Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Self Portrait Suspended I (2004)
2

Μια έκθεση σε μια έρημη λονδρέζικη αποβάθρα που επιμελήθηκε το 1988 ο νεαρός τότε Ντέμιαν Χιρστ, όταν ήταν ακόμα σπουδαστής, σηματοδότησε τη γέννηση ενός νέου καλλιτεχνικού κινήματος. Η έκθεση περιλάμβανε δουλειές φίλων και συνομηλίκων του, που έγιναν γνωστοί ως οι Νέοι Βρετανοί Καλλιτέχνες.

Την άτυπη αυτή "κλίκα" συνέδεε το στοιχείο της πρόκλησης στη δουλειά τους. Ενδεικτικό θεωρείται το διάσημο έργο του Χιρστ, The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991) με τον κομματιασμένο καρχαρία βυθισμένο σε φορμαλδεϋδη. Μια από τις καλλιτέχνιδες αυτής της γενιάς ήταν η Σαμ Τέιλορ-Γουντ που εργαζόταν πρωτίστως ως φωτογράφος και video artist. Με τα πιο γνωστά της έργα, Killing Time και Travesty of a Mockery, εξερευνούσε τη σεξουαλικότητα, φτάνοντας μέχρι τις υποψηφιότητες των βραβείων Τέρνερ το 1998. 17 χρόνια μετά, η ίδια καλλιτέχις που άλλαξε το επώνυμό της το 2012 όταν παντεύτηκε τον κατά 23 χρόνια μικρότερό της, ηθοποιό Άαρον Τζόνσον (ο οποίος επίσης μετονομάστηκε σε Άαρον Τέιλορ-Τζόνσον), βρίσκεται στο προσκήνιο ως σκηνοθέτις πλέον της κινηματογραφικής μεταφοράς του παγκόσμιου εκδοτικού φαινομένου της Ε.Λ. Τζέιμς, 50 Αποχρώσεις του Γκρι.

  

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Ντέμιαν Χιρστ - The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991)

 

Υπό μια έννοια, η σειρά των συγκεκριμένων βιβλίων έχει διχάσει τόσο όσο κι εκείνοι οι καλλιτέχνες κάποτε. Δικηγόροι που ασχολούνται με την ενδοοικογενειακή βία την έχουν χαρακτηρίσει "οδηγό για σεξουαλικούς βασανισμούς", κριτικοί λογοτεχνίας τη θεωρούν άοσμη αλλά ταυτόχρονα χυδαία, ωστόσο έχουν γραφτεί και εγκωμιαστικά σχόλια που κάνουν λόγο για "βατά έργα που εισάγουν την σαδομαζοχιστική κουλτούρα στη σφαίρα του μέινστριμ". Όπως και να'χει, η ταινία είναι σίγουρα μια από τις πιο αναμενόμενες της χρονιάς. Όμως γιατί μια καλλιτέχνις που έχει αγγίξει το βραβείο Τέρνερ, να βρεθεί στα σκηνοθετικά ηνία ενός τέτοιου πρότζεκτ;

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Self Pietà (2001)

 

Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον"Ήθελα να ανακαλύψω γιατί έγιναν φαινόμενο αυτά τα βιβλία. Σε πρώτη ανάλυση, το 50 Shades of Grey φαντάζει ένα πολύ σκοτεινό και ενήλικο παραμύθι. Δεν είχα δει προηγουμένως κάτι αντίστοιχο στον κινηματογράφο, οπότε ένιωσα σαν να βρίσκομαι σε μια νέα πραγματικότητα, πράγμα που με εξίταρε οπτικά" εξηγεί η Τέιλορ-Τζόνσον στο Time.

 

Θεματικά, πρόσφατες φωτογραφικές δουλειές της καλλιτέχνιδας, όπως τα Bound, Self Portrait Suspended και Escape Artist, ταιριάζουν με το πνεύμα της ταινίας, αφού άπτονται του κόσμου του S&M. Η ταινία βέβαια δεν αποτελεί την πρώτη της απόπειρα στον κινηματογράφο. Το Nowhere Boy του 2009 παρουσίαζε τα νεανικά χρόνια του Τζον Λένον και συνάντησε ευρεία αποδοχή. Η ίδια θεωρεί ότι εκείνη η ταινία ετοίμασε το έδαφος για αυτό που θα ακολουθούσε. Νωρίτερα, είχε συμμετάσχει στην ανθολογία ταινιών μικρού μήκους Destricted, που εξερευνούσε τα όρια μεταξύ τέχνης και πορνογραφίας. Μεγάλα ονόματα όπως οι Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Μάθιου Μπάρνι, Λάρι Κλαρκ και Γκασπάρ Νοέ είχαν δώσει ταινίες τους στο πρότζεκτ και το Death Valley της Τέιλορ-Τζόνσον παρουσίαζε έναν άνδρα να αυνανίζεται στην έρημο (προσοχή, NSFW περιεχόμενο):

 


 

"Όταν περνούσα από οντισιόν για το 50 Shades of Grey, με ρώτησαν από την παραγωγή πώς θα αντεπεξέλθω στο τεράστιο fan base των βιβλίων, αφού δεν έχω αντιμετωπίσει κάτι παρόμοιο στο παρελθόν. Και τους απάντησα ότι έχω ζήσει κάτι ανάλογο μια και η προηγούμενή μου ταινία ήταν για έναν από τους Beatles" περιγράφει η σκηνοθέτις. Για το 50 Shades, η δούλεψε στενά με τον επι χρόνια συνεργάτη της, διευθυντή φωτογραφίας Σίμους ΜακΓκάρβι, αλλά και με την ίδια τη συγγραφέα του βιβλίου. "Είχαμε κοινές απόψεις, όμως υπήρχαν φορές που διαφωνήσαμε έντονα. Δεν θα έλεγα πως είναι ό,τι πιο εύκολο για έναν καλλιτέχνη με ισχυρό όραμα, να έχει από πάνω του κάποιον εξίσου ισχυρογνώμονα".

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές του 50 Shades of Grey, Ντακότα Τζόνσον και Τζέιμι Ντόρναν, φωτογραφημένοι στο Chateau Marmont του Λος Άντζελες για το Time

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Ντακότα Τζόνσον

 

Η ίδια ξεκαθαρίζει ότι η στροφή της στον μέινστριμ κινηματογράφο δεν σηματοδοτεί το τέλος της καριέρας της ως φωτογράφου. "Όταν δουλεύω πάνω σε μια ταινία, πρόκειται για μια πιο συνεργατική εμπειρία. Όταν φωτογραφίζω, απαντώ σε ερωτήσεις που θέτει ο ίδιος μου ο εαυτός. Ως φωτογράφος είμαι πιο αυτόνομη. Ωστόσο, και στο κινηματογραφικό σετ προσπαθώ να τραβάω αρκετές φωτογραφίες και να έχω μαζί τις μηχανές μου όσο πιο συχνά γίνεται".

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Bram Stoker's Chair I

 

Πώς μια φωτογράφος ανέλαβε τη σκηνοθεσία ενός παγκόσμιου φαινομένου Facebook Twitter
Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον - Escape Artist (Pink and Red, 2008)

 

Δείτε παρακάτω ένα βίντεο για τη φρενίτιδα που έχει προκαλέσει στις γυναίκες το βιβλίο, με μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις που έδωσε παλιότερα η Ε.Λ. Τζέιμς στο Time:

 

 

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Προσωπικά πιστεύω ότι το πρόβλημα το έχει όποιος διαβάζει αυτά τα βιβλία, όχι η συγγραφέας του. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε τον τρόπο που δημοσιεύτηκε και το πώς έγινε τόσο δημοφιλές μόνο ως ebook χωρίς ουσιαστικά να προωθηθεί (πριν αγοράσει η Vintage τα δικαιώματα). Επίσης, θα σας απαντήσω στο γιατί το έκανε: 'A Machiavellian part of me thinks if this is successful, it affords me the freedom and the power to make something on my own terms, later on.' Freeing herself from decision by committee, no doubt" - από συνέντευξή της στο περιοδικό Red, τεύχος Μαρτίου. Δυστυχώς κάπως έτσι γυναίκες σκηνοθέτιδες μπορούν να τραβήξουν την προσοχή, ασχέτως τις περγαμηνές τους.
Μπορει να ειμαι λιγο off topic, αλλα επειδη βγαινει η ταινια πρεπει ΟΛΟΙ να διαβασετε μια πολυ ενδιαφερουσα κριτικη για το βιβλιο:http://www.georgakopoulos.org/work/reviews/50-shades-of-grey/Λεει ολη την αληθεια!