Είναι στ’ αλήθεια βαρετά τα φιλμ του Αγγελόπουλου;

Είναι στ’ αλήθεια βαρετά τα φιλμ του Αγγελόπουλου;
 Facebook Twitter
6

 

Έχοντας δει όλο το corpus του αγγελοπουλικού έργου (13 ταινίες μυθοπλασίας, μια τηλεταινία-ντοκιμαντέρ και ένα φιλμ μικρού μήκους) κι έχοντας σκεφτεί πολύ πάνω στο θέμα, απαντώ: σαφέστατα ναι και σαφέστατα όχι. Με τον εξυπνακισμό εννοώ: εξαρτάται ποιος τα βλέπει. Τίποτα δεν είναι βαρετό αφ’ εαυτού του. Το «βαρετό» δεν είναι φυσική ιδιότητα (όπως π.χ. το βαρύ ή το γλυκό ή το υγρό). Το «βαρετό» είναι χαρακτηριστικό που έχει νόημα μόνο ως προς κάποιο υποκείμενο (έναν άνθρωπο) που θεωρεί ένα αντικείμενο (όχι πράγμα, αντικείμενο) βαρετό ή μη βαρετό.

Τώρα, εάν ένα αντικείμενο θεωρείται βαρετό σχεδόν από όλους ή από πάρα πολλούς, έχουμε την τάση να του προσδίδουμε την ιδιότητα του βαρετού, σαν να «είναι» βαρετό, ενώ τίποτα δεν «είναι» βαρετό (είναι λογικά άτοπο κάτι τέτοιο), παρά μόνο «θεωρείται» βαρετό. Κι όπως γνωρίζουμε, κάτι που «θεωρείται» δεν είναι αμετάβλητο, αφού οι «θεωρήσεις» (οι γνώμες) αλλάζουν με τις εποχές. Ας το δούμε αυτό μ’ ένα παράδειγμα: μπορώ να φανταστώ κάποιον (ή, μάλλον, δεν χρειάζεται να φανταστώ, γνωρίζω τέτοιους ανθρώπους) που θεωρεί βαρετό ανάγνωσμα την Κριτική του Καθαρού Λόγου του Καντ ή το Είναι και Χρόνος του Χάιντεγκερ ή τον Οδυσσέα του Τζόυς ή ακόμα και την Έρημη Χώρα του Έλιοτ. Επίσης, γνωρίζω ανθρώπους (πολλούς) που θεωρούν ενδιαφέρον (ήτοι μη βαρετό ανάγνωσμα) τον Κώδικα Ντα Βίντσι του Νταν Μπράουν. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος εδώ. Οι άνθρωποι δεν είναι πλανημένοι ούτε λένε ψέματα. Όμως δεν έχουν και απαραίτητα δίκιο. Διότι γνωρίζω άλλους αναγνώστες (εμού περιλαμβανομένου) που θεωρούν συγκλονιστικά ενδιαφέρον ανάγνωσμα την Κριτική του Καθαρού Λόγου και ψιλοβαριούνται τον Νταν Μπράουν.

Η τέχνη του λόγου (με την ευρεία έννοια) κυκλοφορεί σε πολλές βερσιόν και υπάρχει για όλα τα γούστα. Το ίδιο ισχύει και για το σινεμά, και μάλιστα με σαφείς αντιστοιχίες προς την τέχνη του λόγου. Κάποιοι βρίσκουν τρομερά βαρετό ένα οπτικοποιημένο «ποιητικό δοκίμιο» ή μια «ιστορικοφιλοσοφική τραγωδία» (όπως είναι τα φιλμ του Αγγελόπουλου), κάποιοι άλλοι το βρίσκουν εξαιρετικά ενδιαφέρον. Το πρόβλημα δεν μπαίνει με αξιολογικούς όρους: τα φιλμ του Αγγελόπουλου δεν είναι «για όλους», αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αυτοί που τον βρίσκουν ενδιαφέροντα είναι «καλύτεροι» ή «ανώτεροι» αυτών που τον θεωρούν βαρετό.

Αν πέφταμε σε αυτή την παγίδα, θα συναντούσαμε τον ελιτισμό των παντελώς άσχετων σνομπ που τους ενδιαφέρει να αυτο-επιβεβαιωθούν και μόνο, και άρα δεν μπορούν να βιώσουν το αισθητικό γεγονός της τέχνης. Η τέχνη είναι η απόλυτη εμπέδωση της μαρξιστικής θέσης «στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του και τις δυνατότητές του». Υπάρχει τέχνη για όλες τις ανάγκες και όλες τις βαθμίδες δυνατοτήτων. Ας δούμε και κάτι τελευταίο: οι περισσότεροι άνθρωποι βρίσκουν ενδιαφέρον ένα φιλμ που έχει κάποιου είδους σασπένς (π.χ. τα αστυνομικά φιλμ ή τα θρίλερ κάθε είδους). Για να είμαστε πιο ακριβείς: ειδικά στο σινεμά, όταν ένα φιλμ έχει πράγματι γνήσιο σασπένς (όπως π.χ. τα φιλμ του μετρ Χίτσκοκ), είναι ψυχολογικώς σχεδόν αδύνατο να σου φανεί βαρετό.

Αλλά η κακότεχνη απόπειρα σασπένς (π.χ. στα αστυνομικά φιλμ της σειράς) είναι εξόχως βαρετή. Αυτό σημαίνει ότι το σημαντικό δεν είναι το είδος του φιλμ αλλά εάν είναι ένα καλοφτιαγμένο φιλμ, ένα πλήρες έργο τέχνης. Υπάρχουν μη βαρετά θρίλερ (Χίτσκοκ) και βαρετά θρίλερ. Υπάρχουν αριστοτεχνικά μελό (Ντάγκλας Σερκ) και γελοία μελό. Υπάρχουν έξοχα ερωτικά φιλμ (Όσιμα) και ανούσια πορνό. Υπάρχουν αριστουργηματικά ποιητικά δοκίμια πάνω στον μύθο και στην ιστορία (Αγγελόπουλος) και ανεκδιήγητες «δηθενιές» που ούτε αντέχεις να τις παρακολουθήσεις.

Συμπέρασμα: πιστεύω ότι αν πάτε να δείτε ένα φιλμ του Αγγελόπουλου θέλοντας να ξεκουραστείτε από μια φορτωμένη εβδομάδα ή να «γεμίσετε» ένα βράδυ Κυριακής, μπορεί να απογοητευτείτε οικτρά και να βαρεθείτε αφόρητα. Καλύτερα να δείτε παλιό, καλό Χόλιγουντ (το οποίο είναι γεμάτο εξαιρετικά ευχάριστα φιλμ που βλέπονται άνετα και διασκεδάζουν ωραιότατα). Αν, όμως, θελήσετε να δώσετε την ευκαιρία στο μυαλό σας να σκεφτεί λίγο πάνω στην Ελλάδα, την ιστορία της, τους μύθους της, την ανθρώπινη μοίρα και την «ανθρώπινη κατάσταση» και άλλα βαρύγδουπα (που, ωστόσο, όσο κι αν τα σνομπάρουμε, πάντα μας αφορούν), τότε δείτε τα φιλμ του Αγγελόπουλου (τουλάχιστον μέχρι την Αιωνιότητα του 1998, οι τελευταίες δύο ταινίες δεν προσθέτουν τίποτα στο τιτάνιο αγγελοπουλικό δημιούργημα). Θα σας πρότεινα να κάνετε αυτό που σε μένα τουλάχιστον λειτούργησε: τα είδα με τη σειρά που γυρίστηκαν και αρχικά με τράβηξαν το εικαστικό κομμάτι, η αισθητική τελειότητα και ο ρυθμός (μπορεί να είναι αργός, αλλά σε δονεί κυριολεκτικά). Αφού τα είδα, διάβασα πολύ για το καθένα τις απόψεις των κριτικών (ήμουν πολύ μικρότερος και δεν ήξερα τη «γλώσσα» του σινεμά, δεν είχα τη γνώση να αποκωδικοποιήσω μόνος μου όλες τις σημασιοδοτικές λειτουργίες στα φιλμ).

Τα ξαναείδα κατόπιν, και πάλι με τη σειρά. Και έμεινα συγκλονισμένος από την εκπληκτική δύναμη, το τραγικό μεγαλείο, την ποίηση και τον βαθύ στοχασμό αυτών των ταινιών. Μη σας παραξενεύει που θέλει τόση δουλειά για να ξεκλειδώσεις τους θησαυρούς: η μεγάλη τέχνη, ακόμα κι όταν είναι απλή, δεν είναι ποτέ απλοϊκή, είναι πολυεπίπεδη. Είναι εύκολο για τον καθένα να δει το «πρώτο επίπεδο» της δουλειάς του Αγγελόπουλου, την αισθητική απόλαυση. Αλλά αξίζει τον κόπο να εισχωρήσει και στα υπόλοιπα, τα στοχαστικά και λίγο πιο πολύπλοκα. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος είναι ένας δημιουργός της κλάσης του Κουροσάβα, του Ουέλς, του Γκοντάρ. Τι πιο φυσικό από το να θέλει λίγη δουλειά για να τον καταλάβεις πλήρως;

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
To σινεμά - όπως και κάθε μορφή τέχνης - είναι υποκειμενικό.Σε κάποιους αρέσει μια ταινία, σε κάποιους άλλους όχι.Και διαφωνώ με το ότι ισχύει τόσο το «στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του και τις δυνατότητές του», ιδιαίτερα όσον αφορά τις "δυνατότητες".Μια ταινία οφείλει να γίνεται κατανοητή -όσον αφορά την υπόθεσή της τουλάχιστον - από οποιονδήποτε ανήκει στο ηλικιακό γκρουπ στο οποίο απευθύνεται και την παρακολουθήσει με προσοχή (προφανώς, εννοείται πως αν π.χ. την έχεις στο background ενώ μαγειρεύεις δε θα γίνει). Αν μια παιδική ταινία, δε γίνεται κατανοητή από τα παιδιά δεν είναι καλή ταινία. Το ίδιο ισχύει και με τις ταινίες για μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό. Αν πρέπει να έχεις κάνει διατριβή στον κινηματογράφο για να καταλάβεις μια ταινία, η ταινία δεν είναι καλή.Στο κομμάτι "ανάγκες" θα συμφωνήσω.Αν και δε θα το έλεγα ανάγκες, όσο εμπειρίες. Και εκεί έγκειται η υποκειμενικότητα του αν ένα έργο τέχνης είναι καλό ή όχι. Αν μπορεί να σου ξυπνήσει μια ανάμνηση, να σου θυμίσει ή να σε κάνει να νιώσεις κάτι, τότε είναι "καλή" για εσένα.Υπάρχουν πολλές ταινίες που ενώ πολλοί τις βρήκαν μέτριες (όπως π.χ. το Cloud Atlas) εγώ είδα τον εαυτό μου σε πολλούς από τους χαρακτήρες της και με έκανε να νιώσω κάτι.Εν κατακλείδι, όταν βλέπουμε μια ταινία ή όταν ακούμε ένα τραγούδι ή όταν διαβάζουμε ένα βιβλίο ψάχνουμε ασυναίσθητα κάτι να μας τραβήξει στον κόσμο του. Κάτι να μας κάνει να νοιαστούμε για τους ήρωες ή τον τραγουδιστή και κάτι να μας κάνει να νιώσουμε οικεία - ή, αντίθετα, να μας εντυπωσιάσει με κάτι που είναι τελείως διαφορετικό από εμάς.Δεν παίζει μονάχα ρόλο η ιστορία που λες, αλλά και ο τρόπος που τη λες. Και αυτός είναι ο λόγος που σε κάποιους δεν αρέσει ο Αγγελόπουλος. Αυτός, τουλάχιστον, είναι ο λόγος που δε μου αρέσε εμένα ο Αγγελόπουλος
Άριστο άρθρο κινηματογραφικής προσέγγισης, όχι μόνο του Αγγελόπουλου, αλλά του κινηματογράφου και της τέχνης γενικότερα.Είμαι σινεφίλ, αλλά όχι αρκετά ποιητικό-εικαστικός ώστε να παρακολουθήσω Αγγελόπουλο. Εντούτοις έχω να καταθέσω το εξής: Μια σκηνή ενός λεπτού μόνο από το Θίασο, μεταφέρει καλύτερα το 'χρώμα' του εμφυλίου από ολόκληρο το Ψυχή Βαθιά του Βούλγαρη.Επιφυλάσσομαι για το μέλλον
Αναρωτιέμαι, έτσι από περιέργεια, από όλον τον κόσμο που παπαγαλίζει τα "αστεία" του Σεφερλή, του Ρώμα κλπ για τον Αγγελόπουλο και τις "βαρετές" και "μακροσκελείς" ταινίες του (αστεία του στυλ "μπήκα Δευτέρα να το δω, βγήκα Παρασκευή" κλπ), πόσοι έχουν καθίσει όντως να δουν έστω μια ταινία του;Δεν ξέρω, αλλά κάτι μου λέει ότι ο αριθμός τους θα είναι μικρός... και χαίρομαι που δεν είμαι ο μόνος που δεν βαρέθηκε τη ζωή του με τον Κώδικα Ντα Βίντσι.
Συμφωνω. Παντως ο οντως βαρετος κωδικας Ντα Βιντσι εχει αλλη αξια. Δινει εμμεσα πολλα ιστορικο-πολιτικα στοιχεια και ειναι συγκαλυμμενα αντιθρησκευτικο (ή και αθειστικο). Ξεσκεπαζει την κατασκευασμενη χριστιανικη θρησκεια και το πως αυτη επιβληθηκε... Δεν ειναι και λιγο...
Όχι ακριβώς, tktk.Ο Κώδικας Ντα Βίντσι, παίρνει κάποιες ιστορικές αλήθειες και τις ενώνει με μερικές δημοφιλείς ιστορίες θρησκευτικής συνωμοσίας και γνωστές -αληθινές και μη- (παρα)θρησκευτικές ομάδες.Και όλο αυτό το κάνει πολύ διασκεδαστικά. Αλλά δεν είναι τίποτα παραπάνω από half-truths και μη εμπεριστατωμένες θεωρίες συνομωσίας. Ο Brown για τον κώδικα Da Vinci βασίστηκε στο The Holy Blood and the Holy Grail το οποίο εκτός από τους (όπως άλλωστε ήταν και αναμενόμενο) θρησκευόμενους κατακριτές του, έχει χαρακτηριστεί ως ψευδοϊστορικό και από σχεδόν το σύνολο των ανεξάρτητων ερευνητών. Το The Holy Blood and the Holy Grail είναι μια πολύ καλή ιδέα αλλά βασίζεται σε μια σειρά υποθέσεων και θεωριών συνομοσίας, όχι στοιχεία και επιβεβαιωμένες ιστορικές αλήθειες.Με λίγα λόγια υπάρχουν τόσα ιστορικά στοιχεία ότι ο Χριστός ήταν παντρεμένος με τη Μαγδαληνή και έκανε παιδιά μαζί της, όσες και ότι τα είχε με το Λάζαρο.Δε μπορείς να αποδείξεις ότι κάποιο από τα δύο δεν ισχύει, αλλά το να υποθέτουμε δεν αρκεί για να είναι κάτι ιστορικά ορθό.Και όλο αυτό σημαίνει ότι κανένα από τα δύο δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αντλήσουμε "ιστορικο-πολιτικά" στοιχεία, γιατί δεν είναι πάντα ξεκάθαρο που τελειώνει η ιστορία και πού αρχίζει το μυθιστόρημα.Αν θέλουμε να διατηρήσουμε την άποψη ότι οι άθεοι και οι αγνωστικιστές βασιζόμαστε στη λογική, την έρευνα, τις αποδείξεις και την ιστορική αλήθεια, πρέπει να μην πέφτουμε τόσο εύκολα στην παγίδα των συνομωσιών όσο ενδιαφέρουσες και ρεαλιστικές και αν φαίνονται.