Είναι νόμιμο να ψαρεύουμε και να τρώμε γόνο;

Είναι νόμιμο να ψαρεύουμε και να τρώμε γόνο; Facebook Twitter
10

Είναι νόμιμο να ψαρεύουμε και να τρώμε γόνο; Facebook Twitter

1.

Αγαπητέ Χρήστο,
ευχαριστώ για την ενίσχυση της δημόσιας ούρησης αρχικώς γιατί μόνο αυτό μου έλειπε να κατουράνε κάθε μέρα το αυτοκίνητό μου από 2 φορές την εβδομάδα που μου συμβαίνει. Εξάλλου πόση χαρά μου δίνει να βλέπω ένα σκασμό πέη καταμεσίς του δρόμου.
Η ερώτησή μου είναι η εξής: Οσο γκουρμέ και να είναι, είναι σωστό και νόμιμο να καταβροχθίζουμε το γόνο (αθερίνα καλαμάρι κλπ; Αυτό το απλό.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Αργυρώ

Αγαπητή Αργυρώ,

Κατ’ αρχήν μια διευκρίνιση για τη δημόσια ούρηση: δεν είπαμε ότι αποτελεί «δικαίωμα» ούτε ότι είναι κάτι δικαιολογημένο ή ορθό με βάση τους κανόνες κοινωνικής συναναστροφής. Απλώς δεν είναι παράνομο εάν (α) ο ουρών λάβει κατάλληλα προφυλακτικά μέτρα ώστε να μην γίνεται αντιληπτό το όργανό του από διερχόμενους ή περίοικους, (β) δεν γίνεται επί πραγμάτων που ανήκουν σε τρίτους.

Τώρα για το ερώτημά σου:

Η ελληνική νομοθεσία για την αλιεία αποτελείται από πλήθος νομοθετημάτων, με κυριότερο τον Αλιευτικό Κώδικα του 1970 όπως έχει τροποποιηθεί και τα Προεδρικά Διατάγματα που έχουν κατά καιρούς εκδοθεί με βάση τις διατάξεις του. Ήδη όμως από 1η Ιουνίου 2010 εφαρμογή έχουν οι υπέρτερης τυπικής ισχύος διατάξεις του ευρωπαϊκού κανονισμού 1967/2006 (γνωστός και ως Μεσογειακός Κανονισμός Αλιείας).

Με βάση τον Κανονισμό θεσπίζονται ελάχιστα μεγέθη που πρέπει να έχουν ορισμένοι θαλάσσιοι οργανισμοί όταν τους αλιεύουμε, προκειμένου να προστατεύονται τα νεογνά τους (γόνοι).

Τα είδη αυτά είναι τα εξής:

Τα ψάρια Λαβράκι, Σπάρος, Ούγαινα, Σαργός, Καραγκιόζης, Γαύρος, Σφυρίδες, Μουρµούρα, Βακαλάος, Μπαρµπούνια, Μουσµούλι, Κεφαλάς, Λυθρίνι, Φαγγρί, Βλάχος, Σαρδέλα, Κολιός, Γλώσσα, Τσιπούρα και Σαυρίδι.

Τα μαλακόστρακα Αστακογαρίδα, Καραβίδα, Αστακοί, Κόκκινη γαρίδα

Τα δίθυρα µαλάκια Μεγάλο χτένι, Κοχύλια και Αχιβάδες.

Συνεπώς, για την αθερίνα και το καλαμάρι που με ρωτάς, μπορείς να τρως το γόνο νόμιμα και άφοβα.

_____________

2.

Κε Γραμματίδη,
Έχω ένα διαμέρισμα που εδώ και χρόνια έχει ξενοικιαστεί. Έκτοτε πήρα την απόφαση να μην το ξανανοικιάσω. Ενημέρωσα τη διαχειρίστρια, έκλεισα οριστικά τα σώματα πετρελαίου. Το διαμέρισμα δεν έχει ρεύμα. Το πρόβλημα είναι ότι η διαχειρίστρια επιμένει να πληρώσω για πετρέλαιο, ενώ ξέρει πως δεν έχει ρεύμα το διαμέρισμα και εδώ και χρόνια δεν κατοικεί κανείς εκεί. Εγώ θέλω να πληρώνω μόνο τα κοινόχρηστα και όχι το πετρέλαιο και εκείνη δεν μου λέει ποιό είναι το ποσό χωρίς το πετρέλαιο. Τι προβλέπει ο νόμος σε αυτήν την περίπτωση; Ευχαριστώ.

Μαρία

Αγαπητή Μαρία,

Το να αποσυνδεθείς από το σύστημα κεντρικής θέρμανσης και να μην συμμετέχεις στις δαπάνες για θέρμανση μπορεί να γίνει μόνο αν πρόκειται να θερμανθεί το σπίτι σου με φυσικό αέριο, και εάν το επιτρέψει η απόλυτη πλειοψηφία της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας (εκτός αν άλλως ορίζει ο κανονισμός). Πολλοί κανονισμοί πολυκατοικιών προβλέπουν περιορισμό της χρέωσης στο 30-40% του αναλογούντος ποσοστού για τα διαμερίσματα που είναι αποδεδειγμένα κενά και μη χρησιμοποιούμενα, με προηγούμενη ειδοποίηση του διαχειριστή και σφράγισμα των θερμαντικών σωμάτων. Αυτό ισχύει μόνον αν προβλέπεται ρητά από τον κανονισμό της δικής σου πολυκατοικίας.

_____________

3.

Επιβαίνοντα σε μηχανή, με σταμάτησαν αστυνομικοί της ΔΙΑΣ και μου ζήτησαν να ελέγξουν το σακίδιό μου. Τους ρώτησα αν είμαι υποχρεωμένος και μου είπαν ότι είμαι. Ο λόγος που με σταμάτησαν δεν ήταν για κάποιο παράπτωμα, άλλα για "Γενικό έλεγχο που κάνουμε στην περιοχή," όπως μου είπαν χωρίς περεταίρω επεξηγήσεις. Η ερώτησή μου είναι, αν είναι υποχρεωμένος ο πολίτης να υποβληθεί σε σωματικό έλεγχο, και/ή έλεγχο των προσωπικών του αντικειμένων χωρίς ένταλμα ή κάποιο συγκεκριμένο αίτιο που να προκαλεί την υποψία των οργάνων για σοβαρό παράπτωμα.

Νικόλας

Αγαπητέ Νικόλα,

Κατ’ αρχήν να δούμε τι λέει ο νόμος:

Η Ελληνική Αστυνομία δικαιούται να κάνει προληπτικές έρευνες προσώπων (σωματικές),χώρων και αντικειμένων, ακόμη και χωρίς να ενεργείται προανάκριση (Αστυνομικές έρευνες), με τις παρακάτω προϋποθέσεις.

(α) Έρευνα σε κατοικία επιτρέπεται μόνο με τη ρητή συναίνεση του ενοίκου της.

(β) Σωματικές έρευνες σε μεταφορικά μέσα και μεταφερόμενα αντικείμενα και έρευνες σε ιδιωτικούς χώρους μη προσιτούς στο κοινό που δεν υπάγονται στην έννοια της κατοικίας, γίνονται όταν υπάρχει σοβαρή υπόνοια τελέσεως αξιοποίνου πράξεως ή απόλυτη ανάγκη.

(γ) Έρευνες σε χώρους δημοσίους ή ιδιωτικούς αλλά ελεύθερα προσιτούς στο κοινό, γίνονται ελεύθερα.

(δ) Σωματική έρευνα σε γυναίκα γίνεται από γυναίκα αστυνομικό και αν δεν υπάρχει, από άλλη γυναίκα της εκλογής του αστυνομικού.

(ε) Κατά τις έρευνες οι αστυνομικοί πρέπει να φροντίζουν να μην θίγεται η προσωπικότητα ούτε να ενοχλείται αδικαιολόγητα το πρόσωπο που υποβάλλεται σε σωματική έρευνα ή ο ιδιοκτήτης του χώρου ή αντικειμένου που ερευνάται, στο μέτρο που αυτό είναι δυνατό.

Η νομολογία του Αρείου Πάγου έχει δεχθεί ότι οι ανωτέρω διατάξεις είναι συμβατές με το Σύνταγμα με το σκεπτικό ότι η προσωπική ελευθερία, όπως κάθε δικαίωμα που κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα, δεν είναι απόλυτη και ανεπιφύλακτη αλλά μπορεί να περιορίζεται στο πλαίσιο του κράτους δικαίου και της νομιμότητας για σκοπούς δημοσίου συμφέροντος, όπως είναι η δημόσια τάξη και η καταστολή της εγκληματικότητας.

Να σημειωθεί εδώ ότι όταν τα αστυνομικά όργανα προχωρούν σε προληπτικές έρευνες πρέπει να τηρούνται απαρέγκλιτα όχι μόνο οι ανωτέρω προϋποθέσεις αλλά και η αρχή της αναλογικότητας. Επίσης, οι ανωτέρω αστυνομικές έρευνες δεν πρέπει να συγχέονται με τον αναχρονιστικό και εντελώς παρωχημένο θεσμό της «προληπτικής προσαγωγής» που τόσο άκριτα χρησιμοποιείται από την Ελληνική Αστυνομία.

_____________

4.

Η διαχειρίστρια της πολυκατοικίας μας δεν έχει κάνει καμία συνέλευση τα τελευταία 8 χρόνια, δεν αναρτά στον πίνακα ανακοινώσεων τα παραστατικά των λογαριασμών που παρουσιάζονται στα κοινόχρηστα, κάθε μήνα φέρνει έναν τεχνικό για το ανσασερ για συντήρηση και μας λέει ότι είναι υποχρεωτικό απο το νόμο, τον οποίο και πληρώνουμε κάθε μήνα μέσω των κοινοχρήστων. Εδώ και 8 χρόνια που μένουμε εμείς στην πολυκατοικία δεν έχει δώσει ποτέ λογαριασμό για το αποθεματικό που είναι 300 ευρώ σε κάθε λογαριασμό. Δεν έχει πληρώσει ποτέ τίποτα με τη χρήση του αποθεματικού. Όταν πάμε να της κάνουμε κουβέντα κυριολεκτικά ουρλιάζει και δεν μας αφήνει να μιλήσουμε. Όλα αυτά με οδηγούν στην υποψία ότι κάτι "τρέχει" με την διαχειρίστρια. Κάθε διαμέρισμα έχει αυτόνομη θέρμανση αλλά οι λογαριασμοί των κοινοχρήστων είναι περίπου 100 € για ένα διαμέρισμα σαν το δικό μας (1 απο τα 4 του ορόφου, 85τμ). Είναι φυσιολογικά όλα αυτά ή μήπως είμαι καχύποπτη; Και αν δεν είναι φυσιολογικά τι μπορούμε να κάνουμε;!

Τσίγκος και Λελέτα

 

Αγαπητοί Τσίγκο και Λελέτα,

Τα πράγματα όπως τα περιγράφεις προφανώς και δεν είναι «φυσιολογικά». Οι συνιδιοκτήτες μπορείτε να κάνετε Γενική Συνέλευση και χωρίς να την «καλέσει» η διαχειρίστρια. Απλώς πρέπει να κληθεί εγγράφως (με δικαστικό επιμελητή). Στην Γενική Συνέλευση μπορείτε να την παύσετε αν έχετε την πλειοψηφία (φαντάζομαι και οι υπόλοιποι συνιδιοκτήτες θα έχουν τα ίδια παράπονα). Επίσης στη Γενική Συνέλευση μπορείτε να της ζητήσετε να προβεί σε «λογοδοσία» ήτοι να σας αιτιολογήσει όλες τις δαπάνες με τα νόμιμα παραστατικά τους και το ύψος των κοινοχρήστων. Αν δεν συμμορφωθεί, υπάρχει δυνατότητα αίτησης ασφαλιστικών μέτρων στο αρμόδιο δικαστήριο (για προσωρινή ρύθμιση της κατάστασης) καθώς και ποινική ευθύνη της εάν τυχόν έχει παράνομα ιδιοποιηθεί χρήματα (αν δεν έχει υπάρξει παραγραφή ή άλλος λόγος που να προκαλεί ακαταδίωκτο).

_____________

Ρωτήστε κι εσείς τον Χρήστο Γραμματίδη στο City Legal, για τα νομικά ζητήματα που σας απασχολούν, συμπληρώνοντας την φόρμα δεξιά (αν δεν τη βλέπετε κάντε κλικ εδώ).

Παρακαλούμε, μία ερώτηση κάθε φορά.

10

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Σχετικά με το 4 και την συντήρηση του ανελκυστήρα, από όσο γνωρίζω πάντως ο νόμος ορίζει 8 συντηρήσεις το χρόνο. Οι εταιρείες συντήρησης όμως έχω την αίσθηση ότι "επιβάλλουν" το μία το μήνα (κοινώς σου λένε ότι εγώ τα ίδια θα σου πάρω είτε για 8 είτε για 12 συντηρήσεις το χρόνο...).
Ο νόμος για την ακρίβεια ορίζει διαφορετικό αριθμό συντηρήσεων ανάλογα με τον αριθμό των στάσεων του ανελκυστήρα (ορόφους).Ανάλογα τους ορόφους το υποχρεωτικό μπορεί να είναι από 4 φορές το χρόνο (μονοκατοικίες) μέχρι και 9 φορές το χρόνο (πολυκατοικίες με 4 στάσεις ή περισσότερες).(ΦΕΚ 1797 τεύχος β' 21-12-2005)
Κύριε Γραμματίδη,Η στήλη σας είναι πολύ χρήσιμη για τον κόσμο, αλλά θα ήταν ακόμη χρησιμότερη εάν αντί για copy/paste του νόμου στον οποίο αναφέρεται η ερώτηση, εξηγούσατε τα δικαιώματα ή μη,των πολιτών με πιο κατανοητές εκφράσεις για τους πολλούς. Πολλές φορές, ούτε και οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι δε βγάζουν νόημα, από τη νομική ορολογία, ούτε είναι σε θέση να ερμηνεύσουν ένα νόμο και στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να παρερμηνεύσουν ένα νόμο και να βρεθούν χειρότερα μπλεγμένοι. Κατά τα άλλα, keep up the good job.
Το να τρώς την αθερίνα μπορεί να είναι νόμιμο, αλλά ηθικά δεν επιτρέπεται. Βέβαια με την τόση βαρβαρότητα γύρω μας, η άποψη αυτή φαίνεται γραφική και εκτός πραγματικότητας, αλλά εύχομαι κάποτε να δείχνει αυτονόητη για τους περισσοτέρους απο εμάς.
Έχω την εντύπωση πως η αθερίνα δεν είναι γόνος αλλά ενήλικο ψάρι που φτάνει σε μήκος τα 15 εκατοστά μόνο. Ζει κοπαδιαστά και δεν είναι είδος προς εξαφάνιση. Οπότε δεν βλέπω ηθικό ζήτημα για μη χορτοφάγους.Ίσως να υφίσταται κάποιο θέμα σχετικά με τα δίχτυα της αθερίνας, επειδή είναι πολύ ψιλά, μήπως έχουν παράπλευρες απώλειες γόνο άλλων ψαριών, αλλά αυτό δεν το γνωρίζω. Αυτό θα ήταν πράγματι ηθικά ανεπίτρεπτο.
Εγώ θα μείνω στην "προληπτική προσαγωγή" που όπως σωστά σημειώνει ο κύριος, "χρησιμοποιείται άκριτα από την Ελληνική Αστυνομία". Τι θα γίνει με την παγκόσμια (;) καινοτομία του "Δεν έχεις Αστυνομική Ταυτότητα μαζί σου; Στο αυτόφωρο για Ταυτοποίηση Στοιχείων"! ;;
"Παγκόσμια" με επιφύλαξη είπα. Πάντως στο ίνγκλαντ και στο κάναντα που ξερω, δεν έχουν ιδέα τι θα πει "ταυτοποίηση στοιχείων" και "δείξε μου την ταυτότητά σου" έτσι χωρίς λόγο και αιτία.