ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ενα πoτό με τον Κακανιά

Ενα πoτό με τον Κακανιά Facebook Twitter
Φωτ.: Χριστίνα Πολίτη
1

Είμαστε (μεταξύ άλλων) τα λόγια που λένε οι άλλοι για μας -αυτό είναι αναπόδραστο. Το σκεφτόμουνα, κατεβαίνοντας άθυμος από το σπίτι για τα εγκαίνια του Κακανιά, στην γκαλερί των Καλφαγιάν στη Χάρητος. Μου αρέσει πολύ αυτή η γκαλερί, αρχιτεκτονικά. Και τα παιδιά είναι φίλοι. Αρμένηδες βέροι, πυλώνες γεροί της κοινότητάς τους, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, δαιμόνιοι έμποροι, έξοχοι στην παρέα.

Ο Κακανιάς είναι πια μια περσόνα εντελώς μοναδική. Ερχεται από το Λος Αντζελες σαν κομήτης, κάνει κάτι που πάντα μοιάζει με πυροτέχνημα, και μετά γυρνά εκεί -που τον φαντάζομαι μόνο, και ίσως λίγο καταθλιπτικό (#δεν ισχύει) . Αυτά που κάνει έχουν ένα χαρακτήρα εξόδου (Μεσολογγίου), φαινομενικά επιπόλαια, σαρκαστικά, με μια μαστοριά που ερήμην επιπλέει. Επιβάλλει (και μέσω της κοινωνικής παρουσίας του) μια εικόνα εύκολη και κάπως φαιδρή, όμως τα επιμέρους στοιχεία της τέχνης του είναι σοβαρά, έχουν πυγμή και χέρι σίγουρο -ακόμα και όταν τον βαριέσαι, τον σέβεσαι. Δεν είμαι τεχνοκριτικός, νομίζω όμως ότι (αν και η κυρία Τεπενδρή του υπήρξε κορακοζώητη, όπως συμβαίνει συνήθως με τέτοιες κυρίες), ο Κωνσταντίνος είναι στον πυρήνα του εκείνος ο όμορφος τύπος που πρωτοέδειξε τα σκοτεινά παραμύθια του με τα παιδάκια στο διεστραμμένο δάσος της ανθρώπινης φύσης -ένα θέμα που πολλοί ομόλογοι ξένοι καλλιτέχνες πραγματεύτηκαν, όχι αναγκαστικά καλύτερα από αυτόν. Από αυτή την άποψη χάρηκα, που στην γκαλερί τα αναρτημένα σχέδια είχαν ξαναπιάσει το νήμα αυτής της πρώτης αγνής περιόδου, μεγάλες επιφάνειες ζωγραφισμένες με μολύβι, πάλι δάση, πάλι παιδάκια άρρωστα -καλλιεπές σχέδιο, λόγιο- ιστορίες ενός μοντέρνου, κουρασμένου συναισθηματισμού.

Ως άνθρωπος, ο Κακανιάς είναι επίσης ιδιαίτατος. Εχει όλα τα χαρακτηριστικά του μανιοκαταθλιπτικού, αλλά για τους φίλους του και την κοινωνία επιφυλάσσει μόνον απολαύσεις. Είναι ευφυέστατος, με ακραία καλοσύνη, υπερβολικός, λιμασμένος για ζωή, με την παλιά απληστία της γενιάς του -θα ήθελε να φάει όλες τις εμπειρίες συμπυκνωμένες σε χάπι. Η αστική καταγωγή του (την οποία υπογραμμίζει), το σκυλάκι του με το οποίο κάνει βόλτα στο Κολωνάκι, η μαμά του που κυριαρχεί ως μούσα στην περίοδο Τεπενδρή, οι φιλίες του με ολόκληρη την κοσμική Αθήνα -όλα αυτά δημιουργούν μια μαγική και λάθος εικόνα. Ο Κακανιάς είναι επίσης ένα πολύ έξυπνο και σοβαρό παιδί, αληθινά καλλιεργημένος, όμως χαλαρός στο θέμα της εικόνας και της υστεροφημίας-δεν τον νοιάζει να τον κακοχαρακτηρίσουν, αρκεί να κάνει το δικό του ανά πάσα στιγμή.

Μετά τα εγκαίνια ανηφορίζουμε στη Ράτκα, να φάμε και να πιούμε. Εχω πολύ καιρό να έρθω. Είναι έτσι ακριβώς όπως ήταν πάντα. Δεν είμαι θαμώνας, αναγνωρίζω όμως το μοναδικό στιλ. Υπάρχει πνεύμα και ευστροφία στο τραπέζι, διχαλωτές γλώσσες, ατάκες, αψίκορες κόρες, νεϊμντρόπινγκ. Είμαι ο πιο θαμπός της συντροφιάς, διότι είμαι καλά απόψε. Και όταν είμαι καλά, δεν προσπαθώ καθόλου. Και όταν δεν προσπαθώ καθόλου, είμαι ένας αδιάφορος, ξεθυμασμένος άνθρωπος. Διασκεδάζω πολύ με τα πειράγματα του τραπεζιού, λατρεύω τους φίλους μου και καμαρώνω τον Κακανιά, αλλά θυμάμαι συνέχεια τα λόγια που μου έλεγε στην γκαλερί η μαμά των Καλφαγιάν, για ένα κουμ κουάτ που της είχα χαρίσει πριν από 10 χρόνια στη Θεσσαλονίκη: «Μεγαλώνει το δεντράκι σου. Ολο βγάζει ανθάκια και καρπούς, όλο και ρίχνει μπόι. Το έχω και το προσέχω, μην ανησυχείς, σε λίγο θα μας ξεπεράσει».

Στην γκαλερί με το έξυπνο ντιζάιν, δίπλα στις εξαντρίκ παρουσίες των κοσμικών της Τέχνης, μου άρεσε που αυτή η γυναίκα, μου μιλούσε για το δέντρο μας, με τον τρόπο μιας χωρικής. Πιστεύω ότι η τέχνη του Κακανιά έχει κάτι ανάλογο. Εξάπτει τους κοσμικούς, αλλά μιλά για δάση.

____

Το άρθρο γράφτηκε το 2005 στην Ελευθεροτυπία

Αρχείο
1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
- "Έρχεται σαν κομήτης", - "Αυτά που κάνει..φαινομενικά επιπόλαια", - "Επιβάλλει (και μέσω της κοινωνικής παρουσίας του) μια εικόνα εύκολη και κάπως φαιδρή"- "Ως άνθρωπος, ο Κακανιάς είναι επίσης ιδιαίτατος. Εχει όλα τα χαρακτηριστικά του μανιοκαταθλιπτικού"- "οι φιλίες του με ολόκληρη την κοσμική Αθήνα"- "δεν τον νοιάζει να τον κακοχαρακτηρίσουν, αρκεί να κάνει το δικό του ανά πάσα στιγμή"Νομίζω ότι όλα αυτά τα "προτερήματα" και η καλή σχέση με τους "κοσμικούς" της Αθήνας βοηθάνε....την τέχνη.