Ο μύθος του Νάρκισσου εμπνέει σύγχρονους καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη

Ο μύθος του Νάρκισσου εμπνέει σύγχρονους καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
0
 

Ας ξαναφανταστούμε τον Νάρκισσο! Αυτή η παλιά γοητευτική και δραματική ιστορία, σήμερα είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Ο εαυτός μας, το είδωλό μας, εμφανίζεται παντού. Οι σέλφις είναι ο φανταστικός - αληθινός μας καθρέφτης και αυτή την εικόνα μας τη μοιραζόμαστε με όσο περισσότερους μπορούμε κάθε μέρα.

 

Το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης οργανώνει από τις 8 έως τις 11 Οκτωβρίου ένα φεστιβάλ τεχνών και ιδεών με αυτό το θέμα: την εξερεύνηση σύγχρονων ερμηνειών του μύθου του Νάρκισσου. Στον πρόσφατα ανακαινισμένο Ολυμπιακό Πύργο της Νέας Υόρκης, το φεστιβάλ Νάρκισσος Τώρα, περιλαμβάνει μια καλειδοσκοπική άποψη του μύθου του Νάρκισσου μέσα από τη μουσική, τις εικαστικές τέχνες, τον κινηματογράφο, την επιστήμη, τη λογοτεχνία, τη χορογραφία, την μαγειρική, τη μόδα και τα ψηφιακά μέσα με περισσότερες από 40 εκδηλώσεις για το κοινό όλων των ηλικιών, αρχάριους και μελετητές.

 

Ο μύθος του Νάρκισσου και η καθοριστική του αλληγορία στη σύγχρονη ζωή αποτελεί ένα συμβολικό παράδειγμα της απαράμιλλης επιρροής της κλασικής αρχαιότητας στον πολιτισμό μας. Γίνεται εργαλείο της επιστήμης και της κοινωνικής μας ζωής.

Ο μύθος του Νάρκισσου έχει συναρπάσει την ανθρώπινη φαντασία μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς. Ως ένα από τα πιο χαρακτηριστικά πρόσωπα στην Ελληνική Μυθολογία, ο ωραίος νέος της Βοιωτίας, γιος της Νύμφης Λειριώπης και του ποταμού Κηφισού ενέπνευσε πολλούς μύθους και παραδόσεις. Όπως ότι δεν κατόρθωσε να ξεπεράσει τη σαγήνη της μορφής του και μαράζωσε και στη θέση του μετά από λίγο φύτρωσε το ομώνυμο άνθος ως σύμβολο της φθοράς και των χθόνιων θεοτήτων. Ή ότι ήταν αδιάφορος για τα αισθήματα των άλλων και για τον έρωτα προς αυτόν του ωραίου νέου Αμεινία, ο οποίος αυτοκτόνησε για χάρη του. Τιμωρήθηκε γιαυτό ο Νάρκισσος με το ίδιο του το πάθος από την Νέμεση. Πέθανε από τον ανικανοποίητο προς εαυτόν έρωτά του. Η γνωστότερη και πιο διαδεδομένη ιστορία του Νάρκισσου βρίσκεται στις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου (ΙΙΙ 342). Σύμφωνα μ 'αυτή ο ωραίος Βοιωτός νέος, απασχολημένος να θαυμάζει την καθ' όλα άριστη σωματική του διάπλαση από τις όχθες ποταμού, στα νερά αυτού, δεν έδωσε καμία προσοχή ή δεν ανταποκρίθηκε στον εκδηλούμενο έρωτα της Νύμφης Ηχούς η οποία και συνεχώς τον καλούσε. Αποτέλεσμα ήταν η μεν φωνή της Ηχούς να εξασθενεί συνέχεια σε τρόπο ώστε ν 'ακούγονται μόνο οι τελευταίες συλλαβές και να σβήνει, ο δε Νάρκισσος να πεθαίνει αυτοθαυμαζόμενος στο νερό του ποταμού που το χρησιμοποιούσε ως κάτοπτρο.

Ο μύθος του Νάρκισσου εμπνέει σύγχρονους καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η σχεδιάστρια μόδας Mary Katrantzou

Ο μύθος του Νάρκισσου και η καθοριστική του αλληγορία στη σύγχρονη ζωή αποτελεί ένα συμβολικό παράδειγμα της απαράμιλλης επιρροής της κλασικής αρχαιότητας στον πολιτισμό μας. Γίνεται εργαλείο της επιστήμης και της κοινωνικής μας ζωής. «Είναι μια φρέσκια ματιά στην κλασική παράδοση και στον πολύπλοκο τρόπο με τον οποίο εντάσσεται στο δικό μας λεξιλόγιο. Εξερευνούμε τις ιδέες και τα αρχαία πρότυπα, το πώς ερμηνεύονται σήμερα και τι μπορούμε να μάθουμε από αυτά », λέει η εκτελεστική διευθύντρια του ιδρύματος στις ΗΠΑ, Αμαλία Κοσμετάτου. «Αναθέσαμε αυτό το θέμα και έτσι δίνουμε την ευκαιρία σε Έλληνες και Αμερικανούς καλλιτέχνες να δουλέψουν πάνω σε ένα κοινό θέμα και να διερευνήσουν τους τρόπους με τους οποίους ο ελληνικός πολιτισμός εμπνέει δημιουργικά τις τέχνες και επιδρά στη ζωή μας».

Οι συμμετέχοντες είναι περισσότεροι από 60. Πρόσωπα από ένα ποικίλο φάσμα, τον πολιτισμό, την τέχνη, τη μόδα, την επιστήμη αλλά και πολιτιστικοί οργανισμοί. Ανάμεσά τους οι: Ελένη Αλεξόπουλος, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Ιωνάς Bokaer, Bruce Ίδρυμα υψηλής ποιότητας, Βανέσα Γρηγοριάδη, Jenny Holzer, Τζένιφερ Homans, Σταύρος Γασπαράτος, Σταύρος Γασπαράτος, Paul Giamatti, Άγγελος Πλέσσας, Narciso Rodriguez, Lorin Stein και Τζούντιθ Θέρμαν. Το πρόγραμμα του φεστιβάλ θα είναι διαθέσιμο on-line.

Ο μύθος του Νάρκισσου εμπνέει σύγχρονους καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
O χορογράφος Jonah Bokaer.

«Η πρόθεσή μας», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Νάρκισσος Τώρα, Violaine Huisman, «είναι να διερευνήσουμε το πνευματικό βάθος του μύθου που σήμερα μοιάζει τόσο επίκαιρο όσο και προφητικό, με σοβαρότητα αλλά και χιούμορ. Και να εκθέσουμε τις πτυχές του, από την μοναξιά μέχρι την ομορφιά. Γι' αυτό το Φεστιβάλ παρουσιάζει όλες αυτές τις πτυχές του Νάρκισσου, όπως τις ξαναφανταζόμαστε σε όλες τις τέχνες".

Ανάμεσα στα highlights του φεστιβάλ, στις 8 Οκτωβρίου, ο Ιωνάς Bokaer και ο Σταύρος Γασπαράτος παρουσιάζουν την παράσταση Τρίκλινο Echo, με ζωντανή μουσική και τρείς σόλο παραστάσεις χορού. Τα κοστούμια της παράστασης έχει σχεδιάσει ο Narciso Rodriguez. Στις 9 Οκτωβρίου, η κολεκτίβα από το Ίδρυμα Μπρούκλιν The Bruce High Quality παρουσιάζει την δική της εκδοχή για το μύθο του Νάρκισσου στον κόσμο της τέχνης μέσα από μια πρωτότυπη διάλεξη. Ι AMness: Η site-specific εγκατάσταση του Άγγελου Πλέσσα είναι εμπνευσμένη από ένα βιβλίο με τον ίδιο τίτλο που μιλά για την υπαρξιακή ψυχολογία, τον ναρκισσισμό και τον εθισμό. Η εγκατάσταση αποτελείται από δυο συνιστώσες, την ιστοσελίδα τέχνης "i-amness.com» και μια τοιχογραφία για το The Wall Art, η οποία θα δημιουργήσει την ψευδαίσθηση της κίνησης. Στις 10 Οκτωβρίου, σε μια χορευτική παράσταση, κάθε χορευτής θα αναπτύσσει μια στενή και πολύπλοκη σχέση με τον καθρέφτη και την εικόνα του, ενώ η διακεκριμένη Ελληνίδα χορεύτρια των New York City Ballet,: Ελένη Αλεξόπουλος, θα μιλήσει για την κατανόηση του μύθου του Νάρκισσου σε σχέση με το επάγγελμα του χορευτή.

 

Ο μύθος του Νάρκισσου εμπνέει σύγχρονους καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ο συνθέτης Σταύρος Γασπαράτος

Το πρόγραμμα συμπληρώνουν διαλέξεις, ταινίες κινουμένων σχεδίων, συναυλίες και συζητήσεις για τη μόδα, προγράμματα για όλη την οικογένεια και ψηφιακά προγράμματα.

Εκδηλώσεις θα γίνουν και στην πόλη της Νέας Υόρκης, όπως μια αρχιτεκτονική ξενάγηση σε σχέση με τον ναρκισσισμό και την πόλη, ποιήματα θα προβληθούν με τη συνοδεία μουσικής πάνω σε κτίρια.

Το εικαστικό του φεστιβάλ είναι έργο του Κωνσταντίνου Κακανιά.

Το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ και μια πλήρης λίστα των συμμετεχόντων είναι διαθέσιμο στο onassisfestivalny.org.

Όλες οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ είναι ελεύθερες και ανοικτές για το κοινό.

Ο μύθος του Νάρκισσου εμπνέει σύγχρονους καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ο σχεδιαστής μόδας Narciso Rodriguez.
Ο μύθος του Νάρκισσου εμπνέει σύγχρονους καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ο εικαστικός καλλιτέχνης Άγγελος Πλέσσας
Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ