facebook Twitter
Τρία πράγματα που πιθανόν δεν γνωρίζεις για το Zabriskie Point Facebook Twitter
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

1 σχόλια