Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the pirate/ LIFO
1

Ακόμα κι αν αναρωτιέσαι κατά πόσο έχει επηρεάσει η επιβλητική μορφή του Πάτρικ Λι Φέρμορ τη Βρετανή βιογράφο του Άρτεμις Κούπερ, η απάντηση έρχεται από μόνη της όταν βρεθείς μαζί της από κοντά: μιλάει με βροντερή φωνή, χειρονομεί ακατάπαυστα και με έντονη θεατρικότητα, εκφράζεται με ένα ηχηρό γέλιο που μόνο εκείνος ίσως τολμούσε να αρθρώσει. Το μεσογειακό ταμπεραμέντο που ο Πάτρικ Λη Φέρμορ εξέφρασε σε κάθε πτυχή της ζωής του φαίνεται να μετουσιώνεται αυτούσια στις αντιδράσεις της εξηντάχρονης σήμερα Άρτεμις, η οποία τον γνώρισε από κοντά, πέρασε ατελείωτες ώρες μαζί του και μαγεύτηκε από αυτή την απαράμιλλη προσωπικότητα που δύσκολα πιστεύεις ότι υπήρξε στ’ αλήθεια. «Κι όμως, όλα αυτά συνέβησαν» γράφει η ίδια στο τέλος της εντυπωσιακής βιογραφίας Πάτρικ Λη Φέρμορ - Μια περιπέτεια (κυκλοφορεί από το Μεταίχμιο σε μετάφραση Ηλία Μαγκλίνη) που αφηγείται την ιστορία του ακατάπαυστου ταξιδιώτη, ο οποίος, εγκαταλείποντας σχολεία και σπουδές, διέσχισε στα 18 του με τα πόδια όλη την Ευρώπη για να φτάσει στην Κωνσταντινούπολη και κατόπιν στην Ελλάδα, κουβαλώντας μαζί του τις Ωδές του Οράτιου κι ένα σακίδιο.

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Ο Λούις Λη Φέρμορ στο γραφείο του, στην Καλκούτα.

Για να μην τρελαθεί, τις ώρες που έμενε μόνος απήγγελλε αποσπάσματα από Σαίξπηρ, Κιτς και Τένισον – «τους οποίους γνώριζε όλους απ’ έξω», όπως μου επισημαίνει η Άρτεμις. «Κάποιος κάποτε μου είχε πει ότι ο Πάντι θα τρελαινόταν αν τον έκλειναν ποτέ φυλακή, αλλά εγώ νομίζω ότι θα είχε υπέροχη παρέα με όλους αυτούς τους ποιητές» μου λέει η Άρτεμις γελώντας. Στην πραγματικότητα, ποτέ δεν έμεινε μόνος, ακόμα κι όταν κρυβόταν σε στάνες στα βουνά της Κρήτης μεταμφιεσμένος σε βοσκό, οργανώνοντας την απαγωγή του Γερμανού στρατηγού Χάινριχ Κράιπε. Από εδώ, άλλωστε, ξεκίνησε και η σχετική ιδέα της βιογραφίας. «Την αρχική πρόταση την είχε κάνει ο άντρας μου, ο ιστορικός Άντονι Μπίβορ, που ήξερε καλά το θέμα, έχοντας μάλιστα συγγράψει και σχετικό βιβλίο (στα ελληνικά Κρήτη: Η μάχη και η αντίσταση, εκδ. Γκοβόστη). Είχε στείλει στον Πάντι και επίσημη επιστολή, όπου του ζητούσε να γίνει ο επίσημος βιογράφος του, αλλά δεν είχε λάβει ποτέ καμία απάντηση. Μέχρι που σε κάποια σύναξη η σύζυγος του Πάντι, Τζόαν, τον ρώτησε πότε θα άρχιζε να γράφει τη βιογραφία του, χωρίς ωστόσο προηγουμένως να έχουμε λάβει, ούτε εγώ, ούτε ο Άντονι, σχετική ενημέρωση. Κι επειδή ο άντρας μου είχε αρχίσει ήδη να ασχολείται με άλλη έρευνα, ανέλαβα εγώ το όλο εγχείρημα».

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
H Βρετανή βιογράφος Άρτεμις Κούπερ.

Βέβαια, τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά: εκτός από τον δύσκολο χαρακτήρα του Πάντι, η Άρτεμις είχε να αντιμετωπίσει και τους δικούς της δαίμονες. «Πρέπει να ομολογήσω ότι η εικόνα που είχα για τον Πάντι από τότε που τον είχα πρωτογνωρίσει στις Σπέτσες παρέμενε ανεξίτηλη μέσα μου. Μπορεί να τον ήξερα ως οικογενειακό φίλο, αλλά η πρώτη εκείνη γνωριμία στα 17 μου χρόνια με έκανε να τον ερωτευτώ. Τον θυμάμαι ένα βράδυ δίπλα στη θάλασσα να παρασύρει τους θαμώνες μιας ταβέρνας σε αυτοσχέδιο γλέντι με χορούς και τραγούδια μέχρι το πρωί. Ποτέ δεν θα ξεχάσω το ζεμπέκικό του – για μένα ήταν η πραγματική ενσάρκωση του Ζορμπά». Αυτή η εικόνα, μου εξομολογείται, παρέμενε αυτούσια στη μνήμη της, ακόμα και τη στιγμή που τον επισκέφτηκε στο σπίτι του, μεγάλη πια, για να ξεκινήσει τη σειρά των συνεντεύξεων που θα συνιστούσαν το υλικό μιας μελλοντικής βιογραφίας.

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Ο Πάντι στο Κινγκς Σκουλ (δεύτερος από αριστερά στην επάνω σειρά).

«Η δυσκολία που είχα να αντιμετωπίσω ήταν διττή: αμηχανία και επιφύλαξη. Ακριβώς επειδή με αντιμετώπιζε ως την ενσάρκωση της δικής του θνητότητας –εφόσον υπήρχε όρος η βιογραφία του να εκδοθεί μετά θάνατον– είχα την αίσθηση ότι έβλεπε απέναντι όχι τη βιογράφο του αλλά τον ίδιο τον χάρο! Έπειτα καταλάβαινα ότι όσα μου έλεγε παρέμεναν κρυμμένα κάτω από εντυπωσιακά ρητορικά φτιασίδια, αποσπάσματα από κείμενα και ποιήματα, συμβολισμούς και αλληγορικές ιστορίες που λίγα είχαν να μου αποκαλύψουν για τον πραγματικό Πάντι και τα γεγονότα της ζωής του. Ώρες-ώρες ένιωθα όπως ο αγαπημένος του ήρωας, ο Τεν Τεν, στον “Ναό του Ήλιου”, όταν έψαχνε να βρει τρόπο για να μπει στο απέραντο ιερό. Η ζωή του Πάντι ήταν για μένα ένας αντίστοιχα ατελείωτος κι ανεξερεύνητος ναός, εξίσου δύσκολος να εξερευνηθεί. Μέχρι που μου ήρθε η ιδέα να του προτείνω να τακτοποιήσουμε το δωμάτιό του, καθώς δύσκολα μπορούσε κανείς να βρει άκρη σε όλη αυτή την ακαταστασία.

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Καλοκαίρι, 1946: Ο Πάντι, κατά την περιοδεία διαλέξεων που έκανε για το Βρετανικό Συμβούλιο, μιλά για την απαγωγή του στρατηγού Κράιπε. Προσέξτε πώς έχει αναπαραστήσει τον χάρτη της Κρήτης στον μαυροπίνακα: με μια γαλέρα, τον Ζέφυρο και ένα θαλάσσιο ερπετό.

Αρχειοθετώντας αποκόμματα και συμμαζεύοντας το αρχείο του, αρχίσαμε να μιλάμε για οτιδήποτε έπεφτε στα χέρια μου κι έτσι ξεκίνησε μια πιο ουσιαστική και βαθιά επικοινωνία. Όταν, βέβαια, τελείωσα το συγύρισμα, φοβήθηκα ότι θα χανόταν και ο κώδικας, αλλά, ευτυχώς, κάθε φορά που επέστρεφα στο σπίτι, τα πάντα ήταν και πάλι άνω κάτω! Το χάος, τελικά, βοήθησε για μια ακόμη φορά να μπουν τα πάντα σε τάξη». Βέβαια, τα πράγματα παρέμεναν δύσκολα, στον βαθμό που έπρεπε να αποκωδικοποιεί κάθε φορά τις λέξεις του για να μάθει την αλήθεια. «Φερ’ ειπείν, μου πήρε καιρό να καταλάβω ότι όλες αυτές οι “σπουδαίες φίλες” του για τις οποίες μου μιλούσε στην πραγματικότητα ήταν ερωμένες. Όταν μου αποκάλεσε έναν από τους μεγαλύτερους έρωτες της ζωής του, τη Ζιλιέτ Γκρεκό, “σπουδαία φίλη”, κατάλαβα ότι αυτός είναι ο τρόπος του να μου μιλάει για τους περασμένους έρωτές του», εν γνώσει μάλιστα της συζύγου του Τζόαν, με την οποία ανέκαθεν διατηρούσαν ανοιχτή σχέση.

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Ο Πάντι και η Τζοάν στην αυλή του σπιτιού τους, στην Καρδαμύλη. Διακρίνονται επίσης τα σχέδια που έκανε ο Πάντι με τις άσπρες και τις μαύρες πέτρες.

«Παρότι, πάντως, ο ίδιος δεν ήταν και τόσο πρόθυμος να μιλήσει για τις περασμένες αγάπες, αντιθέτως ήταν εκείνες πολύ πρόθυμες να το κάνουν – και σε αυτό ήμουν τυχερή» ομολογεί η Άρτεμις. Της έδωσαν, μάλιστα, κομμάτια της αλληλογραφίας τους που αποκάλυψαν πολλά για το είδος της σχέσης.

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Ο Πάντι στο Μπαλένι με τον Παν Στανισλάς, τον Αμαξά.

Τη ρωτάω, εκτός από ερωμένες, με ποιους άνδρες φίλους είχε την πιο ουσιαστική φιλική σχέση – στο βιβλίο μνημονεύεται εκτενώς το όνομα του Μπρους Τσάτουιν. «Ο Μπρους ήταν το πνευματικό του τέκνο και άξιος συνεχιστής του. Υπήρχε μια σχέση αλληλεπίδρασης και αγάπης, την οποία ωστόσο, πρέπει να σου πω, ότι δεν ενέκρινε ποτέ η Τζόαν. Αλλά για τον Τσάτουιν το σπίτι τους στην Καρδαμύλη ήταν το μόνιμο καταφύγιο. Εδώ, άλλωστε, σκόρπισε και ο Φέρμορ την τέφρα του, σε ένα βυζαντινό εκκλησάκι του 10ου αιώνα που είχαν ανακαλύψει παρέα». Τη ρωτάω κατά πόσο ο Πάντι ήταν ένα «επικίνδυνο μείγμα εκλέπτυνσης και αδημονίας», όπως τον είχε περιγράψει κάποτε ένας δάσκαλός του. «Όντως ήταν, αλλά με έναν δικό του τρόπο. Του άρεσε πάντα να βιώνει τα πράγματα στα άκρα. Κάποια στιγμή, κατά τη διάρκεια της Κατοχής βρέθηκε να κόβει βόλτες μεταμφιεσμένος σε Κρητικό στο Ηράκλειο μαζί με κάποιους συναγωνιστές του έως ότου έπεσαν πάνω σε γερμανική περιπολία. Κι αυτός, αντί να κοιτάξει να τους αποφύγει, τους έπιασε την κουβέντα κι έσπευσε να τους ανάψει και τσιγάρο. Του άρεσε στην κυριολεξία να παίζει με τη φωτιά!».

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Επιστρέφοντας από τη Ρουμανία για να καταταγούν το 1939, ο Πάντι και ο Χένρι Νέβιλ έκαναν μια στάση στη Βενετία, όπου ο Πάντι ποζάρισε με τα περιστέρια στην πλατεία του Αγίου Μάρκου.

Κατά κύριο λόγο, όμως, ο Πάτρικ Λη Φέρμορ παρέμενε ένας ρομαντικός ήρωας, «άνθρωπος του fin de siècle», όπως μου λέει γελώντας η Κούπερ, θρεμμένος με τον αέρα της Μεσογείου, την αλμύρα της θάλασσας και τον ήλιο, ένα πραγματικά ελεύθερο πνεύμα. «Ικανός να μετατρέπει κάθε στιγμή σε αφορμή για γιορτή, ζούσε την κάθε στιγμή σαν να ήταν η τελευταία» επιμένει η Κούπερ. «Κάπνιζε πολύ, γέλαγε πολύ, αγαπούσε πολύ – σε βαθμό απόλυτο. Αλλά όλα αυτά τα έκανε με μια έμφυτη ευγένεια και χωρίς καμιά επιτήδευση, αφού το μόνο που τον ένοιαζε ήταν να σε κάνει να περάσεις ωραία. Αυτό κράτησα από τον χαρακτήρα του και την αύρα του, αυτό και το απέραντο κουράγιο που διέθετε απέναντι στο καθετί και που είναι και το δικό μου όπλο, τελικά, απέναντι στις δυσκολίες. Και αυτή είναι η σπουδαιότερη και μεγαλύτερη κληρονομιά που πήρα από τον Πάντι».

Mέρες και νύχτες δίπλα στον Πάτρικ Λη Φέρμορ Facebook Twitter
Ο Πάντι στην Ιθάκη, το 1946. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από την Τζόαν, η οποία τράβηξε όλες τις φωτογραφίες των βιβλίων του Πάντι «Μάνη» και «Ρούμελη».
Βιβλίο
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

σχόλια

1 σχόλια